Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Legendaren Nils Eklund! 🔥✌♥️😁

Startat av Elios, 17 april 2020 kl. 02:27:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Alltså denna fantastiska skådespelare som fortfarande ibland medverkar och dubbar man hörde han senast i Asterix-Den magiska drycken. Han är för mig mest känd som Sultanen i Aladdin och den rollen för honom håller än. Jag gillar han som fan men jag måste erkänna att jag fått lite dåligt samvete över att jag blandade ihop hans röst med Guy De La Berg i filmen Gordy där han spelade morfarn Henry Royce. Där av jag fortsatte intensivt följa honom vidare och inspirerades även när han spelade den odna Charles Muntz.
Där han utan tvekan gjorde en fenomenal insats.  ;D
I liveactionfilmer ser vi han på riktigt i bild i Göta Kanal men han är ju även med som någon slags cirkusdirektör i ett avsnitt av Pippi Långstrump.  :D
Men så vad tycker ni egentligen om denna legendar??  ;D ;D :D :D ;D

Elios


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 18 april 2020 kl. 20:49:26
Men vad tycker ni om honom?^^  ;D

Jag tycker också om honom!  :) Han är legendarisk

Han är mycket bra som Fflewddur Fflam i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln (som jag faktiskt tror var hans första utländska dubbning), Herr Uggla i omdubbningen av Bambi (där han tillsammans med Gunnel Fred, Louise Raeder, Stephan Karlsén, Staffan Hallerstam och Mats Åhlfeldt faktiskt är de enda vuxna rösterna som passar till sina roller, övriga vuxna röster i omdubbningen är helt malplacerade, visserligen är de flesta av dessa väldigt små roller med ett fåtal repliker, men ändock, solosången och körsången är dock bra), Herr Henry Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus, Jock i omdubbningen av Lady och Lufsen, Prästen i Den Lilla Sjöjungfrun (han har visserligen bara en eller ett par repliker, men fungerar ändå i rollen), Sultanen i Aladdin, Henry Royce och Pappa Gris i Gordy, Rudy i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Charles Muntz i Upp, m.fl.

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 april 2020 kl. 21:04:48
Jag tycker också om honom!  :) Han är legendarisk

Han är mycket bra som Fflewddur Fflam i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln (som jag faktiskt tror var hans första utländska dubbning), Herr Uggla i omdubbningen av Bambi (där han tillsammans med Gunnel Fred, Louise Raeder, Stephan Karlsén, Staffan Hallerstam och Mats Åhlfeldt faktiskt är de enda vuxna rösterna som passar till sina roller, övriga vuxna röster i omdubbningen är helt malplacerade, visserligen är de flesta av dessa väldigt små roller med ett fåtal repliker, men ändock, solosången och körsången är dock bra), Herr Henry Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus, Jock i omdubbningen av Lady och Lufsen, Prästen i Den Lilla Sjöjungfrun (han har visserligen bara en eller ett par repliker, men fungerar ändå i rollen), Sultanen i Aladdin, Henry Royce och Pappa Gris i Gordy, Rudy i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil, Charles Muntz i Upp, m.fl.

Taran var nog inte Nils Eklunds första utländska dubbning, för han spelade CJ i originaldubbningen av Scooby-Doo I Hollywood runt 1982-1983. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Ja just det. Höll helt på att glömma Pappa Gris i Gordy. Sen var han väl också med i någon rollen i Arthur och Julklappsruschen.  ;D

Elios


Elios