Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lady Lovely Locks

Startat av clash, 11 maj 2006 kl. 13:24:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clash

Finns det fler än 3 filmer med Ladyn?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Filmer och filmer... Det finns egentligen inga filmer alls - bara en TV-serie som i original hette Lady Lovelylocks and the Pixietails, producerad 1987. Såvitt jag kan avgöra gjordes det 20 avsnitt av serien.

Om du syftar på videofilmer släppta i Sverige, så verkar det bara finnas tre sådana - en släppt av Trefa Video och två släppta av Collage Entertainment. Varken Statens ljud- och bildarkiv eller Videotekets register uppger att fler videofilmer än så släppts i Sverige. Med andra ord, kan omöjligen alla 20 avsnitt ha släppts på VHS i Sverige.

clash

Vad synd, men det är samma skådisar i alla ialla fall
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Elios

Hade velat se lite av denna faktiskt.
Vore ju häftigt om den hade släppts på Blu-ray nu med alla 20 avsnitten.
Som att då man iallafall hade kunnat få det till en Samlingsbox med Ladyn.
Synd bara att inga fler filmer gjordes.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 februari 2020 kl. 22:42:02
Hade velat se lite av denna faktiskt.
Vore ju häftigt om den hade släppts på Blu-ray nu med alla 20 avsnitten.
Som att då man iallafall hade kunnat få det till en Samlingsbox med Ladyn.
Synd bara att inga fler filmer gjordes.
Med tanke på att serien inte är alltför känd är Blu-Ray knappast realistiskt i dagsläget, och även på DVD är det inte många länder i världen där serien släppts; och såvitt jag vet är det bara i Tyskland som alla 20 avsnitten släppts på DVD. Det är värt att notera att varje avsnitt av den här serien bara är på ca 11 minuter (något jag inte visste då jag skrev mitt gamla inlägg från 2006).

I Sverige har det släppts 3 DVD-volymer med Lady Lovely Locks (efter att den här gamla tråden skapades) - dessa gavs ut av Film-Factory 2008, och bestod av två volymer med 5 avsnitt vardera och en volym med 4 avsnitt; totalt alltså 14 avsnitt av serien. DVD-utgåvorna är numera utgångna, men de fanns i handeln under ganska många år och borde därför inte vara så svåra att få tag i.

De svenska DVD-utgåvorna hade svenskt, finskt och engelskt ljudspår, men tyvärr inte norskt eller danskt - vanligtvis brukade Film-Factory släppa separata utgåvor för Norge och Danmark med norskt och danskt ljudspår, men i just det här fallet hittar jag faktiskt inget som tyder på att serien släppts på DVD i Norge eller Danmark.

Bara för att du förnyade den här gamla tråden, så har jag gått igenom de tre DVD-volymerna som släppts i Sverige och dessa innehåller följande avsnitt (avsnittsnummer inom parentes):

Volym 1:
Makten & härligheten = The Power and the Glory (11)
Djurägaren = The Keeper (17)
Den blå månen = Blue Moon (8)
Drakträdet = The Dragon Tree (15)
Tillfångatagandet = The Capture (16)

Volym 2:
Upptäckten = The Discovery (5)
Hotet från Spegelsjön (felstavat på DVD-omslaget som "Hotel från Spegelsjön"!) = The Menace of Mirror Lake (7)
Rädda kungariket = To Save My Kingdom (1)
Ont uppsåt = Cruel Pretender (2)
Rallyt = The Rallye (18)

Volym 3:
Försvunna = Vanished (3)
Önskebenet = The Wishing Bone (4)
Spegelbildssjön = Lake of Reflections (6)
Hårtofsen = The Bundle (9)


På DVD är det alltså avsnitt 10, 12, 13, 14, 19 och 20 som saknas.

Det märkliga i sammanhanget är dock att det verkar som att fler avsnitt än så har dubbats till svenska och släppts på VHS men av någon outgrundlig anledning inte släppts på DVD. Skumt, men det är tyvärr inte första gången som Film-Factory hittar på dylika sattyg... :(

Att döma av de svenska titlarna som Svensk Mediedatabas uppger verkar det vara ytterligare fyra avsnitt som har släppts på den andra svenska VHS-volymen. Svensk Mediedatabas uppger nämligen att den kassetten innehåller avsnitten Prins Brustna Hjärta, Ett kungarike av is, Ett ädelt dåd och Tvivel; och det måste rimligen motsvara avsnitten Prince's Broken Heart (avsnitt 12), In the Kingdom of Ice (avsnitt 10), The Noble Deed (avsnitt 13) och The Doubt (avsnitt 14).

Om det stämmer och det inte finns fler avsnitt på någon annan VHS-kassett (en av kassetterna har nämligen inget angivet innehåll i SMDb) innebär alltså det att hela 18 av de 20 avsnitten har dubbats till svenska, och att det bara är de två sista avsnitten som inte har dubbats eller släppts. I så fall är Sverige i gott sällskap, då just dessa två avsnitt av någon anledning hoppats över i många länder i världen på både VHS och DVD. Tråkigt med just de avslutande avsnitten, men 18 av 20 avsnitt på svenska är ju inte alls så tokigt. :) Bara tråkigt som sagt att fyra avsnitt som faktiskt har dubbats inte har släppts på DVD i Sverige.


På VHS hade för övrigt serien svenska dubbcredits rullandes under vinjetten, men på DVD saknas den "svenska bildversionen" och vinjetten återges i orört originalskick - där listas istället svenska röster på omslaget, men dubbningsstudion (Mediahuset Karlskoga) crediteras inte alls till skillnad från VHS-utgåvorna. På både VHS och DVD listas rösterna bara i grupp, och vem som spelar respektive rollfigur framgår tyvärr inte.