Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

#930
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2020 kl. 14:01:57
Jag har alla Media Dubb-dubbade avsnitt förutom Cleanliness Is Next to Impossible. :)

Det och Pooh Oughta Be In Pictures är de enda som inte släppts på VHS - övriga har släppts på VHS med originaldubb, men i ett flertal fall bara hyr-VHS (däribland Babysitter Blues, som jag tyvärr bara har i något bristfälligt monoljud).
Hyr bra var ljudkvalitén på avsnitten? Undrar också om ljudspåren har det där ljudet efter vhs bandet? Den som spelar med video spelare.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2020 kl. 16:36:15
Hyr bra var ljudkvalitén på avsnitten? Undrar också om ljudspåren har det där ljudet efter vhs bandet? Den som spelar med video spelare.
Förutom Babysitter Blues har de flesta av mina avsnitt ganska bra kvalitet - de allra flesta ska ha fungerande HiFi-spår, vad jag kommer ihåg.

Det andra du skriver förstår jag dock inte vad du menar med - kan du förklara...?

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2020 kl. 22:47:24
Förutom Babysitter Blues har de flesta av mina avsnitt ganska bra kvalitet - de allra flesta ska ha fungerande HiFi-spår, vad jag kommer ihåg.

Det andra du skriver förstår jag dock inte vad du menar med - kan du förklara...?
Jag tror han menar att det skulle vara dålig ljudkvalitet för att det är VHS

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet  3 juli 2020 kl. 17:27:57
Hoppas jag med  :D

Men den Di8sney Plus film som jag helst  vill ska dubbas är Godmothered !!! ;D ;D

https://en.wikipedia.org/wiki/Godmothered

http://cdn01.cdn.justjared.com/wp-content/uploads/2020/01/fisher-godset/isla-fisher-jillian-bell-godmothered-set-27.jpg[/img]
Jag har inte reflekterat förns nu över att det är ett verb. Undrar det kommer översättas.
Houba !

Simon Axelsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  4 juli 2020 kl. 02:10:11
Jag har inte reflekterat förns nu över att det är ett verb. Undrar det kommer översättas.

Skulle satsa på någon halvdan titel som Goda fen eller ingen översättning alls beroende på om filmen dubbas eller ej.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Sabelöga

Citat från: Simon Axelsson skrivet  4 juli 2020 kl. 02:54:48
Skulle satsa på någon halvdan titel som Goda fen eller ingen översättning alls beroende på om filmen dubbas eller ej.
Ingen översättning låter tyvär rätt så troligt. Men om man ska få spåna; Känn dej féad, Féen féar, Fungerande féer, Féen får, Får féer får?, Den onda féen, Det fenar du inte

PS. Jag borde igentligen sova menmen.
Houba !

Adam Larsson



gstone

Undrar om The One and Olny Ivan dubbas till svenska ?? :o :o ??? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 juli 2020 kl. 22:47:24
Förutom Babysitter Blues har de flesta av mina avsnitt ganska bra kvalitet - de allra flesta ska ha fungerande HiFi-spår, vad jag kommer ihåg.

Det andra du skriver förstår jag dock inte vad du menar med - kan du förklara...?
Med video spelare så finns det alltid nåt ljud bakom video kassettet när video spelaren är på. Jag vet inte om jag har förklarat det bra men det finns nåt ljud i backgrunden av vhs bandet när man sätter den in i VHS spelaren.

Anders M Olsson

#941
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2020 kl. 14:03:57
Med video spelare så finns det alltid nåt ljud bakom video kassettet när video spelaren är på. Jag vet inte om jag har förklarat det bra men det finns nåt ljud i backgrunden av vhs bandet när man sätter den in i VHS spelaren.

Nej, jag förstår inte alls vad du menar. De ursprungliga linjära mono-ljudspåren på VHS-kassetter var ingen höjdare precis. Brusiga och svajiga med dålig frekvensgång beroende på den låga bandhastigheten.

Men sen mitten av 1980-talet har man använt hifi-stereoinspelning på VHS och då ligger ljudspåret tillsammans med videosignalen på bandet. Det ger en ljudkvalité som närmar sig, om än inte riktigt når upp till, CD-kvalité. Praktiskt taget alla köp- och hyrkassetter förutom de allra äldsta som är tillverkade före 1985 har hifi-ljud. Det som begränsar ljudkvalitén är i så fall mest kvalitén på mastern, inte VHS-systemet. Om originalet är en 16- eller 35mm film med optiskt monoljud är det där begränsningen ligger.

Fast det är klart, om man spelar upp en sån kassett i en riktigt gammal VHS-maskin som inte har hifi-ljud får man bara höra det linjära mono-ljudet som också finns för bakåtkompatibilitetens skull. Förutom en VHS-spelare med hifi-ljud ska man helst ha en TV och/eller en stereoanläggning som matchar kvalitén på VHS-ljudet.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 juli 2020 kl. 17:27:40
Nej, jag förstår inte alls vad du menar. De ursprungliga linjära mono-ljudspåren på VHS-kassetter var ingen höjdare precis. Brusiga och svajiga med dålig frekvensgång beroende på den låga bandhastigheten.

Men sen mitten av 1980-talet har man använt hifi-stereoinspelning på VHS och då ligger ljudspåret tillsammans med videosignalen på bandet. Det ger en ljudkvalité som närmar sig, om än inte riktigt når upp till, CD-kvalité. Praktiskt taget alla köp- och hyrkassetter förutom de allra äldsta som är tillverkade före 1985 har hifi-ljud. Det som begränsar ljudkvalitén är i så fall mest kvalitén på mastern, inte VHS-systemet. Om originalet är en 16- eller 35mm film med optiskt monoljud är det där begränsningen ligger.

Fast det är klart, om man spelar upp en sån kassett i en riktigt gammal VHS-maskin som inte har hifi-ljud får man bara höra det linjära mono-ljudet som också finns för bakåtkompatibilitetens skull. Förutom en VHS-spelare med hifi-ljud ska man helst ha en TV och/eller en stereoanläggning som matchar kvalitén på VHS-ljudet.

Nu har vi kankse kommit i från ämnet lite  :-\ ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 juli 2020 kl. 17:27:40
Nej, jag förstår inte alls vad du menar. De ursprungliga linjära mono-ljudspåren på VHS-kassetter var ingen höjdare precis. Brusiga och svajiga med dålig frekvensgång beroende på den låga bandhastigheten.

Men sen mitten av 1980-talet har man använt hifi-stereoinspelning på VHS och då ligger ljudspåret tillsammans med videosignalen på bandet. Det ger en ljudkvalité som närmar sig, om än inte riktigt når upp till, CD-kvalité. Praktiskt taget alla köp- och hyrkassetter förutom de allra äldsta som är tillverkade före 1985 har hifi-ljud. Det som begränsar ljudkvalitén är i så fall mest kvalitén på mastern, inte VHS-systemet. Om originalet är en 16- eller 35mm film med optiskt monoljud är det där begränsningen ligger.

Fast det är klart, om man spelar upp en sån kassett i en riktigt gammal VHS-maskin som inte har hifi-ljud får man bara höra det linjära mono-ljudet som också finns för bakåtkompatibilitetens skull. Förutom en VHS-spelare med hifi-ljud ska man helst ha en TV och/eller en stereoanläggning som matchar kvalitén på VHS-ljudet.
Tror då att jag var den enda som hade det problemet då. Jag trodde det problemet fanns i alla vhs spelare. Förlåt om ni blev förvirrad.

Adam Larsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 juli 2020 kl. 19:57:13
Tror då att jag var den enda som hade det problemet då. Jag trodde det problemet fanns i alla vhs spelare. Förlåt om ni blev förvirrad.
Om du menar att själva videospelaren gjorde ljud så göra alla maskiner det fast det är ingenting som fångas upp när man digitaliserar VHS banden