Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bröderna Grimms underbara värld

Startat av Anders M Olsson, 29 oktober 2021 kl. 08:47:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

På min tracking-information står det "Delivered", trots att jag varken fått avisering eller hämtat ut något. Inget gott tecken... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2022 kl. 14:35:44
På min tracking-information står det "Delivered", trots att jag varken fått avisering eller hämtat ut något. Inget gott tecken... :(

Ja, det lutar nog tyvärr åt att paketet av misstag har blivit skickat till någon annan. Du får nog kontakta Amazons kundtjänst.

Anders M Olsson

Det finns en hjälpsida på amazon.com med rubriken "Find a Missing Package That Shows As Delivered ". Där står bl.a.:
CitatSometimes the delivery status is updated in advance and you may see your package marked as "delivered" even if you have not received it. It may not have been delivered yet, but it's heading to the address you've selected and it will be there soon. Ask the relevant carrier if there is more information about the location of the package. Visit our page Carrier Contact Information.

Så det är möjligt att du trots allt ska ha lite is i magen och vänta några dagar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 juni 2022 kl. 13:47:09
Här är exempel på hur tracking-informationen kan se ut hos Pitney Bowes respektive Bring. Det är från min senaste order på Amazon.com.
Så här ser min tracking-information ut hos Pitney Bowes:

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 00:42:47
Så här ser min tracking-information ut hos Pitney Bowes:

Aj då. Då tyder det mesta på att paketet måste ha skickats helt fel, så att någon annan har hämtat ut det. Kanske blev den personen väldigt förvånad när innehållet inte överensstämde med vad han eller hon hade beställt.

Det finns nog inte mycket annat att göra än att kontakta Amazons kundtjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 06:32:11
Det finns nog inte mycket annat att göra än att kontakta Amazons kundtjänst.
Jag har chattat med Amazons kundtjänst, som egentligen bara gav färdigskrivna "goddag yxskaft"-svar men som ändå genast gav pengarna tillbaka. Förvisso väldigt hjälpsamt, men inget svar på min fråga om vad som egentligen hänt med paketet...

Så det verkar som att jag får beställa om filmerna i det paketet. Ingen större fara med Bröderna Grimms underbara värld - har man väntat i flera år kan man nog vänta i några veckor till - men det är värre med en annan film i samma försändelse; en film som har blivit utgången sedan jag gjorde beställningen och inte ens finns kvar hos någon privatsäljare längre... :'(

Frågan är vad som händer med det andra paketet från Amazon, då samma beställning hade delats upp i två fysiska försändelser...? Där står det visserligen inget om "Delivered", men det står "Awaiting pickup" vilket väl bör tolkas som att paketet har kommit fram till något ombud - men likväl har jag inte fått någon som helst avisering via SMS eller e-post där heller; och således heller inte något kollinummer från Bring (eller annan fraktfirma)...

Där ser spårningsinformationen ut så här:

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 11:02:39
Så det verkar som att jag får beställa om filmerna i det paketet. Ingen större fara med Bröderna Grimms underbara värld - har man väntat i flera år kan man nog vänta i några veckor till - men det är värre med en annan film i samma försändelse; en film som har blivit utgången sedan jag gjorde beställningen och inte ens finns kvar hos någon privatsäljare längre... :'(

När det gäller Grimm kan du t.o.m. vara glad för det som hände. :) Då kan du ju beställa om filmen till det nya, lägre priset.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 11:02:39
Frågan är vad som händer med det andra paketet från Amazon, då samma beställning hade delats upp i två fysiska försändelser...? Där står det visserligen inget om "Delivered", men det står "Awaiting pickup" vilket väl bör tolkas som att paketet har kommit fram till något ombud - men likväl har jag inte fått någon som helst avisering via SMS eller e-post där heller; och således heller inte något kollinummer från Bring (eller annan fraktfirma)...

Om paketet inte är utlämnat kanske det trots allt finns på Brings närmaste utlämningsställe, d.v.s. för din del Bilisten, S:t Örjansvägen 4, Skelleftehamn.

Du skulle kunna försöka kontakta Pitney Bowes kundtjänst i USA och/eller Brings kundtjänst här i Sverige eller t.o.m. fråga på utlämningsstället direkt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 13:42:00
När det gäller Grimm kan du t.o.m. vara glad för det som hände. :) Då kan du ju beställa om filmen till det nya, lägre priset.
Förvisso sant. Men det är värre med en av de andra filmerna i samma paket, som inte ens finns kvar hos privatsäljare på Amazon längre... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 13:42:00
Om paketet inte är utlämnat kanske det trots allt finns på Brings närmaste utlämningsställe, d.v.s. för din del Bilisten, S:t Örjansvägen 4, Skelleftehamn.

Du skulle kunna försöka kontakta Pitney Bowes kundtjänst i USA och/eller Brings kundtjänst här i Sverige eller t.o.m. fråga på utlämningsstället direkt.
Om man ska fråga på utlämningsstället behöver man väl ha något kollinummer, och det verkar ju inte vara samma som spårningsnumret från Pitney Bowes; då numren som sagt byts ut när paketen kommer till Sverige. Så finns det något sätt att få tag i det svenska spårningsnumret/kollinumret...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 juni 2022 kl. 21:09:42
Om man ska fråga på utlämningsstället behöver man väl ha något kollinummer, och det verkar ju inte vara samma som spårningsnumret från Pitney Bowes; då numren som sagt byts ut när paketen kommer till Sverige. Så finns det något sätt att få tag i det svenska spårningsnumret/kollinumret...?
Det beror väl lite på hur stora volymer paket de har, och hur samarbetsvilliga de är på utlämningsstället. Ditt namn bör väl stå på försändelsen, plus att det måste vara ett 1-2 cm tjockt vadderat kuvert med Amazons logga. Så det är inte helt omöjligt att de med lite god vilja skulle kunna hitta ditt paket, även utan kollinummer.

Annars är nog enda möjligheten att kontakta kundtjänsterna på Pitney Bowes respektive Bring.

Daniel Hofverberg

#54
Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2022 kl. 21:38:00
Annars är nog enda möjligheten att kontakta kundtjänsterna på Pitney Bowes respektive Bring.
Jag ser nu att det på Amazons webbsida har dykt upp följande om den senaste försändelsen:


Oklart hur exakt de menar att de försökt leverera, i och med att jag inte fått vare sig SMS eller e-post, så jag vet inte riktigt vad som avses med det...? Men jag får väl prova att kontakta Pitney Bowes i USA, som texten meddelar, och höra om de kan göra något.

Väldigt märkligt varför det blivit sådant strul med just de här två försändelserna, då jag beställt från amerikanska Amazon i många års tid utan några som helst problem...


EDIT: Det verkar vara lättare sagt än gjort att kontakta Pitney Bowes. Jag hittar inte åt någon som helst kontaktinformation på Pitney Bowes webbsida, utan bara sidor som hänvisar till Amazon och sidor som kräver kundnummer för att logga in... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2022 kl. 11:49:11
EDIT: Det verkar vara lättare sagt än gjort att kontakta Pitney Bowes. Jag hittar inte åt någon som helst kontaktinformation på Pitney Bowes webbsida, utan bara sidor som hänvisar till Amazon och sidor som kräver kundnummer för att logga in... :(

Kan du inte försöka med Brings kundtjänst då?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juni 2022 kl. 11:49:11
Väldigt märkligt varför det blivit sådant strul med just de här två försändelserna, då jag beställt från amerikanska Amazon i många års tid utan några som helst problem...
Visst, men tidigare brukade de ju skicka med vanlig post (US Mail och Postnord). Det var visserligen pålitligt, men inte så roligt att bli krävd på extra avgifter av Postnord. (Förutom att Postnord kunde ta väldigt god tid på sig i tullen.)

Det är säkert därför som Amazon har sökt sig till andra speditörer. Med Pitney Bowes ingår tullklareringen i portot, och utöver varans pris betalar man bara frakt och svensk moms. Inga extra avgifter tillkommer.

Det är förstås en svaghet att Bring byter kollinumret, för i det momentet måste det finnas stor risk att något går fel. Det utbytet bryter spårbarheten. Det enda vettiga är att samma kollinummer följer med oförändrat hela vägen från avsändaren till mottagaren, så att det finns full kontroll på var paketet tar vägen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2022 kl. 18:51:20
Visst, men tidigare brukade de ju skicka med vanlig post (US Mail och Postnord). Det var visserligen pålitligt, men inte så roligt att bli krävd på extra avgifter av Postnord. (Förutom att Postnord kunde ta väldigt god tid på sig i tullen.)
Sant, men nuvarande system med att Amazon tar betalt för momsen och att tullklareringen sköts åt en har ju funnits i åtminstone ett par år - och jag har aldrig förut varit med om så här stora problem.

Under hela fjolåret fick jag dock amerikanska Amazons försändelser via hemleverans, där ett bud kom hem till en med paketet. Det verkar de tyvärr ha övergett i år, för vid min senaste (fungerande) beställning i februari fick jag hämta ut paketet hos Brings ombud i Skelleftehamn. Inte direkt optimalt, då det är ett ombud 8 kilometer från bostaden; och till råga på allt åt "fel" håll (d.v.s. motsatt håll från närmaste större ort Skellefteå) och ett samhälle man sällan besöker då hela samhället nästan bara består av en ICA-butik, Bilisten/QStar/Sibylla, ett badhus och Folkets Hus)...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 juni 2022 kl. 18:51:20
Det är förstås en svaghet att Bring byter kollinumret, för i det momentet måste det finnas stor risk att något går fel. Det utbytet bryter spårbarheten. Det enda vettiga är att samma kollinummer följer med oförändrat hela vägen från avsändaren till mottagaren, så att det finns full kontroll på var paketet tar vägen.
Helt klart. Dock ser jag nu att det faktiskt verkar finnas ett sätt att få fram Brings nya kollinummer. Om man söker på Pitney Bowes kollinummer på denna sajt:
https://parceltracking.pb.com/

Får du fram detta resultat:


Märk väl länken "Track on carrier's website", som faktiskt leder till Bring och med ett helt nytt kollinummer; en länk av typen https://tracking.bring.com/tracking/?????. Jag har inte försökt att hämta ut det än, men det verkar ju lovande att det borde vara det nya kollinumret. I så fall verkar det som att Pitney Bowes alltså får information från Bring om det nya kollinumret, även fast jag som sagt har svårt att se logiken i att behöva byta ut kollinumret. Om man spårar från Pitney Bowes vanliga webbsida saknas dock den länken.

Det här hjälper ju inte för det förra paketet (med bl.a. Bröderna Grimms underbara värld), som någon annan tycks ha hämtat ut och som mest troligt fått fel mottagarnamn på av Bring), men det borde väl vara allt som behövs för att hämta ut det senaste paketet trots att jag inte fått SMS eller e-post...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 23:34:19
Sant, men nuvarande system med att Amazon tar betalt för momsen och att tullklareringen sköts åt en har ju funnits i åtminstone ett par år - och jag har aldrig förut varit med om så här stora problem.
Jag vet inte exakt när Amazon bytte speditörer. Jag har också regelbundet handlat på Amazon.com, men tidigare var det bara de dyrare och snabbare fraktalternativen som innebar att man betalade momsen direkt till Amazon. Det billigaste/långsammaste fraktalternativet gick via Postnord och då råkade man ut för deras ockeravgifter. I och med det gick jag själv över till att alltid använda de dyrare alternativen, eftersom det "billigare" i realiteten blev dyrare i slutänden.

Numera verkar det "billigaste" fraktalternativet via US Mail/Postnord inte längre finnas kvar.

Det allra dyraste och snabbaste alternativet brukar betyda att man får varorna utkörda till sin egen hemadress inom ett par dagar från beställningen. Det använder jag ibland när jag är väldigt angelägen om att få snabb leverans.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 23:34:19
Dock ser jag nu att det faktiskt verkar finnas ett sätt att få fram Brings nya kollinummer. Om man söker på Pitney Bowes kollinummer på denna sajt:
https://parceltracking.pb.com/
Det var ett intressant och mycket användbart fynd. Märkligt att Pitney Bowes har två olika tracking-sidor där den ena ger betydligt mer information än den andra.

Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket. Om du får ut det är ju allt frid och fröjd, för Brothers Grimm finns det säkert riklig tillgång på, så den kan du alltid beställa igen.

Men det var väldigt konstigt att du inte fick någon avisering, varken via e-post eller SMS.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket. Om du får ut det är ju allt frid och fröjd, för Brothers Grimm finns det säkert riklig tillgång på, så den kan du alltid beställa igen.
Ja, för den filmen är det ingen fara. Den andra filmen i samma paket är det dock värre med, som sedan dess har utgått från distributören och inte finns kvar hos Amazon; inte ens hos privatsäljare... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Men det var väldigt konstigt att du inte fick någon avisering, varken via e-post eller SMS.
Ja, det är väldigt skumt att jag inte fått någon avisering för vare sig det "försvunna" paketet (som någon annan hämtat ut) eller det senaste paketet, när det alltid fungerat förut.