Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Suck, jag hatar denna dagen i veckan...

Fred

Årsdagen av Koreakriget idag. Önskar att de som startade det kriget kunde be om ursäkt för det.

MOA

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 08:23:34Årsdagen av Koreakriget idag. Önskar att de som startade det kriget kunde be om ursäkt för det.
Samma sak med kriget i Ukraina

Lilla My

Citat från: Fred skrivet 23 juni 2024 kl. 21:58:04Blev kallad hjärndöd av en muslim för att jag skrev att det var fel av terroristerna i Hamas att skjuta ihjäl israeliska festivalbesökare. Drar inte alla muslimer över en kam, men blir lite misstänksam när många av dem inte klarar av att ta avstånd från terrorism.
Känns som det är mycket kontext som fattas i den konversationen, men reagerade på det sista du skrev. Varför ska muslimer alltid behöva "ta avstånd" från det våld som extremister utövar?

Är ju inte så att man inleder samtal med folk från Tyskland eller Österrike med "ja du, den där Hitler var ju ingen schysst typ. Vad anser du om det, du som är tysk/österrikare?" och tvingar dem lägga en åsikt på stående fot, men muslimer ska alltid behöva försvara sig själva...

Fred

Citat från: Lilla My skrivet 25 juni 2024 kl. 20:49:45Känns som det är mycket kontext som fattas i den konversationen, men reagerade på det sista du skrev. Varför ska muslimer alltid behöva "ta avstånd" från det våld som extremister utövar?

Är ju inte så att man inleder samtal med folk från Tyskland eller Österrike med "ja du, den där Hitler var ju ingen schysst typ. Vad anser du om det, du som är tysk/österrikare?" och tvingar dem lägga en åsikt på stående fot, men muslimer ska alltid behöva försvara sig själva...
Ok, jag kanske uttryckte mig fel. Muslimer ska inte nödvändigtvis ta avstånd från terrorister. Bryr de sig inte och är neutrala så är det helt ok, det är inte deras krig. Men av egen erfarenhet har jag sett att många i Sverige med muslimsk har visat sig vara positiva till exempel Hamas eller regimen i Iran, och då undrar vad man i västvärlden om man sympatiserar med Västerlandets fiender. 

Och jag gillar inte heller om tyskar eller österrikare sympatiserar med Hitler men det är det inte många som gör ( möjligtvis en liten minoritet i ytterhögerpartierna AfD och FPÖ).

Will Siv

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 21:05:47Ok, jag kanske uttryckte mig fel. Muslimer ska inte nödvändigtvis ta avstånd från terrorister. Bryr de sig inte och är neutrala så är det helt ok, det är inte deras krig. Men av egen erfarenhet har jag sett att många i Sverige med muslimsk har visat sig vara positiva till exempel Hamas eller regimen i Iran, och då undrar vad man i västvärlden om man sympatiserar med Västerlandets fiender.

Och jag gillar inte heller om tyskar eller österrikare sympatiserar med Hitler men det är det inte många som gör ( möjligtvis en liten minoritet i ytterhögerpartierna AfD och FPÖ).
Imprealism.

Samma anledning varför Irländare inte gäller Engelskfolk (och Storbritannien borde läggas ner) och vissa Finländare Svenskar.....

och såklart, Ukrainare och Ryssar.
- what.

Fred

Citat från: Will Siv skrivet 25 juni 2024 kl. 21:07:30Imprealism.

Samma anledning varför Irländare inte gäller Engelskfolk (och Storbritannien borde läggas ner) och vissa Finländare Svenskar.....

och såklart, Ukrainare och Ryssar.
Om imperalisterna är demokrater och liberaler så står jag på deras sida (till en viss gräns, Irakkriget var fel).

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 23 juni 2024 kl. 21:58:04Blev kallad hjärndöd av en muslim för att jag skrev att det var fel av terroristerna i Hamas att skjuta ihjäl israeliska festivalbesökare. Drar inte alla muslimer över en kam, men blir lite misstänksam när många av dem inte klarar av att ta avstånd från terrorism.
Jag är övertygad om att de flesta muslimer innerst inne inte rättfärdigar att döda oskyldiga, oavsett nationalitet; något som ju också Koranen är tydlig med.

Men ingenting händer ju i ett vakuum, och det är ju inte så att Hamas terrorattentat inträffade från tomma intet. Israel/Palestina-konflikten är trots allt ett väldigt känsligt och svårt ämne, som har varit en öppen konflikt i åtskilliga decennier och kommit att påverka flera generationer. Det är helt enkelt svårt för de flesta att inte påverkas av bakgrunden, även om de flesta säkerligen inte tycker det är rätt att döda oskyldiga civila.

Fred

Jag kanske har varit lite för politisk den sista tiden men jag är bara så frustrerad över hur samhällsutvecklingen har sett ut de senaste fyra åren med pandemi, krig och inflation och irriterad över att jag måste lida för saker som inte är mitt fel. Jag har bara varit tvungen att skriva av mig.

Will Siv

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 21:24:40Om imperalisterna är demokrater och liberaler så står jag på deras sida (till en viss gräns, Irakkriget var fel).
Det var Republikaner som beordrade invasionen.

btw; låter som du gillar Woodrow Wilson.
- what.

Fred

Citat från: Will Siv skrivet 25 juni 2024 kl. 22:54:25Det var Republikaner som beordrade invasionen.

btw; låter som du gillar Woodrow Wilson.
Syftar på demokrat som ideologisk ståndpunkt och inte som partitillhörighet.

Will Siv

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 23:10:55Syftar på demokrat som ideologisk ståndpunkt och inte som partitillhörighet.
Republikaner är inte det nu.....

(Wilson var en konservativ demokrat från sydstaterna, aka: slavstaterna) det
- what.

gstone

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 21:24:40Om imperalisterna är demokrater och liberaler så står jag på deras sida (till en viss gräns, Irakkriget var fel).
Hejar oftast på dom som har mest utvecklat/civiliserat samhälle,

Alltså inte barbarer eller diktaturer ;)

Inga krigar kulturer( Typ klingons ;))

vi är ju männsikor och inte djur ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Fred

Citat från: Will Siv skrivet 25 juni 2024 kl. 23:24:45Republikaner är inte det nu.....

(Wilson var en konservativ demokrat från sydstaterna, aka: slavstaterna) det
Kanske inte Trump men George W. Bush, John McCain och Mitt Romney var definitivt för demokratiska val och folkstyre.

Will Siv

Citat från: Fred skrivet 25 juni 2024 kl. 23:36:05Kanske inte Trump men George W. Bush, John McCain och Mitt Romney var definitivt för demokratiska val och folkstyre.
och Nixon sänkte åldersgränsen för rösträtt.
- what.