Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Den bästa filmatiseringen av Snövit?

Startat av Erika, 10 juli 2021 kl. 10:32:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Favoriter?

Snow White (1916)
2 (20%)
Sněhurka a sedm trpaslíků (1933)
0 (0%)
Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
9 (90%)
I sette nani alla riscossa (1951)
0 (0%)
Schneewittchen und die 7 Zwerge (1955)
0 (0%)
Schneewittchen (1959)
0 (0%)
Schneewittchen (1961)
1 (10%)
Pamuk Prenses ve 7 cüceler (1970)
0 (0%)
Schneewittchen (1971)
0 (0%)
Snövit och de sju dvärgarna (1973)
3 (30%)
Snow White and the Seven Dwarfs (1981)
0 (0%)
Hófehér (1984)
0 (0%)
Faerie Tale Theatre: Snow White and the Seven Dwarfs (1984)
1 (10%)
Snow White (1987)
0 (0%)
Happily Ever After (1989)
0 (0%)
Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge (1992)
1 (10%)
Shirayuki-hime no Densetsu (1994-1995)
1 (10%)
Snow White: A Tale of Terror (1997)
0 (0%)
Snow White: The Fairest of Them All (2001)
1 (10%)
7 Zwerge – Männer allein im Wald (2004)
0 (0%)
7 Zwerge – Der Wald ist nicht genug (2006)
0 (0%)
Schneewittchen (2009)
1 (10%)
Blancanieves (2012)
1 (10%)
Grimm's Snow White (2012)
0 (0%)
Mirror, Mirror (2012)
1 (10%)
Snow White and the Huntsman (2012)
0 (0%)
Sept nains et moi/Seven and Me (2016-)
0 (0%)
Schneewittchen und der Zauber der Zwerge (2019)
0 (0%)
Schneewittchen am See (2020)
0 (0%)
Snow White and the Seven Dwarfs (202?)
0 (0%)
Annan, nämligen...
0 (0%)

Antal personer som röstat: 10

Erika

Eftersom Snövit också har blivit filmad femtioelva gånger under årens lopp, så får man (om man vill) rösta på hela tio stycken.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My


Daniel Hofverberg

En del av alternativen är svåra att rättvist kunna jämföra med varandra, då somliga inte har särskilt mycket mer än en mycket lös förlaga gemensamt - den fransk-tyska serien Snö + 7 har ju exempelvis väldigt lite med den ursprungliga folksagan att göra, förutom att det fortfarande finns sju dvärgar...

Men med det sagt anser jag nog ändå att Disneys tecknade klassiker från 1937 är svårslagen, och den måttstock som man nästan oundvikligen kommer jämföra alla andra filmer och serier med - detta trots ganska stora skillnader från bl.a. den version som bröderna Grimm nedtecknade (och som Disneys film officiellt är baserad på). :)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2021 kl. 06:28:58
En del av alternativen är svåra att rättvist kunna jämföra med varandra, då somliga inte har särskilt mycket mer än en mycket lös förlaga gemensamt - den fransk-tyska serien Snö + 7 har ju exempelvis väldigt lite med den ursprungliga folksagan att göra, förutom att det fortfarande finns sju dvärgar...

Var faktiskt lite tveksam om jag skulle ta med Snö + 7, men valde ändå göra det eftersom det finns ett par personer här på forumet som gillar den.

CitatMen med det sagt anser jag nog ändå att Disneys tecknade klassiker från 1937 är svårslagen, och den måttstock som man nästan oundvikligen kommer jämföra alla andra filmer och serier med - detta trots ganska stora skillnader från bl.a. den version som bröderna Grimm nedtecknade (och som Disneys film officiellt är baserad på). :)

Vilket också märks med tanke på de diskussioner som dykt upp på sistone. :) Spelar ingen roll när man påpekar att vissa detaljer* faktiskt inte förekommer i förlagan eller ens i andra filmatiseringar, det är bara Disneys version som gäller (och duger) för dessa personer.

* En detalj som dock förekommer i de allra flesta filmatiseringar (men inte i förlagan) är Snövit och hennes älskade träffas i ett tidigt skede, medan i vissa filmatiseringar känner de redan varandra.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juli 2021 kl. 06:28:58
Men med det sagt anser jag nog ändå att Disneys tecknade klassiker från 1937 är svårslagen, och den måttstock som man nästan oundvikligen kommer jämföra alla andra filmer och serier med - detta trots ganska stora skillnader från bl.a. den version som bröderna Grimm nedtecknade (och som Disneys film officiellt är baserad på). :)

Kan bara hålla med, faktiskt så skulle jag säga så om Disneys tecknade/animerade storproduktioner överlag!  :) (alltså att de är vida överlägsna övriga filmatiseringar och adaptioner)

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 13 juli 2021 kl. 11:00:09
Var faktiskt lite tveksam om jag skulle ta med Snö + 7, men valde ändå göra det eftersom det finns ett par personer här på forumet som gillar den.
Snö + 7 är absolut en välgjord och bra serie, men kopplingen till förlagan sträcker sig väl egentligen inte mycketlängre än till att det finns sju dvärgar - det ska ju faktiskt inte ens föreställa Snövit, utan en ättling till henne i modern tid...

Citat från: Erika skrivet 13 juli 2021 kl. 11:00:09
Vilket också märks med tanke på de diskussioner som dykt upp på sistone. :) Spelar ingen roll när man påpekar att vissa detaljer* faktiskt inte förekommer i förlagan eller ens i andra filmatiseringar, det är bara Disneys version som gäller (och duger) för dessa personer.

* En detalj som dock förekommer i de allra flesta filmatiseringar (men inte i förlagan) är Snövit och hennes älskade träffas i ett tidigt skede, medan i vissa filmatiseringar känner de redan varandra.
Sant, fast om vi ska hårdra saken finns det ju faktiskt mer än en förlaga också, då Snövit är en folksaga som berättats via muntlig tradition sedan (troligen) medeltiden och vid senare skede tecknats ned. Den version som officiellt fungerat som förlaga till Disneys film och de flesta andra filmatiseringar är ju den version av folksagan som bröderna Grimm nedtecknade (var nu de fick den ifrån?), men det finns många andra versioner av Snövit världen över med mer eller mindre stora skillnader.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 juli 2021 kl. 11:08:02
Kan bara hålla med, faktiskt så skulle jag säga så om Disneys tecknade/animerade storproduktioner överlag!  :) (alltså att de är vida överlägsna övriga filmatiseringar och adaptioner)
I de allra flesta fall håller jag med dig.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2021 kl. 11:21:17
Sant, fast om vi ska hårdra saken finns det ju faktiskt mer än en förlaga också, då Snövit är en folksaga som berättats via muntlig tradition sedan (troligen) medeltiden och vid senare skede tecknats ned. Den version som officiellt fungerat som förlaga till Disneys film och de flesta andra filmatiseringar är ju den version av folksagan som bröderna Grimm nedtecknade (var nu de fick den ifrån?), men det finns många andra versioner av Snövit världen över med mer eller mindre stora skillnader.

Bröderna Grimm fick väl en stor del, kanske det mesta, av sagorna genom att intervjua vänner och andra i deras omgivning som kunde sagor som bevarats genom muntlig tradition.

I det sammanhanget skulle jag vilja propagera för en helt storslagen film, en dramadokumentär, om bröderna Grimms liv. Filmen har nästan inte funnits tillgänglig på mer än 50 år, men en grundlig restaurering har nyss blivit klar, och den kommer på Blu-ray och 4K Ultra HD senare i år.

Filmen heter Bröderna Grimms underbara värld och här finns information och länkar till en trailer:
https://www.in70mm.com/news/2021/grimm/index.htm

Om jag bara fick välja en enda film att se i år måste det bli den! Så bra är den!

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2021 kl. 11:21:17
Sant, fast om vi ska hårdra saken finns det ju faktiskt mer än en förlaga också, då Snövit är en folksaga som berättats via muntlig tradition sedan (troligen) medeltiden och vid senare skede tecknats ned. Den version som officiellt fungerat som förlaga till Disneys film och de flesta andra filmatiseringar är ju den version av folksagan som bröderna Grimm nedtecknade (var nu de fick den ifrån?), men det finns många andra versioner av Snövit världen över med mer eller mindre stora skillnader.

Jag vet att Snövit (liksom andra folksagor) finns i flera olika varianter (med skillnader) världen över, men åsyftade i första hand på den version som bröderna Grimm nedtecknade. Dock slog det mig nu, de brukade väl bearbeta (vilket de väl egentligen redan gjorde från första början samt både lade till nya folksagor och plockade bort andra) de insamlade folksagorna inför varje ny upplaga av sin sagosamling. Beroende på vilken upplaga av Bröderna Grimms sagor man har haft tillgång till inför en filmatisering av just deras nedtecknade version av Snövit kommer påverka filmen. Det, och att man vill nog lägga till (eller ändra) som gör att filmatiseringen sticker ut lite.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2021 kl. 11:58:03
Bröderna Grimm fick väl en stor del, kanske det mesta, av sagorna genom att intervjua vänner och andra i deras omgivning som kunde sagor som bevarats genom muntlig tradition.

I det sammanhanget skulle jag vilja propagera för en helt storslagen film, en dramadokumentär, om bröderna Grimms liv. Filmen har nästan inte funnits tillgänglig på mer än 50 år, men en grundlig restaurering har nyss blivit klar, och den kommer på Blu-ray och 4K Ultra HD senare i år.

Filmen heter Bröderna Grimms underbara värld och här finns information och länkar till en trailer:
https://www.in70mm.com/news/2021/grimm/index.htm

Om jag bara fick välja en enda film att se i år måste det bli den! Så bra är den!

Tack för tipset, den ska jag absolut ta och se! :)   

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2021 kl. 11:58:03
I det sammanhanget skulle jag vilja propagera för en helt storslagen film, en dramadokumentär, om bröderna Grimms liv. Filmen har nästan inte funnits tillgänglig på mer än 50 år, men en grundlig restaurering har nyss blivit klar, och den kommer på Blu-ray och 4K Ultra HD senare i år.

Filmen heter Bröderna Grimms underbara värld och här finns information och länkar till en trailer:
https://www.in70mm.com/news/2021/grimm/index.htm
Tack för tipset - jag har faktiskt inte hört talats om den, men den verkar helt klart intressant. :)

Säg gärna till när filmen släppts på Blu-Ray, för jag lyckas inte hitta något releasedatum än.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juli 2021 kl. 21:02:33
Tack för tipset - jag har faktiskt inte hört talats om den, men den verkar helt klart intressant. :)

Säg gärna till när filmen släppts på Blu-Ray, för jag lyckas inte hitta något releasedatum än.

Jag vet inte heller när filmen kommer att släppas på Blu-ray. Det enda som har sagts är att det blir innan årets slut. Den kommer dock, om inget oförutsett inträffar, att ha premiär på bio i Bradford, England i oktober.

Det kommer inte att bli någon massiv biolansering runt om i världen, utan bioversionen (DCP) kommer i första hand att finnas tillgänglig för filmfestivaler och andra speciella arrangemang. Intresset är oerhört stort i de kretsarna.

Den huvudsakliga distributionen kommer att vara på Blu-ray, 4K och eventuellt på DVD. Sen är det osäkert om det blir någon svensk utgåva. Det är inte omöjligt med tanke på att filmen är "syskon" till Så vanns Vilda Västern som släpptes i svensktextade versioner på både DVD och Blu-ray.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 juli 2021 kl. 11:58:03
Bröderna Grimm fick väl en stor del, kanske det mesta, av sagorna genom att intervjua vänner och andra i deras omgivning som kunde sagor som bevarats genom muntlig tradition.

I det sammanhanget skulle jag vilja propagera för en helt storslagen film, en dramadokumentär, om bröderna Grimms liv. Filmen har nästan inte funnits tillgänglig på mer än 50 år, men en grundlig restaurering har nyss blivit klar, och den kommer på Blu-ray och 4K Ultra HD senare i år./index.htm[/url]

Om jag bara fick välja en enda film att se i år måste det bli den! Så bra är den!

Verkilgen ?

Jag har vilja se den filmen jätte länge !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2021 kl. 16:02:55
Den huvudsakliga distributionen kommer att vara på Blu-ray, 4K och eventuellt på DVD. Sen är det osäkert om det blir någon svensk utgåva. Det är inte omöjligt med tanke på att filmen är "syskon" till Så vanns Vilda Västern som släpptes i svensktextade versioner på både DVD och Blu-ray.
Det vore förstås trevligt om det kommer svensktextad version på Blu-Ray, inte minst för att få bredare spridning - men för min del klarar jag mig bara det åtminstone finns engelsk text. :)

Om den däremot inte har någon text alls, så blir det lite värre. Jag klarar mig väl kanske hjälpligt ändå, men det brukar inte vara helt enkelt att uppfatta all dialog alla gånger; särskilt inte vid äldre filmer... Vet du om det garanterat kommer finnas engelsk text, eller om det finns risk att det är helt utan text?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2021 kl. 21:39:21
Det vore förstås trevligt om det kommer svensktextad version på Blu-Ray, inte minst för att få bredare spridning - men för min del klarar jag mig bara det åtminstone finns engelsk text. :)

Om den däremot inte har någon text alls, så blir det lite värre. Jag klarar mig väl kanske hjälpligt ändå, men det brukar inte vara helt enkelt att uppfatta all dialog alla gånger; särskilt inte vid äldre filmer... Vet du om det garanterat kommer finnas engelsk text, eller om det finns risk att det är helt utan text?

Jag är ganska säker på att det åtminstone kommer att finnas engelsk text. Det är Warner som distribuerar, och de brukar aldrig skicka ut helt otextade utgåvor.

Om det skulle saknas svensk text har jag svenska texter på fil som jag kan synka ihop med Blu-rayutgåvan. Det är texter som jag har sparat sen filmen visades på TCM innan de drog sig ur den svenska marknaden.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juli 2021 kl. 16:02:55
Jag vet inte heller när filmen kommer att släppas på Blu-ray. Det enda som har sagts är att det blir innan årets slut. Den kommer dock, om inget oförutsett inträffar, att ha premiär på bio i Bradford, England i oktober.

Tyvärr blir det ingen visning av Bröderna Grimms underbara värld i Bradford i höst. Programmet för Widescreen Weekend annonserades för några dagar sen, och där finns filmen inte med.
https://www.scienceandmediamuseum.org.uk/cinema/widescreen-weekend

Förmodligen är förutsättningarna för att resa fortfarande så osäkra att amerikanarna som skulle ha kommit till England för att introducera filmen inte vill riskera något. Både USA och Sverige finns med på den brittiska "gula listan". Även om man är fullvaccinerad måste man då låta testa sig för corona både före avfärd och efter ankomst. Ingen vet vilka restriktioner som kommer att gälla om två månader.

Det blir inte heller någon DVD-/Blu-ray-/4K-utgåva i år. Warner vill släppa filmen till våren i en 60-års jubileumsutgåva. Den hade nämligen urpremiär 1962, så nästa år blir det jämnt 60 år sen.