Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:29:39
Inte så coolt när man har gjort ett helt ämne fullt av kollage

Du har väl bilderna sparade på datorn?

Steffan Rudvall


Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:52:26
Inte alla och inte i den kvaliteten

Well då får du väl skylla dig lite själv kan jag tycka. Backup, backup, backup.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:54:17
Well då får du väl skylla dig lite själv kan jag tycka. Backup, backup, backup.
Jag gjorde inga backups för kollagen skulle vara en kul grej bara för forumet inte visste jag att webbhotellet skulle stängas ner

Daniel Hofverberg

Okej, nu hoppas jag att alla bifogade filer ska se bra ut igen - åtminstone ser Anders M Olssons fil, som Erika länkade till, okej ut nu. :)

Daniel Hofverberg

Är jag den enda som har problem med att ämnesraderna vid e-postnotifikationer blir oläsliga sedan serverflytten?

Så här såg exempelvis rubriken ut på senaste mailet jag fick om nya svar i en tråd:
=?ISO-8859-1?B?xG1uZXNzdmFyOiBTdW4gU3R1ZGlvcyBL9nBlbmhhbW5zIGJhc2VyYWRlIGR1YmJuaW5nYXI=?=

Blir det så för er också, eller är problemet isolerat till min e-post? Då jag precis håller på att försöka få e-postkontot på Dubbningshemsidan att fungera igen, så kan jag helt enkelt inte veta...

Daniel Hofverberg

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet  4 oktober 2020 kl. 13:36:35
Jag kan inte veta hur det är för mig när jag inte fått e-postnotifikationer.
Har du påslaget, men har ändå inte fått mail från forumet?

I så fall, har det hänt sedan flytten igår, eller har det alltid varit så att du inte fått mail från forumet?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2020 kl. 13:26:41
Är jag den enda som har problem med att ämnesraderna vid e-postnotifikationer blir oläsliga sedan serverflytten?

Så här såg exempelvis rubriken ut på senaste mailet jag fick om nya svar i en tråd:
=?ISO-8859-1?B?xG1uZXNzdmFyOiBTdW4gU3R1ZGlvcyBL9nBlbmhhbW5zIGJhc2VyYWRlIGR1YmJuaW5nYXI=?=

Blir det så för er också, eller är problemet isolerat till min e-post? Då jag precis håller på att försöka få e-postkontot på Dubbningshemsidan att fungera igen, så kan jag helt enkelt inte veta...
För mig ser de nya svaren vanliga ut men de privata meddelandena ser ut som ovan

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2020 kl. 13:39:14
För mig ser de nya svaren vanliga ut men de privata meddelandena ser ut som ovan
Jag kanske har hittat orsaken nu. Jag misstänker att det är mbstring.func_overload i PHP som spökar, då den tydligen numera inte får sättas i .htaccess utan måste sättas i php.ini.

Jag har provat att stänga av den funktionen globalt nu i php.ini, så hoppas jag att mailen ska se normala ut...

Det kan dock istället medföra att mail från resten av Dubbningshemsidan kan se skumma ut, men det är ju betydligt färre till antalet är mailen från forumet - det är väl nästan bara Sångtextsregistret som skickar ut mail (om man så vill)...?

Hey Arnold på svenska

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2020 kl. 13:38:06
Har du påslaget, men har ändå inte fått mail från forumet?

I så fall, har det hänt sedan flytten igår, eller har det alltid varit så att du inte fått mail från forumet?

Jag fick mail från forumet för ett bra tag sen bara när någon hade skickat meddelande till mig.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Daniel Hofverberg

Jag upptäckte nu att en del av spelen i Spelhallen saknades i backupen, av någon mystisk anledning. Det var ingen fara den här gången, så jag har manuellt kunnat flytta över dem från gamla webbhotellet; men hade det upptäckts en dag senare hade det varit kört då gamla webbhotellet stänger ned imorgon...

Därför vill jag fråga: Har alla testat och känner sig (hyfsat) säkra på att allt fungerar och finns med på nya servern, så att vi inte får en otrevlig överraskning med ytterligare något som saknats i säkerhetskopian efter att det gamla webbhotellet stängt ned?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2020 kl. 16:08:37
Jag upptäckte nu att en del av spelen i Spelhallen saknades i backupen, av någon mystisk anledning. Det var ingen fara den här gången, så jag har manuellt kunnat flytta över dem från gamla webbhotellet; men hade det upptäckts en dag senare hade det varit kört då gamla webbhotellet stänger ned imorgon...

Därför vill jag fråga: Har alla testat och känner sig (hyfsat) säkra på att allt fungerar och finns med på nya servern, så att vi inte får en otrevlig överraskning med ytterligare något som saknats i säkerhetskopian efter att det gamla webbhotellet stängt ned?
Är inte de flesta spelen i spelhallen gjorda i Flash? Flash kommer ju att sluta existera i slutet av det här året

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 oktober 2020 kl. 16:20:04
Är inte de flesta spelen i spelhallen gjorda i Flash? Flash kommer ju att sluta existera i slutet av det här året
Ja, tyvärr. :( Jag vet inte om det kommer finnas sätt att spela Flash-spel, men som standard kommer det i alla fall sluta fungera vid årsskiftet.

Det ska finnas en annan spelhallsplugin till forumprogramvaran som har stöd för HTML5-spel, som jag ska försöka installera - men tyvärr är mängden HTML5-spel mycket begränsat jämfört med Flash-spelen... :(

Men nu var jag mer orolig för att det kan finnas viktigare saker än just spelhallsspelen som också inte kommit med i backupen, när det nu är två olika mappar där det saknats en stor mängd filer i backuperna jag tagit (både spelhallen och bifogade filer på forumet)...

Daniel Hofverberg

Sedan fem minuter tillbaka tror jag att e-posten fungerar som den ska, så med minsta möjliga marginal verkar jag ha kunnat hålla mitt löfte att få igång allt under helgen. Nu behöver ni alltså inte använda min privata e-postadress längre, utan det ska fungera att maila till som vanligt. :)

Jag hoppas och tror att jag lyckats flytta undan alla befintliga e-postmeddelanden från det gamla webbhotellet till det nya, men kan förstås inte vara 100% säker - men då jag kunnat flytta över 44788 e-postmeddelanden borde det i alla fall inte vara någon stor mängd som saknas... Men har ni skickat e-post och inte fått svar, så finns det en liten risk att just ert mail kan ha försvunnit i samband med flytten, så i så fall får ni gärna maila på nytt för säkerhets skull. :)

Fortfarande kan det förekomma driftstörningar eller saker som inte fungerar fullt ut, i vilket fall jag är angelägen att få veta om det. Exempelvis har jag stött på felmeddelanden med "Deprecated" längst upp lite här och var på vissa sidor, som har försvunnit när jag laddat om sidan och som jag därför inte kunnat återskapa. Är det fler än jag som fått dessa, eller är det specifikt för mig?

Jag har heller inte konfigurerat MySQL eller Apache fullt ut, så det kan gå långsammare än det hade behövt göra. Det får lösa sig med tiden, men jag uppskattar besked om något känns långsammare än det gjorde på gamla servern; vilket det inte borde göra men som jag inte kan utesluta. :)

Disneyfantasten

Så, då var jag tillbaka på forumet! (skriver via min jobbdator, där jag idag lyckades logga in)

Av någon anledning verkar varken hemsidan eller forumet vägrat visa sig för mig både iförrgår, igår och idag på både min hemdator och min mobil...