Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Irriterande annonser på creditslistan!

Startat av Elios, 30 september 2021 kl. 17:28:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Det är som såhär att när jag på mobilen eller åtminstone det ska gå in på en creditslista så dyker det först upp från skådespelarna som medverkar i dubbningen men sen så Poff! Så kommer en massa störiga cookies eller annonser ja eller vad fan det nu heter och döljer hela skiten. Det är fruktansvärt irriterande och man ser som sagt allting bara någon ynka sekund och det kan det förstås inte vara någon som helst mening med.
Och det går inte att trycka bort det eller försöka uppdatera sidan eller någonting.
Blir tokig på det här så Hjälp!?  ???

Jabberjaw

Instämmer. Nu sitter jag visserligen på en mängd addons+scripts med eldräven som browser. Men när man någon gång var inne på Dubbningshemsidans hemsida via en mobil utan blockers av något slag så vill jag minnas att det mer eller mindre var en klassiker att det dök upp en stor pop-up med skumma rekommendationer om att installera exempelvis WhatsApp.  :o

Elios

Så den stora frågan är ju då. Hur får man bort det!?  ??? ::)

Daniel Hofverberg

#3
Citat från: Jabberjaw skrivet 30 september 2021 kl. 17:35:18
Nu sitter jag visserligen på en mängd addons+scripts med eldräven som browser.
Jag skulle uppskatta om alla kunde undvika att ha annonsblockerare av olika slag aktiverade när ni besöker Dubbningshemsidan, av den enkla anledningen att det är enda sättet för mig att kunna få in nödvändiga intäkter för att ha råd att driva Dubbningshemsidan. Väljer du att varje månad istället donera pengar till Dubbningshemsidan är det förstås helt okej att blockera annonser, men i övrigt fall blir det problematiskt då sajten behöver mer intäkter hellre än mindre...

Citat från: Elios skrivet 30 september 2021 kl. 17:28:11
Det är som såhär att när jag på mobilen eller åtminstone det ska gå in på en creditslista så dyker det först upp från skådespelarna som medverkar i dubbningen men sen så Poff! Så kommer en massa störiga cookies eller annonser ja eller vad fan det nu heter och döljer hela skiten. Det är fruktansvärt irriterande och man ser som sagt allting bara någon ynka sekund och det kan det förstås inte vara någon som helst mening med.
Och det går inte att trycka bort det eller försöka uppdatera sidan eller någonting.
Blir tokig på det här så Hjälp!?  ???
Tydligen hade Google ändrat inställningarna i Automatiska annonser på eget bevåg, och aktiverat "Matchat innehåll" - den annonstypen har jag tidigare slagit av just p.g.a. att den verkar vara buggig och lägger sig över innehåll hur mycket Google än lovar att den inte gör det... :(

Nu är den avslagen igen, men det kan dröja upp till en timme innan det får effekt. Men efter kl. 21:35 borde ingenting dölja innehållet längre, så att ni kan surfa obehindrat igen. :)

Tack för att du rapporterat om detta - jag har inte själv fått några sådana annonser som täcker innehållet, och därför inte märkt av att inställningarna ändrats i smyg.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2021 kl. 20:38:59

Nu är den avslagen igen, men det kan dröja upp till en timme innan det får effekt. Men efter kl. 21:35 borde ingenting dölja innehållet längre, så att ni kan surfa obehindrat igen. :)

Tack för att du rapporterat om detta - jag har inte själv fått några sådana annonser som täcker innehållet, och därför inte märkt av att inställningarna ändrats i smyg.

Skit bra. Så man kan se hela creditslistan.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 30 september 2021 kl. 22:47:59
Skit bra. Så man kan se hela creditslistan.  :o
Säg till om det fortfarande inte skulle funka, eller om det uppstår igen, så får jag undersöka saken vidare. :)

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 september 2021 kl. 20:38:59
Jag skulle uppskatta om alla kunde undvika att ha annonsblockerare av olika slag aktiverade när ni besöker Dubbningshemsidan, av den enkla anledningen att det är enda sättet för mig att kunna få in nödvändiga intäkter för att ha råd att driva Dubbningshemsidan.

Jag tycker att det är helt fel att använda ad blockers och liknande (undantaget förstås om man donerar, men det tror jag att de flesta som blockerar annonser faktiskt inte gör). Det är inte gratis att sköta en hemsida. Det är mycket som kostar. Och de som tillhandahåller tjänster via nätet har samma rätt att tjäna pengar på det som alla andra.

Nej, alla annonser är inte roliga, och ibland är de lite galet placerade (och nu syftar jag inte på den här sidan, utan i största allmänhet), men de tjänar ett viktigt syfte!

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet  2 oktober 2021 kl. 21:01:48
Jag tycker att det är helt fel att använda ad blockers och liknande (undantaget förstås om man donerar, men det tror jag att de flesta som blockerar annonser faktiskt inte gör). Det är inte gratis att sköta en hemsida. Det är mycket som kostar. Och de som tillhandahåller tjänster via nätet har samma rätt att tjäna pengar på det som alla andra.

Nej, alla annonser är inte roliga, och ibland är de lite galet placerade (och nu syftar jag inte på den här sidan, utan i största allmänhet), men de tjänar ett viktigt syfte!
Kunde inte sagt det bättre själv. :)

Skulle annonser vara galet placerade, och på något sätt försvåra för användandet av Dubbningshemsidan, så kommer jag göra vad jag kan för att åtgärda det så fort det kommer till min kännedom. Likaså har jag ibland minskat ner mängden annonser och/eller tagit bort vissa annonstyper, som kommit in klagomål på. Ett exempel är så kallade vinjettannonser, helsidesannonser som dyker upp mellan sidvisningar (när man väntar på att nästa sida ska laddas), och där man måste stänga annonsen för att ens kunna komma till sidan. Sådana var påslagna som standard, men där både jag och andra tycker att annonserna är så irriterande att jag valt att stänga av dem.

Men det är en svår balansgång, för jag är beroende av annonserna för att inte behöva stå för hela driften av Dubbningshemsidan ur egen ficka; och det är som ni förstår inte hållbart i längden...

Daniel Hofverberg

Vad tycker ni andra om de så kallade ankarannonserna - annonserna som ofta fliks ut nedtill (eller ibland upptill) på skärmen strax efter att varje sida laddats och som sen håller sig kvar där (även om de går att "flika in" igen) - som på sistone blivit allt vanligare både på forumet och resten av sajten?

Själv tycker jag att de är lite irriterande, men att det håller sig inom rimlighetens gräns varför jag är beredd att acceptera dem - framförallt då intäkterna blir bättre än för "vanliga" statiska annonser.

Skulle ni andra tycka att de är väldigt störande är jag förstås beredd att ändra mig, men det är som alltid en svår balansgång mellan att få in tillräckligt med intäkter för att sajten ska överleva utan att annonser tar överhanden för mycket eller påverkar användbarheten av sajten...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:54:38
Vad tycker ni andra om de så kallade ankarannonserna - annonserna som ofta fliks ut nedtill (eller ibland upptill) på skärmen strax efter att varje sida laddats och som sen håller sig kvar där (även om de går att "flika in" igen) - som på sistone blivit allt vanligare både på forumet och resten av sajten?

Själv tycker jag att de är lite irriterande, men att det håller sig inom rimlighetens gräns varför jag är beredd att acceptera dem - framförallt då intäkterna blir bättre än för "vanliga" statiska annonser.

Skulle ni andra tycka att de är väldigt störande är jag förstås beredd att ändra mig, men det är som alltid en svår balansgång mellan att få in tillräckligt med intäkter för att sajten ska överleva utan att annonser tar överhanden för mycket eller påverkar användbarheten av sajten...
Dom ser jag

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 30 oktober 2021 kl. 23:32:44
Dom ser jag
Att du ser dem förstår jag, det lär de flesta göra, men vad tycker du om dem...?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:54:38
Vad tycker ni andra om de så kallade ankarannonserna - annonserna som ofta fliks ut nedtill (eller ibland upptill) på skärmen strax efter att varje sida laddats och som sen håller sig kvar där (även om de går att "flika in" igen) - som på sistone blivit allt vanligare både på forumet och resten av sajten?

Själv tycker jag att de är lite irriterande, men att det håller sig inom rimlighetens gräns varför jag är beredd att acceptera dem - framförallt då intäkterna blir bättre än för "vanliga" statiska annonser.

Skulle ni andra tycka att de är väldigt störande är jag förstås beredd att ändra mig, men det är som alltid en svår balansgång mellan att få in tillräckligt med intäkter för att sajten ska överleva utan att annonser tar överhanden för mycket eller påverkar användbarheten av sajten...

Är det annonsen jag ringat in på bilden jag bifogat du menar? Om de är dem så har jag aldrig fått dem på forumet, men vanligen tycker jag att sådana annonser kan vara lite småirriterande, men jag glömmer oftast bort dem när jag stängt dem. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2021 kl. 00:19:24
Att du ser dem förstår jag, det lär de flesta göra, men vad tycker du om dem...?
Jag tycker att det är positivt med annonser som hjälper till med intäkter. Bara de inte täcker något av innehållet på sidan så är det helt naturligt att det ska finnas annonser.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 31 oktober 2021 kl. 00:26:37
Är det annonsen jag ringat in på bilden jag bifogat du menar? Om de är dem så har jag aldrig fått dem på forumet, men vanligen tycker jag att sådana annonser kan vara lite småirriterande, men jag glömmer oftast bort dem när jag stängt dem. ^^
Jag vet inte riktigt om det du visar är en ankarannons eller den vanliga statiska annonsen längst upp på startsidan, men jag syftar i alla fall på de här annonserna; som jag oftast får på nedredelen av skärmen på forumet:



(Dock verkar sådana annonser inte visas om man kör Internet Explorer, då man oftast får vanliga statiska annonser eller inga annonser alls istället - gissningsvis stödjer inte IE sådana annonser. Men det är väl ganska få som kör Internet Explorer i dagens läge, som blivit tämligen undangömd från och med Windows 10...)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 oktober 2021 kl. 00:34:08
Jag tycker att det är positivt med annonser som hjälper till med intäkter. Bara de inte täcker något av innehållet på sidan så är det helt naturligt att det ska finnas annonser.
Absolut, men annonser kan ju vara mer och mindre störande. Just därför har jag exempelvis stängt av Googles så kallade vinjettannonser - helsidesannonserna som visas mellan varje sida, och som man måste stänga innan sidan visas - då jag och flera med mig upplevde de lite för iögonfallande och irriterande. Trots stora intäkter ansåg jag därför att nackdelarna vägde över fördelarna.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2021 kl. 00:44:07
Jag vet inte riktigt om det du visar är en ankarannons eller den vanliga statiska annonsen längst upp på startsidan, men jag syftar i alla fall på de här annonserna; som jag oftast får på nedredelen av skärmen på forumet:



(Dock verkar sådana annonser inte visas om man kör Internet Explorer, då man oftast får vanliga statiska annonser eller inga annonser alls istället - gissningsvis stödjer inte IE sådana annonser. Men det är väl ganska få som kör Internet Explorer i dagens läge, som blivit tämligen undangömd från och med Windows 10...)
Absolut, men annonser kan ju vara mer och mindre störande. Just därför har jag exempelvis stängt av Googles så kallade vinjettannonser - helsidesannonserna som visas mellan varje sida, och som man måste stänga innan sidan visas - då jag och flera med mig upplevde de lite för iögonfallande och irriterande. Trots stora intäkter ansåg jag därför att nackdelarna vägde över fördelarna.
Jag får också dessa