Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilken Disney Live Action-film som är baserade på dom tecknade gillar ni mest

Startat av E, 24 november 2018 kl. 08:26:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken Disney Live Action-film som är baserade på dom tecknade gillar ni mest

Djungelboken (1994)
0 (0%)
Mowglis Äventyr
0 (0%)
101 Dalmatiner
2 (15.4%)
102 Dalmatiner
1 (7.7%)
Alice i Underlandet
1 (7.7%)
Trollkarlens lärling (delvis baserad på Fantasia)
0 (0%)
Maleficent
1 (7.7%)
Berättelsen om Askungen
1 (7.7%)
Djungelboken (2016)
1 (7.7%)
Alice i Spegellandet
0 (0%)
Skönheten och Odjuret
2 (15.4%)
Christoffer Robin och Nalle Puh
0 (0%)
Dumbo
1 (7.7%)
Aladdin
1 (7.7%)
Lejonkungen
1 (7.7%)
Annan
1 (7.7%)

Antal personer som röstat: 13

E


Disneyfantasten

Först och främst vill jag påpeka att Alice i Underlandet (2010) & Alice i Spegellandet (2016) inte alls är några remakes överhuvudtaget, då de inte alls är det minsta lika den tecknade filmen! Både filmen, storyn, handlingen, miljön och karaktärerna är komplett annorlunda från den tecknade, ingen av sångerna finns med i den (inte i trailern heller) och där finns inte en enda referens till den tecknade!

Sen vill jag också tillägga att du glömde att ta med följande;
- Dumbo (premiär 29 mars 2019)
- Aladdin (premiär 24 maj 2019)
- Lejonkungen (premiär 19 Juli 2019)
- Lady och Lufsen (premiär 2019)
- Svärdet i Stenen (premiär 2019)
- Mulan (premiär 27 mars 2020)
- Cruella (kommande)
- Tink (kommande)
- Genies (kommande)
- Night on Bald Mountain (kommande)
- Nottingham & Hood (kommande)
- The Chronicles of Prydain (kommande)
- Snövit och De Sju Dvärgarna (kommande)
- Pinocchio (kommande)
- Peter Pan (kommande)
- Den Lilla Sjöjungfrun (kommande)
- Ringaren i Notre Dame (eventuellt kommande)
- Lilo och Stitch (kommande)
- Rosenröd (kommande)

(när jag tänker på det så är jag inte heller säker på om Nottingham & Hood och The Chronicles of Prydain heller kommer att vara remakes...)

(vet att filmerna inte har haft premiär än, men ändå...)

(annars finns även Mowglis Äventyr från 1998)

Hursomhelst, jag tycker bäst om 101 Dalmatiner (1996) & 102 Dalmatiner (2000), men om jag ska behöva vänja en av dem så väljer jag 102 Dalmatiner, eftersom att jag har stora nostalgikopplingar till den och finner den snäppet vassare än första spelfilmen!

Disneyfantasten

Edit: Christoffer Robin & Nalle Puh är ingen remake alls den heller, utan endast en uppföljning till de tidigare Nalle Puh filmerna!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 10:17:54
Jag tar med dom när dom haft premiär.


Dom nya Alice-filmerna kanske inte är remakes men dom är BASERADE på både böckerna och filmen.


Mowglis Äventyr står med nu

Inte på filmen, men däremot på böckerna, precis som du säger!

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 10:26:10
Dessutom: det finns en del referenser från tecknade. Till exempel: dom talande blommorna, Alice målar rosorna röda när hon minns att hon varit i Underlandet tidigare, drycken som krymper folk och kakan som får dom att växa och Filurkatten har ju samma egenskaper som i tecknade (göra sig osynlig till exempel) ;)

Fast sen heter han ju Chessur i den nya spelfilmen, likaväl som Larven heter Absolem, skurken Hjärter Dam heter Röda Drottningen och Alice (som i boken och den tecknade heter Alice Pleasense Liddell) heter Alice Kingsleigh...

I den tecknade är Alice dessutom 12 år medan hon i spelfilmen är 19!

Det levande dörrhandtaget är heller inte med i spelfilmen och han var inte alls med i boken heller när jag tänker efter...

Jag är förresten nyfiken på hur Amanda Renberg låter som Alice Kingsleigh, kan någon lägga upp ett ljudklipp med hennes insats?

Edit: Kom på att även Maleficent 2 (premiär 29 maj 2020) och Djungelboken 2 är på gång...

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 10:33:56
Du kan ju se filmen själv om du vill höra henne ;)

Det är just det som är problemet, jag är inte särskilt förtjust i filmen och jag har heller ingen lust att se den svenska versionen heller...

Medlemmen Alexander hjälpte ju mig att höra korta drag ur Emmi Christenssons insats som Belle så att jag inte skulle behöva se hela filmen eller dubbningen, likaväl som jag också har sett glimtar ur Jasmine Heikuras insats som Askungen...

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 10:42:28
Okej. Jag har sett hela filmen och jag tyckte att den var bättre än tecknade. Ta inte illa upp nu men jag tyckte att den tecknade inte var särskilt bra

DET HÅLLER JAG ABSOLUT VERKLIGEN INTE ALLS MED OM!!!!!!!!!! (visst har alla rätt till sina åsikter, men du får mig verkligen att tappa hakan av den kommentaren)

Jag tycker att den tecknade är miljarder gånger bättre än nya spelfilmen (förstår inte hur man kan tycka annat...  ::) ), den är mycket färggladare, och har gillar animationen, karaktärerna och sångerna i den, och filmen är ju så mycket som väl underhållande för att inte tala om de väl passande svenska rösterna, Sanna Nielsen passar bra som Alice, Thomas Oredson är lysande som Hattmakaren pch låter riktigt lik originalrösten Edd Wynn och Hans Lindgren är utmärkt som Vita Kaninen... Jag anser att filmen - i likhet med många andra Disneyklassiker - är i så hög klass att den är värd alla guldstjärnor...

Nej, jag HATAR Burtons version, den är urusel och skämmer ut Disney totalt! (vilket remake-spelfilmerna också gör, för den delen, jag HATAR dem), den är riktigt gräslig...

Hos alla remake-spelfilmer tycker jag att de tecknade Disneyklassikerna är miljarder gånger bättre!

Djungelboken från 2016 var också riktigt gräslig! Att döma av trailern till Lejonkungen tycker jag även detsamma med den!

Det största problemet med Disneys remake-versioner är just de visuella effekterna som saknar skäl och hjärta...

Fick jag bestämma så skulle dessa spelfilmer inte alls finnas överhuvudtaget!

(101 Dalmatiner & 102 Dalmatiner hade inte alls de visuella effekterna, så därför tycker jag att de är avsevärt bättre)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 10:44:44
Det finns faktiskt en scen i nya Alice där Absolem säger att hon varit i Underlandet tidigare och då visar dom när hon var där och JAG TROR att hon är 12 år där.


En annan referens från tecknade som finns med är Gunghästflugan som var med i tecknade

Jag har för mig att Alice var yngre i början av spelfilmen, ungefär 7-8 år tror jag (har bara sett spelfilmen en enda gång och det ångrar jag bittert, hela filmen saknar skäl och hjärta, såg filmen omkring 2010-2011, finns inte exakt när, men det var första och sista gången som jag någonsin ville se filmen, den var textad i originalversion)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 24 november 2018 kl. 11:05:18
Jag sa INTE att jag hatar den tecknade. Jag tyckte faktiskt att den var helt okej. Jag växte aldrig upp med den tecknade. Jag såg den för första gången när jag var runt 8 år (tror jag i alla fall). Jag skrev lite för snabbt förut :-[

Jag sa inte att du sa det, jag ville bara framföra min åsikt med övertydlighet och protestera om att jag inte alls håller med!

gstone

Jag älskar Tim Burton's Alice i Underlandet ! Den är så underbar och allting är så bra designat från mlijörna till varlsefna och  alla karatarär är bra. Casten är jätte med alla från Anne Hathaway till Christopher Lee. Underlandet ser så snyggt ut och filmen har mer av en handlingen än den tecknad Alice. Met ett klart mål och syfte. Och så har den en bra moral.   

Dubbningen är också bra med folk som Sharen Dyall och My Bodell. Kan man önska sig en bättre svensk Alan Rikman än Rikard Wolf och Jan Malmsjö ger så mycket liv till hattmakaren.

Alla Tim Burton gör är så bra ! Han så talangfull !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2018 kl. 11:47:48
Jag älskar Tim Burton's Alice i Underlandet ! Den är så underbar och allting är så bra designat från mlijörna till varlsefna och  alla karatarär är bra. Casten är jätte med alla från Anne Hathaway till Christopher Lee. Underlandet ser så snyggt ut och filmen har mer av en handlingen än den tecknad Alice. Met ett klart mål och syfte. Och så har den en bra moral.   

Dubbningen är också bra med folk som Sharen Dyall och My Bodell. Kan man önska sig en bättre svensk Alan Rikman än Rikard Wolf och Jan Malmsjö ger så mycket liv till hattmakaren.

Alla Tim Burton gör är så bra ! Han så talangfull !

Nja, jag har inte sett många av Tim Burtons filmer, men om jag ska nämna en BRA film han har gjort så får det isåfall bli The Nightmare Before Christmas, som är ganska välkänd och så gillar jag sången "What's This" och även karaktärerna Jack Skellington, Sally och Zero, så är ju Oogie Boogie en bra skurk också!

Corpse Bride av Warner Bros är hyfsad bra...

Men Tim Burton's Alice i Underlandet tycker jag inget vidare om alls, karaktärerna där är dåligt designade, jag gillar skarpt karaktären Alice Kingsleigh, men generellt tycker jag inte alls om den!

Hos spelfilms-remake-filmerna så gillar jag skarpt karaktären Maleficent, (så är Törnrosa, Askungen, Mowgli och Belle vackert framställda), men mer pris än så har jag inte att ge gör spelfilmsversionerna gjorda sedan 2010-talet!

Jag tycker däremot att Djungelboken (1994), Mowglis Äventyr (1998) och Christoffer Robin & Nalle Puh (2018) är hyfsat bra!

Förutom tekniken så är ett annat problem med spelfilmsversionerna det att karaktärerna är dåligt skrivna och filmerna i allmänhet har dessutom en avsevärt mörkare ton!
(Alice Kingsleigh och Maleficent var dock godkända, speciellt med tanke på att de inte alls är samma karaktärer som i de tecknade filmerna)

Vid Dumbo blir det annat, då spelfilmen verkar få annorlunda karaktärer, där djuren inte talar alls, utan bara människorna, visserligen har den inte mycket referenser till den tecknade, men dock betydligt mer än Alice i Underlandet iallafall... (jag kommer att se den, men tyvärr kan det finnas en risk att jag hoppar över även den här...)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 november 2018 kl. 11:47:48
Jag älskar Tim Burton's Alice i Underlandet ! Den är så underbar och allting är så bra designat från mlijörna till varlsefna och  alla karatarär är bra. Casten är jätte med alla från Anne Hathaway till Christopher Lee. Underlandet ser så snyggt ut och filmen har mer av en handlingen än den tecknad Alice. Met ett klart mål och syfte. Och så har den en bra moral.   

Dubbningen är också bra med folk som Sharen Dyall och My Bodell. Kan man önska sig en bättre svensk Alan Rikman än Rikard Wolf och Jan Malmsjö ger så mycket liv till hattmakaren.

Alla Tim Burton gör är så bra ! Han så talangfull !

En rättelse; det var Jonas Malmsjö som gjorde Hattmakaren och INTE Jan Malmsjö!

moviefan

Jag gillar Aladdin 2019, den blev en lyckad live action av den tecknade.   ;)

gstone

Svår fråga jag gillar dom flesta.

Många har även mycket bra dubbningar.

Jag måste medge att jag fördrar dom som har dubbats.

Alice i Underlandet är en favorit.

Skönheten och odjuret har väldigt bra sånger och skådespelari.

Dumbo väldigt annorlunda på ett bra sätt.

Och Lejonkungen hade väldigt bra Timothy och Pumba och fina nya versioner av sångerna.

Jag gillade Jasmine väldigt mycket i nya Aladdin och det var kul med Will Smith som Anden.
Men Jafar var väldigt tråkigt jemförde med sin animerad motsvarigh

Pinnichio hade en mycket bättre dubbning än originalet. Men jag osäker på om fillen var bra. gilade i all fall Sabina.


Mulan var tråkig och tog bort det mesta som gjord originalet bra :o
 

Peter Pan och Lena var enligt mig bättre än den gamla filmen, Mer complex och bättre röster.
Mindre Rasism och Tigrt Lilja och Tingling hade dialog.

Lena var också mer aktiv och mer utvecklade. Jag kunde relatera mer till henne och hon hade mer personlighet.

Dock sakande jag musiken och färgpaletten kunde verkligen varit ljusare.

Men storyn var bättre.


Lady och Lufsen kännes väldigt neteral den är like originalet. Men med några små ändringar.

Jag gillade att Jock var en kvinna. Det var trevligt med en svart älskling och tant Sara. Sofia Jung sjöng en väldigt bra version av Han är Fräck, Sharon Dyall var väldigt bra som Tant Sara. Bela Notre var väldigt fint framförde av Pablo Cepeda och Fernando Nando Fuentes( alla i kören).

Birgita Rydberg var ett inspirerat val för Jock och gjord ett utmärkt jobb.

Men Mikael Regenholz kommer inte alls upp i samma klass som Pontus Gustafson och Norea är bra men inte alls like bra som Ruter. 

Sem tycker jag att Bull( tjuren i denna dubbning) kunde spelas av Björn Bengtson istället och hundfångar kände lite poänglös.

Dem var vackert filmade särskilt med stan om julen täckt i snö.

Men jag skulle nog ändå säga att jag fördrar originalet då den är tightare.

Djugelboken har jag inte tänk så mycket på sedan jag såg den.

Malifenct gör väldigt mycket sin egen grej och Cruella ska fötställa en prequel.

101 Dalmatiner har en underbar Glen Close Cruella och Jeppe och Jalle är väl spelade.

Men jag inte påstå att jag är allt för investera i själva handlingen. 

Så vill jag lägga till en sak om Aladdin(2019).
Det är väldigt svårt att mäta sig med Peter Jöback i huvudrollen och det känns nästan lite orättvist att jemöra Sam M med med sin begränsa skådespelare och Sång bakgrund och sin sitt bisstande showmanship till en sådan längde som Jöback.

Jag är väldigt tveksam till roll valet. Och har faktiskt inte sett hela filmen dubbade än.

Men från vad jag hört verkar Marsha Songcome näst intill ett prefekt val för Jasmine.

Hon är strålande i sångerna och bra på att agera genom sång med henne är passande och om inre Myrra kan komma tillbaka ser jag henne som ett lyssande ersättar,

Och med alla respekt till Malmberg som jag verkligen gillar är jag osäker på om hon hade passat som röst till live action versionen.

Jag gillade Askungen, scenografi och kostymerna var underbara och jag alltid ett fan Helena Bonham Carter.

Cate Blanchett fånga styvmordens personlighet väldigt bra.

Och Lilly James var passande Askungen.

Dock var det tråkigt att sångerna bara var med i eftertexterna.

Jag tycke och kungen var bra rollast han spelas  Derek Jacobi som gav röst åt Nicodemus i NIHS hrmlighet.

Jag har inte sett den svenska dubb och knappt hör något av den så jag inte utfalla mig om den.

Den Lilla Sjöjungfrun ser extremt lovande ut och kan nog blir bland dom absolut bästa live action remakes som Disney gjort  :D


Det var alla mina tankar om Disney live action remakes.

Märkte vist att det blev väldigt långdragt  ;D

Men så kan det bli när man har ett autistiskt speciella intresse  :D


 



[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

"101 Dalmatinans" är den enda som ens är i närheten av samma nivå som de animerade filmen, och det beror en hel del på att de inte försökte göra en ny version av den animerade filmen utan något unikt. "Alice in Wonderland" är också intressant av just den anledningen, men även om jag gillar den personligen är det fortfarande generellt en ganska kass film.