Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

MOA, Fred, Skokaka och 4 gäster tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 14 juni 2024 kl. 10:50:14Vad händer nästa månad? Jag sover bra fast jag går & lägger mig senare än när jag jobbade. Skickade in mina betyg till Arbetsförmedlingen men dom har inte svarat. Hoppas att biståndshandläggarna hittar något jag kan göra på dagarna & inte sätter mig på daglig verksamhet :-\
Det där med att sajten där jag umgås med mina vänner kommer att ändras nästa månad att man inte kan chatta med varandra längre, vilket dick move. Jag vet inte vem som frågade efter att förmågan att chattas ska bort, de som förstör för oss så här är mycket värre än någon skurk... 

Förresten, jag är ändå för rädd för att dö, så jag tänker inte göra det till att börja med, oavsett om jag känner för det eller inte... Men åh, vad sjutton?...

Skokaka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2024 kl. 11:10:01Om stressen helt eller delvis beror på ditt jobb, så har arbetsgivaren ansvar för att vidta åtgärder för att minska stressen. Nog för att det kanske inte är alla arbetsgivare som är lika seriösa som de borde enligt lagen, men du bör i alla fall prata med chefen och berätta hur läget är.

Om de inte följer sitt ansvar och arbetsgivaren har kollektivavtal, så prata med facket; eller om det finns något skyddsombud på arbetsplatsen kan du prata med denne. Alla arbetsplatser med fler än 5 anställda ska ha ett skyddsombud enligt lagen.
Jag jobbar dock inte hela dagen, det är tre timmar. 

Här är i hela fall mitt schema för alla dagarna i veckan: 

Måndag: Handla ny mat. 

Tisdag: Jobba. 

Onsdag: Jobba. 

Torsdag: Jobba. 

Fredag: Städa, städa, pengar på fredag. 

Lördag: Ledig. 

Söndag: Ledig. 

Jag brukade tvätta mina kläder i lördagar, fast nu gör jag det istället i fredagar som förmodligen i slutet av städningen. Vill vara fri i helger, förstås. Fast... Idag så hoppade jag över att städa, så jag är tyvärr tvungen att göra det istället imorgon... Crap... 

Kan också vara för att jag brukar vila lite hemma efter jobbet, men jag kanske börjar somna och vaknar rätt sent, och då hinner jag inte rätt mycket i datorn...

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2024 kl. 00:30:33Jag jobbar dock inte hela dagen, det är tre timmar.
Det spelar ingen roll hur mycket du jobbar, men om jobbet bidrar till för mycket stress så har arbetsgivare skyldighet att vidta åtgärder; även om det bara är deltid. :)

Sen är det förstås alltid en tolkningsfråga vad som menas med "för mycket stress" - lite stress kommer förstås alla på jorden att uppleva ibland - men det ska i alla fall inte finnas någon risk att man går in i väggen.

Själv jobbar jag halvtid (50%) och har sjukersättning (sjukpension) på 50%. Det finns risk att det kan bli mer stressigt nu framöver, då en av mina kollegor precis har slutat och då det åtminstone just nu är omöjligt att hitta någon annan att anställa så blir det att vi andra måste ta över hans arbetsuppgifter tills vidare. Om en vecka går även en av mina andra kollegor på semester, och då kan det bli ännu stressigare då vi säkerligen lär få ta över en del tidskänsliga arbetsuppgifter av honom... Men i alla fall "bara" tre veckor kvar tills min semester börjar.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2024 kl. 00:30:33Jag jobbar dock inte hela dagen, det är tre timmar.

Jag brukade tvätta mina kläder i lördagar, fast nu gör jag det istället i fredagar som förmodligen i slutet av städningen. Vill vara fri i helger, förstås. Fast... Idag så hoppade jag över att städa, så jag är tyvärr tvungen att göra det istället imorgon... Crap...

Kan också vara för att jag brukar vila lite hemma efter jobbet, men jag kanske börjar somna och vaknar rätt sent, och då hinner jag inte rätt mycket i datorn...
Jag jobbade 4 timmar när jag jobbade men vill jobba 3 timmar om jag får det

MOA

Visst är det könstigt när telefonen ändrar namn till något annat?

Will Siv

Vad är det för jobb?   ???
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 15 juni 2024 kl. 16:30:19Vad är det för jobb?  ???
Det undrar jag med, och framförallt är det en ovanlig anställningsgrad - 3 timmar 3 gånger i veckan innebär alltså 9 timmar arbete i veckan, så det innebär strax under 25% av en heltidstjänst. Inte särskilt mycket att leva på...

Är du sjukskriven resten av tiden, stämplar A-kassa för deltid eller hur får du ihop tillräcklig lön för att leva...? En halvtidstjänst kanske man kan leva på om man är sparsam, men mindre än så blir nog svårt utan andra inkomster...

Will Siv

Vad är här för sorts fråga?

Screenshot_20240615-170102~2.png
Man kan lika gärna fråga om "Toy Story 2" eller "Gudfadern Pt 2" var "necessary", eller ens om första filmerna var det?

Vad f menar med att en film är "unnecessary"? När är en film "necessary"?

Vad är det här för kritik? 
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 15 juni 2024 kl. 16:30:19Vad är det för jobb?  ???
Daglig verksamhet, jag skriver nyheter, fast med lätta ord så att vem som helst kan förstå. 

Förresten, jag jobbar bara tisdag-torsdag, att jag handlar i måndagar och städar i fredagar är bara uppgifter hemma. 

Men jag gillar mitt jobb, det ä' nog inte det som är problemet...

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2024 kl. 22:49:36Daglig verksamhet, jag skriver nyheter, fast med lätta ord så att vem som helst kan förstå.

Förresten, jag jobbar bara tisdag-torsdag, att jag handlar i måndagar och städar i fredagar är bara uppgifter hemma.

Men den dagliga verksamheten finns ju där för att stötta så om du känner att det är för stressigt för dig så kan du ju ta upp det med personalen och hitta någon bra lösning...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 juni 2024 kl. 22:49:36Daglig verksamhet, jag skriver nyheter, fast med lätta ord så att vem som helst kan förstå.

Där jag inte vill hamna, kommer försöka söka en riktig arbetsplats & hoppas att jag får en

Fred

En iransk mördare, Hamid Noury, går fri och kommer säkert inte dömas för sina brott i Iran. Önskar vi hade bättre rättssamhällen här i världen.

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 15 juni 2024 kl. 23:39:23Där jag inte vill hamna, kommer försöka söka en riktig arbetsplats & hoppas att jag får en
Jag skulle inte ha nåt emot att vara på daglig verksamhet om det finns nån med inriktning på Animation och/eller Filmskapande, eller kanske serietecknande (nåt "kreativt").

Läste tidigare att det fanns nån, i Göteborg, men nu hittar jag den inte  ???
- what.

Fred

Önskar Sverige hade landsgräns mot Danmark och Tyskland. Då hade man sluppit betala en massa pengar för att åka färja eller ta Öresundsbron.

Lillefot

Jag har säkert missat en hel del nyheter i smartphone-världen, men när tusan var det som tillverkarna började att ta bort platsen för microSD-kort?

Fick nyligen en ny mobil då min förra började gå på sista versen, och insåg till min fasa att det inte fanns någon plats att installera kortet som jag använde i den förra där. Suck. :(
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.