Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Asterix & Obelix: I drakens rike (2023)

Startat av Steffan Rudvall, 26 september 2022 kl. 20:05:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2023 kl. 22:08:38Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
För att skådespelarna i själva filmen också är ersatta är min bästa gissning.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 26 januari 2023 kl. 22:08:38Varför ersatte dom alla röster från dom tidagre filmerna ?
Eftersom dom går efter orginalröster och gör röstprov och filmbolaget godkänt röster. T.ex allan svensson kanske blir underkänd om filmbolaget har testa eller om inte tillfrågade.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 26 januari 2023 kl. 22:31:04Eftersom dom går efter orginalröster och gör röstprov och filmbolaget godkänt röster. T.ex allan svensson kanske blir underkänd om filmbolaget har testa eller om inte tillfrågade.
Kanske, men det mest logiska är ju att de är utbytta för att skådespelarna i filmen också är det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 januari 2023 kl. 22:15:11För att skådespelarna i själva filmen också är ersatta är min bästa gissning.
Ja, det mest sannolika är nog att distributören har gett dubbningsstudion (vilken det nu är?) direktiv om att prioritera likhet med (de nya) originalskådespelarna framför kontinuitet med äldre dubbningar. Inte helt lyckat kan jag tycka, men somliga är säkert av annan åsikt...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2023 kl. 10:58:47Ja, det mest sannolika är nog att distributören har gett dubbningsstudion (vilken det nu är?) direktiv om att prioritera likhet med (de nya) originalskådespelarna framför kontinuitet med äldre dubbningar. Inte helt lyckat kan jag tycka, men somliga är säkert av annan åsikt...
Men samtidigt så har de ju inte funnits värst mycket kontinuitet när det kommer till live action Asterix filmerna förutom Allan Svensson...

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2023 kl. 10:58:47Ja, det mest sannolika är nog att distributören har gett dubbningsstudion (vilken det nu är?) direktiv om att prioritera likhet med (de nya) originalskådespelarna framför kontinuitet med äldre dubbningar. Inte helt lyckat kan jag tycka, men somliga är säkert av annan åsikt...
Men i trailern till den nya filmen så hör man Fredrik Hiller som Asterix

Marcusen

Citat från: E skrivet  6 februari 2023 kl. 18:27:21Men i trailern till den nya filmen så hör man Fredrik Hiller som Asterix
Den första trailern som kom är det Fredrik men i resten är det Kim.

Här är den första som hade Fredrik som Asterix.


Att Fredrik spelar Asterix är säkert för att rollbesättningen till den riktiga dubbningen inte var klar jag menar han var ju Asterix så han är ju det självklara valet för trailerrösten.

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  6 februari 2023 kl. 19:41:47Att Fredrik spelar Asterix är säkert för att rollbesättningen till den riktiga dubbningen inte var klar jag menar han var ju Asterix så han är ju det självklara valet för trailerrösten.
Ja, det tyder ju helt klart på att den första trailern rollbesattes av dubbningsstudion själv, innan de hade fått direktiv från kunden.

Marcusen

Jag undrar bara varför de bytt ut Allan Svensson till skillnad från alla andra i live actionfilmerna så är han ju också den tecknade Obelix

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått creditlista till Asterix & Obelix: I drakens rike. :)

Dubbningen är enligt creditlistan gjord av Plint AB, men jag undrar om det innebär KM Studio "bakom kulisserna"...? Studiocreditsen verkar nämligen tyda på det, bland annat då Anders Öjebo är regissör och en av teknikerna...

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2023 kl. 12:49:55Nu har jag fått creditlista till Asterix & Obelix: I drakens rike. :)

Dubbningen är enligt creditlistan gjord av Plint AB, men jag undrar om det innebär KM Studio "bakom kulisserna"...? Studiocreditsen verkar nämligen tyda på det, bland annat då Anders Öjebo är regissör och en av teknikerna...
Betyder det att han varit regisserande tekniker eller att han faktiskt varit regissör för hela dubbningen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  8 februari 2023 kl. 13:22:39Betyder det att han varit regisserande tekniker eller att han faktiskt varit regissör för hela dubbningen?
Anders Öjebo står som regissör medan han själv, David Pontvik, Jörn Falk och Pelle Andersson står som inspelningstekniker. Vilket verkar vara den filosofi som KM Studio brukar köra på; att en av flera tekniker crediteras som regissör - så det är väl då gissningsvis en ansvarig regissör av de som spelar in, medan övriga "bara" spelar in.

Det verkar som att jag hade rätt i alla fall, jag ser nu att Plint har köpt upp KM Studio:
https://plint.com/businessnews08-06-2022/

Daniel Hofverberg

Nu har jag publicerat creditlistan till Asterix & Obelix - I drakens rike, i "god" tid innan premiären... :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/asterix-och-obelix-i-drakens-rike/

Observera att rollfigurernas namn stod i bokstavsordning i den officiella creditlistan, och jag har inte själv sett filmen - jag vet därför inte vad som är en logisk ordning, utan har fått chansa i en del fall. Så ni får gärna meddela om det är så att vissa rollfigurer bör flyttas upp eller ned, för att följa normal praxis med störst roll först.