Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dumbo 1972 års dubbning

Startat av catzzyz, 3 november 2019 kl. 19:55:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

catzzyz

Hej! Jag söker med ljus och lykta efter 1972 års dubbning av disneys Dumbo. Det finns ingen vänlig själ här som råkar ha den och som vill dela med sig? :)
Har letat hur länge som helst och saknar att se på denna film. Nydubbningen går ju inte att se på. Helt värdelös :/ 

Daniel Hofverberg

Jag har 1972 års första omdubb av Dumbo, och jag har redan synkat VHS-ljudet till DVD-bild, för att kunna få bra bildkvalitet även med 1972 års dubbning. :)

Jag gör gärna en kopia av DVD-skivan. Bara PMa eller maila, så löser vi det. :)

Och jag håller fullständigt med dig att 1996 års andra omdubb är under all kritik... :(

Disneyfantasten


catzzyz

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2019 kl. 14:00:52
Jag har 1972 års första omdubb av Dumbo, och jag har redan synkat VHS-ljudet till DVD-bild, för att kunna få bra bildkvalitet även med 1972 års dubbning. :)

Jag gör gärna en kopia av DVD-skivan. Bara PMa eller maila, så löser vi det. :)

Och jag håller fullständigt med dig att 1996 års andra omdubb är under all kritik... :(


Har skickat PM!

Disneyfantasten

Daniel: Jag har för mig att jag skickade ett PM för över 2 år sedan, har du sett det?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2019 kl. 22:02:43
Daniel: Jag har för mig att jag skickade ett PM för över 2 år sedan, har du sett det?  :)
Jag har inget minne av att jag sett till något sådant, men det är möjligt att det försvunnit i mängden - jag får väldigt mycket PM...

Skicka gärna e-post, eller PMa igen. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2019 kl. 22:06:37
Jag har inget minne av att jag sett till något sådant, men det är möjligt att det försvunnit i mängden - jag får väldigt mycket PM...

Skicka gärna e-post, eller PMa igen. :)

Du har jag skickat ett nytt PM!  ;)

Elios

Har själv gjort lite annat med den dubbningen. Var någon här på forumet som för ett tag sen lade ut ett ljudklipp på hela 72 års omdubbning och jag laddade då ner Dumbo och klippte ihop både ljudfiler ihop med filmen så det blev 72 års dubbningen av Dumbo.  8)
Vet dock inte vart eller i vilket ämne den ljudfilen finns nånstans.  :o

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2019 kl. 14:00:52

Och jag håller fullständigt med dig att 1996 års andra omdubb är under all kritik... :(

Är det översättningen eller rösterna ni syftar på? För det är ju Disney själva som har godkänt skådespelarna genom röstprov.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet  5 november 2019 kl. 08:13:36
Är det översättningen eller rösterna ni syftar på? För det är ju Disney själva som har godkänt skådespelarna genom röstprov.
Framförallt är översättningen och sångtexterna under all kritik, men rösterna är till största delen inget vidare heller. Vi är alla väl medvetna om att Disney Character Voices godkänt rösterna, men det är ju inte alltid som de har fattat de klokaste besluten genom åren...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2019 kl. 08:47:56
Framförallt är översättningen och sångtexterna under all kritik, men rösterna är till största delen inget vidare heller. Vi är alla väl medvetna om att Disney Character Voices godkänt rösterna, men det är ju inte alltid som de har fattat de klokaste besluten genom åren...

Vilka fler "dåliga" beslut har dem mer tagit?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  5 november 2019 kl. 13:07:11
Vilka fler "dåliga" beslut har dem mer tagit?^^
Tja, godkännandet av Jan Jönsson som Nalle Puh är ju ett lysande exempel från senare år...

Men det finns flera andra tvivelaktiga beslut, beroende på hur långt bakåt i tiden man är beredd att gå.

Disneyfantasten



Daniel Hofverberg

Citat från: JodarIsHere skrivet  5 november 2019 kl. 20:12:08
Är med intresserad  :)
Inga problem, skicka mail eller PM. :)

Just nu har jag dock en del datorproblem, då datorn klagar på att minnet är slut då och då samt stänger ner sig själv (allt blir svart) på eget bevåg; så därför är jag något handikappad för tillfället... Osäker om datorn håller på att lägga av, eller om det är något annat som pågår... :(