Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbare som syns (spelfilm, TV-serier)

Startat av Pontus, 19 maj 2010 kl. 00:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Experten

Anders Lönnbro har också vunnit en Guldbagge 1978 för rollen som Kennet Ahl i Lyftet.

TonyTonka

Citat från: Experten skrivet  9 oktober 2012 kl. 15:37:03
Anders Lönnbro har också vunnit en Guldbagge 1978 för rollen som Kennet Ahl i Lyftet.

Han är lärare på min skola  ;D Han ska dock pensionera sig snart
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

mm...
Men vissa är Väldigt envisa med pensionen :D

Experten

Anders Byström (Makunga i Madagaskar 2): Polispappan i tvserien Barnen på Luna där även Eva-Britt Strandberg och Tove Edfeldt medverkade, Eva-Britt Strandberg gjorde Torstens mormor och Tove Edfeldt spelade Mercedes.
Maud Hansson: Häxanklagad kvinna i Ingmar Bergmans "storverk" Det sjunde inseglet, hennes mest kända roll är som pigan Lina i Emil i Lönneberga filmerna.
Ted Åström (inte mycket till dubbare, men för mig ganska okänd): Sotaren i Madicken på Junibacke och Olyckan i Tarzan och Banane

Lilla My

Citat från: Experten skrivet 28 oktober 2012 kl. 08:55:57
Ted Åström (inte mycket till dubbare, men för mig ganska okänd): Sotaren i Madicken på Junibacke och Olyckan i Tarzan och Banane

Fast han är ju en ganska känd skådespelare.

juku

Håller med Fantazygold.

Malin Berghagen(Nilsson) har varit med i Rederiet på 90talet där hon spelade Paula.
Hon va också programledare i Det okända. Nu håller hon mkt på med yoga.

Anders M Olsson

Johan Hedenberg medverkade i Fråga doktorn i måndags den 29 oktober. Programmet kan ses på SVT Play (del 9).

"Det var slumpen och en nysning som räddade skådespelaren Johan Hedenbergs liv i januari i år. Johans hjärta innehöll en sju centimeter lång tumör, och det upptäcktes efter en rad märkliga sammanträffanden."

Experten


SwedishKuriboh

I Arne Dahl (kriminal-serie som går på SVT) så syns både Irene Lindh och Claes Ljungmark bland huvudrollerna!

Elios

Man kan se Bert-Åke Varg i dagens avsnitt av Gustafsson tre trappor. Jag ser det just nu.

Daniel Hofverberg

Av de fem svenska novellfilmer som idag tävlat om novellfilmspriset på Göteborgs filmfestival blev det Vatten som vann. Mycket intressant, då en av skådisarna i den filmen råkar vara Mikaela Ardai Jennefors. Jag kan inte hitta något som tyder på att hon varit med i någon svensk film eller serie förut (bara i dubbningar i mängder), så det kan tänkas vara hennes debut som "synlig" skådis.

Den filmen kommer att visas på SVT nu ikväll kl. 22:00.

Sen bör alla fem novellfilmerna visas på SVT till sommaren (det brukar de alltid göra), och det ska även släppas en DVD med alla fem nominerade novellfilmer. Jag har precis fått recensionsex på den nu i dagarna, men jag vet inte när den kommer att släppas för allmänheten. Den distribueras i alla fall av Svenska Filminstitutet.

JRL

Happy Jankell (som gör Rockys röst i Shake it up!) har en av huvudrollerna i Portkod 1321. Dubbningsroller verkar vara en bra inkörsport till skådespelarroller där man även syns (så att säga).

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet 27 januari 2013 kl. 16:12:57
Happy Jankell (som gör Rockys röst i Shake it up!) har en av huvudrollerna i Portkod 1321. Dubbningsroller verkar vara en bra inkörsport till skådespelarroller där man även syns (så att säga).
Det kan det säkert vara. Men i fallet med Happy Jankell började hon faktiskt som vanlig skådis innan hon blev dubbare. Hon var bl.a. med i fjolårets nominerade novellfilm Medan allt annat händer (producerad 2011) och inte minst långfilmen Tusen gånger starkare. Den äldsta "vanliga" filmrollen jag kan hitta för henne var redan 2006, novellfilmen En liten tiger.

Men hon är utan tvekan en mycket duktig skådis.

Mikaela Ardai Jennefors gjorde också mycket bra ifrån sig i Vatten igår kväll, men hade tyvärr en ganska liten roll med inte så jättemycket att arbeta med (fast i ärlighetens namn var alla roller utom en ganska små i den här novellfilmen).

Experten

För er som bor i Göteborg och gillade Pepper Anns svenska dubbning kan se Det röda trädet på Folkteatern i Göteborg där Cecilia Milocco står på scenen

Experten

Såg ni förresten Hela Sveriges Fredag förra veckan?
Gabriel Odenhammar var nämligen en av deltagarna.