Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Richardo

Vill bara tillägga att bilden bara är en utslagsfrågan. Då måste först ha alla rätt på frågorna, för att bilden ska räknas.

TonyTonka

Citat från: Richardo skrivet  5 november 2017 kl. 21:17:56
Det är bara som ett alternativ.

Om sminkning är så lätt, då antar jag att du inte behöver ha med en app som hjälpmedel. :)

Förvisso, men jag har inget smink, och måste spara pengar just nu. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Richardo

Citat från: TonyTonka skrivet  5 november 2017 kl. 21:58:37
Förvisso, men jag har inget smink, och måste spara pengar just nu. :)

Det ger mer respekt åt de som faktiskt lägger ned tid och pengar för att skapa fotografiet, som jag tycker bör belönas. 

Sist jag kollade, behöver man knappt göra något alls om man bara använder en app. Det kan vem som helst göra.


Daniel Hofverberg

Om det ser ut som att en bild är retuscherad kan det förstås väga in i jurybedömningen, men jag ser det inte som fusk utan som hjälpmedel.

Självklart kan ansträngningsaspekterna komma att påverka utslaget, men är långt ifrån allt som avgör. Är man bra på att rita kan man därför vinna på att rita en teckning istället, då det givetvis tar längre tid i anspråk och är mer ansträngande än att ta ett foto. Då ser jag (och eventuella andra jurymedlemmar) att personen ifråga faktiskt vill vinna. Men har man inte sådana konstnärliga talanger, så har man mycket större vinstchans genom ett foto än genom en sämre teckning.

Vinnarna kommer alltså att utses genom en kombination av det kreativa och konstnärliga resultatet, metoden man använt och hur mycket tid man kan misstänka att det tagits.

Och som Richardo säger är det bara en utslagsfråga, så jag kommer inte ens att titta på bilderna om man inte har alla rätt på de tre vanliga frågorna.

Citat från: Richardo skrivet  5 november 2017 kl. 20:18:39
Det tror jag INTE, eftersom man kan argumentera det som fusk. Det är meningen att du ska göra allt själv för hand och ta oredigerat foto på dig själv. Om du använder en app, bryter du mot tävlingens regler, eftersom bilden blir redigerad och appen en del av copyrighten, vilket betyder att du inte är upphovsmannen för bilden du laddar upp.
Jag tycker inte att det kan klassas som fusk. Däremot har du rätt i att det kan bli problem med Upphovsrättslagen; det beror på vilken app man använder och hur användarvillkoren är utformade. Står det i appens användarvillkor att en kopia av bearbetade bilder skickas till en central server, och att företaget bakom appen behåller rättigheter till de inskickade bilderna, så blir det problem att kunna använda dem i en tävling då man inte längre kan hävda att man själv äger all upphovsrätt till det tagna fotot. Står det ingenting sånt i användarvillkoren, så är det lugnt.

Richardo

Vad heter appen, TonyTonka? Jag skulle vilja ta en titt på användarvillkoren.

TonyTonka

Citat från: Richardo skrivet  5 november 2017 kl. 22:09:57
Vad heter appen, TonyTonka? Jag skulle vilja ta en titt på användarvillkoren.

Alltså, jag har ingen app just nu, jag bara funderade på om det var tillåtet att använda en sådan, då jag är värre än värdelös på att måla teckningar, och som sagt inte har pengar (eller rättare sagt vill slösa pengar) till makeup.

Visserligen är det ju väldigt få människor som tävlar nu, men att få alla rätt på frågorna borde inte vara något match för de som deltar, om de använder google och sådant alltså.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TBT_STR_QR

#51
Eller de som faktiskt har sett serien och är genuint intresserade av den.

Som svar på din fråga, det beror på.

Rent kreativt, tillåter Daniel det.

Men rent juridiskt kan Daniel inte tillåta det, om användarvillkorlen hävdar att bolaget förebehåller vissa rättigheter till bilden. Jag är rätt säker att bolag som Facebook, Instagram, Google och andra, äger vissa rättigheter till bilderna du laddar upp och kan använda dem, om de skulle vilja, så vitt jag vet. Det högst sannolikt att appen kan ha samma användarvillkor, men ingen kan ge ett fullständigt svar på det, såvida inte vi vet vad appen heter.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Grundfrågorna är som sagt inte särskilt svåra, så alla som sett åtminstone några avsnitt av serien alternativt är hyfsat duktig på att googla kan säkert svara på frågorna.

Vill man använda någon app, bildretuscheringsprogram på datorn eller andra hjälpmedel är det som sagt tillåtet ur kreativ aspekt; men man bör i så fall läsa användarvillkoren noga för appen eller programmet ifråga för att se så att företaget eller programmerarna bakom appen/programmet inte bibehåller rättigheter till bilder man använt sig av.

Eftersom jag har fått frågor om det via PM kan jag också här skriva: Foton och teckningar behöver inte nödvändigtvis vara av zombies, vare sig det är dig själv eller någon annan, utan det går bra med annat på bilderna också bara de har någon uppenbar koppling till The Walking Dead.

Richardo

Hoppas att den andra tävlingen kan komma någon gång under de närmaste dagarna.

Är väldigt spänd på att se hur upplägget kommer att se ut. :)

Richardo

Upplägget kan se ut hur som helst, så länge det inte är de ospecifika motiverings-frågorna.

Håller tummarna att det inte är motiveringsfrågor. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet  5 november 2017 kl. 22:36:08
Upplägget kan se ut hur som helst, så länge det inte är de ospecifika motiverings-frågorna.

Håller tummarna att det inte är motiveringsfrågor. :)
Det är ingen motiveringsfråga på nästa tävling; så pass mycket kan jag lova. :)

Jag tycker lika illa om motiveringsfrågor som (gissar jag) de flesta andra...

Richardo

Vill bara påminna att första halvan av den här veckan börjar närma sitt slut.

Vem är som ansvarar för transporten när en tälvling hålls? Är det bolaget som skänker priset eller är det den som håller tävlingne, i det här fallet Dubbningshemsidans webbmaster Daniel?

Daniel Hofverberg

Nästa tävling är nästan klar, men lite finslipning återstår. Jag hoppas kunna lägga upp den ikväll, om inget oförutsett inträffar.

Citat från: Richardo skrivet  8 november 2017 kl. 07:38:49
Vem är som ansvarar för transporten när en tälvling hålls? Är det bolaget som skänker priset eller är det den som håller tävlingne, i det här fallet Dubbningshemsidans webbmaster Daniel?
Hur menar du? Om du menar fraktkostnaden för att skicka vinsterna till vinnarna, så är det jag som tvingas stå för den; tyvärr...

Richardo

Ok. :)

Med tanke på att Dubbningshemsidans forum är relativt liten, så tycker jag att 2.5 vecka innan tävlingarna avslutas verkar lite mycket, då sannoligheten är ganska liten för att fler bidrag kommer ska komma in om de inte redan gjorde det under första vecken.

Alexander

#59
Citat från: Richardo skrivet  8 november 2017 kl. 08:48:05
Ok. :)

Med tanke på att Dubbningshemsidans forum är relativt liten, så tycker jag att 2.5 vecka innan tävlingarna avslutas verkar lite mycket, då sannoligheten är ganska liten för att fler bidrag kommer ska komma in om de inte redan gjorde det under första vecken.

Tycker faktiskt det är lagom när det kräver att man ska ta bilder/göra teckningar.  :)