Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

fackförbund

Startat av gstone, 28 januari 2023 kl. 19:11:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Är röstskådspelare med i någon fackförbund ?

Har röstskådspelare någont särkilt  fackförbund.

Är det många röstskådspelare som är med i fackförbund eller det bara några få.

Är dubbninfstudio mer eller mindre vilga att ansälta en dubbar som är med i ett fackförbund ?

Jag fågar det sista för 4Kids Entertainment aldrig anlitar  röstskådskedspelare som är med i fackförbundet.

I fall inte vet är 4Kids ett bolag som dubbar tecknat till engelska.¨
Dom har bland annat dubbat Pokémon Winx Club (2004 från 2015), Yu-Gi-Oh! och Sonic X .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 januari 2023 kl. 19:11:43Är röstskådspelare med i någon fackförbund ?

Har röstskådspelare någont särkilt  fackförbund.

Är det många röstskådspelare som är med i fackförbund eller det bara några få.
Det finns inget fackförbund för röstskådespelare utan är de med u fackförbund så är det för skådespeleri i allmänhet. Teaterförbundet har vi här i Sverige och alla är absolut inte med det märktes när det var dubbstrejk.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 19:55:22Det finns inget fackförbund för röstskådespelare utan är de med u fackförbund så är det för skådespeleri i allmänhet. Teaterförbundet har vi här i Sverige och alla är absolut inte med det märktes när det var dubbstrejk.
dubbstrejk ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 januari 2023 kl. 20:00:08dubbstrejk ?
Ja, Teaterförbundets strejk mot SDI Media och Dubberman 2013.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#7
Citat från: gstone skrivet 28 januari 2023 kl. 20:11:20Det förstör ju dubbning :(
Det resulterade i att vissa blev tillfälligt utbytta men annars har det väl inte förstört något. Jag tror dock inte det här är helt lagligt då det väl kan anses som streckbrytning...

Oskar

Jag undrar om zlatan ibrahimovic vill har teaterförbundet minilön för dubbning och jag tror att filmbolaget betala zlatan i den nya asterix filmen.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 28 januari 2023 kl. 21:10:44Jag undrar om zlatan ibrahimovic vill har teaterförbundet minilön för dubbning och jag tror att filmbolaget betala zlatan i den nya asterix filmen.
Det kankse var en väldigt liten roll.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 28 januari 2023 kl. 21:10:44Jag undrar om zlatan ibrahimovic vill har teaterförbundet minilön för dubbning och jag tror att filmbolaget betala zlatan i den nya asterix filmen.
Det här är ju en annorlunda situation han kanske ställde upp för minimilön just för att det var sig själv han skulle dubba. Eller så har man från produktionens sida gjort ett undantag på grund av situationen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 19:55:22Det finns inget fackförbund för röstskådespelare utan är de med u fackförbund så är det för skådespeleri i allmänhet. Teaterförbundet har vi här i Sverige och alla är absolut inte med det märktes när det var dubbstrejk.
Nuförtiden heter det Scen & Film, som Teaterförbundet bytte namn till för något år sedan. Och många dubbare är medlemmar i Scen & Film, men långt ifrån alla - men gissningsvis över hälften, i alla fall.

I stort sett alla dubbningsstudior i dagens läge har ju dock kollektivavtal med Scen & Film, vars villkor och löner gäller oavsett om de enskilda dubbarna är med i facket eller inte.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 21:18:22Det här är ju en annorlunda situation han kanske ställde upp för minimilön just för att det var sig själv han skulle dubba. Eller så har man från produktionens sida gjort ett undantag på grund av situationen.
Ja, det vore helt klart intressant att veta om Zlatan verkligen gick med på att dubba för minimilönen eller om kunden gjorde ett undantag och var beredda att betala mer än minimilönen i just det fallet. Jag skulle gissa på det sistnämnda, i och med att han ju inte spelade sig själv i Netflix-filmen Den stora fotbollsfilmen (och biodistributörer är förmodligen mer angelägna att göra undantag än streamingtjänster), men vem vet...

Elios

Har aldrig hört talas om att det skulle finnas något slags fackförbund inom dubbning. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  1 februari 2023 kl. 04:19:11Har aldrig hört talas om att det skulle finnas något slags fackförbund inom dubbning.
Det finns som sagt inget renodlat för just dubbning, men Scen & Film (f.d. Teaterförbundet) innefattar både teater, skådespeleri inom film/serier, dubbningar, speakerinläsningar och dylikt.

Här finns för övrigt en kopia av kollektivavtalen för dubbning:
https://scenochfilm.se/kollektivavtal/film-tv-och-radio/dubbning/

Observera att Sveriges Television och Utbildningsradion har särskilda kollektivavtal för dubbning, med delvis annorlunda villkor och andra lönenivåer; medan all annan dubbning sker via standardavtalen (så länge dubbningsstudiorna har kollektivavtal, vill säga; vilket de flesta har nuförtiden). Det särskilda avtalet för SVT och UR:
https://scenochfilm.se/kollektivavtal/film-tv-och-radio/medverkan-svt-och-ur/
https://scenochfilm.se/kollektivavtal/film-tv-och-radio/medverkan-ur-tv/
(Nu beställer ju inte Utbildningsradion särskilt många dubbningar, men det händer i ett fåtal fall - bland annat den norska serien Syskonchock)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 20:13:35Det resulterade i att vissa blev tillfälligt utbytta men annars har det väl inte förstört något. Jag tror dock inte det här är helt lagligt då det väl kan anses som streckbrytning...
Ja, det är verkligen en gråzon huruvida det är lagligt att byta ut skådespelare under en strejk eller om det anses som strejkbrytning. Om de utbytta skådespelarna inte får tillbaka sina roller när strejken är över råder det ingen tvekan om att det är olagligt, men om det bara sker tillfälligt under själva strejken är det en gråzon och såvitt jag vet inget som har prövats i domstol.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 januari 2023 kl. 20:09:16Ja, Teaterförbundets strejk mot SDI Media och Dubberman 2013.
Varför ?

Var dubbar dåligt behandlad ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.