Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soscla

Uppdatera oss TonyTonka på hur du mår under de närmaste dagarna! <3 <3
It's so fluffy I'm gonna die!

Disneyfantasten

Citat från: Soscla skrivet  1 februari 2022 kl. 21:42:42
Uppdatera oss TonyTonka på hur du mår under de närmaste dagarna! <3 <3

Ja, och säg till när du fått din tredje dos!  :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2022 kl. 20:47:36
Under förutsättning att din syster har Omikron-varianten (som ju nästan helt dominerar nu) är nog risken väldigt stor att du är smittad, om du inte hunnit få din tredje vaccindos. Det beror förstås på hur länge och nära som du och din syster träffades, men under förutsättning att ni umgicks inomhus mer än bara en kort stund så är nog risken minst 70% att du blivit smittad. Omikron-varianten är ju tyvärr oerhört mycket mer smittsam än tidigare varianter - till den grad att det är svårt att undvika att bli smittad... :(

Om ni träffades inomhus i någon av era bostäder så räknas du som en hushållskontakt, så i så fall ska du alltså stanna hemma i 5 dagar från det att din syster testade positivt för att se om du får symptom under den tiden. Träffades ni någon annanstans än hemma hos dig eller henne, så räknas du tekniskt sett inte som en hushållskontakt; men det är ändå klokt att du är försiktig och inte träffar fler än nödvändigt tills du vet säkert.
Du menar nog snarare 70 - 80% risk, om det är Omikron-varianten...

Såvida man nu inte bara träffades utomhus som hastigast, men de flesta brukar nog inte träffa släktingar på det sättet.

Vi träffades hemma hos henne i kanske 2-3 timmar i torsdags förra veckan, eftersom att jag är autistisk så håller hon på att lära mig laga mat så att jag ska kunna flytta någon gång i framtiden.

Jag har ingen aning om vilken variant hon kan tänkas ha, men jag misstänker att hon testade positivt via ett snabbtest.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 22:46:17
Vi träffades hemma hos henne i kanske 2-3 timmar i torsdags förra veckan, eftersom att jag är autistisk så håller hon på att lära mig laga mat så att jag ska kunna flytta någon gång i framtiden.

Jag har ingen aning om vilken variant hon kan tänkas ha, men jag misstänker att hon testade positivt via ett snabbtest.

Inte visste jag att du var autistisk, det var nytt för mig.

Jag är förresten också autistisk.

Men så bra att du har en syster som kan lära dig laga mat!  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 22:46:17
Vi träffades hemma hos henne i kanske 2-3 timmar i torsdags förra veckan, eftersom att jag är autistisk så håller hon på att lära mig laga mat så att jag ska kunna flytta någon gång i framtiden.

Jag har ingen aning om vilken variant hon kan tänkas ha, men jag misstänker att hon testade positivt via ett snabbtest.
I dagens läge är omikron-varianten nästan helt dominerande, över 90% av alla fall, så sannolikheten att det är den är nog överhängande.

Folkhälsomyndigheten har inte specificerat exakt var gränsen går, men förmodligen räcker 2 - 3 timmar inomhus för att du ska räknas som en hushållskontakt. Så då bör du alltså vara så försiktig som möjligt de närmaste fem dagarna - bara handla nödvändiga livsmedel, apoteksvaror och liknande, men i övrigt stanna hemma.

Inom några dagar bör du ha uppvisat symptom om du har blivit smittad, så just nu får du bara avvakta och se. Allt hänger nog på hur höga virusnivåer hon hade när ni träffades, då man smittar lättare om man har högre virusnivåer.

Fred

Citat från: TonyTonka skrivet  1 februari 2022 kl. 22:46:17
Vi träffades hemma hos henne i kanske 2-3 timmar i torsdags förra veckan, eftersom att jag är autistisk så håller hon på att lära mig laga mat så att jag ska kunna flytta någon gång i framtiden.

Jag har ingen aning om vilken variant hon kan tänkas ha, men jag misstänker att hon testade positivt via ett snabbtest.

Var lite i samma situation i förra veckan. En bekant som jag träffade på torsdagen veckan innan testade positivt på måndagen. Eftersom hon inte var sjuk på torsdagen så var det ingen fara enligt henne. Men jag väntade i alla fall med att gå till skolan tills på torsdagen den veckan och jag visade inga symtom då. Så jag bör inte vara orolig eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  2 februari 2022 kl. 12:12:48
Var lite i samma situation i förra veckan. En bekant som jag träffade på torsdagen veckan innan testade positivt på måndagen. Eftersom hon inte var sjuk på torsdagen så var det ingen fara enligt henne. Men jag väntade i alla fall med att gå till skolan tills på torsdagen den veckan och jag visade inga symtom då. Så jag bör inte vara orolig eller?
Vid det här laget är det förmodligen ganska lugnt. Teoretiskt sett kan man tydligen bli smittad upp till 14 dagar efter att ha kommit i kontakt med en smittad, men såvitt jag vet är väl det vanliga att få symptom efter 2 - 5 dagar.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 februari 2022 kl. 13:03:47
Vid det här laget är det förmodligen ganska lugnt. Teoretiskt sett kan man tydligen bli smittad upp till 14 dagar efter att ha kommit i kontakt med en smittad, men såvitt jag vet är väl det vanliga att få symptom efter 2 - 5 dagar.
På tal om smitningen så ökar det kraftfullt när det gäller spridningen i Sverige, praktsstaget så blev hela Jönköping smittat på en dag när det gäller spridningen av covid. Va ska man göra när det ser så här dåligt ut? Hela situationen är ut ur kontroll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 februari 2022 kl. 17:07:22
På tal om smitningen så ökar det kraftfullt när det gäller spridningen i Sverige, praktsstaget så blev hela Jönköping smittat på en dag när det gäller spridningen av covid. Va ska man göra när det ser så här dåligt ut? Hela situationen är ut ur kontroll.
Det enda man kan göra är att ta sin tredje vaccindos så fort som möjligt, och fram tills dess vara så försiktig som möjligt och inte träffa fler personer inomhus än nödvändigt. Nu i dagarna har ju gränsen för att få ta den tredje dosen sänkts från 5 månader till 3 månader efter den andra dosen, så nu är det ju ganska många som har möjlighet att ta den tredje dosen - det är ju inte många som fått sin andra dos senare än början av november månad, så de flesta har möjlighet att boka tid för sin tredje dos nu; och i så fall bör man göra det så fort man får möjlighet. :)
(Det är säkert olika mellan olika regioner hur lätt det är att få tid, men här i Västerbotten är det faktiskt ganska gott om lediga vaccintider just nu, efter att det fram tills nyligen varit fullt överallt)

Uppenbarligen hjälper den tredje vaccindosen mycket mot Omikron, i och med att de enda personer som inte blev smittade av min mosters begravning var just de som hunnit få den tredje vaccindosen; medan alla andra blev smittade och de flesta ganska påtagligt sjuka - det talar ju sitt eget tydliga språk. :)

För att förtydliga: Ingen som blev smittad på min mosters begravning behövde läggas in på sjukhus, förmodligen till största delen tack vare att alla utom de yngsta (de under 12 år) var vaccinerade med två doser, men de flesta blev sängliggande med hög feber. Men av de tre som hunnit få den tredje dosen blev en person smittad men med oerhört milda och nätt och jämnt märkbara symptom medan de andra två inte blev smittade alls.


Men visst, det är ett tufft läge just nu, både i Sverige och de flesta andra länder i världen. Däremot har det ju börjat sjunka i bl.a. Norge och Storbritannien, så det verkar som att den nuvarande vågen kommer att bli relativt kort. Den tros ju nå sin topp i Sverige nu inom den närmaste veckan, för att sen börja dala ganska kraftigt. Vi får hoppas att Folkhälsomyndigheten har rätt om det, så att det värsta är över inom någon månad...

TonyTonka

Läste på Aftonbladet att regeringen väntas slopa alla restriktioner från och med den 9 februari, åsikter på det?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 februari 2022 kl. 02:28:42
Läste på Aftonbladet att regeringen väntas slopa alla restriktioner från och med den 9 februari, åsikter på det?
Jag tycker att det känns lite riskabelt, och framförallt att ta bort alla restriktioner vid ett och samma tillfälle - har man inte lärt sig någonting av i höstas, då alla länder i världen hade lite för bråttom att ta bort alla restriktioner...?

Självklart bör vissa restriktioner kunna tas bort, nu när relativt få blir allvarligt sjuka eller dör. Exempelvis känns det tämligen meningslöst att förbjuda serveringsställen med alkohol att ha öppet efter kl. 23:00, vilket säkerligen får en högst marginell påverkan på smittspridningen. Men det borde verkligen ske stegvis, och ta bort några restriktioner i taget med åtminstone 2 - 3 veckor mellan, så att man hinner se om det får någon större negativ påverkan, istället för att göra allt vid ett och samma tillfälle.

Jag kan inte låta bli att tänka att det här åtminstone delvis har politiska motiv - trots allt börjar ju många att tröttna på restriktioner nu, och vill man ha en chans att vinna valet till hösten så får man nog inte fatta särskilt många impopulära beslut...

Men jag hoppas verkligen att de fortfarande behåller rekommendationen att jobba hemifrån om möjligt, för det kommer garanterat ge den största effekten på smittspridningen. Trots allt står ju arbetsplatser och hemmen för närmare 75 - 80% av all smittspridning, så om så många som möjligt jobbar hemifrån gör det garanterat större skillnad på smittspridningen än alla "hårda" restriktioner tillsammans. Sådana beslut står ju huvudsakligen Folkhälsomyndigheten snarare än regeringen bakom, så det finns förhoppningsvis en chans att de behåller den rekommendationen ett litet tag till - tills dess att smittspridningen faktiskt har sjunkit markant, istället för att slopa allt när smittspridningen är som högst...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2022 kl. 01:48:09
Det enda man kan göra är att ta sin tredje vaccindos så fort som möjligt, och fram tills dess vara så försiktig som möjligt och inte träffa fler personer inomhus än nödvändigt. Nu i dagarna har ju gränsen för att få ta den tredje dosen sänkts från 5 månader till 3 månader efter den andra dosen, så nu är det ju ganska många som har möjlighet att ta den tredje dosen - det är ju inte många som fått sin andra dos senare än början av november månad, så de flesta har möjlighet att boka tid för sin tredje dos nu; och i så fall bör man göra det så fort man får möjlighet. :)
(Det är säkert olika mellan olika regioner hur lätt det är att få tid, men här i Västerbotten är det faktiskt ganska gott om lediga vaccintider just nu, efter att det fram tills nyligen varit fullt överallt)

Uppenbarligen hjälper den tredje vaccindosen mycket mot Omikron, i och med att de enda personer som inte blev smittade av min mosters begravning var just de som hunnit få den tredje vaccindosen; medan alla andra blev smittade och de flesta ganska påtagligt sjuka - det talar ju sitt eget tydliga språk. :)

För att förtydliga: Ingen som blev smittad på min mosters begravning behövde läggas in på sjukhus, förmodligen till största delen tack vare att alla utom de yngsta (de under 12 år) var vaccinerade med två doser, men de flesta blev sängliggande med hög feber. Men av de tre som hunnit få den tredje dosen blev en person smittad men med oerhört milda och nätt och jämnt märkbara symptom medan de andra två inte blev smittade alls.


Men visst, det är ett tufft läge just nu, både i Sverige och de flesta andra länder i världen. Däremot har det ju börjat sjunka i bl.a. Norge och Storbritannien, så det verkar som att den nuvarande vågen kommer att bli relativt kort. Den tros ju nå sin topp i Sverige nu inom den närmaste veckan, för att sen börja dala ganska kraftigt. Vi får hoppas att Folkhälsomyndigheten har rätt om det, så att det värsta är över inom någon månad...
Få se om resten av den svenska befolkningen kommer ta dos 3 av phfizer för att få skydd mot omikron varianten, redan nu så har andra länder börjat med dos 4. Få se vad som händer när det kommer till den biten.

TonyTonka

Jag tror att jag klarade mig från corona, nu har det ju gått över en vecka sedan min syster testade positivt, och jag är inte mer sjuk än vanligt*. Och dessutom är hon i princip nu.  :D

*Med det menar jag att jag är snuvig typ 24/7, misstänker starkt att jag är allergisk mot något. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  8 februari 2022 kl. 04:25:18
Jag tror att jag klarade mig från corona, nu har det ju gått över en vecka sedan min syster testade positivt, och jag är inte mer sjuk än vanligt*. Och dessutom är hon i princip nu.  :D

*Med det menar jag att jag är snuvig typ 24/7, misstänker starkt att jag är allergisk mot något. ^^
Faran är väl inte riktigt över än, men visst verkar det lovande. Det kan väl ta upp till 14 dagar som mest, men känner du inga symptom inom några dagar bör det vara lugnt. :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 februari 2022 kl. 16:21:19
Få se om resten av den svenska befolkningen kommer ta dos 3 av phfizer för att få skydd mot omikron varianten, redan nu så har andra länder börjat med dos 4. Få se vad som händer när det kommer till den biten.
Ja, jag hoppas verkligen att så många som möjligt tar dos 3 så fort som möjligt. Det är nog enda sättet att stoppa smittspridningen; i synnerhet nu när alla restriktioner upphör imorgon.

T.o.m. rekommendationen att jobba hemifrån tas ju bort imorgon, vilket känns oroväckande med tanke på att smittspridningen är rekordhög... :(

Jag betvivlar inte att det snart börjar vara läge att ta bort restriktionerna - många andra länder har ju redan gjort det - men varför gör man återigen samma misstag att ta bort alla restriktioner och rekommendationer samtidigt...? Alla länder gjorde ju det misstaget i höstas, och nu tydligen igen - logiskt sett hade det väl varit smartare att göra det stegvis, och ta bort ett par rekommendationer åt gången; så man fortfarande hinner ändra sig om det visar sig öka smittspridningen påtagligt.

Nu finns ju inte ens rekommendation kvar om att hålla avstånd, vilket känns lite si och så - plus att man inte ens kan provta sig från och med imorgon (om man inte jobbar inom sjukvård), som gör att det inte ens går att veta hur smittspridningen utvecklar sig... :(

Nu har ju även Melodifestivalen kört igång, och efter att den första deltävlingen i lördags hade relativt begränsat med publik och avstånd, så gissar jag att SVT nu på lördag kommer nyttja de borttagna restriktionerna så att man klämmer Globen full; helt utan avstånd mellan sällskapen och utan vaccinpass. Då behöver man ju inte vara ett geni för att lista ut vad som kommer att hända... :(

Soscla

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2022 kl. 09:23:31

T.o.m. rekommendationen att jobba hemifrån tas ju bort imorgon, vilket känns oroväckande med tanke på att smittspridningen är rekordhög... :(

Nu har ju även Melodifestivalen kört igång, och efter att den första deltävlingen i lördags hade relativt begränsat med publik och avstånd, så gissar jag att SVT nu på lördag kommer nyttja de borttagna restriktionerna så att man klämmer Globen full; helt utan avstånd mellan sällskapen och utan vaccinpass. Då behöver man ju inte vara ett geni för att lista ut vad som kommer att hända... :(

Jag väljer att naivt tro/hoppas att även om man inte måste jobba hemifrån imorgon kommer många arbetsplatser inte dra tillbaka sina arbetare direkt utan kanske göra lite pö om pö? Hoppas hoppas!
Stön på din Globen (jag menar Avicii Arena)-kommentar. Suck och sttööön, och så blir det färre igen två veckor senare när alla har trillat dit ughh! >_<
It's so fluffy I'm gonna die!