Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tror ni på gud ?

Startat av gstone, 28 oktober 2020 kl. 18:41:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tror ni på Gud

Ja
Nej
Ja, men annan gud
fattar inte frågan
Tror på Paj isället

gstone

Tror ni på gud ?, Den kristna gud alltså , Han som bibeln handlar om !

Alltså den bästa Gud(Förutom Zeus och hans barn och syskon ;))
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2020 kl. 18:41:48
Tror ni på gud ?, Den kristna gud alltså , Han som bibeln handlar om !
Han är inte bara de kristnas gud han är även muslimernas och judarnas gud.

Steffan Rudvall

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 18:51:23
"Most Jews do not like to admit it, but our god is Lucifer... and we are his chosen people."
Harold Wallace Rosenthal. 1976.

Och jag har sen läst Muslimernas böcker och jag tvivlar starkt på att det är samma gud.

Judarnas Talmud hatar Jesus och mycket annat skit.
Muslimernas Koranen säger att Jesus var en profet men var inte guds son för gud har ingen son.

Sen när man tänker efter, Judendomen och Islam gilla inte Kristendomen.
Om man läser Koranen så står tydligt att judarna och de kristna tror på samma gud som muslimerna och att man även ska respektera alla religioner

Judarna hatade inte Jesus dom ser honom bara inte som deras mersiha

Steffan Rudvall

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 28 oktober 2020 kl. 18:59:37
Muslimerna påstår att kristna och judar tror på samma gud.

Respektera andra religioner handlade bara om när muslimer inte hade makten.

Profeten Muhammed gjorde så när han var i Medina, men slutade med det när han tog över Mecca.
Du får tro på vad du vill, Jag kommer inte att säga emot dig även fast jag kanske inte håller med dig.

Mathilda Gustafsson


Lilla My

Min tro är en blandning och hopkok av Protestantisk kristendom, Buddhism och modern asatro, så röstade på "Ja, men annan gud" för enkelhetens skull ;)

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 oktober 2020 kl. 20:53:03
Min tro är en blandning och hopkok av Protestantisk kristendom, Buddhism och modern asatro, så röstade på "Ja, men annan gud" för enkelhetens skull ;)

Finns det bnågot som modern asatro :o :o??? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


KalleRussin

Klurig fråga för mig att svara på, men jag ska ge det ett försök.
Jag tror inte direkt på någon gud i sig, men jag har någon form av tro. Spirituell mer, det är nog ett passande ord? Är uppvuxen med föräldrar som inte gått under någon religion - Mamma är mer accepterande och troende på det övernaturliga men pappa tyckte allt sådant var humbug.

Min logiska sida står på pappas skeptiska sida, men det händer för märkliga/intressanta saker ibland för att jag helt ska kunna utelämna min dragning till det ockulta. Har alltid varit fascinerad av t.ex. astrologi, och nutidens wicca och modern asatro är också intressanta. Jag kommer nog aldrig binda mig vid en specifik tro dock, utan snarare välja bitar som jag resonerar med helt enkelt.

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2020 kl. 22:23:49
Kan jag tror på dom grekiska gudarna ?

Absolut! Det kallas Dodekateism
Fascinating

Elios

Konfirmerade aldrig mig men tror inte på någonting men fattade inte frågan eller vad filmen där i början har med det att göra?  ???

Grimner

Gud? Jag tror på alla Gudar av alla släkten; Asar, Vaner, Alver och Jötnar. Jag ber varje kväll och tackar Gudarna för den värld De skänkt oss, och blotar till Deras ära vid varje högtid. Apropå det är det inte långt kvar till Midvinterblotet nu. ;D

Men jag har också den yttersta respekt för gudar från släkten som är oss nordbor främmande; akko, kami, netjeru, olympier, devas och oräkneliga andra. Jag kan inte säga med säkerhet att dessa inte också existerar, i sina fjärran riken, så jag visar min vördnad varje gång jag passerar ett tempel, oavsett vilken gudom det må tillhöra. För vem är jag, en ynka dödlig, att säga vilken gud som finns och inte finns? Allt jag vet är att mina Gudar finns, så länge mitt hjärta ännu slår för Deras räkning.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Elios

Vad har filmen Star med själva ämnet att göra mer än att jag förmodar att den handlar om Gud!?  ???

gstone

Citat från: Elios skrivet  5 december 2020 kl. 15:14:06
Vad har filmen Star med själva ämnet att göra mer än att jag förmodar att den handlar om Gud!?  ???

Det är bara det , men jag vill koppla det till dubbning på något sätt!! :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.