Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy

Startat av Steffan Rudvall, 29 maj 2021 kl. 13:02:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Znusmumriken skrivet  9 juli 2022 kl. 19:19:02
Skulle du kunna ladda upp denna på archive.org? Det är en ovanlig dubbning och det verkar som att Daniels kontakt inte vill att han ska lägga upp den. I och med att du alltså har den digitaliserad redan.

Mja, bra fråga. Jag har precis synkat och lagt in ljudet till bluray, raderade alla filer för en liten stund sedan, tog två screen shots bara.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juli 2022 kl. 19:24:48
Berättaren är utan tvekan Gunnar Ernblad, Gubben är Tommy Nilsson och hans Gumma är Louise Raeder.

Ska försöka klippa ut Lucky Luke och Daltons också senare.

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 19:25:29
Mja, bra fråga. Jag har precis synkat och lagt in ljudet till bluray, raderade alla filer för en liten stund sedan, tog två screen shots bara.

Ska försöka klippa ut Lucky Luke och Daltons också senare.
Det var synd, då hoppas jag att Daniel kontakt svarar någon gång.

Goliat

Citat från: Znusmumriken skrivet  9 juli 2022 kl. 19:26:53
Det var synd, då hoppas jag att Daniel kontakt svarar någon gång.

Kanske lite...vi får se, kanske videon dyker upp förr eller senare ändå.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 19:25:29
Mja, bra fråga. Jag har precis synkat och lagt in ljudet till bluray, raderade alla filer för en liten stund sedan, tog två screen shots bara.

Ska försöka klippa ut Lucky Luke och Daltons också senare.
Lucky Luke är ju antagligen Jan Nygren som vanligt, sen spelas antagligen Joe Dalton av Johan Hedenberg eller möjligtvis Gunnar Ernblad. William bör spelas av Peter Sjöquist, Jack av Tommy Nilsson och Averell av Mattias Knave.

Goliat

Resten

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 19:44:23
Resten
Jan Nygren är Lucky Luke. Salonsångerskan är Louise Raeder. Dödgrävaren spelas här av Staffan Hallerstam precis som i deras omdubbning av Bröderna Daltons hämnd. Daltonbröderna spelas av de som jag nämnde tidigare alltså Johan Hedenberg, Peter Sjöquist, Tommy Nilsson och Mattias Knave.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 18:35:14
Angående BIO-dubbningen, har någon den filmen med bättre ljud? (egen digitalisering, inte den på youtube)
Jag äger Egmont Films köp-VHS-utgåva med biodubbningen, men har inte digitaliserat den än. Jag har tyvärr svårt att digitalisera något just nu i och med datorproblemen, men kommer absolut att göra det när jag får möjlighet. :)

(Sen har jag en bioversion från 35 mm också, men den bör vara identisk med VHS-kassetten; bara sämre kvalitet - för såvitt jag kan minnas hade VHS-utgåvan den rätta svenska bildversionen från bio)

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2022 kl. 20:53:51
Jag äger Egmont Films köp-VHS-utgåva med biodubbningen, men har inte digitaliserat den än. Jag har tyvärr svårt att digitalisera något just nu i och med datorproblemen, men kommer absolut att göra det när jag får möjlighet. :)

(Sen har jag en bioversion från 35 mm också, men den bör vara identisk med VHS-kassetten; bara sämre kvalitet - för såvitt jag kan minnas hade VHS-utgåvan den rätta svenska bildversionen från bio)
Så du menar att du har en 35 mm film av originaldubbningen? På den borde väl både bilden och ljudet vara bättre än VHS men det är väl inte något som går att digitalisera

Daniel Hofverberg

Citat från: Znusmumriken skrivet  9 juli 2022 kl. 20:55:54
Så du menar att du har en 35 mm film av originaldubbningen? På den borde väl både bilden och ljudet vara bättre än VHS men det är väl inte något som går att digitalisera
Jag menar att jag har en piratfilmad version avfilmad från en bioduk från 35 mm-rullen, vilket innebär väldigt risig bild och ljud - men tillräckligt för att kunna jämföra och avgöra att dubbningen och bildversionen är identisk.

Det är nog ytterst få privatpersoner som har 35 mm-projektorer liggandes hemma...

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2022 kl. 20:59:40
Jag menar att jag har en piratfilmad version avfilmad från en bioduk från 35 mm-rullen, vilket innebär väldigt risig bild och ljud - men tillräckligt för att kunna jämföra och avgöra att dubbningen och bildversionen är identisk.

Det är nog ytterst få privatpersoner som har 35 mm-projektorer liggandes hemma...
Hur är det med ljudet på originaldubbningen? Är bearbetat typ som Djungelboken på senare VHS? För versionen som finns på Youtube har ju ganska risigt ljud.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2022 kl. 20:59:40
Jag menar att jag har en piratfilmad version avfilmad från en bioduk från 35 mm-rullen, vilket innebär väldigt risig bild och ljud - men tillräckligt för att kunna jämföra och avgöra att dubbningen och bildversionen är identisk.

Det är nog ytterst få privatpersoner som har 35 mm-projektorer liggandes hemma...

Jag tar gärna del av den versionen, vill faktiskt jämföra om möjligt?

Nyfiken på introt också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  9 juli 2022 kl. 21:03:28
Hur är det med ljudet på originaldubbningen? Är bearbetat typ som Djungelboken på senare VHS? För versionen som finns på Youtube har ju ganska risigt ljud.
Jag vill minnas att ljudkvaliteten ska vara relativt bra på VHS-utgåvan, men det var ett tag sen jag spelade den senast - jag kan kolla upp saken och återkomma. :)
(även om jag har svårt att digitalisera något just nu, så kan jag ju fortfarande spela upp VHS-band)

Versionen på YouTube - är det
den här du syftar på, eller finns det fler...? För den lät minsann inte vacker, och framförallt inte mot slutet då ljudet börjar svaja förfärligt för att till sist försvinna helt... :(

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2022 kl. 22:48:31
Jag vill minnas att ljudkvaliteten ska vara relativt bra på VHS-utgåvan, men det var ett tag sen jag spelade den senast - jag kan kolla upp saken och återkomma. :)
(även om jag har svårt att digitalisera något just nu, så kan jag ju fortfarande spela upp VHS-band)

Versionen på YouTube - är det
den här du syftar på, eller finns det fler...? För den lät minsann inte vacker, och framförallt inte mot slutet då ljudet börjar svaja förfärligt för att till sist försvinna helt... :(
Ja, filmen laddades upp på
Youtube för flera år sedan och alla andra versioner som dykt upp på plattformen har bara varit ljudet från den första uppladdningen men synkat till bättre bild.

Jag hoppas verkligen inte alla VHS kassetter av den här filmen har sådana här konstiga förvrängningar i ljudet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  9 juli 2022 kl. 22:55:46
Jag hoppas verkligen inte alla VHS kassetter av den här filmen har sådana här konstiga förvrängningar i ljudet.
Det hoppas jag verkligen, men jag ska undersöka mitt exemplar och kolla hur det låter. :)

Det var väl inget större fel på grundkvaliteten, men när ljudet börjar svaja så att det låter som om någon "leker" med en grammofon så är det ju fullständigt oacceptabelt...

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 22:12:07
Jag tar gärna del av den versionen, vill faktiskt jämföra om möjligt?

Nyfiken på introt också.
Då min stationära dator har lagt av kan jag tyvärr inte göra något just nu, men så fort jag har köpt en ny dator kan jag försöka leta fram den. :)

Adam Larsson

Citat från: Goliat skrivet  9 juli 2022 kl. 22:12:07
Jag tar gärna del av den versionen, vill faktiskt jämföra om möjligt?

Nyfiken på introt också.
Vadå för intro? Den filmen har inget intro den börjar bara direkt med att det står Lucky Luke.


https://youtu.be/XEZrOxkVd2k

Sen undrar jag också, är det så att Daniels kontakt kanske inte har möjlighet att svara eller vill personen medvetet inte svara?