Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vrför jag stavar fel

Startat av gstone, 14 februari 2022 kl. 20:50:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag stavar fel för att fucktion ppå datorn som rättar stavningen är inställd på engskla och inte svenska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My


Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2022 kl. 20:50:13
Jag stavar fel för att fucktion ppå datorn som rättar stavningen är inställd på engskla och inte svenska.
Det har jag svårt att tro. Du gör inte sånna misstag.
Houba !

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2022 kl. 20:50:13
Jag stavar fel för att fucktion ppå datorn som rättar stavningen är inställd på engskla och inte svenska.
Varför inte ställa om till svenska då? Nästan alla webbläsare kan ställas om till rättstavning på valfritt språk, oavsett vilket språk som datorn är på. Det är åtminstone inga problem i Edge eller Chrome; Firefox använder jag sällan. I Edge går du exempelvis till Inställningar (under de tre punkterna) och klickar därefter på Språk. Där kan du lägga till alla språk som ska stödjas, och vilket eller vilka språk som rättstavningsfunktionen ska fungera med.

Sen bör man ju dock aldrig lita till 100% på rättstavningsfunktioner - det är alltid bättre att vara säker på stavningen på egen hand, då datorer ibland har fel...

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2022 kl. 21:48:38
Jag ljuger inte
Jag påstår inte heller att du ljuger. Däremot påstår jag att du förmodligen har fel. Dels för att du inte gör dom misstagen du skulle annars, dels för att du hur lätt som helst skulle kunna byta rättstavningsprogram och därför sluta ha något att skylla på.
Houba !

Goliat

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 15 februari 2022 kl. 02:05:10
Jag påstår inte heller att du ljuger. Däremot påstår jag att du förmodligen har fel. Dels för att du inte gör dom misstagen du skulle annars, dels för att du hur lätt som helst skulle kunna byta rättstavningsprogram och därför sluta ha något att skylla på.

Där måste jag ingripa och säga nej. Det är inte alltid så lätt att bara byta. För en som klarar av och är van, ja, men annan, nej.


Daniel Hofverberg

Citat från: Tecknad Film skrivet 15 februari 2022 kl. 09:39:24
Där måste jag ingripa och säga nej. Det är inte alltid så lätt att bara byta. För en som klarar av och är van, ja, men annan, nej.
Nuförtiden behöver man ju inga rättstavningsprogram, utan det är ju inbyggt i nästan alla webbläsare.

Men om Gstone berättar vilken webbläsare han använder, så kan vi nog guida honom hur man slår på rättstavning på rätt språk. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2022 kl. 09:46:34
Nuförtiden behöver man ju inga rättstavningsprogram, utan det är ju inbyggt i nästan alla webbläsare.

Men om Gstone berättar vilken webbläsare han använder, så kan vi nog guida honom hur man slår på rättstavning på rätt språk. :)

Men jag skriver ju occkså en del på engska som twitter och många av mina novveller och romaner.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2022 kl. 13:13:33
Men jag skriver ju occkså en del på engska som twitter och många av mina novveller och romaner.
I vissa webbläsare kan man ha påslaget rättstavning på både svenska och engelska samtidigt - det går åtminstone utmärkt i Edge och Chrome. :)

(Det ökar ju förvisso risken att ett felstavat ord man skriver råkar vara rätt stavat på det andra språket, så att det därför inte markeras som felstavat, men det är ju hursomhelst betydligt bättre än ingenting)

Jag har t.o.m. påslaget rättstavning på både svenska, norska och engelska samtidigt, så det går att aktivera hur många språk man vill.

Elios

Skriver du aldrig på mobilen då?

gstone

Citat från: Elios skrivet 18 mars 2022 kl. 05:19:05
Skriver du aldrig på mobilen då?

Det GÅR INTE attt kommma in på Dubbningshemsidan på moblin :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.