Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vaiana 2

Startat av E, 7 februari 2024 kl. 22:18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Disney avslöjade precis att en uppföljare till Vaiana kommer ut i år. Premiären är satt till 27 november i år

Moana 2 | First Look Announcement (youtube.com)

Det kom verkligen som en överraskning att den får en uppföljare men jag hoppas den blir lika bra

Disneyfantasten

Jag blev också överraskad att en uppföljare annonserades med så kort varsel. (och med "kort varsel" så menar jag i förhållandet till att det i just denna stund är 2024-02-07 och det annonserats att filmen har premiär 2024-11-27)

Jag hoppas att det blir samma röster som i första filmen, åtminstone bland de som fortfarande är i livet.

(Gunvor Pontén och Bert-Åke Varg kan inte vara med i den eftersom de inte längre är i livet)

Vid det här laget lär de väl för eller senare annonsera datum för Frost 3 & 4 och Zootropolis 2 också)

Lillefot

Det var definitivt som en blixt från klar himmel, för jag hase själv inte förväntat mig att Vaiana av alla Disneys filmer skulle få en uppföljare.

Den första filmen var bra och hade mycket underhållningsvärde, så förhoppningsvis kan även 2:an vara en ljusglimt i en annars tveksam period för Disney.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  7 februari 2024 kl. 23:51:15Det var definitivt som en blixt från klar himmel, för jag hase själv inte förväntat mig att Vaiana av alla Disneys filmer skulle få en uppföljare.

Den första filmen var bra och hade mycket underhållningsvärde, så förhoppningsvis kan även 2:an vara en ljusglimt i en annars tveksam period för Disney.
Tveksam period för Disney? För att de håller på med sina nyinspelningar? (kolla till exempel hur det blev med deras nyversion av Pinocchio som lanserades på Disney+ för snart ett och ett halvt år sedan)

Om vi bara ser till filmer från Disney-huvudstudion (Walt Disney Animation Studios) så är det enda katastrofala exemplet i mina ögon (öron) Lilla Kycklingen, som ser annorlunda ut jämfört med deras övriga filmer på alla vis. (inte ens systerstudion Pixar Animation Studios svagaste film Bilar 2 kan mäta sig med den)

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 februari 2024 kl. 23:57:16Tveksam period för Disney? För att de håller på med sina nyinspelningar? (kolla till exempel hur det blev med deras nyversion av Pinocchio som lanserades på Disney+ för snart ett och ett halvt år sedan)

Om vi bara ser till filmer från Disney-huvudstudion (Walt Disney Animation Studios) så är det enda katastrofala exemplet i mina ögon (öron) Lilla Kycklingen, som ser annorlunda ut jämfört med deras övriga filmer på alla vis. (inte ens systerstudion Pixar Animation Studios svagaste film Bilar 2 kan mäta sig med den)
Det är på grund av tre orsaker som jag känner så:

1. Live-action remakes som släpps på "löpande band" princip och antingen känns som själlösa kopior av originalen, eller ändrar de på sätt som gör att kärnan i berättelserna helt går förlorad.
2. Hur Disney+ har hanterats den senaste tiden (exempelvis borttaget material utan att explicit informera prenumeranter, två gånger nu).
3. Även den animerade "canon" har sett sina nedgångar i mina ögon. Varken Encanto eller En annorlunda värld lyckades fånga mitt intresse särskilt mycket, medans Önskan var skaplig men inte riktigt den återkomst för Disney som jag hade hoppats på.

Med sagt håller jag ändå hoppet uppe för Vaiana 2, och hoppas för både din och andras skull att den blir underhållande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 februari 2024 kl. 00:08:28Även den animerade "canon" har sett sina nedgångar i mina ögon. Varken Encanto eller En annorlunda värld lyckades fånga mitt intresse särskilt mycket, medans Önskan var skaplig men inte riktigt den återkomst för Disney som jag hade hoppats på.
Håller inte riktigt med där.

Citat från: Lillefot skrivet  8 februari 2024 kl. 00:08:28Med sagt håller jag ändå hoppet uppe för Vaiana 2, och hoppas för både din och andras skull att den blir underhållande.
Det kan jag definitivt hålla med om.

Disneyfantasten

#6
Läste just detta på Disney Wiki;

(citat)



Fast det kan ju inte stämma, eftersom The Fox and The Hound, Tangled, Big Hero 6 och Zootopia (och snart också The Princess and The Frog, det är på tal om det med Encanto också, vi får se om det sistnämnda blir av eller inte) också blivit franschiser... (till viss del också Sleeping Beauty)

(man hade tal om att göra franschiser av Snow White and The Seven Dwarfs, Pinocchio, Dumbo, The Aristocats och Treasure Planet som aldrig blev av)

gstone

När skulle ni tror att den släppes i Sverige ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2024 kl. 10:21:21När skulle ni tror att den släppes i Sverige ? ???
Kanske i December eller Januari nästa år? Disney har trots allt släppt de flesta av sina filmer här i Sverige någon/några få månader efter USA-premiären den senaste tiden.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  8 februari 2024 kl. 10:23:09Kanske i December eller Januari nästa år? Disney har trots allt släppt de flesta av sina filmer här i Sverige någon/några få månader efter USA-premiären den senaste tiden.
Är Vaiana 2 tänkt att visas på bio? I så fall tror jag nog vi kan vara hyfsat säkra på att den lär släppas i december i Sverige - om inte Disney har någon annan storfilm planerad med premiär i anslutning till jul (strax innan jul eller på juldagen), så kommer de inte vilja missa biografernas viktigaste säsong; då en inte så liten andel av alla årets biobesök sker mellan juldagen och Trettondagen. Generellt sett får man nog dubbelt så många biljetter sålda om en film har premiär i december jämfört med januari eller februari.

Om däremot Disney redan har någon barn- och familjefilm planerad med biopremiär på juldagen (eller därikring), så finns det däremot en möjlighet att de kan vilja skjuta upp Vaiana 2 några veckor, för att inte konkurrera med sig själva; då det annars finns risk att biobesöken minskar då de flesta bara kommer se en av filmerna på bio. Likaså om det kommer någon riktigt stor och populär familjefilm från något annat bolag, som gör att Disney tror att väldigt få kommer att välja Vaiana 2 istället för den.

(Sen brukar man ju överlag vilja undvika biopremiärer i januari för storfilmer, då det finns goda skäl till att januari brukar kallas för årets fattigaste månad - således ingen månad när alla rusar till biograferna, annat än medan de fortfarande är lediga)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2024 kl. 11:40:40Likaså om det kommer någon riktigt stor och populär familjefilm från något annat bolag
Förlåt men hur kan man veta att en film är populär när den inte ens har haft premiär ännu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2024 kl. 11:43:06Förlåt men hur kan man veta att en film är populär när den inte ens har haft premiär ännu...
Det kan man förvisso inte veta med någon form av visshet, men är det en väldigt omtalad film som det gjorts reklam för i flera månader kan man åtminstone misstänka det. Så vad jag menar är alltså en film som är väldigt omtalad, som gjorts mycket reklam för och som kommer från något filmbolag med resurser att satsa mycket pengar på marknadsföring.

Men det är förstås en chansning, och ibland chansar man fel, men Disney liksom alla andra filmbolag/distributörer kommer ju göra någon slags sannolikhetsberäkning när de tror att filmer kommer locka flest folk; utifrån vilka andra filmer som är planerade i närtid.

Jag menar: det är nog större chans att en uppföljare till Minioner kommer locka mycket folk, än en fransk svartvit dockfilm som ingen hört talats om... ;)

gstone

Kommer dom hinna dubba filmen till svenska med så kort varsel ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2024 kl. 12:18:57Kommer dom hinna dubba filmen till svenska med så kort varsel ? ???
Det är många månader kvar, jag tror definitivt att de hinner det.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  8 februari 2024 kl. 12:18:57Kommer dom hinna dubba filmen till svenska med så kort varsel ? ???
Med tanke på att ingen dubbning i modern tid hittills har tagit nio månader att dubba, så är det nog god marginal.

Men det beror förstås på när filmen färdigställs - om den färdiga versionen inte blir klar förrän i oktober-november, så kan det förstås bli tajt; beroende på hur mycket som skiljer sig från tidigare preliminära versioner.