Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olika röster för samma karaktär i samma film?

Startat av TonyTonka, 13 april 2011 kl. 17:19:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag bara undrade om två personer gjort rösten till samma figur i samma film? i såfall varför? (jag räknar inte sångröster)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, det har förekommit; framförallt om någon åldras under filmens gång eller dylikt.

Det exempel jag kommer ihåg på rak arm är Disney XD-filmen Skyrunners, där en av huvudrollerna Tyler spelas först av Daniel Melén och senare av Nick Atkinson.

Men det finns säkert många andra liknande exempel, och i exempelvis Lejonkungen hann ju Simba åldras och byta röst under filmens gång.

Däremot tror jag inte att det har förekommit olika skådisar för samma karaktär i samma ålder under samma film; åtminstone inte vid större roller (väldigt små roller görs ibland av skådisar som får tid över under sitt dubbningspass, och då kan det hända att det blir olika röster mellan olika scener.

Att skådisar byts ut under samma avsnitt har i undantagsfall förekommit vid TV-serier; mest troligt då någon blivit sjuk eller fått förhinder, och man därför fått lov att byta ut skådisen vid repliker som spelats in andra dagar. Men långfilmer görs ju oftast med större budget och betydligt mindre tidspress än TV-serier, så där lär man nog se till att vänta in originalskådisen om någon skulle bli sjuk (om det inte uppstår något väldigt extremfall under dubbningen).

SwedishKuriboh

På rak arm kan jag minnas att Casey Jones i den animerade TMNT-filmen spelas BÅDE av Andreas Nilsson och Dick Eriksson! Varför vet jag dock inte... ???

Soscla

Ja, det enda jag kan tänka på är när barn växer upp och därmed behöver en annan röst, men det kan man ju tycka att det inte gills.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2011 kl. 19:31:32
Att skådisar byts ut under samma avsnitt har i undantagsfall förekommit vid TV-serier; mest troligt då någon blivit sjuk eller fått förhinder, och man därför fått lov att byta ut skådisen vid repliker som spelats in andra dagar. Men långfilmer görs ju oftast med större budget och betydligt mindre tidspress än TV-serier, så där lär man nog se till att vänta in originalskådisen om någon skulle bli sjuk (om det inte uppstår något väldigt extremfall under dubbningen).

Jag har hört att under originalinspelningen av Lejonkungen, när Jeremy Irons sjunger Be Prepared, hade han ont i halsen, så Jim Cummings fick ta över för de sista verserna.

Det hörs väldigt tydligt vid 2:15

http://www.youtube.com/watch?v=HZ6cw_MuTDE
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Sen tog ju någon med efter Herkules. Som vi talat om tidigare.
Fast jag blev ändå förvånad när Andreas Nilsson tog över lite där för Fredde Granberg i Bortspolad även fast självklart det gällde en sångröst.
Men ibland har det förstås varierat med om man spelar någon som ung eller sen blir vuxen. Särskilt i Herkules där känns det inte riktigt som att Nick Atkinsons röst till Herkules skulle vara så mycket yngre än Niclas Wahlgrens biffiga Herkules.