Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Smurfarna (The Smurfs, 1981-1989)

Startat av TonyTonka, 9 april 2009 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har någon en någorlunda komplett lista eller någon som helst info om rösterna i Smurfarna?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Vilka gör rösterna i Denna Smurfarna video utgiven av Kanal 10?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Alla Smurfarna-filmer från Kanal 10 och Pickwick (förutom de som innehåller den sista säsongen)innehåller Lasse Svensson/Media Dubbs dubbning som visats på TV3, och innehåller tidiga avsnitt av serien. Det innebär att Calle Rehbinder spelade de roller som Gunnar Ernblad senare tog över, då Gunnar till en början var för upptagen med att översätta serien i och med att det inledningsvis var kort framförhållning mellan beställningen av dubben och att de skulle börja visas på TV3.

Skådespelarna som medverkar i den här och andra VHS-filmer är Hasse Jonsson, Steve Kratz, Andreas Nilsson, Calle Rehbinder, Per Sandborgh, Maria Weisby och Beatrice Järås. Jag håller på att kontakta alla skådespelarna, för att försöka få fram information om vem som spelade alla större rollfigurer.

Varsågod

#3
Tänkte använda mig av den här halvgamla tråden för att försöka bringa reda i vilka Svenskspråkiga filmer med Smurfarna som finns utgivna på VHS. (Eftersom de inte släppts på DVD av någon anledning.)

Dessa jag filmer med avsnitt ur TV-serien känner jag till:

De magiska smurftårarna
Den gyllene smurfen
Det sista smurfbäret
Mirakelsmurfen
Gammelsmurfens födelsedag
I Arabien
I Egypten
I Grekland
I Urtiden
Snickarsmurfens hemliga fästmö
Tavelsmurfens berättelse

Jag är alldeles säker på att det finns fler.
Utgivningsperiod eller dubbning spelar ingen roll för denna lista, det kanske kan kategoriseras senare. Fyll gärna på om du ser att något saknas.

Varsågod

Beck

#4
Hej!

Jag letar efter ett avsnitt med Smurfarna, vad heter det?

Smurfarna ska fira jul. Tomten och nissarna är sjuka och smurfarna får tillverka julklapparna.
Gargamel, Lärjungen (Scruple) och Chlorhydris vill förstöra julen.


TonyTonka

jag har en vhs-film med smurfarana som heter: Den magiska smurfgröten.

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Jag efterlyser också en komplett lista över rösterna i Smurfarna. Det var ju ganska få skådespelare inblandade i den dubbningen, så det borde väl gå att ordna?

Om inte annat, är det någon som vet om det är Steve Kratz som spelar Gargamel?

Daniel Hofverberg

Jag håller på för fullt att försöka sammanställa en rollista för Media Dubbs dubbning av Smurfarna, genom uppgifter jag fått från respektive skådis. Den lär inte bli komplett då det finns väldigt många rollfigurer, men de större rollerna bör man åtminstone kunna få med. Ett litet besvär är att vissa rollfigurer byter röst under seriens gång, då Carl-Johan Rehbinder är med i de tidigaste avsnitten för att senare ersättas av Gunnar Ernblad - Gunnar hann nämligen inte själv vara med i tidiga avsnitt, då han översatte alla avsnitten och de skulle börja sändas på TV3 med väldigt kort varsel.

Förhoppningsvis kan jag lägga ut en lista inom några dagar. Tyvärr vet jag dock inte vem som spelar vem i Mediadubb Internationals senare tilläggsdubb (av de avsnitt som Media Dubb inte dubbade), så för den dubben kan jag inte erbjuda annat än rösterna i grupp.

Och för att besvara din fråga: Ja, det är absolut Steve Kratz som spelar Gargamel i Media Dubbs dubbning. Jag vet dock inte vem som gör samma roll i Mediadubb Internationals dubbning, för där är i alla fall Steve Kratz inte crediterad.

Erika

"Smurfarna" ska visst släppas på dvd. Kul! :) Låt oss nu hoppas på att det är samma dubbning(ar) som på tv och inte någon omdubbning...

http://www.discshop.se/filmer/dvd/smurfarna_volym_1_smurfstarkt_sjalvfortroende/P91118

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2011 kl. 02:26:49

Och för att besvara din fråga: Ja, det är absolut Steve Kratz som spelar Gargamel i Media Dubbs dubbning. Jag vet dock inte vem som gör samma roll i Mediadubb Internationals dubbning, för där är i alla fall Steve Kratz inte crediterad.


Jag har inte sett så mycket av Mediadubb Internationals dubbning, men åtminstone i ett avsnitt görs Gargamels röst av Jan Simonsson.

Daniel Hofverberg

Roligt att serien äntligen ska börja släppas på DVD, även om 4 avsnitt känns aningen snålt. Jag hade helst av allt velat se riktiga säsongsboxar med alla avsnitt. Dessutom känns det svagt att specifikationerna i dagsläget anger att det inte ska finnas med något engelskt ljudspår på DVD:n, utan endast svenskt, norskt och danskt tal - jag tycker att det borde vara en självklarhet att ta med originalversionerna på DVD vid dubbade filmer och serier.

Eftersom Media Dubbs dubbning också har använts på VHS från ett par olika distributörer, så borde det inte finnas några rättighetsskäl bakom det hela, så rimligen tycker jag att det borde vara samma dubbning som på TV3.

Citat från: Erika skrivet 18 mars 2011 kl. 13:37:07
Jag har inte sett så mycket av Mediadubb Internationals dubbning, men åtminstone i ett avsnitt görs Gargamels röst av Jan Simonsson.
Tack för informationen. Du minns inget om vilka andra karaktärer som bytt röst gentemot Media Dubbs dubbning, och deras nya röster? Andreas Nilsson är ju i alla fall inte med i Mediadubb Internationals dubbning, så det måste vara nya skådis(ar) som gör hans rollfigurer (bl.a. Glasögonsmurfen).

JRL

En kul grej som är värd att nämna är att det faktiskt finns två långfilmer som visades på bio någon gång på 80-talet (tror jag). "Det våras för smurfan" och "Nu smurfar vi igen". Där spelas Gargamel av Svante Thuresson. Smurfan spelas av Lena Nyman och Gammelsmurfen av Börje Ahlstedt. Hela skådespelareliten var med! Det kan man kalla påkostat. Jan Nygren, Carl Billqvist, Fred Åkerström, Kjerstin Dellert, Peter Schildt och Gunnar Ernblad var också med, vill jag minnas.

Tror bestämt att det var Doreen Denning som översatte och regisserade och Mari-Anne Barrefeldt som producerade.

Daniel Hofverberg

Det stämmer bra, förutom att det faktiskt var tre biofilmer som kom ut runt samma tidsperiod. Förutom de två du nämner fanns också Smurferna och den fiffige trollkarlen. Formellt var det inga egentliga långfilmer, utan alla tre bestod av ihopklippta avsnitt av TV-serien. Förutom de tre filmerna släpptes även en VHS-kassett med fyra avsnitt som hade ingått i långfilmerna, men där i separat skick (d.v.s. utan ihopklippning), som hette På äventyr med Smurferna.

Filmerna hade biopremiär mellan 1982 och 1984. Intressant nog kallades de alltså för Smurferna istället för Smurfarna i dessa filmer, fastän de såvitt jag kommer ihåg kallades Smurfarna i Smurfarna och den förtrollade flöjten 1976 (trots samma översättare).

Fastän Doreen Denning översatte, så var det faktiskt inte hon som regisserade de här filmerna. Åtminstone enligt sluttexterna var det Karsten Wedel. Mari-Anne Barrefelt var producent, men dubbningen gjordes inte av Barrefelt Produktion utan av Europafilm. Tydligen fanns inte Barrefelt Produktion än när de här dubbningarna gjordes.

Credits till alla fyra filmerna har för övrigt funnits på Dubbningshemsidan i snart ett år.

JRL

Där ser man, tack för upplysningen! :) Hade helt missat att det fanns credits för dem (sökte förut, men de har nog tillkommit sedan jag kollade senast). Visste inte heller att det var avsnitt från tv-serien (trodde att den kom senare). "Smurferna och den fiffige trollkarlen" kände jag inte alls till.

Daniel Hofverberg

TV-serien producerades mellan 1981 och 1990, så den hade alltså gått i någon säsong när den första filmen kom.

Dock har jag inte lyckats klarlägga huruvida den här ihopklippningen/redigeringen gjorts i Sverige, eller om filmerna även släppts i USA i samma skick.

Anders

#14
Visst är detta Media Dubb?
Gammelsmurfen - Per Sandborgh
Glasögonsmurfen - Andreas Nilsson
Klunssmurfen - Per Sandborgh
Smurfan - Maria Weisby
Kokettsmurfen - Steve Kratz
Glufssmurfen - Andreas Nilsson
Muskelsmurfen - Gunnar Ernblad
Fixarsmurfen - Hasse Jonsson
Sprattsmurfen - Hasse Jonsson
Latsmurfen - Gunnar Ernblad
Buttersmurfen - Steve Kratz
Musiksmurfen - Hasse Jonsson
Målarsmurfen - Andreas Nilsson
Poetsmurfen - Hasse Jonsson
Skräddarsmurfen - Hasse Jonsson
Grävsmurfen - Steve Kratz
Sasette - Maria Weisby
Piggsmurfen - Steve Kratz
Slarvsmurfen - Per Sandborgh
Natursmurfen - Gunnar Ernblad
Farfarsmurfen - Andreas Nilsson
Gargamel - Steve Kratz
Scruple (hade han något svenskt namn?) - Hasse Jonsson
Hogatha - Maria Weisby
Stortrut - Gunnar Ernblad
Moder Natur - Maria Weisby
Chlorhydris (hade hon något svenskt namn?) - Maria Weisby
Vårtpaddor - Gunnar Ernblad, Per Sandborgh, Hasse Jonsson och Andreas Nilsson

Det är vissa röster jag inte kommer ihåg, som t. ex Lord Balthazar och Homnibus. Är det någon av er som kommer ihåg? Jag vet åtminstone att Hans Wahlgren gjorde Balthazars röst i Mediadubb International.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!