Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dubba körsång

Startat av moviefan, 5 augusti 2018 kl. 18:00:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Dubbas körsång i samband med övrig  sångdubb ?  (Det är mäktig körsång i många av Disneys dubbningar)

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  5 augusti 2018 kl. 18:00:56
Dubbas körsång i samband med övrig  sångdubb ?  (Det är mäktig körsång i många av Disneys dubbningar)

Allt beror på hur man har lagt upp schemat för inspelningar.
En kör kan dubbas genom att man tar in en hel folkesemble som får sjunga samtidigt, eller att man tar in folk en och en och sedan sätter ihop alla stämmor till en kör.
Men den som är huvudsångaren i en låt spelar oftast in sin del separat från kören. Så de träffar inte varandra.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  5 augusti 2018 kl. 18:44:10
Allt beror på hur man har lagt upp schemat för inspelningar.
En kör kan dubbas genom att man tar in en hel folkesemble som får sjunga samtidigt, eller att man tar in folk en och en och sedan sätter ihop alla stämmor till en kör.
Men den som är huvudsångaren i en låt spelar oftast in sin del separat från kören. Så de träffar inte varandra.

Vet du möjligen vilka skådespelare som sjunger i kör i "Snövit och De Sju Dvärgarna" (1982-års omdubbning), "Alice i Underlandet" (1998-års omdubbning), "Törnrosa" (1980-års imdubbning), "Robin Hood", "Micke och Molle", "Mästerdetektiven Basil Mus", "Den Lilla Sjöjungfrun" och "Skönheten och Odjuret"?  :)

Hos Peter Pan är jag iallafall rätt säker på att det är Anders Öjebo, Bertil Engh, Peter Wanngren, Monica Forsberg, Liza Öhman och Nina Alfredsson som sjunger i kör!  :)

Alexander

#3
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 augusti 2018 kl. 23:02:32
Vet du möjligen vilka skådespelare som sjunger i kör i "Snövit och De Sju Dvärgarna" (1982-års omdubbning), "Alice i Underlandet" (1998-års omdubbning), "Törnrosa" (1980-års imdubbning), "Robin Hood", "Micke och Molle", "Mästerdetektiven Basil Mus", "Den Lilla Sjöjungfrun" och "Skönheten och Odjuret"?  :)

Hos Peter Pan är jag iallafall rätt säker på att det är Anders Öjebo, Bertil Engh, Peter Wanngren, Monica Forsberg, Liza Öhman och Nina Alfredsson som sjunger i kör!  :)

Om det är medlemmarna i Wiggerskvartetten du syftar på för Snövit så här jag tyvärr inte hittat någon info eller pålitlig källa om det.
Till de andra tänker jag ta reda på det mer om det är möjligt när jag ska arbeta fram creditslistor åt dem.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 12 augusti 2018 kl. 09:04:27
Om det är medlemmarna i Wiggerskvartetten du syftar på för Snövit så här jag tyvärr inte hittat någon info eller pålitlig källa om det.
Till de andra tänker jag ta reda på det mer om det är möjligt när jag ska arbeta fram creditslistor åt dem.

Fast Wiggerskvartetten sjöng väl bara i omdubbningen? I omdubbningen var det Snövättarna som sjöng! Dessa sjöng väl ändå bara åt Dvärgarna, eller har jag fel?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 augusti 2018 kl. 11:04:19
Fast Wiggerskvartetten sjöng väl bara i omdubbningen? I omdubbningen var det Snövättarna som sjöng! Dessa sjöng väl ändå bara åt Dvärgarna, eller har jag fel?

Ber om ursäkt, förväxlade dem. Jo, Snövättarna ska det vara såklart.  :)

Disneyfantasten

Jag har på senare tid kommit fram till att Myrra Malmberg också är en del av kören i Peter Pan!  :)

Vad gäller Snövättarna så tycker jag att Butters sångröst låter som Björn Gedda (gjorde även Monstret i 1980-års omdubbning av Törnrosa som inte står cretiderad), Prosits sångröst påminner litegrann om Olli Markenros, men jag han var inte aktiv på den tiden så jag tror inte att det är han, då han var 21 år när dubbningen spelades in, men helt omöjligt är det inte...

Glader och Blygers sångröster har jag inga bra gissningar på...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2019 kl. 07:50:48
Vad gäller Snövättarna så tycker jag att Butters sångröst låter som Björn Gedda (gjorde även Monstret i 1980-års omdubbning av Törnrosa som inte står cretiderad), Prosits sångröst påminner litegrann om Olli Markenros, men jag han var inte aktiv på den tiden så jag tror inte att det är han, då han var 21 år när dubbningen spelades in, men helt omöjligt är det inte...

Glader och Blygers sångröster har jag inga bra gissningar på...

www.youtube.com/watch?v=oW_Vx5XdlOo

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2019 kl. 07:50:48
Jag har på senare tid kommit fram till att Myrra Malmberg också är en del av kören i Peter Pan!  :)

www.youtube.com/watch?v=XDvl8Zf0sIw

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2019 kl. 07:50:48
Jag har på senare tid kommit fram till att Myrra Malmberg också är en del av kören i Peter Pan!  :)

Dessutom hör jag nu att även Christel Körner är en av sångarna i kören...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2019 kl. 18:14:49
Dessutom hör jag nu att även Christel Körner är en av sångarna i kören...

Ja jag med.  ::)

gstone

Joakim Jennefors sa i en intervju att dubba körsång är det bästa han vet och dubbning av körsång är höjdpunkten  av hanns HELA underhållnings karriär ❗️😍😀🤩
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Vilka sjunger introt till Alice i Underlandet; www.youtube.com/watch?v=3pOMEg8Ryjo

Tycker det låter som Anders Öjebo, Thomas Banestål, Christel Körner men skulle uppskatta om någon visste mer...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 maj 2020 kl. 18:39:22
Vilka sjunger introt till Alice i Underlandet; www.youtube.com/watch?v=3pOMEg8Ryjo

Tycker det låter som Anders Öjebo, Thomas Banestål, Christel Körner men skulle uppskatta om någon visste mer...
Jag håller med dig om Anders Öjebo, Thomas Banestål, Christel Körner men jag tror att jag kan höra Bertil Engh också

Disneyfantasten

Någon som vet vilka som sjunger Det Mystiska Blå, Havet Är Djupt och Ta En Kyss i Den Lilla Sjöjungfrun?  :)

www.youtube.com/watch?v=xewpxwkRpNg

www.youtube.com/watch?v=0711wcrxlbc

www.youtube.com/watch?v=wb8NbULdd7c

Någon som vet vilka som sjunger Belle, Gaston, Bli Vår Gäst, Pöbelns Sång och Skönhet Inuti (Final) i Skönheten och Odjuret?  :)

www.youtube.com/watch?v=XTYc0-pPRtQ

www.youtube.com/watch?v=1LTk2niA6so

www.youtube.com/watch?v=NdM7hVdkWxg

www.youtube.com/watch?v=48HPm3jWbjM

www.youtube.com/watch?v=YdAMO9Y3zas

Om någon vet svaren på dessa så är det bara att säga till!  :)