Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Laserdisc i Sverige?

Startat av Gustav Jonsson, 5 januari 2022 kl. 16:36:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Kom Laserdisc till Sverige? Om den gjorde det fanns det några dubbade filmer? Fanns det svenska filmer eller bara storsäljarna från USA?

Här jämförs laserdisc med DVD.

Anders M Olsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 januari 2022 kl. 16:36:44
Kom Laserdisc till Sverige? Om den gjorde det fanns det några dubbade filmer? Fanns det svenska filmer eller bara storsäljarna från USA?

Nej, man kan nog säga att Laserdisc aldrig kom till Sverige. D.v.s. systemet lanserades aldrig officiellt, men det fanns ändå ett fåtal butiker som sålde spelare och skivor. Jag har för mig att Pioneer i Sverige hade spelarna i sitt sortiment och kunde ta in dem på beställning om någon återförsäljare så önskade.

Min första Laserdisc-spelare köpte jag 1984 i en butik i Gallerian i Stockholm som faktiskt hade den i skyltfönstret. Det var en modell som bara klarade skivor i PAL-format och bara hade analogt ljud. Skivor beställde jag från England, och det var mestadels amerikanska långfilmer i pan&scan, men även en och annan engelsk titel, t.ex. By the Sea / Picnic med "The Two Ronnies".

Men efterhand som det gavs ut färre och färre skivor i England torkade den källan ut, så jag såg mig tvungen att byta till en nyare spelare som även klarade amerikanska skivor i NTSC-format och med digitalt ljud. 1993 köpte jag en ny Laserdisc-spelare i en butik i Malmö som även hade ganska stort utbud amerikanska import-skivor. Det medförde att jag även måste byta TV eftersom min befintliga inte klarade NTSC.

Några svenska titlar på Laserdisc har jag aldrig sett, varken svenska filmer eller utländska med svensk dubbning eller text. De amerikanska titlarna var som regel textade för hörselskadade med s.k. Closed Captions vilket kräver en speciell dekoder.

Till skillnad från de brittiska utgåvorna var många av de amerikanska inte i pan&scan, utan i brevlådeformat med svarta fält ovanför och under bilden. Det gjorde visserligen att man fick se hela bilden, men den låga upplösningen i NTSC gjorde att alla detaljer i bilden försvann.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 januari 2022 kl. 17:31:46
Några svenska titlar på Laserdisc har jag aldrig sett, varken svenska filmer eller utländska med svensk dubbning eller text. De amerikanska titlarna var som regel textade för hörselskadade med s.k. Closed Captions vilket kräver en speciell dekoder.

Det finns faktiskt några filmer av Ingmar Bergman som har getts ut på laserdisc i USA med svenskt tal och engelska undertexter, alternativt dubbade till engelska. Men de får väl anses vara undantagen som bekräftar regeln. Även i Japan har det getts ut några titlar av Bergman på laserdisc.

Några helt svenska utgåvor på laserdisc tror jag aldrig har getts ut, d.v.s. avsedda för den svenska marknaden.

Anders M Olsson


BPS

#4
Har fått ett intresse för detta nyligen har tittat på många långa Youtube dokumentärer om laserdisc.

Speciellt den här videon fångade mitt intresse.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 januari 2022 kl. 08:06:17Och naturligtvis den här, med svenskt tal och engelska undertexter:

https://www.lddb.com/laserdisc/26962/LV12651/My-Life-as-a-Dog
Fanns 2 Svenska karaoke skivor har båda.
https://www.lddb.com/laserdisc/57160/PSK-002/LaserKaraoke-Svenska:-vol.2
Dock gjordes dessa i väldigt få exemplar och är dom är extremt ovanliga.
Jag har dock haft den enorma turen att hitta båda till samlingen.

DingoPictures2005

Fanns även ett antal brittiska skivor som kunde ta in Svensk text via text-tv som exempelvis denna.
https://www.lddb.com/laserdisc/37964/PLFMC-32331/Alive/Alive:-20-Years-Later
Har ett tidningsklipp som bekräftar att Pioneer under en kort tid försökte marknadsföra formatet i Sverige genom karaoke skivorna.