Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Teenage Mutant Hero Turtles - DVD/VHS

Startat av Beck, 12 december 2005 kl. 16:24:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2005 kl. 22:42:31
Erika: Bra fråga! Av de avsnitt jag såg, så tror jag att Lasse Svenssons Media Dubb dubbade alla avsnitten. Men det är ju inte alltid som TV3:s utsatta credits har varit helt pålitliga, så det är inte helt uteslutet att Mediadubb International kan ha tagit över och dubbat de sista avsnitten. Lasse Svensson sålde ju Media Dubb till Kinnevik 1992, så frågan är ju alltså huruvida dubbningen pågick längre än till 1992 eller inte...


Jag kikade lite på svenska wikipedia och enligt det som stod där verkar det som TV3 sände Turtles fram till tidiga 1993, så troligtvis tog Mediadubb International över dubbningen, eller så hade Media Dubb hunnit dubba de sista avsnitten långt innan de skulle sändas. 

Erika

Okej, nu har även jag fått sett Sun Studios Turtles-dubbning och den är otroligt urusel!   :o
Som tur såg jag detta helt gratis på Youtube...   

Daniel Hofverberg

Det håller jag helt med dig om. Och hur någon på fullaste allvar kan komma på tanken att kalla Shredder för Strimlaren är bortom mitt förstånd...

Igthorn

För mig är den mer nostalgisk än bra. När jag lyssnar på den så här i efterhand kan jag verkligen hålla med om att den är usel. Förvisso har jag ingen annan dubb att jämföra med (hade gärna hört den andra dubbningen), men att låta tre (?) röstskådisar bråka om alla karaktärer, känns lite ... snålt.

Daniel Hofverberg

#34
Det påminner mig om att jag verkligen måste ta mig tid att leta igenom mina band, och se om jag har kvar något avsnitt av Media Dubbs gamla dubbning - det är bara omkring ett år sen jag lovade någon (kommer inte ihåg vem...) att göra det...  ::)

Igthorn

Heh... Tiden går fort när man har roligt..  ;)

Erika

Jag hittade ett Turtles-avsnitt (uppdelat på två delar) med Media Dubbs dubbning på Youtube!  :)

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=cp0CwC02Yic

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=1ttMRY-xxj4




PAAATE

Citat från: Erika skrivet 16 mars 2007 kl. 14:19:07
Jag hittade ett Turtles-avsnitt (uppdelat på två delar) med Media Dubbs dubbning på Youtube!  :)

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=cp0CwC02Yic

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=1ttMRY-xxj4





Wow, både röstsynkningen och inlevelsen (hos vissa) var irriterande, men annars bättre röster än den andra.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Att det inte klaffar så bra tror jag beror på överföringen (samt att inspelningen verkar vara ganska gammal) till Youtube, för annars vill jag minnas att röstsynkningen var ganska bra.

Daniel Hofverberg

Jag tycks också minnas att det var rätt bra läppsynk i den där dubben, så jag tror också att något hänt vid digitaliseringen här. Jag ska se om jag lyckas att hitta åt mitt gamla videoband, där jag är ganska säker på att det finns något eller några avsnitt av Turtles, så att jag har något att jämföra med.


Christer

Härligt!

Men det var inte riktigt så bra som man mindes det.  ;)

Kan vi kanske få en uppfriskare om vem som spelar vem i detta avsnitt?

Kan börja lite...

Leonardo - Johan Wahlström
Rafael - Andreas Nilsson
Donatello - Johan Hedenberg
April - Annelie Bergh
Krang - Andreas Nilsson

Anders

Är det någon som har tillgängliga avsnitt med Media Dubbs dubbning som denne kan tänkas sälja till mig? Gärna något av de tidigare avsnitten när Johan Wahlström gör Shredders röst osv. Sven-Åke var långt ifrån lika bra i mina öron. Allt som finns tillgängligt på internet idag är Sun Studios hemska dubbning sedan de fåtal avsnitt med Media Dubbs röster på Youtube togs bort efter Lionsgates överklagan. Dålig stil av dem enligt mig. Det känns även mest sannolikt att den sistnämnda dubben är den som har släppts på DVD.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Tyvärr är det mycket riktigt Sun Studios måttligt lyckade dubbning som uteslutande använts på de svenska DVD-boxarna.

Jag ska ha ett fåtal avsnitt av Media Dubbs dubbning - några på datorn och åtminstone ett par avsnitt på VHS-band; fast fråga mig inte var de banden gömmer sig just nu... Det är dock tyvärr inte särskilt många avsnitt, särskilt inte i jämförelse med antalet producerade avsnitt, utan medräknat avsnitten som tidigare fanns på YouTube är det möjligtvis 10 - 20 avsnitt jag har.

Anders

10 till 20 avsnitt skulle räcka gott och väl. Jag kan tyvärr inte erbjuda några serier i utbyte då jag inte lyckas installera min VCR 2 PC, som jag använde under vårt senaste utbyte för några år sedan, till min nyare dator. Pengar är allt jag kan erbjuda nu. Jag skulle nog kunna erbjuda åtminstone 500 för besväret, eventuellt mer.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Jag hade tydligen bränt ut ett par av avsnitten från YouTube till en DVD-skiva som jag hittade nu. Jag laddade upp en video med ett urval av klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=e8Uu-r36TAw
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!