Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mamma Mia! Here We Go Again

Startat av Eriksson, 16 november 2018 kl. 16:22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Begreppet "underbar film" är ingenting jag får tillfälle att använda särskilt ofta, men här får jag faktiskt göra det. Mamma Mia! Here We Go Again är verkligen den bästa film jag har sett på år och dag. Jag har sett den tre gånger på bio. Första Mamma Mia-filmen hade jag nog bara sett en gång när den var ny för tio år sedan, och jag mindes den inte som något speciellt, så jag hade inga egentliga förväntningar på uppföljaren. Men oj, en sån film! Jag satt och njöt oupphörligen. Nu har jag sett om första filmen och tycker fortfarande att den är sämre.

Tvåan utspelas delvis när Donna var ung och man får se hur det gick till när hon träffade Sophies tre pappor. Allt stämmer kanske inte överens till punkt och pricka med vad man får veta i första filmen, men det stör inte mig. Sångerna vävs in på ett naturligt sätt (nåja, med undantag av en), och filmen blir verkligen inte tröttsam för ett enda ögonblick. Lily James är min favorit, hon är helt oemotståndlig som den unga Donna. Jag måste också ge en enorm eloge till översättaren Nicklas Källén. Han är helt klart en av våra skickligaste översättare och undertextare.

Många städer verkar tyvärr ha slutat visa filmen nu, men i storstäderna visas den fortfarande. Jag är förvånad över att den inte har fått någon recension på Dubbningshemsidan, men den har kanske inte visats där du bor, Daniel? På måndag släpps den i alla fall på DVD och Bluray.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Tyckte filmen var helt okej. Men kände den hade en hel del kuggfrågor jag inte förstod. Vet inte om jag vågar skriva om spoilers här men hur kan Cher vara mor till Meryl Streeps karaktär?  ::)

Eriksson

Citat från: Elios skrivet 16 november 2018 kl. 19:04:14
Vet inte om jag vågar skriva om spoilers här men hur kan Cher vara mor till Meryl Streeps karaktär?  ::)
Ja, det är nog den största ologiskheten och det enda som drar ner filmen en liten aning för mig. Vad som helst kan visserligen ha hänt mellan de båda filmerna (figurerna kan på något sätt ha fått reda på att hon egentligen inte var död), men nog är det som att man har klämt in henne bara för att man ville ha med Cher. För mig är det dock ändå en bagatell eftersom jag älskar filmen i övrigt så mycket.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Elios

Hade inte Meryl Streep tid att vara med så mycket med filmen med kanske tanke på The Post eller någon annan film hon var igång med då.  ???

Eriksson

Meryl Streep ville egentligen inte ville vara med alls i filmen eftersom hon aldrig gör uppföljare. Men tydligen gick hon ändå med på att göra ett undantag.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Hampus.J

Väcker denna tråd till liv då jag nu sett filmen i fråga. Jag kanske inte skulle säga "underbar film" som Eriksson men jag gillade den. Har inte sett första filmen så kan inte göra någon jämförelse dem emellan. Det gick iaf att hänga med i handlingen ändå. Sångerna flöt på bra också, kul att höra några mer ovanliga. Enda jag störde mig på i början var att unga Donna och Sophie var så lika, men det är säkert bara jag som inte kan se skillnad på unga tjejer..
In Donaldismo Veritas

Eriksson

Att Lily James och Amanda Seyfried skulle vara lika? Nu pratar du allt i nattmössan. De är visserligen kolossalt söta båda två, men särskilt lika är de inte.

Kul i alla fall att du har sett filmen och gillade den. Jag ser om den med jämna mellanrum, och den är lika underbar varje gång, och jag är fortfarande lika kär i Lily James.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Hampus.J

Hehe, anade att du skulle säga emot mig på den punkten. Men det kan bero på att de skiftade mellan nu och dåtid så ofta, blir lättare att blanda ihop utseende då.
In Donaldismo Veritas

Eriksson

Det mest irriterande vad gäller utseenden är nog att de unga Sam och Harry inte är speciellt lika sina äldre jag. Unge Bill fungerar däremot bra, liksom unga Donna förstås, och de unga Tanya och Rosie är ju på pricken!
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

gstone

Citat från: Eriksson skrivet  1 juni 2020 kl. 15:15:44
Det mest irriterande vad gäller utseenden är nog att de unga Sam och Harry inte är speciellt lika sina äldre jag. Unge Bill fungerar däremot bra, liksom unga Donna förstås, och de unga Tanya och Rosie är ju på pricken!

Unga Rosie är snygg :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Elios skrivet 17 november 2018 kl. 12:16:14
Hade inte Meryl Streep tid att vara med så mycket med filmen med kanske tanke på The Post eller någon annan film hon var igång med då.  ???

Kul samman träffande Streep och Juile Walters(Rosie) var båda i Mary Poppins kommer tillbaka och Sreep och Christine Baranski( Tanya) var båda i Into the Woods.

Alla tre filmer är försten musiksalar  ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.