Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 18 juni 2024 kl. 12:01:03Jag har säkert missat en hel del nyheter i smartphone-världen, men när tusan var det som tillverkarna började att ta bort platsen för microSD-kort?

Fick nyligen en ny mobil då min förra började gå på sista versen, och insåg till min fasa att det inte fanns någon plats att installera kortet som jag använde i den förra där. Suck. :(
R.I.P din gamla telefon

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 18 juni 2024 kl. 12:01:03Jag har säkert missat en hel del nyheter i smartphone-världen, men när tusan var det som tillverkarna började att ta bort platsen för microSD-kort?

Fick nyligen en ny mobil då min förra började gå på sista versen, och insåg till min fasa att det inte fanns någon plats att installera kortet som jag använde i den förra där. Suck. :(
Det finns fortfarande på en del nya telefoner men blir allt mera ovanligt, samma med sim-kort där det i vissa regioner finns mobiltelefoner med endast E-SIM.

Daniel Hofverberg

Det har kanske börjat bli ovanligare, men nog förekommer det fortfarande ganska ofta plats för SD-kort. Jag köpte en Samsung A54 på Black Friday-rean i höstas, och den har i alla fall plats för SD-kort; så då borde de flesta Samsung-telefoner ha det.
(Min gamla telefon började ha uruselt batteri som inte höll alls, och var dessutom en Huawei som ju inte längre får Android-uppdateringar)

Ett minst lika stort problem tycker jag är att de flesta telefoner nuförtiden har skippat 3,5 mm-kontakt för hörlurar - de flesta kanske har Bluetooth nuförtiden, men jag har fortfarande hörlurar kvar med gamla hederliga kablar...

Citat från: Fred skrivet 15 juni 2024 kl. 23:58:06En iransk mördare, Hamid Noury, går fri och kommer säkert inte dömas för sina brott i Iran. Önskar vi hade bättre rättssamhällen här i världen.
Ja, det är helt klart väldigt olyckligt på alla sätt och vis - att dömda massmördare går fria kan ingen annan än Irans regim tycka vara positivt.

Men med sådana korrupta och farliga regimer som Iran var det väl tyvärr ett nödvändigt ont; man kunde ju inte gärna låta två svenskar ruttna i iranska fängelser för brott de inte har begått...

Men visst är det tragiskt, och dessutom lär ju Iran fortsätta med dylika utpressningsmetoder när de ser att det bevisligen fungerar - så egentligen spelar ju svenska regeringen rakt i händerna på Iran, även om det förstås var svårt att undvika i praktiken...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2024 kl. 20:38:01Det har kanske börjat bli ovanligare, men nog förekommer det fortfarande ganska ofta plats för SD-kort. Jag köpte en Samsung A54 på Black Friday-rean i höstas, och den har i alla fall plats för SD-kort; så då borde de flesta Samsung-telefoner ha det.
(Min gamla telefon började ha uruselt batteri som inte höll alls, och var dessutom en Huawei som ju inte längre får Android-uppdateringar)
Även Samsung har gått ifrån sd-kort i alla fall på det de kallar flagships för där har nog designen spelat större roll.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 juni 2024 kl. 20:38:01Det har kanske börjat bli ovanligare, men nog förekommer det fortfarande ganska ofta plats för SD-kort. Jag köpte en Samsung A54 på Black Friday-rean i höstas, och den har i alla fall plats för SD-kort; så då borde de flesta Samsung-telefoner ha det.

Ett minst lika stort problem tycker jag är att de flesta telefoner nuförtiden har skippat 3,5 mm-kontakt för hörlurar - de flesta kanske har Bluetooth nuförtiden, men jag har fortfarande hörlurar kvar med gamla hederliga kablar...
Då är det nog som Steffan säger att det är främst flaggskeppsmodellerna som tagit bort det, åtminstone för Samsung. Det är just det märket som jag har fått nu (en Galaxy Edge S22 för att vara exakt), men jag upplever då inte att varken telefonens design eller tjocklek hade påverkats negativt av att ha en kortläsare (jämfört med min gamla mobil, en Sony Xperia XZ1 Compact). Så då ser det ut som att det blir något som köparen får titta i specifikikationerna för framöver.

Och när du nämner det så saknar även den 3,5mm-uttag för hörlurar. Trist utveckling, då det är en hygglig standard som hängt med i så många år och fungerat utmärkt. Plus att bluetooth-hörlurar ofta har en viss fördröjning, som jag personligen inte kan vänja mig vid.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 18 juni 2024 kl. 20:58:11Och när du nämner det så saknar även den 3,5mm-uttag för hörlurar. Trist utveckling, då det är en hygglig standard som hängt med i så många år och fungerat utmärkt. Plus att bluetooth-hörlurar ofta har en viss fördröjning, som jag personligen inte kan vänja mig vid.
Så är det på Farsans nya telefon, han brukade använda hörlurar för långa samtal & han gillar inte att den är borttagen

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 18 juni 2024 kl. 20:58:11Och när du nämner det så saknar även den 3,5mm-uttag för hörlurar. Trist utveckling, då det är en hygglig standard som hängt med i så många år och fungerat utmärkt. Plus att bluetooth-hörlurar ofta har en viss fördröjning, som jag personligen inte kan vänja mig vid.
Citat från: MOA skrivet 18 juni 2024 kl. 21:01:01Så är det på Farsans nya telefon, han brukade använda hörlurar för långa samtal & han gillar inte att den är borttagen
USB-C hörlurar finns ju men ska man då behöva köpa nya hörlurar specifikt för telefonen... det känns lite onödigt och hörlurar inkluderas ju inte längre.

gstone

Det här är det äckligaste konceptet för en animerad film jag hört

Det är vidrigt >:(

https://www.moviezine.se/nyheter/spermageddon-ar-komedin-som-kallas-insidan-ut-for-vuxna

Får man släppa sånt här snusk på bio ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 19 juni 2024 kl. 17:24:43Det här är det äckligaste konceptet för en animerad film jag hört

Det är vidrigt >:(

https://www.moviezine.se/nyheter/spermageddon-ar-komedin-som-kallas-insidan-ut-for-vuxna

Får man släppa sånt här snusk på bio ???
Kan man inte göra seriöst istället för snusk på filmen

gstone

Citat från: Oskar skrivet 19 juni 2024 kl. 19:27:28Kan man inte göra seriöst istället för snusk på filmen
Ja om man ska göra nordisk animation kan skickta högre.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

MOA

Något som är så sant som det är skrivet

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 juni 2024 kl. 16:33:52Boken släpps, åtminstone i USA, den 18 mars nästa år, med en filmadaption planerad för release november 2026.

The
Hunger Games: Sunrise on the Reaping, som i skrivande stund saknar svensk titel, kommer utspela sig 24 år innan originaltrilogin och 40 år efter Balladen om sångfåglar och ormar, under den andra kuvningen (eng. quarter quell), då Haymitch, Katniss mentor, var en av de då 48 spelarna.

Förstår inte riktigt varför du gnäller över att den möjliga kopplingen till folkmordet i Gaza när inspirationen till hela franchisen är invasionen av Irak. Hungerspelen har alltid varit politiskt, varför skulle det vara annorlunda nu?
Antar att ingen vill höra om hur Snow faktiskt ät den som är i det rätta ::)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag vill gnälla på att Disney Plus dog bort Earth to Ned innan Daniel hann skriva av dubb credits 😖😫😢
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Fred

Blev kallad hjärndöd av en muslim för att jag skrev att det var fel av terroristerna i Hamas att skjuta ihjäl israeliska festivalbesökare. Drar inte alla muslimer över en kam, men blir lite misstänksam när många av dem inte klarar av att ta avstånd från terrorism.

Bib

Citat från: Fred skrivet 23 juni 2024 kl. 21:58:04Blev kallad hjärndöd av en syrisk muslim för att jag skrev att det var fel av terroristerna i Hamas att skjuta ihjäl israeliska festivalbesökare. Drar inte alla muslimer över en kam, men blir lite misstänksam när många av dem inte klarar av att ta avstånd från terrorism.
Ja men det är ju känsligt med Israel och Palestina det handlar ju inte bara om det Hamas och Israel gör mot varandra nu...