Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney Channel och Disney Junior upphör 28.2.2023?

Startat av KurageDHH, 25 januari 2023 kl. 10:05:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KurageDHH

Disney Channel och Disney Junior (och även Nat Geo Wild) kommer troligen att upphöra sändningar i Norden enligt de här artiklarna:
digitalt.tv/disney-channel-disney-jr-og-nat-geo-wild-fjernes-fra-allente/
vannas.se/nyheter/information-fran-vannas.net/2022-12-29-disney-channel-och-disney-junior-forsvinner-2023-02-28

Just när en ny liveaction-serie The Villains of Valley View började sända på Disney Channel för några veckor sen så skall kanalen ändå upphöra så plötsligt! :o
Verkar som att allt mer program kommer nu att flytta över till Disney+.

Lillefot

Det skulle inte förvåna mig, världen går mer och mer mot streaminghållet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 25 januari 2023 kl. 10:10:49Det skulle inte förvåna mig, världen går mer och mer mot streaminghållet.
Det innebär alltså jordens undergång!  :(

Okej, jag överdriver en smula, men det är iallafall inget gott tecken alls.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 25 januari 2023 kl. 10:05:18Disney Channel och Disney Junior (och även Nat Geo Wild) kommer troligen att upphöra sändningar i Norden enligt de här artiklarna:
digitalt.tv/disney-channel-disney-jr-og-nat-geo-wild-fjernes-fra-allente/
vannas.se/nyheter/information-fran-vannas.net/2022-12-29-disney-channel-och-disney-junior-forsvinner-2023-02-28
Men det står ju faktiskt på båda länkarna "bara" att Disney Channel och Disney Junior ska sluta sända via satellit (Allente, d.v.s. sammanslagningen av Canal Digital och Viasat) - d.v.s. det framgår inget om det gäller även kabel-TV-nät eller inte.

På Sappas webbsida står fortfarande inget om det, och det är väl ett av fåtalet kabel-TV-nät som fortfarande tillhandahåller Disney Channel. Jag tycker nästan att de borde förvarna om kanalerna skulle försvinna om bara en dryg månad, så min bästa gissning är nog att det än så länge bara gäller satellitsändningar och inte kabel-TV.

Men om inte annat kommer ju antalet tillgängliga tittare att minska, om nu Allente slutar att sända kanalerna samtidigt som bl.a. Comhem och Boxer sedan länge tillbaka inte har kanalerna - det gör ju att antalet tillgängliga leverantörer minskar markant. :(

Men det är ju säkerligen bara en tidsfråga innan Disney Channel och Disney Junior försvinner helt och hållet, för de lever nog redan nu på lånad tid - nu när allt fler går över till streamingtjänster och Disney+ har ganska många abonnenter, så lär intresset för Disney Channel vara tämligen begränsat.

Men ska Disney+ fungera fullt ut som substitut för Disney Channel så börjar det vara väldigt angeläget att allt som sänds på Disney Channel och Disney Junior linjärt verkligen läggs till Disney+ även i Norden, så att man inte förlorar något på att avstå från linjära sändningar. Så är än så länge inte fallet, och nyss nämnda exempel Värstingarna på Valley View finns exempelvis i skrivande stund inte på Disney+ i de nordiska länderna (men däremot i vissa andra länder). :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2023 kl. 11:00:56På Sappas webbsida står fortfarande inget om det, och det är väl ett av fåtalet kabel-TV-nät som fortfarande tillhandahåller Disney Channel. Jag tycker nästan att de borde förvarna om kanalerna skulle försvinna om bara en dryg månad, så min bästa gissning är nog att det än så länge bara gäller satellitsändningar och inte kabel-TV.
Det står på Sappas webbsida, men det verkar som sagt bara gälla satellit:
https://sappa.se/natagare/sappa-informerar

CitatDisney Channel, Disney Jr och Nat Geo Wild upphör via satellit
20 NOVEMBER 2022
Disney Channel, Disney Jr och Nat Geo Wild upphör med sändningar via satellit 2023-02-28. Föreningar med egen SMATV-anläggning har från detta datum ingen möjlighet att ta emot sändningar för nämnda kanaler från detta datum.
Fast om jag ska vara realist tror jag att det inte dröjer jättelänge innan kanalerna är helt borta, även från kabelnäten.

Oskar

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2023 kl. 11:00:56Men det står ju faktiskt på båda länkarna "bara" att Disney Channel och Disney Junior ska sluta sända via satellit (Allente, d.v.s. sammanslagningen av Canal Digital och Viasat) - d.v.s. det framgår inget om det gäller även kabel-TV-nät eller inte.

På Sappas webbsida står fortfarande inget om det, och det är väl ett av fåtalet kabel-TV-nät som fortfarande tillhandahåller Disney Channel. Jag tycker nästan att de borde förvarna om kanalerna skulle försvinna om bara en dryg månad, så min bästa gissning är nog att det än så länge bara gäller satellitsändningar och inte kabel-TV.

Men om inte annat kommer ju antalet tillgängliga tittare att minska, om nu Allente slutar att sända kanalerna samtidigt som bl.a. Comhem och Boxer sedan länge tillbaka inte har kanalerna - det gör ju att antalet tillgängliga leverantörer minskar markant. :(

Men det är ju säkerligen bara en tidsfråga innan Disney Channel och Disney Junior försvinner helt och hållet, för de lever nog redan nu på lånad tid - nu när allt fler går över till streamingtjänster och Disney+ har ganska många abonnenter, så lär intresset för Disney Channel vara tämligen begränsat.

Men ska Disney+ fungera fullt ut som substitut för Disney Channel så börjar det vara väldigt angeläget att allt som sänds på Disney Channel och Disney Junior linjärt verkligen läggs till Disney+ även i Norden, så att man inte förlorar något på att avstå från linjära sändningar. Så är än så länge inte fallet, och nyss nämnda exempel Värstingarna på Valley View finns exempelvis i skrivande stund inte på Disney+ i de nordiska länderna (men däremot i vissa andra länder). :(
Jag har Telia iptv och jag vet inte om det berör mig. Jag tror allente iptv har kvar kanalen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 januari 2023 kl. 11:34:53Fast om jag ska vara realist tror jag att det inte dröjer jättelänge innan kanalerna är helt borta, även från kabelnäten.
Det tror jag också. Just därför är det hög tid att Disney lägger ner tid och energi på att samordna bättre mellan Disney Channel och Disney+, så att allt på de linjära kanalerna verkligen finns på Disney+...

Det borde ske redan nu, i och med att alla kunder med parabol alltså om en månad inte längre kommer kunna se pågående serier de har börjat se och som just nu inte finns på Disney+... :(

Steffan Rudvall

Det man skulle kunna göra är att alla som har streamingtjänsten också får tillgång till kanalerna i appen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 januari 2023 kl. 12:15:25Det man skulle kunna göra är att alla som har streamingtjänsten också får tillgång till kanalerna i appen...
Det vore inte alls en dum idé, på samma sätt som SVT Play har.

Men i fallet med Värstingarna på Valley View vore det ju enkelt med lite bättre samordning, och se till att serien också släpps på Disney+ i samband med att den börjar sändas linjärt - trots allt finns serien i andra länder (vet ännu inte om den har svenskt tal eller text där), men inte i de nordiska länderna...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 januari 2023 kl. 12:15:25Det man skulle kunna göra är att alla som har streamingtjänsten också får tillgång till kanalerna i appen...
Bra Idé!

och då kunde dom kanske återställa Jetix.

KurageDHH

Citat från: Will Siv skrivet 25 januari 2023 kl. 12:21:18Bra Idé!

och då kunde dom kanske återställa Jetix.
Varför skulle dom återställa Jetix när namnet har slutat används i samband med att Disney tog över Jetix Europe helt sen slutet av 2008?

Will Siv

Citat från: KurageDHH skrivet 25 januari 2023 kl. 16:41:19Varför skulle dom återställa Jetix när namnet har slutat används i samband med att Disney tog över Jetix Europe helt sen slutet av 2008?
2009 faktiskt.

och för nostalgi och så dom kan lägga till serier från kanalen.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 25 januari 2023 kl. 17:21:102009 faktiskt.

och för nostalgi och så dom kan lägga till serier från kanalen.
Ja, Är det någon som tjänar på nostalgi så är det ju Disney.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 januari 2023 kl. 11:00:56Men ska Disney+ fungera fullt ut som substitut för Disney Channel så börjar det vara väldigt angeläget att allt som sänds på Disney Channel och Disney Junior linjärt verkligen läggs till Disney+ även i Norden, så att man inte förlorar något på att avstå från linjära sändningar. Så är än så länge inte fallet, och nyss nämnda exempel Värstingarna på Valley View finns exempelvis i skrivande stund inte på Disney+ i de nordiska länderna (men däremot i vissa andra länder). :(
Jag ska se Värstingarna på Valley View den verkar bra.
Fast tv kallar den The Villains of Valley View.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2023 kl. 18:51:48Jag ska se Värstingarna på Valley View den verkar bra.
Fast tv kallar den The Villains of Valley View.
Mycket möjligt, på Disney+ är i alla fall den svenska titeln Värstingarna på Valley View (serien har svensk titel och beskrivning i andra länder).

Jag har inte själv sett serien, då jag inte sett något linjärt på Disney Channel på väldigt lång tid, men den verkar helt klart ganska lovande...