Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skådespelares första dubbningsroll

Startat av Disneyfantasten, 10 februari 2019 kl. 13:23:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

I den här tråden tänkte jag ta upp flera olika skådespelare och nämna vilka som var deras första (och i vissa fall sista/senaste) dubbningsroll!

Men jag tar upp ett urval i taget så att listan inte blir för lång!  ;)

Värt att nämna att jag endast tar med UTLÄNDSKA filmer! (dubbning handlar trots allt om originalspråk)

>Hans Lindgren;

Första dubbningsroll; Cubby i 1953-års omdubbning av Peter Pan (spelade Herr Smee i 1992-års omdubbning av samma film)

Sista dubbningsroll; tror antingen en man i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil eller Sorken i något Nalle Puh projekt, båda omkring 2005-2006

>John Harryson;

Första dubbningsroll; en man i 1971-års dubbning av Tjuren Ferdinand

Sista dubbningsroll; Joakim Von Anka i Hos Musse 2003 (medverkade i ett fåtal avsnitt)

>Bert-Åke Varg;

Första dubbningsroll; en Elefant i Djungelboken 1968

Senaste dubbningsroll hittills; Jocke Månsken i Bilar 3 2017

>Olof Thunberg;

Första dubbningsroll; Trofast i 1955-års originaldubbning av Lady och Lufsen (repriserade även den rollen i 1989-års omdubbning av samma film)

(värt att tillägga att han också gjorde Boris i originaldubbningen, som i omdubbningen ersattes av Jan Nygren)

Senaste dubbningsroll; Shere Khan i Djungelboken 2 (som han repriserade sedan 1968 och även i omdubbningen till nypremiären på bio mars 1993 som i sista minuten blev inställd)

>Stig Grybe;

Första dubbningsroll; Katten Sergeant Rapp i 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som i 1995-års omdubbning ersattes av Ulf Peder Johansson)

Sista dubbningsroll; Manny i Ett Småkryps Liv 1998

>Charlie Elvegård;

Första dubbningsroll; Casey Junior, Clowner, Halmhatt-Kråkan, Glasögon-Kråkan och Biljettförsäljare i 1972-års dubbning av Dumbo

Sista dubbningsroll; Kanin i Små Äventyr med Nalle Puh omkring 2011-2012 (en roll som han spelat sedan Nya Äventyr med Nalle Puh 1988)

>Guy De La Berg;

Första dubbningsroll; Archimedes i Svärdet i Stenen 1964

Sista dubbningsroll; kan ha varit antingen Slinky i Toy Story 3 (som han även spelade i Toy Story 2 1999) eller Nalle Puh i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2010 (som han spelat sedan Tigers Film 2000)

>Johannes Brost;

Första dubbningsroll; Molle som vuxen i Micke och Molle 1981

Sista dubbningsroll; Gape i Draktränaren 2 2014 (som han repriserade från första Draktränaren 2010)

>Gunnar Ernblad;

Första dubbningsroll; Clowner, Kostym-Kråkan och Lejon i 1972-års dubbning av Dumbo

Senaste dubbningsroll hittills; tror att det var antingen Hotell Transylvanien 3 eller Albert i Nya DuckTales 2018 (som han spelade redan i DuckTales 1987-1992)

>Jonas Bergström;

Första dubbningsroll; titelrollen i Robin Hood 1974

Senaste dubbningsroll hittills; Joakim Von Anka i kortfilms-serien Musse Pigg 2015-2016

>Nils Eklund;

Första dubbningsroll; Fflewddur Fflam i 1985-års originaldubbning av Taran och Den Magiska Kitteln (som i 1998-års omdubbning ersattes av Hans Lindgren)

Senaste dubbningsroll hittills; någon röst i Flygplan 2 Räddningstjänsten 2014

>Jan Nygren;

Första dubbningsroll; Trigger i Robin Hood 1974

Senaste dubbningsroll; Papa Mousekewitz i Resan Till Amerika 4 Mysteriet med Midnattsmonstret 1999

>Sture Ström;

Första dubbningsroll; Svarte Riddaren Bart i Svärdet i Stenen 1964

Senaste dubbningsroll hittills; minns ej (men han var 2017 har jag läst i någon tråd, så han är Sveriges nu äldsta aktiva dubbare)

>Anna-Lotta Larsson;

Första dubbningsroll; Vixey i Micke och Molle 1981

Senaste dubbningsroll hittills; Gerda i Frost 2013 (eller kanske någon senare)

>Pontus Gustafsson;

Första dubbningsroll; Mowgli i Djungelboken 1968

Senaste dubbningsroll hittills; Spamley i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Staffan Hallerstam;

Första dubbningsroll; Christoffer Robin i 1969-års dubbning av Nalle Puh och Den Stormiga Dagen

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (vet att han medverkade i Askungen 3 Det Magiska Trollspöet 2007, men tror att han kan ha medverkar även efter det även om han inte verkar göra så mycket nuförtiden, han dubbade väl Petrie i Landet För Längesedan filmerna (utom den första))

Anders Nyström;

Första dubbningsroll; Vakter i 1985-års originaldubbning av Taran och Den Magiska Kitteln

Senaste dubbningsroll hittills; Wilson den gamle (eller vad han nu hette) i Christoffer Robin & Nalle Puh 2018

>Frej Lindqvist;

Första dubbningsroll; titelrollen i Mästerdetektiven Basil Mus 1986

Senaste dubbningsroll hittills; minns ej (minns dock att någon berättade att han fortfarande är med i dubbningar då och då)

>Jan Malmsjö;

Första dubbningsroll; Lufsen i 1955-års originaldubbning av Lady och Lufsen (som i 1989-års omdubbning av samma film ersattes av Pontus Gustafsson)

Senaste dubbningsroll hittills; Lumiere i Hos Musse 2001-2003 (som han även spelade i alla de tre filmerna med Skönheten och Odjuret)

>Svante Thuresson;

Första dubbningsroll; Italiensk Katt i AristoCats 1971

Senaste dubbningsroll hittills; Rafiki i Lejonvakten ca 2017-2018 (är osäker på om han är kvar, men han kom tillbaka för att spela rollen igen precis som i de tre Lejonkungen-filmerna och TV-serien Timon och Pumbaa)

>Meta Velander;

Första dubbningsroll; Amelia i AristoCats 1971

Senaste dubbningsroll; Mrs Potts i Belles Magiska Värld 1999

>Sture Hovstadius;

Första dubbningsroll; Otto i Robin Hood 1974

Sista dubbningsroll; Kungen i Atlantis 2001

>Torsten Wadlund;

Första dubbningsroll; Francis och DeSoto i 1989-års originaldubbning av Oliver och Gänget (som båda ersattes av Peter Wanngren och Hans Gustafsson i 1997-års omdubbning av samma film)

Senaste dubbningsroll hittills; Rick Dicker i Superhjältarna 2 2018 (som han upprepade 14 år efter första Superhjältarna 2004)

>Per Myrberg;

Första dubbningsroll; Roger i 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som i 1995-års omdubbning av samma film ersattes av Ulf Källvik)

Senaste dubbningsroll hittills; Polisassistent i Big Hero 6 2014

>Gösta Prüzelius;

Första dubbningsroll; Trofast (eller Blodis som han hette då) i 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som i 1995-års omdubbning av samma film ersattes av Ingemar Carlehed)

Sista dubbningsroll; Kejsaren i Mulan 1998

>Tor Isedal;

Första dubbningsroll; titelrollen i 1966-års dubbning av Nalle Puh och Honungsträdet

Sista dubbningsroll; Nalle Puh och Guldivar Flinthjärta i MediaDubbs versioner av Nya Äventyr med Nalle Puh respektive DuckTales under slutet av 1980-talet

>Sven-Erik Vikström;

Första dubbningsroll; Musse Pigg i 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga

Sista dubbningsroll; Frank i Bernard och Bianca i Australien 1991

>Björn Gedda;

Första dubbningsroll; Monstret i 1980-års omdubbning av Törnrosa (står inte angiven i creditlistan, men tycker att det låter som honom, annars kan det nog vara Bert-Åke Varg)

Senaste dubbningsroll hittills; minns ej (men allting tyder på att han fortfarande är mycket aktiv i dubbningssammanhang)

>Stephan Karlsén;

Första dubbningsroll; Jätten Ville och Vessla i 1983-års originaldubbning av Musse Piggs Julsaga

Senaste dubbningsroll hittills; troligen Trassel Serien omkring 2017-2018

>Gunnel Fred;

Första dubbningsroll; Nasse och Kängu i kortfilmen Iors Födelsedag 1984

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej, men allting tyder på att hon fortfarande är mycket aktiv inom dubbningssammanhang, så förhoppningsvis återkommer hon som Mrs Potato Head i Toy Story 4 som har premiär 30 augusti 2019 (som hon ju ändå har gjort sedan karaktärens första framträdande i Toy Story 2 1999)

>Allan Svensson;

Första dubbningsroll; Fladdermusen Skrället i Mästerdetektiven Basil Mus 1986

Senaste dubbningsroll hittills; Bob Parr/Mr Incredible i Superhjältarna 2 2018

>Åke Lagergren;

Första dubbningsroll; Ordförarmusen i Bernard och Bianca 1978

Sista dubbningsroll; Clocksworth i Belles Magiska Värld 1999 (precis som i de två första filmerna med Skönheten och Odjuret)

>Louise Raeder;

Första dubbningsroll; Faline i 1986-års omdubbning av Bambi

Senaste dubbningsroll; vet ej (hon verkar dock inte göra så mycket nuförtiden)

>Loa Falkman;

Första dubbningsroll; Tony i 1989-års omdubbning av Lady och Lufsen

Senaste dubbningsroll; vet ej (skulle tro att han fortfarande är med i dubbningar då och då om han har tid och möjlighet)

>Björn Granath;

Första dubbningsroll; Kasper i Folk och Rövare i Kamomilla Stad 1988

Sista dubbningsroll; Manfred i Ice Age 5 Scratattack 2016

>Irene Lindh;

Första dubbningsroll; Fru Matilda i DuckTales 1987

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (hon är fortfarande Fru Matilda i Nya DuckTales, så allting tyder på att hon fortfarande är verksam inom dubbning)

>Peter Harryson;

Första dubbningsroll; Shaggy i något Scooby Doo projekt (vet inte exakt när, men han började iallafall ganska tidigt har jag för mig)

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (dock verkar han inte göra så mycket nuförtiden)

>Anders Beckman;

Första dubbningsroll; Tigger i kortfilmen Iors Födelsedag 1984

Senaste dubbningsroll hittills; troligen Naomis Pappa i Elena från Avalor (och allting tyder på att han fortfarande är verksam inom dubbning)

>Hans Josefsson;

Första dubbningsroll; Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus 1986

Senaste dubbningsroll hittills; Örnen Haithi i Lejonvakten omkring 2016-2017

>Per Eggers;

Första dubbningsroll; Måsart i Den Lilla Sjöjungfrun 1990

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (men allting tyder på att han fortfarande är i farten och dubbar)

>Ewa Fröling;

Första dubbningsroll; vet ej (tror hon började någon gång på 1980-talet)

Senaste dubbningsroll hittills; Edna Mode i Superhjältarna 2 2018

Mera kommer senare...

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Guy De La Berg;

Första dubbningsroll; Archimedes i Svärdet i Stenen 1964

Sista dubbningsroll; kan ha varit antingen Slinky i Toy Story 3 (som han även spelade i Toy Story 2 1999) eller Nalle Puh i Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2010 (som han spelat sedan Tigers Film 2000)
Hans sista roll kan också varit Legenden om Ugglornas Rike där han spelade Ezylryb. Den hade nämligen premiär 1 månad efter Toy Story 3

E

#2
Peter Harrysons senaste dubbning var Borgmästaren i Den Stora Nötkuppen 2 (2017)

E

Egentligen var Jan Nygrens senaste dubbning i den danska filmen Hjälp! Jag är en fisk (2000) där han spelade en gammal räka

gstone

Meta Velanders sista dubbning var Superhjätarna där hon spelade den gammla damn som ber Bob om hjälp på hans jobb.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 februari 2019 kl. 14:29:49
Meta Velanders sista dubbning var Superhjätarna där hon spelade den gammla damn som ber Bob om hjälp på hans jobb.

Justé, det hade jag ju glömt...

Disneyfantasten

Här kommer mer;

>Anders Öjebo;

Första dubbningsroll; Artie i Bumbibjörnarna 1989 (och vad jag vet är han fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, han är Musse Piggs svenska röst sedan 1991 och så var han Ernesto De La Cruz i Coco 2017)

>Roger Storm;

Första dubbningsroll; ledmotiv i Asterix Gallernas Hjälte (dubbad 1986)

Senaste dubbningsroll hittills; Gränsvakt i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018 (som han gjorde redan i Röjar-Ralf 2012)

>Monica Forsberg;

Första dubbningsroll; Moki i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll hittills; medverkade i både TV-serien Kung Fu Panda ca 2011-2016 (vet inte vem hon gjorde där eller i vilka avsnitt hon medverkade) och Havets Sång 2015

>Hasse "Kvinnaböske" Andersson;

Första dubbningsroll; Pirater i 1992-års omdubbning av Peter Pan eller möjligen kanske några roller i KM Studios dubbning av DuckTales 1990-1992 (vet inte vem han gjorde där eller i vilka avsnitt han medverkade)

Senaste dubbningsroll hittills; Havets Sång 2015

>Ingemar Carlehed;

Första dubbningsroll; Doc i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll hittills; medverkade i TV-serien Kung Fu Panda ca 2011-2016 (vet inte vem han gjorde där eller i vilka avsnitt han medverkade)

>Christel Körner;

Första dubbningsroll; Vips i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll; Hos Musse 2001-2003 (vet inte exakt vem hon gjorde där)

>Bertil Engh;

Första dubbningsroll; några roller i Asterix Gallernas Hjälte (dubbad 1986)

Senaste dubbningsroll; Puff i Musses Klubbhus ca 2006-2007 (innan Dick Eriksson tog över)

>Peter Wanngren;

Första dubbningsroll; Tragocomix och Caius Trubbius i Asterix Gallernas Hjälte (dubbad 1986)

Senaste dubbningsroll; Tiger i Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin 1998

>Bo Maniette;

Första dubbningsroll; Gobo Fraggel i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll; Magister Rocka i Hitta Doris 2016 (han repriserade den rollen efter Hitta Nemo 2003, trots att han lämnade branchen efter Mulan 2 2004)

>Ulf Källvik;

Första dubbningsroll; Vembi i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll; Roger i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London och Gamen Ziggy och en Elefant i Djungelboken 2, som båda dubbades 2003

>Ulf Peder Johansson;

Första dubbningsroll; Bober i Fragglarna 1984

Senaste dubbningsroll; Heimlich i Toy Story 2 1999 (som cameo, han repriserade den rollen efter Ett Småkryps Liv 1998)

>Hans Gustafsson;

Första dubbningsroll; Hertig Torulf i Bumbibjörnarna 1989

Senaste dubbningsroll; DeSoto i 1997-års omdubbning av Oliver och Gänget

>Jan Koldenius;

Första dubbningsroll; Obelix i Asterix Gallernas Hjälte (dubbad 1986)

Senaste dubbningsroll; någon roll i Atlantis 2 Milos Återkomst 2003

>Birgitta Fernström;

Första dubbningsroll; Nanna i Bumbibjörnarna 1989

Senaste dubbningsroll; Nanny i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London 2003

>Gunnar Uddén;

Första dubbningsroll; troligen någon roll i KM Studios dubbning av DuckTales 1990-1992 (minns inte exakt vem han gjorde där eller i vilka avsnitt han medverkade)

Senaste dubbningsroll; Ludwig Von Anka i Musses Klubbhus 2006-2014 (innan Jakob Nordenson tog över, vet inte exakt när dock)

>Jasmine Wigartz;

Första dubbningsroll; Perdita i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna

Senaste dubbningsroll; Perdita i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London 2003

>Åsa Bjerkerot;

Första dubbningsroll; Mimmi Pigg i någon kortfilm dubbad omkring 1989-1990

Senaste dubbningsroll; Mimmi Pigg i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul 2001

>Johan Hedenberg;

Första dubbningsroll; Oskar i MediaDubbs version av Räddningspatrullen ca 1989-1990

Senaste dubbningsroll hittills; Tapper i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Jan Modin;

Första dubbningsroll; Benjamin Syrsa i 1995-års omdubbning av Pinocchio

Senaste dubbningsroll hittills; Bärgarn i Bilar 3 2017

>Lena Ericsson;

Första dubbningsroll; Noras sångröst i Peter och Draken Elliot 1978

Senaste dubbningsroll; någon dubbning omkring 2009 har jag för mig någon sagt

>Olli Markenros;

Första dubbningsroll; kortfilmerna Tomtens Verkstad och En Vintersaga, som båda dubbades 1989

Senaste dubbningsroll hittills; Hamm i kortfilmen Toy Story Fast i Forntiden 2014 (förhoppningsvis repriserar han också den rollen i Toy Story 4 som har svensk biopremiär 30 augusti 2019)

>Mikael Roupé;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1992-1993

Senaste dubbningsroll; vet ej (dock verkar han inte göra så mycket nuförtiden)

>Stefan Frelander;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1992-1993

Senaste dubbningsroll; något Scooby Doo projekt 2015 (innan han strax därefter lämnade branchen)

>Thomas Engelbrektson;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1992-1993

Senaste dubbningsroll hittills; Mr Potato Head i kortfilmen Toy Story Fast i Forntiden 2014 (förhoppningsvis repriserar han också den rollen i Toy Story 4 son har svensk biopremiär 30 augusti 2019)

>Gizela Rasch;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1992-1993

Senaste dubbningsroll; Andys Mamma i Toy Story 2 1999

>Dan Bratt;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1991-1992

Senaste dubbningsroll; Christoffer Robin & Nalle Puh 2018 (utöver det verkar han dock inte göra så mycket nuförtiden)

>Håkan Mohede;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1990-1991

Senaste dubbningsroll; vet ej (dock verkar han inte göra så mycket nuförtiden)

>Kenneth Milldoff;

Första dubbningsroll; troligen någon Sun Studio dubbning gjord ca 1990-1991

Senaste dubbningsroll; vet ej (men jag vet att han tragiskt nog gick bort 2015)

Mera kommer senare...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2019 kl. 13:23:22
>Gösta Prüzelius;

Första dubbningsroll; Trofast (eller Blodis som han hette då) i 1961-års originaldubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som i 1995-års omdubbning av samma film ersattes av Ingemar Carlehed)

Sista dubbningsroll; Kejsaren i Mulan 1998

Jag råkade skriva fel, för hans första dubbningsroll var faktiskt Husse Jim i 1955-års originaldubbning av Lady och Lufsen (som i 1989-års omdubbning ersattes av Jonas Bergström)

E

Jag vill inte förstöra men Guy de la Bergs sista roll var i Legenden om Ugglornas Rike som släpptes 1 månad efter Toy Story 3

Peter Haryssons senaste dubbning var som Borgmästaren i Den Stora Nötkuppen 2 (2017)

Jan Nygrens senaste roll var i den danska filmen Hjälp! Jag är en fisk (2000) där han dubbade en gammal räka

jimstrom

Tror första dubbningen jag hörde Håkan Mohede, Nina Gunke och Kenneth Mildoff i var nog Alfred J. Kwak 1989-1990.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 februari 2019 kl. 12:38:32
Jag vill inte förstöra men Guy de la Bergs sista roll var i Legenden om Ugglornas Rike som släpptes 1 månad efter Toy Story 3

Peter Haryssons senaste dubbning var som Borgmästaren i Den Stora Nötkuppen 2 (2017)

Jan Nygrens senaste roll var i den danska filmen Hjälp! Jag är en fisk (2000) där han dubbade en gammal räka

Du har inte förstört någon!

(förresten så har du redan sagt allt det där!  :) )

Citat från: jimstrom skrivet 11 februari 2019 kl. 15:42:18
Tror första dubbningen jag hörde Håkan Mohede, Nina Gunke och Kenneth Mildoff i var nog Alfred J. Kwak 1989-1990.

Vilken var Kenneth Milldoffs sista dubbning då?

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2019 kl. 17:27:23
Du har inte förstört någon!

(förresten så har du redan sagt allt det där!  :) )

Vilken var Kenneth Milldoffs sista dubbning då?
Jag trodde du inte såg att jag skrev det. Det var därför jag tog bort det och skrev om det.

Tror han var med i Skattkammarplaneten senast men jag är inte helt säker

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 11 februari 2019 kl. 17:36:23
Jag trodde du inte såg att jag skrev det. Det var därför jag tog bort det och skrev om det.

Tror han var med i Skattkammarplaneten senast men jag är inte helt säker

Visst var han med i Skattkammarplaneten 2002, men också i Looney Tunes Back In Action 2003!  ;) (han kan dock ha medverkat senare... han var väl med i Madagaskar-spelet)

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2019 kl. 17:48:36
Visst var han med i Skattkammarplaneten 2002, men också i Looney Tunes Back In Action 2003!  ;) (han kan dock ha medverkat senare... han var väl med i Madagaskar-spelet)
Jo det var han. Kan dock varit nån annan roll efter det

Disneyfantasten

Här kommer mer;

>Lizette Pålsson;

Första dubbningsroll; Chrysta i Ferngully Den Sista Regnskogen (1992)

Senaste dubbningsroll hittills; Askungen i Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018)

>Myrra Malmberg;

Första dubbningsroll; Lena i 1992-års omdubbning av Peter Pan

Senaste dubbningsroll hittills; Ariel & Jasmine i Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018)

>Sandra Caménisch;

Första dubbningsroll; Törnrosa i DVD-filmen Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar (dubbad ca 2007-2008)

Senaste dubbningsroll hittills; Törnrosa i Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018)

>Sofia Källgren;

Första dubbningsroll; Belle i Skönheten och Odjuret 1992

Senaste dubbningsroll hittills; Belle i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Heléne Lundström;

Första dubbningsroll; titelrollen i Pocahontas 1995

Senaste dubbningsroll; Pocahontas i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Sanna Nielsen;

Första dubbningsroll; titelrollen i 1998-års omdubbning av Alice i Underlandet

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (jag tror knappt att hon dubbat särskilt mycket, men jag tror att hon är med i dubbningar då och då om hon har tid och möjlighet och om hon får bra lön för det också)

>Sharon Dyall;

Första dubbningsroll; Rita i 1989-års originaldubbning av Oliver och Gänget (som i 1997-års omdubbning ersattes av Gladys Del Pilar Bergh)

Senaste dubbningsroll hittills; vet ej (men allting tyder på att hon fortfarande är i farten och dubbat)

>Divina Sarkany;

Första dubbningsroll; titelrollen i Mulan 1998

Senaste dubbningsroll hittills; samma roll i Mulan 2 2004

>Anna Norberg;

Första dubbningsroll; Jane Porter i Tarzan 1999

Senaste dubbningsroll; Klarabella Ko i Musses Klubbhus 2006-2007 (innan Charlotte Ardai Jennefors tog över)

>Pauline Kamusewu;

Första dubbningsroll; Tiana i Prinsessan och Grodan 2009

Senaste dubbningsroll hittills; Tiana i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Molly Sandén;

Första dubbningsroll; Rapunzel i Trassel 2010

Senaste dubbningsroll hittills; Rapunzel i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Amy Diamond;

Första dubbningsroll; Merida i Modig 2012

Senaste dubbningsroll hittills; Merida i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Mimmi Sandén;

Första dubbningsroll; Anna i Frost 2013

Senaste dubbningsroll hittills; Anna i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Annika Herlitz;

Första dubbningsroll; Elsa i Frost 2013

Senaste dubbningsroll hittills; Elsa i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

>Wiktoria Johansson;

Första dubbningsroll; titelrollen i Vaiana 2016

Senaste dubbningsroll hittills; Vaiana i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018

Mera kommer senare...