Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Köpa på nätet

Startat av moviefan, 16 februari 2019 kl. 17:12:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Brukar ni köpa filmer m.m på nätet ?  Jag brukar köpa mest från cdon.com samt Discshop.se, ibland även från Ginza.

Elios

Mest på discshop. Då man där kan få dem direkt hem i brevlådan.  ;D

Jabberjaw

Har alla DVD släpp av gamla tecknade serier inplastade i en glashylla. Inklusive utländska OOP tecknade utgåvor med serier och tecknade barnfilmer som haft svenskt ljudspår trots att dom aldrig sålts här i Sverige, skandinavien eller dylikt.  :)  ;D

Föredrar dock att ha allting digitalt men ett tag tyckte jag det var kul med en DVD samling i hylla så jag gjorde slag i saken. Dyrt var det men värt, ja det kan man ju fråga sig nu i efterhand  ;)

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet  2 augusti 2019 kl. 02:03:10
Har alla DVD släpp av gamla tecknade serier inplastade i en glashylla. Inklusive utländska OOP tecknade utgåvor med serier och tecknade barnfilmer som haft svenskt ljudspår trots att dom aldrig sålts här i Sverige, skandinavien eller dylikt.  :)  ;D

Föredrar dock att ha allting digitalt men ett tag tyckte jag det var kul med en DVD samling i hylla så jag gjorde slag i saken. Dyrt var det men värt, ja det kan man ju fråga sig nu i efterhand  ;)

Hur mycket var allt värt?^^

Elios

Kan även tillägga att ibland handlar jag med på Ginza, Cdon, Kvarnvideo etc.  ;D

moviefan

Har ni köpt på marketplace på FB ?  Jag köpte Skönheten och Odjuret den förtrollade julen, för ett tag sedan.

gstone

Köper mycket filmer från Amazon.UK och Discshop. Men också mängder av dvd:er i olika secend hand butiker för där dom så himla billiga !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

För någon vecka sedan beställde jag hem en lesbiskfilm som heter Room In Rome samt den Disneyklassikern jag nämnde tidigare Det susar i säven & Ichabods äventyr från Discshop.  :D

Elios

Har med nu köpt hem dem andra förstariktiga ''klassikerna'' från Disney så som: Spela För Mig, Pank Och Fågelfri men även Jag Spelar För Dig. Tänkt se dem nu kanske till helgen faktiskt.  ;D

Lillefot

#9
Ber om ursäkt för bumpen, men jag införskaffar majoriteten av mina filmer via nätbutiker (oftast Blu-Ray). Det finns väldigt få butiker som säljer film på fysisk media där jag bor (om man inte räknar secondhand/vintage-butiker) och det är så smidigt att i hemmets trygga vrå kunna beställa hem intressanta filmer. Senaste gången blev det 5 stycken tillskott till samlingen:

* Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem
* Lady och Lufsen (den tecknade)
* Min Granne Totoro
* Spider-Man 2 (4K)
* Jurassic Park (4K)

De flesta av mina köp görs från Ginza, då de har ett bra utbud och en lättnavigerlig hemsida för att hitta produkter. De är inte helt perfekta (det har inte gått att visa skrivna recensioner hos de länge av någon märklig anledning), men för mina ändamål fungerar de gott nog och deras kundservice har också varit hjälpsamma när jag har behövt kontakta de. Och tack vare den externa tjänsten CashBacker så får jag tillbaka lite pengar på alla mina köp hos de.

Under många år handlade jag mina filmer och mycket mer på CDON. Dels för att det var det företag som min Pappa brukade beställa från när familjen ville ha något, och dels tyckte jag om deras gränssnitt. Jag fick även tillgång till studenterbjudanden för de via Mecenat, så det var lockande att köpa främst hos de då (det bästa var ett gratis årsmedlemskap i CDON+, med alla fördelar som följde med det).

Tyvärr har deras sida fått en försämrad User Experience med årens gång enligt min uppfattning, som gjort att det har blivit rörigt och förvirrande att handla från de. Exempelvis har de blivit mer som Amazon och låter andra företag sälja hos de, och det visas inte tydligt förrän du faktiskt visar självaste produktsidan. Och att försöka filtrera sökningar hos de kan också vara rent av sagt jobbigt - för de använder ett karusell-mönster för kategorierna istället för en dropdown-meny som många andra nätbutiker gör. Då kan det hända att du får scrolla till höger onödigt mycket bara för att hitta den kategori du letar efter.

Med det gjort så har jag därför gått över nästan helt till Ginza. Det är bara för vissa filmer som de inte har i lager, eller vissa specifika produkter som jag ändå överväger att använda CDON numera.

Amazon har jag än så länge endast köpt diverse saker som jag inte har hittat i svenska butiker, och inga filmer. Jag känner mig inte helt bekväm att handla från de, med tanke på allting man hör om deras arbetssituationer för de anställda. Samtidigt kan det hända att de har något som man verkligen vill ha eller behöver, som inte finns någon annanstans. Och det är svårt att förneka att deras prime-abonnemang är frestande om du är frekvent kund hos de.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Jag köper mest från Cdon pga frakten.

Mem kvarnvideo har störst utbud.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Man är ju illa tvungen att köpa filmer online nu för tiden 😅

Det finns liksom inte så mycket val 😄
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 februari 2024 kl. 15:27:26Man är ju illa tvungen att köpa filmer online nu för tiden 😅

Det finns liksom inte så mycket val 😄
Nej, precis - det börjar inte vara många fysiska butiker kvar som säljer DVD- och Blu-Ray-filmer... :(

Möjligtvis att det i de största städerna (åtminstone Stockholm) kan tänkas finnas fler affärer som säljer filmer, men på de flesta mindre orter börjar det nog se ganska mörkt ut på den fronten...

Citat från: Lillefot skrivet  9 februari 2024 kl. 13:52:44Ber om ursäkt för bumpen, men jag införskaffar majoriteten av mina filmer via nätbutiker (oftast Blu-Ray). Det finns väldigt få butiker som säljer film på fysisk media där jag bor (om man inte räknar secondhand/vintage-butiker) och det är så smidigt att i hemmets trygga vrå kunna beställa hem intressanta filmer.
Det är samma sak här i Skellefteå - nu när Hemmakväll inte längre säljer filmer, så är det nog i stort sett bara ICA Maxi som fortfarande säljer film på fysiska medier; och deras utbud är tämligen begränsat.

Sen finns det tre second hand-affärer här, men bara två av dem brukar ha något utbud värt namnet av fysiska filmer. Men det är ju förstås sällan affärernas fel, utan beror ju på vilka produkter som folk lämnar in dit.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2024 kl. 02:30:35Nej, precis - det börjar inte vara många fysiska butiker kvar som säljer DVD- och Blu-Ray-filmer... :(

Möjligtvis att det i de största städerna (åtminstone Stockholm) kan tänkas finnas fler affärer som säljer filmer, men på de flesta mindre orter börjar det nog se ganska mörkt ut på den fronten...
Det är samma sak här i Skellefteå - nu när Hemmakväll inte längre säljer filmer, så är det nog i stort sett bara ICA Maxi som fortfarande säljer film på fysiska medier; och deras utbud är tämligen begränsat.

Sen finns det tre second hand-affärer här, men bara två av dem brukar ha något utbud värt namnet av fysiska filmer. Men det är ju förstås sällan affärernas fel, utan beror ju på vilka produkter som folk lämnar in dit.
Hemmakväll i Jönköping har nog inte sålt filmer på tio år. Jag köpte Nycklen till frihet där men det var runt 2012. Så ja, man är mer eller tvungen att köpa/hyra filmer på nätet nuförtiden.

Elios

Känns som att man knappt får reda på vilka filmer som kommit på Dvd eller Bluray nuförtiden!? :( :o ??? ::)