Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lennart Hellsing

Startat av TonyTonka, 28 juni 2021 kl. 13:19:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vad tycker ni, är Lennart Hellsing Sveriges svar på Dr. Seuss?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juni 2021 kl. 13:19:07
Vad tycker ni, är Lennart Hellsing Sveriges svar på Dr. Seuss?
Det kan man väl påstå.

MOA


Lilla My

Jag har faktiskt tänkt i exakt samma banor flera gånger!

Lite osäker på varför, deras texter och rim och karaktärer är ju ändå otroligt olika, och politiskt känns de också som helt annorlunda (då Seuss var väldigt politisk i alla sina böcker etc. medan Hellsing alltid känts mer som en väldigt icke-politisk person med endast mycket fantasi och kärlek för det Svenska språket)?

Daniel Hofverberg

Det är väl en definitionsfråga och upp till var och en att ta ställning till, men Lennart Hellsing hade ju absolut sina likheter med Dr. Seuss - även om de som Lilla My påpekar också hade sina olikheter.

Men det finns väl i alla fall ingen annan i Sverige som kommer särskilt mycket närmare Dr. Seuss, och det är väl vad jag kommer ihåg inte så många i Sverige som satsat på rim i samma utsträckning som Lennart Hellsing gjorde.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 28 juni 2021 kl. 16:54:22
Jag har faktiskt tänkt i exakt samma banor flera gånger!

Lite osäker på varför, deras texter och rim och karaktärer är ju ändå otroligt olika, och politiskt känns de också som helt annorlunda (då Seuss var väldigt politisk i alla sina böcker etc. medan Hellsing alltid känts mer som en väldigt icke-politisk person med endast mycket fantasi och kärlek för det Svenska språket)?

Jag kom och tänka på det för att båda är på rim, och att båda två är lite "småknarkiga" om du förstår vad jag menar. Dock så är ju Dr. Seuss ganska mycket värre på den punkten än Hellsing, men ändå.

Undrar förresten hur den crossovern hade varit, Krakel Spektakel möter Grinchen.  ;D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juni 2021 kl. 22:23:01
Men det finns väl i alla fall ingen annan i Sverige som kommer särskilt mycket närmare Dr. Seuss, och det är väl vad jag kommer ihåg inte så många i Sverige som satsat på rim i samma utsträckning som Lennart Hellsing gjorde.

Precis!

Citat från: TonyTonka skrivet 29 juni 2021 kl. 01:12:20
Jag kom och tänka på det för att båda är på rim, och att båda två är lite "småknarkiga" om du förstår vad jag menar. Dock så är ju Dr. Seuss ganska mycket värre på den punkten än Hellsing, men ändå.

Haha men exakt! Mycket fantasi och färger och former.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 29 juni 2021 kl. 01:12:20
Jag kom och tänka på det för att båda är på rim, och att båda två är lite "småknarkiga" om du förstår vad jag menar. Dock så är ju Dr. Seuss ganska mycket värre på den punkten än Hellsing, men ändå.

Undrar förresten hur den crossovern hade varit, Krakel Spektakel möter Grinchen.  ;D
Låter som en cool crossover