Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Trollet I Parken

Startat av moviefan, 7 september 2021 kl. 18:49:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

https://www.google.se/search?q=stanleys+magical+garden&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjajI3UqO3yAhW7RvEDHYztDGUQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1904&bih=968#imgrc=RSC5wB88598FAM&imgdii=DVlRRgj6lZLAdM

Denna film tycker jag är mycket bra, svenska dubbningen är bra med. Den har väl inte haft två titlar här också ?  Det verkar som att den heter Stanleys Magical Garden, samt A Troll In Central Park.  Sången Helt Fantastisk grön är så fin, och har så fin text.  Har läst att många inte gillar denna film, samt att Don Bluth själv inte vill ha med den att göra.

MOA


Adam

#2
Antar väl att det är en smaksak, beroende på om man sett filmen som liten eller ej.
Så brukar det oftast vara, har man sett en film flera gånger som barn så är det klart att man har nostalgi för den.
Jag tycker dock som många andra, att filmen tyvärr räknas som allt annat än Don Bluths största mästerverk, framförallt om man jämför den med Brisby och NIMHs hemlighet, vilket kan vara hans bästa film i mitt tycke, eller första Landet för längesedan-filmen eller Resan till Amerika, varav dessa två sistnämnda är jag uppvuxen med.

Jag kan också tillägga att den svenska dubbningen är en avvaktande punkt. En bra svensk dubb är inte tillräckligt för att rädda en film som den här, eller göra den bättre för den delen.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#4
Jag gillar denna film, visserligen hade jag inte hört talas om den som barn, men när jag väl hörde talas om den (vilket var 2012 genom en sida på internet) så läste jag lite mer om den och den fanns ute på YouTube men försvann sen har den kommit och gått därifrån flera gånger, jag köpte den även begagnad en gång och tycker det är synd att den och flera andra av Don Bluths filmer inte finns utgivna på DVD i Sverige...

De svenska rösterna är också mycket bra...

TonyTonka

Jag har sett några recensioner av filmen, och utifrån det lilla jag sett verkar den vara ganska meh.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Jag skulle säga att den är okej, Det verkar dock som att Don Bluth själv inte alls gillar den.

moviefan

Denna film kom väl samtidigt som Tummelisa ? 

Erika

Citat från: moviefan skrivet  8 september 2021 kl. 16:03:34
Denna film kom väl samtidigt som Tummelisa ?

Släpptes samma år, enligt Wikipedia.

Minns knappt filmen, var väl mest sådär.

MOA


Disneyfantasten

Man skulle kunna säga att denna film är lite som en Don Bluth variant av Taran och Den Magiska Kitteln...

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  7 september 2021 kl. 19:28:18
Ja den suger
Citat från: MOA skrivet  8 september 2021 kl. 19:05:15
En annan dålig film

Nja, det är väl mera smaksak, jag personligen tycker mycket om Tummelisa, det kan dock till stor del bero på att jag är prinsess-nörd, men den svenska dubbningen är också riktigt välgjord...

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:06:57
Man skulle kunna säga att denna film är lite som en Don Bluth variant av Taran och Den Magiska Kitteln...
Rättare sagt "motsvarighet", om du hajar.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet  8 september 2021 kl. 19:43:01
Rättare sagt "motsvarighet", om du hajar.

Precis det är ju det jag menar!  ;)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:08:10
Nja, det är väl mera smaksak, jag personligen tycker mycket om Tummelisa, det kan dock till stor del bero på att jag är prinsess-nörd, men den svenska dubbningen är också riktigt välgjord...

Tummelisa är min favorit Bluth film  :D

Lilla My

Förstår fortfarande inte hur man genuint kan gilla den är filmen.

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet  8 september 2021 kl. 20:58:41
Förstår fortfarande inte hur man genuint kan gilla den är filmen.

Fast man skulle kunna säga detsamma om hur du genuint kan dyrka Atlantis...

MOA

Citat från: Lilla My skrivet  8 september 2021 kl. 20:58:41
Förstår fortfarande inte hur man genuint kan gilla den är filmen.
Ja varför de?

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 21:08:15
Fast man skulle kunna säga detsamma om hur du genuint kan dyrka Atlantis...

Jag har många anledningar till att jag gillar Atlantis, likaså många anledningar till varför jag ogillar A Troll in Central Park. Anledningar som inte bara bygger på "jag tycker...".

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Lilla My


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  9 september 2021 kl. 14:37:17
Det här är en bra film !
Citat från: MOA skrivet  9 september 2021 kl. 16:47:24
Tycker du

Det är som sagt en smaksak, Gstone har rätt att tycka om den och MOA har rätt att ogilla den!  ;)

Disneyfantasten


Elios


Disneyfantasten

Här är en video där en person har sina egna idéer om hur han hade gjort filmen;


https://m.youtube.com/watch?v=fzT1eyXpkCw

Disneyfantasten



Elios

Att denna av alla filmer är Lill-Babs med i.  ;D ;D

Dubintrested

Citat från: Elios skrivet 12 april 2023 kl. 20:20:37Att denna av alla filmer är Lill-Babs med i.  ;D ;D
Regissören av dubbningen är hennes bror så varför inte liksom

MOA

Citat från: Dubinterested skrivet 12 april 2023 kl. 20:37:04Regissören av dubbningen är hennes bror så varför inte liksom
Int könstigt att han fick Lill-Babs att medverka i denna soppåse

Dubintrested

Citat från: MOA skrivet 12 april 2023 kl. 23:01:56Int könstigt att han fick Lill-Babs att medverka i denna soppåse
I den dubbdingen har han också fått med sin systerdotters dotter Love Taylor alltså Malin Berghagens dotter.

Disneyfantasten

Citat från: Dubinterested skrivet 12 april 2023 kl. 23:27:47I den dubbdingen har han också fått med sin systerdotters dotter Love Taylor alltså Malin Berghagens dotter.

Inte visste jag att Love Taylor var Malin Berghagen Nilssons dotter, det var nytt för mig.

Då tror jag att Malin Berghagen Nilsson hade kunnat passa som mamma Hillary, även om Annelie Berg Bhagavan också gör en bra prestation.

MOA

Citat från: Dubinterested skrivet 12 april 2023 kl. 23:27:47I den dubbdingen har han också fått med sin systerdotters dotter Love Taylor alltså Malin Berghagens dotter.
Visste int att hon hade barn...

Dubintrested

Vadå hur kan ni inte veta att Malin Berghagen varit gift med Dag Taylor och har barn tillsammans? Alla vet väl detta? :o

Disneyfantasten

Citat från: Dubinterested skrivet 12 april 2023 kl. 23:39:52Vadå hur kan ni inte veta att Malin Berghagen varit gift med Dag Taylor och har barn tillsammans? Alla vet väl detta? :o

Jag vet inte vem Dag Taylor är.

MOA


Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 13 april 2023 kl. 12:42:18Int jag heller
Vem spelar Love Taylor?
Love Taylor spelar Rosie.

Huvudkaraktären Stanley spelas av Dan Ekborg. (som också är Anden i Aladdin, Hades i Herkules, Hjalle i spelfilmsversionen av 101 Dalmatiner, med flera)

Gus (Rosies storebror) spelas av Gabriel Odenhammar. (som också är Andy i första Toy Story filmen och även syns som Håkan Bråkan i 1991-års julkalender Sunes Jul)

Skurken Gnorga spelas av Barbro "Lill-Babs" Svensson. (som också är Mormor i Mulan)

Llort spelas av Reine Brynolfson. (som också är titelrollen i tecknade Katten Gustaf serien, Asterix i Asterix och Vikingarna, Diego i Ice Age 2, 3, 4 & 5, med flera)

Pappa Alan spelas av Andreas Nilsson. (aka Kalle Anka, samt även många andra karaktärer, t.ex. Ling i Mulan, Stitch i Lilo och Stitch, Wheezy i Toy Story 2, och många flera)

Mamma Hillary spelas av Annelie Berg Bhagavan. (som även givit röst till bland annat Luna i Nalle Har Ett Stort Blått Hus, Kvacki i Landet För Längesedan uppföljarna, Jessie i Pokemon, Sailor Moon, med flera)

I övriga roller medverkar;

- Gunnar Ernblad som uppläsarröst, vakttrollens befäl och troll-kör

- Steve Kratz som ett vakt-troll som Stanley stöter till när han springer samt en radio-röst under slutet av filmen

- Andreas Nilsson som ett vakt-troll med repliken "blomma, ojoj", samt som blomman Boss

- Eva Bysing som Gnorgas sångröst, samt hemhjälpen Maria

- Annelie Berg Bhagavan som blom-kör i sångnumret "Helt Fantastiskt Grön" (jag tror det är hon som sjunger iallafall)

- Anoo Bhagavan som blomman Snuffy (jag tror det är han iallafall, tyvärr har jag dock inga erfarenheter av hans röst)

- Niclas Wahlgren som Generisk Fikus

- Pernilla Wahlgren som kören i sångnumret "Se Här På Min Värld", samt den rosa blomman i slutet med repliken "vi gjorde det Stanley, vi klara det" (åtminstone så tycker jag rösten bär en likhet med Marianne i Bonkers)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2023 kl. 12:56:05Love Taylor spelar Rosie.

Huvudkaraktären Stanley spelas av Dan Ekborg. (som också är Anden i Aladdin, Hades i Herkules, Hjalle i spelfilmsversionen av 101 Dalmatiner, med flera)

Gus (Rosies storebror) spelas av Gabriel Odenhammar. (som också är Andy i första Toy Story filmen och även syns som Håkan Bråkan i 1991-års julkalender Sunes Jul)

Skurken Gnorga spelas av Barbro "Lill-Babs" Svensson. (som också är Mormor i Mulan)

Llort spelas av Reine Brynolfson. (som också är titelrollen i tecknade Katten Gustaf serien, Asterix i Asterix och Vikingarna, Diego i Ice Age 2, 3, 4 & 5, med flera)

Pappa Alan spelas av Andreas Nilsson. (aka Kalle Anka, samt även många andra karaktärer, t.ex. Ling i Mulan, Stitch i Lilo och Stitch, Wheezy i Toy Story 2, och många flera)

Mamma Hillary spelas av Annelie Berg Bhagavan. (som även givit röst till bland annat Luna i Nalle Har Ett Stort Blått Hus, Kvacki i Landet För Längesedan uppföljarna, Jessie i Pokemon, Sailor Moon, med flera)

I övriga roller medverkar;

- Gunnar Ernblad som uppläsarröst, vakttrollens befäl och troll-kör

- Steve Kratz som ett vakt-troll som Stanley stöter till när han springer samt en radio-röst under slutet av filmen

- Andreas Nilsson som ett vakt-troll med repliken "blomma, ojoj", samt som blomman Boss

- Eva Bysing som Gnorgas sångröst, samt hemhjälpen Maria

- Annelie Berg Bhagavan som blom-kör i sångnumret "Helt Fantastiskt Grön" (jag tror det är hon som sjunger iallafall)

- Anoo Bhagavan som blomman Snuffy (jag tror det är han iallafall, tyvärr har jag dock inga erfarenheter av hans röst)

- Niclas Wahlgren som Generisk Fikus

- Pernilla Wahlgren som kören i sångnumret "Se Här På Min Värld", samt den rosa blomman i slutet med repliken "vi gjorde det Stanley, vi klara det" (åtminstone så tycker jag rösten bär en likhet med Marianne i Bonkers)
Va!?Sjunger int Lill-Babs?Vilken skam!

gstone

På finska har Gnorga samma röstskådeselerska som Urusla.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2023 kl. 19:43:33På finska har Gnorga samma röstskådeselerska som Urusla.

Jag skulle nog säga att Gnorga inspirerats både av Ursula och Hjärter Dam.

gstone

Jag kom på ett roligt fakta jag hörd om filmen.

Från början var det menat att komikern Buddy Hacket(Måsarts röst) skulle spela Stanly.

Men han blev ut bytt om Dom DeLuise.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tänk att Måsart skulle spela Stanley från början 😄🤔
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.