Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ankeborg

Startat av Eriksson, 8 september 2011 kl. 15:28:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Jag har sammanställt en lista över vilka skådespelare jag skulle vilja höra som de olika Ankeborgsfigurerna.

Kalle Anka – Andreas Nilsson
Knattarna – Staffan Hallerstam
Kajsa Anka – Vanna Rosenberg
Farbror Joakim – Anders Nyström
Musse Pigg – Anders Öjebo
Mimmi Pigg – Lizette Pålsson
Långben – Hans Lindgren
Oppfinnar-Jocke – Stig Grybe
Farmor Anka – Birgitta Andersson
Alexander Lukas – Roger Storm
Kusin Knase – Andreas Nilsson
Guld-Ivar Flinthjärta – Steve Kratz
von Pluring – Johannes Brost
Magica de Hex – Siw Malmkvist
Svarte-Petter – Anders Lönnbro
Spökplumpen – Gunnar Ernblad
Kommissarie Karlsson – Peter Harryson
Inspektör Klovén – Rolf Lassgård, eventuellt Mikael Persbrandt (båda skulle nog funka)

Nu skulle jag hemskt gärna vilja veta vad ni andra tycker...Den som har något annat bra förslag får gärna komma med det.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#1
 
Jag tycker:

Musse Pigg - Anders Öjebo
Kalle Anka/Stål-Kalle - Andreas Nilsson (Per-Erik Hallin godkänd som inhoppare)
Långben/Stål-Långben - Hans Lindgren (Både Jan Modin och Johan Lindqvist godkända som inhoppare)
Mimmi Pigg - Åsa Bjerkerot
Kajsa Anka - Marie Kühler (Åsa Jonsson godkänd som Inhoppare)
Klasse - Anders Öjebo
Klarabella - Annica Smedius
Farbror Joakim - Peter Harryson
Knattarna - Monica Forsberg
Svarte Petter - Anders Lönnbro
Oppfinnar-Jocke - Ulf Källvik
Guld-Ivar Flinthjärta - Per Sandborgh
Kusin Knase - Eric Donnell
Alexander Lukas - Roger Storm
Magica de Hex - Irene Lindh
Madame Mim - Irene Lindh
Spökplumpen - Gunnar Ernblad
Farmor Anka - Monica Forsberg
Von Pluring - Gunnar Uddén
Kommisare Karlsson - Gunnar Uddén
Inspektör Klovén - Mikael Roupé

Några andra figurer ur serietidningarna är:

Eta Beta - Steve Kratz
Gillbert - Anders Öjebo
Teddy & Freddy - Elias Eding Målar
Kikki, Pippi & Titti - Lena Ericsson
Mårten Gås - Ullf Källvik
Grannen Olsson - Gunnar Ernblad
Prinsessan Umpa - Anna Engh (FD. Nordell)
Stora Stygga Vargen - Gunnar Ernblad
Lilla Vargen - ?
Bror Duktig - Anders Öjebo
Gris 1 - Andreas Nilsson
Gris 2 - Anders Öjebo
Putte - Gunnar Ernblad                                                                                                                                                                                  Knölen - Gunnar Ernblad
Folke Fiskmås - Mia Kihl
Moby Duck - Gunnar Uddén
Ludwig Von Anka - Bertil Engh
Björnligan - Gunnar Ernblad, Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Bertil Engh, Per Sandborgh                                                                             Gittan - Anna Engh                                                                                                                                                                                                                                       

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Jag föredrar absolut Staffan Hallerstam framför Monica Forsberg som Knattarna. Johan Lindqvist skulle jag klara som inhoppare som Långben, men inte Jan Modin. Han är mycket sämre i mina öron. Marie Kühler duger väl som Kajsa, men jag är helt övertygad om att Vanna Rosenberg skulle passa mycket bra.

Jag är också tveksam till Peter Harryson som farbror Joakim. Jag tror Anders Nyström skulle passa bättre. Det är han som spelar Maurice i Skönheten och Odjuret. Däremot så är jag helt säker på att Peter Harryson skulle passa utmärkt som kommissarie Karlsson.

Får jag välja så hör jag hellre Siw Malmkvist än Birgitta Fernström som Magica de Hex. Monica Forsberg som Farmor Anka hade nog också blivit jobbig att höra. Där hade jag valt Birgitta Andersson. Irene Lindh som Madame Mim är jag också tveksam till. Spontant skulle jag nog vilja ha Birgitta Andersson där också.

Björnligan hade jag glömt, men de som du skrev skulle säkert funka. De andra du la till bör fungera, även om det skulle bli lite tråkigt. Personligen skulle jag inte placera Anders Öjebo i så många roller. Han kan få spela Musse Pigg, men det räcker för mig.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Trubaduren

Jag håller i stort sett med om din val av röster, Ericsson, förutom att jag hellre skulle vilja se Johannes Brost som Joakim Von Anka och Birgitta Fernström som farmor Anka.

Eriksson

Johannes Brost har förvisso spelat Joakim vid (åtminstone) ett tillfälle, nämligen originaldubben av Musse Piggs julsaga. Men vad jag minns passade han inte särskilt bra i rollen. Därför hade jag hellre valt Anders Nyström, för han låter mycket lik John Harryson. Däremot tror jag Johannes Brost kan passa som von Pluring.

Birgitta Fernström som Farmor Anka? Nej tack! Hennes röst är jag inte vidare förtjust i. Då väljer jag hellre Birgitta Andersson.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Trubaduren

Citat från: Eriksson skrivet 15 september 2011 kl. 23:32:57
Johannes Brost har förvisso spelat Joakim vid (åtminstone) ett tillfälle, nämligen originaldubben av Musse Piggs julsaga. Men vad jag minns passade han inte särskilt bra i rollen. Därför hade jag hellre valt Anders Nyström, för han låter mycket lik John Harryson. Däremot tror jag Johannes Brost kan passa som von Pluring.

Birgitta Fernström som Farmor Anka? Nej tack! Hennes röst är jag inte vidare förtjust i. Då väljer jag hellre Birgitta Andersson.

Smaken är som baken, men för mig passar Johannes Brost alldeles utmärkt som Joakim von Anka. Han skulle säkerligen även passa som von Pluring, men för min del får han gärna reprisera sin roll från Musse Piggs Julsaga.

Jag uppskattar Birgitta Andersson, både som skådespelerska och som röstskådespelerska, men jag föredrar att låta personer som tidigare har fått ge sin röst åt olika Disney-ankor reprisera sina roller, eller användas till nya karaktärer, och då tycker jag att Birgitta Fernström (alternativt Irén Lindh) skulle passa bra.

TonyTonka

#6
Några andra karaktärer är: Snorre Snabel - Johan Hedenberg
Advokat Fusky - Gunnar Ernblad
Korpus - Olli Markenroos
Lille Haiwathia - Mia Kihl
Gröngölingsledaren - Per Sandborgh
Armand Lutin (Svarte riddaren) - Andreas Nilsson
Fröken Emilia Näbblund - Annica Smedius
Klotterlund - Ullf Källvik
Björnfarfar - Per Sandborgh                                                                                                                                                                          Berra - Ulf Källvik
Kalle Ankas barndom:
Lill-Kalle - Mariam Wallentin
Bertil Breedh - Annica Smedius
Knutte - Mia Kihl
Bertil Breedhs Mamma - Louise Raeder
Dessutom har jag redigerat mitt tidigare inlägg med nya röster för några av figurerna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Cadpig

Jag är ju som bekant en Ernblad-fan, men jag tyckte han gjorde en ganska kass Spökplump i Ducktales.

Eriksson

Jag kan inte minnas att jag har hört Gunnar Ernblad som Spökplumpen. Jag skrev in honom bara för jag tycker han brukar göra bra rollprestationer och trodde att så även var fallet med Spökplumpen. Förslag på vem som kunde göra en bättre Spökplump?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Någon som tror att Jan Koldenius skulle passa som Professor Terbius?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Citat från: Tonytonka skrivet 18 april 2012 kl. 13:26:28
Någon som tror att Jan Koldenius skulle passa som Professor Terbius?
Javisst, det tror jag absolut.

Jag har ett tillägg angående Långben. Helst av allt hör jag ju självklart Hans Lindgren som Långben. Jag föredrar verkligen honom framför Johan Lindqvist. Men det finns en skiva som heter Sångpartaj i Ankeborg och där gör Ted Åström faktiskt en ganska lyckad Långben. Han kan gärna få göra om den rollen. (Ted Åström spelar även Musse och Kalle på samma skiva och de prestationerna är något mindre lyckade).

Jag kan försöka spela in en bit av Ted Åströms Långben, så kan i få höra hur han låter.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 18 april 2012 kl. 19:05:38
Javisst, det tror jag absolut.

Jag har ett tillägg angående Långben. Helst av allt hör jag ju självklart Hans Lindgren som Långben. Jag föredrar verkligen honom framför Johan Lindqvist. Men det finns en skiva som heter Sångpartaj i Ankeborg och där gör Ted Åström faktiskt en ganska lyckad Långben. Han kan gärna få göra om den rollen. (Ted Åström spelar även Musse och Kalle på samma skiva och de prestationerna är något mindre lyckade).

Jag kan försöka spela in en bit av Ted Åströms Långben, så kan i få höra hur han låter.
Kan du inte ta med hans insats som Musse och Kalle också?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Citat från: Tonytonka skrivet 18 april 2012 kl. 19:55:36
Kan du inte ta med hans insats som Musse och Kalle också?  :)
Jo då, men jag lovar att de är allt annat än lyckade.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 18 april 2012 kl. 20:45:07
Jo då, men jag lovar att de är allt annat än lyckade.
Värre än E.H Brochmanns insats? (Finns klipp i tredje inlägget i första sidan av tråden Vem är E.H. Brochmann?)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. Det är väl nästan omöjligt att vara sämre än så. Men det är ändå riktigt dåligt.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 18 april 2012 kl. 22:40:37
Så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. Det är väl nästan omöjligt att vara sämre än så. Men det är ändå riktigt dåligt.
Pratar Ted Åström med sin riktiga talröst när han spelar Kalle eller försöker han göra till rösten något?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Han försöker göra till rösten men han lyckas dåligt.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Det visar sig att ett par låtar från skivan Sångpartaj i Ankeborg finns på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=waEtByHFsHI

http://www.youtube.com/watch?v=7f5T0V57ZOg&
Här fick man höra lite grann av Ted Åströms Långben.

Jag kommer att lägga upp några fler klipp från skivan.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Eriksson

Det verkar som jag inte behöver ladda upp den. Skivan går att lyssna på här i sin helhet:
http://skivorsomingenvillha.blogspot.se/2010/03/sangpartaj-i-ankeborg.html

Kalle Anka kommer först vid spår 5 och Musse vid spår 8.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#19
Citat från: Eriksson skrivet 27 april 2012 kl. 13:13:39
Det verkar som jag inte behöver ladda upp den. Skivan går att lyssna på här i sin helhet:
http://skivorsomingenvillha.blogspot.se/2010/03/sangpartaj-i-ankeborg.html

Kalle Anka kommer först vid spår 5 och Musse vid spår 8.
Det är inget fel på Ted Åströms kvackande, men ärligt talat hörde jag bara en massa kvackande, E.H Brochmanns Kalle hörde man ju åtminstånde vad han sa.  ::)
Dessutom tycker jag att Musse Pigg och Kajsa Anka (Särskilt den sistnämnde) låter riktigt creepy. Långben låter också en aning skum, men åtminstånde bättre än de andra.
Mimmi Pigg är godkänd men Farmor Anka är inte särskilt bra.
Kunde man verkligen inte hitta bättre skådisar?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Skivan verkar ju ha ganska låg budget eftersom bara två skådisar/sångare är med.

Men jag tycker som sagt att Ted Åström är ganska lyckad som Långben, inte mycket sämre än Johan Lindqvist, men naturligtvis står han sig slätt mot Hans Lindgren.
Citat från: Tonytonka skrivet 28 april 2012 kl. 18:59:46Det är inget fel på Ted Åströms kvackande, men ärligt talat hörde jag bara en massa kvackande, E.H Brochmanns Kalle hörde man ju åtminstånde vad han sa.  ::)
Jo, han kvackar rätt så bra som Kalle, även om det inte går att höra vad han säger, men när han ska sjunga som Kalle går det helt åt skogen.

Mimmi tycker jag också låter ganska bra. Farmor Anka tycker inte jag det är nåt större fel på. Men de andra är inget vidare.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Jag har nu kommit på nya skådespelare som kanske hade passat bättre i rollerna:

Mårten Gås......................Jesper Adefeldt
Von Pluring......................Ingemar Carlehed (jag tänker på hans insats som Don Karnage i Luftens Hjältar)
Klasse Häst......................Stefan Frelander
Berra..............................Jesper Adefeldt
Spökplumpen..................Niclas Ekholm
Grannen Olsson...............Anders Lönnbro (precis som Petter)
Eta Beta.........................Eric Donell
Magica de Hex................Liza Öhman
Gillbert..........................Nick Aktinson (Eller blir Långbens brorson för lik Max om man gör så?)

Jag såg Skönheten och Odjuret för ett tag sedan, och nu är jag berädd att hålla med, Anders Nyström hade varit en ypperlig ersättare till John Harryson som Farbror Joakim.

Nu vet jag inte riktigt hur många som är bekanta med Don Rosas olika verk (jag tänker främst på Farbror Joakims liv, men även andra verk), men här kommer mina förslag på röster till de karaktärerna:

Kurre Knös.....................Andreas Rothin Svensson
Fergus "Scotty" von Anka (Joakims pappa)..............Per Sandborgh
Dunhilde O'Rapp (Joakims mamma)........................Birgitta Fernström
Hortensia von Anka...............................................Irene Lindh
Matilda von Anka..................................................Lena Ericsson
Kvacke Anka........................................................Andreas Nilsson
Doris Anka..........................................................Annica Smedius
Gåsfrid Lukas......................................................Claes Ljungmark
Theodore Roosevelt..............................................Roger Storm
Oppfinnar-Knutte (Oppfinnar-Jockes farfar).............Stig Grybe
Oppfinnar-Pålle (Oppfinnar-Jockes far)....................Sven Wollter
Glittriga Gullan.....................................................Lena Ericsson
Unkas Anka..........................................................Steve Kratz
Elias "Farfar" Anka.................................................Johan Hedenberg

Sedan funderar jag på vem/vilka som kan spela Farbror Joakim i hans olika åldrar, eller om Anders Nyström duger som Unga Joakim också (jag tror dock inte att han duger som 10-åriga Joakim av naturliga skäl  ::) )
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Jag har faktiskt också gjort en till Joakims liv. Så här blev min lista:

Joakim som knatte – Staffan Hallerstam
Joakim som ung – Andreas Nilsson (ej med Kalle-röst)
Joakim som vuxen – Anders Nyström
Fergus – Anders Nyström
Matilda – Lena Ericsson
Hortensia – Charlott Strandberg
Dunhilde – Birgitta Andersson
Sir Kvack – Andreas Nilsson (med Kalle-röst)
Blötsopp – Sven Wollter
Oppfinnar-Knutte – Stig Grybe
Björn Bandhund – Gunnar Ernblad
Prudolf Orne – Stefan Ljungkvist
Glittriga Gullan – Eva Fröling
Kufe Knyck – Roger Storm
Harald von Pluring – Johannes Brost
Farmor Anka – Birgitta Andersson
Farfar Anka – Per Sandborg
Kvacke – Andreas Nilsson (med Kalle-röst)
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#23
Citat från: Eriksson skrivet 18 september 2013 kl. 19:02:44
Jag har faktiskt också gjort en till Joakims liv. Så här blev min lista:

Joakim som knatte – Staffan Hallerstam
Joakim som ung – Andreas Nilsson (ej med Kalle-röst)
Joakim som vuxen – Anders Nyström
Fergus – Anders Nyström
Matilda – Lena Ericsson
Hortensia – Charlott Strandberg
Dunhilde – Birgitta Andersson
Sir Kvack – Andreas Nilsson (med Kalle-röst)
Blötsopp – Sven Wollter
Oppfinnar-Knutte – Stig Grybe
Björn Bandhund – Gunnar Ernblad
Prudolf Orne – Stefan Ljungkvist
Glittriga Gullan – Eva Fröling
Kufe Knyck – Roger Storm
Harald von Pluring – Johannes Brost
Farmor Anka – Birgitta Andersson
Farfar Anka – Per Sandborg
Kvacke – Andreas Nilsson (med Kalle-röst)

Intressant lista, men vem hade spelat Kurre Knös i din dubbning? (Det är han som sålde Fort Ankeborg till Joakim)

Sedan är jag lite nyfiken, hur kommer det sig att du skrev Ewa Fröling som Glittriga Gullan?  :)

Heter han inte Pontus von Pluring, eller har han annat namn i Joakims liv-följetången?

För er som inte är så bekanta med karaktärerna jag skrev på min lista, klicka på respektive namn för att se mer om figuren på min wiki: http://sv.kalleankacoserie.wikia.com/wiki/Kalle_Ankas_Släkträd.

Doris Anka är alltså mamma till Alexander Lukas till exempel.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Jag tyckte att Jan Modin var riktigt bra som Långben. Han lät förvisso inte särskilt lik originalrösten, men ingen brukar ju tycka att det är något bekymmer i andra sammanhang så jag antar att det inte är något bekymmer i det här fallet heller.

Jag älskade Staffan Hallerstam som knattarna. Men, att det lät så pass elektroniskt var ett stort bekymmer och det skulle aldrig fungera idag i en modernare dubbning. Men Vincent Werner är riktigt bra, så han duger helt klart för rollen.

Eriksson

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2013 kl. 22:21:27
Intressant lista, men vem hade spelat Kurre Knös i din dubbning?
Johan Ulveson kanske...
Fast Kurre har ju en ganska liten roll i just Joakims liv. Det är i Sista släden till Dawson som man får veta att han säljer Fort Ankeborg till Joakim.

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2013 kl. 22:21:27
Sedan är jag lite nyfiken, hur kommer det sig att du skrev Ewa Fröling som Glittriga Gullan?  :)
Tror inte du att hon hade passat i rollen?

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2013 kl. 22:21:27
Heter han inte Pontus von Pluring, eller har han annat namn i Joakims liv-följetången?
Harald är Pontus far.

Citat från: JRL skrivet 18 september 2013 kl. 22:58:29
Jag älskade Staffan Hallerstam som knattarna. Men, att det lät så pass elektroniskt var ett stort bekymmer och det skulle aldrig fungera idag i en modernare dubbning. Men Vincent Werner är riktigt bra, så han duger helt klart för rollen.
Hur pass elektroniskt förvrängd var egentligen Staffan Hallerstam? Talade han med vanlig röst så fick elektroniken göra resten eller förställde han den något? Han kanske kan klara av att göra en Knatte-röst utan elektronisk förvrängning. Eller kanske Andreas Nilsson kan göra det.

Har aldrig hört denne Vincent Werner som Knattarna. Finns något YouTube-klipp?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 19 september 2013 kl. 12:44:45
Johan Ulveson kanske...
Fast Kurre har ju en ganska liten roll i just Joakims liv. Det är i Sista släden till Dawson som man får veta att han säljer Fort Ankeborg till Joakim.
Tror inte du att hon hade passat i rollen?
Harald är Pontus far.
Hur pass elektroniskt förvrängd var egentligen Staffan Hallerstam? Talade han med vanlig röst så fick elektroniken göra resten eller förställde han den något? Han kanske kan klara av att göra en Knatte-röst utan elektronisk förvrängning. Eller kanske Andreas Nilsson kan göra det.

Har aldrig hört denne Vincent Werner som Knattarna. Finns något YouTube-klipp?


Jag är också nyfiken på hur Vincent Werner låter som Knattarna.


Nja, Ewa Fröling är nog inte den skådespelaren jag först skulle tänka mig som Glittriga Gullan, även om hon är en mycket duktig skådespelerska.


Är jag fel ute, eller behöver inte Gullan lite "divaröst". ?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag hade ett par nydubbade kortfilmer med Knattarna liggandes på hårddisken, så jag har gjort i ordning ljudklipp på Vincent Werner som Knattarna.

I mina ögon är han en duktig skådis, men det är minst sagt ovant med den här nya rösten då det här mig veterligen är första gången som Knattarna talar utan vare sig "mänsklig" eller elektronisk förställning.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 september 2013 kl. 16:06:18
Jag hade ett par nydubbade kortfilmer med Knattarna liggandes på hårddisken, så jag har gjort i ordning ljudklipp på Vincent Werner som Knattarna.

I mina ögon är han en duktig skådis, men det är minst sagt ovant med den här nya rösten då det här mig veterligen är första gången som Knattarna talar utan vare sig "mänsklig" eller elektronisk förställning.

Intressant, Vincent Werner är som du säger en aning ovan i rollen, men jag tycker att han gör den mycket bra.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Tack för klippet! I mina öron låter han faktiskt helt OK. Han verkar duktig och rösten låter verkligen som en Knatteröst.

I vilka filmer spelar han Knattarna?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#30
Citat från: Eriksson skrivet 22 september 2013 kl. 10:27:30
Tack för klippet! I mina öron låter han faktiskt helt OK. Han verkar duktig och rösten låter verkligen som en Knatteröst.

I vilka filmer spelar han Knattarna?

I alla fall i den där Kalle Anka-julfilmen som kom ut förra året (eller var det förrförra året?), alltså på kortfilmen Kalle Anka spelar Hockey om jag minns rätt. Men det är möjligt att Vincent Werner spelat Knattarna även i andra kortfilmer.

Hur kommer det sig att kortfilmen Kalle Anka spelar Hockey dubbades om, när den hade en dubbning med Monica Forsberg som Knattarna, som bland annat användes på Disney Sportfavoriter?

Eller är det en kort version som används på dvd:n?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Jag tackar också för klippet. Jo, det känns ovant att höra Knattarna prata med en vanlig röst, men Vincent Werner gör ett bra jobb.

ddubbning

Tack för klippet! Jag håller med om att Vincent Werner gör ett bra jobb, särskilt hans inlevelse är mycket bra. Visst är det ovant att höra en vanlig röst i rollen men när det funkar så här bra så är det ju inget problem.

TonyTonka


Det enda tråkiga med barnröster (i alla fall killröster) enligt mig, är att de måste ersättas när de kommer in i målbrottet.

Någon som vet hur gammal Vincent Werner är förresten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet 22 september 2013 kl. 10:27:30
I vilka filmer spelar han Knattarna?
Vincent Werner spelar Knattarna i alla dubbningar som gjorts sedan 2012. Det innebär framförallt DVD/Blu-Ray-filmen Kalle Ankas julfavoriter, plus några kortfilmer på Disney Channel. Det rör sig bl.a. om The Hockey Champ och Good Scouts.

Citat från: TonyTonka skrivet 22 september 2013 kl. 10:36:24
Hur kommer det sig att kortfilmen Kalle Anka spelar Hockey dubbades om, när den hade en dubbning med Monica Forsberg som Knattarna, som bland annat användes på Disney Sportfavoriter?

Eller är det en kort version som används på dvd:n?
Nej, det är ingen kortversion så det är en mycket bra fråga. Av någon märklig anledning har vissa kortfilmer dubbats om under 2012 - 2013 (både för den DVD-filmen och Disney Channel-sändningar), medan andra fått behålla sina äldre dubbningar. Förutom The Hockey Champ har även bl.a. The Olympic Champ, Corn Chips, Mickey's Rival, Pluto's Party (även där medverkar Vincent Werner) och Out of Scale dubbats om på sistone; samtidigt som många andra kortfilmer har fått behålla sina äldre dubbningar. Fråga mig inte hur Disney har kommit fram till det...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2013 kl. 17:57:36
Vincent Werner spelar Knattarna i alla dubbningar som gjorts sedan 2012. Det innebär framförallt DVD/Blu-Ray-filmen Kalle Ankas julfavoriter, plus några kortfilmer på Disney Channel. Det rör sig bl.a. om The Hockey Champ och Good Scouts.
Nej, det är ingen kortversion så det är en mycket bra fråga. Av någon märklig anledning har vissa kortfilmer dubbats om under 2012 - 2013 (både för den DVD-filmen och Disney Channel-sändningar), medan andra fått behålla sina äldre dubbningar. Förutom The Hockey Champ har även bl.a. The Olympic Champ, Corn Chips, Mickey's Rival, Pluto's Party (även där medverkar Vincent Werner) och Out of Scale dubbats om på sistone; samtidigt som många andra kortfilmer har fått behålla sina äldre dubbningar. Fråga mig inte hur Disney har kommit fram till det...

Vem spelade Mortimer i Mickey's Rival, var det Johan Hedenberg som i förra dubbningen?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Japp, Mortimer spelas av Johan Hedenberg i båda dubbningarna. Den största skillnaden mellan dubbningarna är översättningen, då dialogen moderniserats en del i nydubbningen. "Min gamla flamma" har exempelvis ändrats till "Min gamla flickvän".

TonyTonka

Jag vet att det är ett gammalt ämne, men vet någon vem som spelar Mortimer Mus och Jätten Willie i Musses Klubbhus?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vilka medverkar på denna LP:n? Jag hör att Hans Lindgren är Långben som vanligt.


https://youtu.be/-s9N_xMQVTk
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag såg nu att Per-Erik Hallin och Sven-Erik Vikström är med på skivan, så de spelar väl Kalle och Musse.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2013 kl. 21:14:01
Japp, Mortimer spelas av Johan Hedenberg i båda dubbningarna. Den största skillnaden mellan dubbningarna är översättningen, då dialogen moderniserats en del i nydubbningen. "Min gamla flamma" har exempelvis ändrats till "Min gamla flickvän".

Men spelas inte Mortimer av Peter Sjöquist i omdubbningen?  ???

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2016 kl. 02:55:14
Jag vet att det är ett gammalt ämne, men vet någon vem som spelar Mortimer Mus och Jätten Willie i Musses Klubbhus?

Johan Hedenberg spelar Mortimer i Musses Klubbhus!  :)

Vad gäller Jätten Ville så vet jag att han i åtminstone vissa avsnitt spelas av Stephan Karlsén, jag tror också att Anders Öjebo också spelar honom i några avsnitt... (är osäker dock, kan vara många)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2020 kl. 22:37:14
Men spelas inte Mortimer av Peter Sjöquist i omdubbningen?  ???

Peter Sjöquist spelade Mortimer när kortfilmen förekom i Sing me a story with Belle.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 19 april 2020 kl. 22:42:45
Peter Sjöquist spelade Mortimer när kortfilmen förekom i Sing me a story with Belle.  :)

Var det bara där då?^^

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: Eriksson skrivet 26 april 2012 kl. 23:24:41
Det visar sig att ett par låtar från skivan Sångpartaj i Ankeborg finns på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=waEtByHFsHI

http://www.youtube.com/watch?v=7f5T0V57ZOg&
Här fick man höra lite grann av Ted Åströms Långben.

Jag kommer att lägga upp några fler klipp från skivan.

Vem är den här Sonja Bojadzijew som spelar alla kvinnor ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet  2 juni 2020 kl. 16:26:24
Vem är den här Sonja Bojadzijew som spelar alla kvinnor ?

Enligt en kommentar på min blogg var hon musiklärarinna på ett lågstadium i Täby 1980-1981. Enligt samma person spelades skivan in under två veckor i Solna 1981, och personen och hans kompis var tydligen rösterna till Teddi och Freddi i låten "Korv me' mos" på skivan.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Gammalt ämne, men nu har jag fått tag i Sångpartaj i Ankeborg (eller Kalle Ankas sångpartaj som den hette när den gavs ut som kassettband), och har nu fixat lite röstprover. Jag vill dock varna att många av rösterna inte är speciellt lyckade.

Några tillägg:

Både "ankrösten" och den högt pitchade sångrösten i Kalle-klippet ska föreställa Kalle Ankas röst.
Den ljusa rösten som hörs med jämna mellanrum i Musse-klippet är Musses röst
Oppfinnar-Jocke hade tydligen också en replik på skivan, och tydligen är han en robot i denna produktionen! xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D