Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ny dubbningsstrejk på gång?

Startat av Steffan Rudvall, 25 september 2023 kl. 17:55:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Vi har säkert alla hört om strejkerna i Hollywood där både manusförfattare och skådespelare strejkar för bättre villkor och stadgar som skyddar mot AI.

Men hur ser det ut för svenska röstskådespelare? Med modeller som till exempel Goliat använder går det ju att skapa hyfsat realistiska AI-versioner av olika personer röster.


Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 september 2023 kl. 17:55:33Vi har säkert alla hört om strejkerna i Hollywood där både manusförfattare och skådespelare strejkar för bättre villkor och stadgar som skyddar mot AI.

Men hur ser det ut för svenska röstskådespelare? Med modeller som till exempel Goliat använder går det ju att skapa hyfsat realistiska AI-versioner av olika personer röster.
Det kräver ju ändå en skådespelare för att göra flera, den genererar inte ljud helt automatiskt. Men de skulle spara på kostnaderna om en person kunde leva sig in i flera roller. Men tror inte det är så stort här, det verkar ju dessutom vara rätt uppskattat med tanke på UFO-filmen som släpps runtom i världen med AI-genererat tal och dessutom läpprörelse.

Daniel Hofverberg

Ärligt talat betvivlar jag att någon inblandad är särskilt sugen på en ny strejk inom dubbningsbranschen - jag vet flera som blev besvikna över att utfallet av den förra strejken bara resulterade i tämligen blygsamma löneökningar, utan några stora skillnader...

Än så länge verkar ju också dubbningsstudiorna gå med på att förhandla regelbundet med Scen & Film (f.d. Teaterförbundet) för nya kollektivavtal, och jag har inte hört talats om några enorma oenigheter - och så länge arbetsgivarna vill förhandla vinner man nog inget på att utlysa strejker; då vinner man nog mer på att försöka förhandla sig fram till lösningar.

Enligt svenska regler är det ju dessutom bara tillåtet med strejker om det saknas kollektivavtal och arbetsgivarna inte vill skriva på kollektivavtal - det nuvarande kollektivavtalet sträcker sig för de flesta företag fram till maj 2025, förutom för Cineast Dub där det går ut i maj 2024. Innan dess lär således ingenting hända, för vilda (olagliga) strejker utan fackförbundets inblandning är det nog ingen som vågar sig på i den här branschen - det skulle riskera att skådespelarna skulle få för dåligt rykte... Överlag är ju också vilda strejker väldigt ovanliga i Sverige.

Vi får väl se hur det går inför förhandlingarna för nästa kollektivavtal, vilket alltså i fallet med Cineast Dub lär inledas till våren, men personligen tror jag nog att förhandlingar kring löner och tidsbokningsregler kommer att prioriteras högre än eventuella regler kring användandet av AI. Jag tror nog heller inte att just den problematiken är så viktig i Sverige, för den största vinsten med det är väl om man kan få med originalskådespelarnas röster vid svenska dubbningar; och det lär ju ändå inte gå att täcka i kollektivavtal då ju originalskådespelare i exempelvis USA knappast är medlemmar i svenska fackförbund...

Det jag vet att relativt många skådespelare har klagat på är istället den hyfsat nya möjligheten som införts att studior har rätt att boka halvtimmar utöver hela timmar vid dubbningspass (men dock fortfarande med en hel timme som minsta tid) -  d.v.s. nu kan man alltså boka och betala för exempelvis en och en halv timme eller två och en halv timme istället för att som förut vara begränsad till påbörjade hela timmar. Det är förstås praktiskt för studiorna, men en påtaglig risk att skådespelarna får mindre betalt när de för arbete på exempelvis 1 timme 25 minuter nu bara får betalt för 1 ½ timme istället för 2 timmar som innan... Tanken var att det skulle leda till högre kvalitet på dubbningar, då man får större möjlighet att ta om repliker om man får möjlighet att betala för en halvtimme extra istället för att tvinga in allt på just under en timme; men såvitt jag förstår verkar åtminstone somliga anse att det inte har fungerat fullt lika bra i praktiken som i teorin.
(Men jag befinner mig ju inte i branschen, så jag kan förstås inte själv uttala mig om detta utan återberättar bara vad andra har sagt; som en liten brasklapp om personal eller VD på någon dubbningsstudio läser detta och inte anser det vara rättvist. Det jag skriver ska alltså inte ses som ett direkt ställningstagande från min sida, då jag själv vet för lite om hur det fungerat i praktiken.)