Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Missbruk av smileys (a.k.a. "Ny Mulan")

Startat av Anders M Olsson, 19 februari 2020 kl. 07:13:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Vet inte om det är tekniskt möjligt, men en tanke är att stänga av möjligheten för gäster att använda smileys.

Alternativt skulle det kanske behövas en generell gräns för hur många smileys man kan använda i ett och samma inlägg, t.ex. 5-10. Det lär knappast finnas behov av att "gödsla" normala inlägg mer än så.

Det skulle i.o.f.s. inte lösa problemet med spamliknande tjat eller inlägg som är helt off-topic, men det skulle i alla fall inte bli lika anskrämligt som när det postas hundratals smileys i samma inlägg.

Daniel Hofverberg

Jag instämmer fullständigt, och det är en bra idé. Jag ska undersöka vad som är tekniskt möjligt med forumprogramvaran SMF, antingen inbyggt eller i form av plugins. :)

Elios

Alltså en viss gräns på smileys absolut men inte kunna ta bort det helt för att en person har använt det för många gånger i sina inlägg.  :o

Lilla My

Saken är att gäster kommer ju fortfarande kunna göra old school smileys; : (    : )     > : (     o.s.v.

Så finns det en större mening egentligen?  :-\

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 19 februari 2020 kl. 20:21:30
Saken är att gäster kommer ju fortfarande kunna göra old school smileys; : (    : )     > : (     o.s.v.

Så finns det en större mening egentligen?  :-\
Ja, det där är mindre störande tycker jag
Houba !

Daniel Hofverberg

Jag tycker också det är mindre störande och mindre iögonfallande med mängder av "old school"-smileys än med många grafiska smileys.

Anders M Olsson

Personligen hade jag gärna sett att möjligheten till gästpostning togs bort helt eftersom det finns en del som missbrukar det. Det är inte meningen att personer som stadigvarande deltar i diskussionerna ska göra det som gäster. I så fall ska man registrera sig som medlem.

Man har helt andra möjligheter att kommunicera med registrerade medlemmar än med anonyma gäster, och i extremfall kan medlemmar stängas av om de vägrar att sköta sig.

Gäster kan i nödfall stängas av genom att man blockerar deras ip-adress(er), men det är ett väldigt trubbigt vapen som inte sällan drabbar oskyldiga.

Den främsta fördelen med gästpostning är när någon tillfällig besökare kan bidra med viktig och annars okänd information. Det kan t.ex. vara någon skådespelare, regissör eller annan som själva har varit med att göra en viss dubbning.