Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har gjort ett beslut; hur ogärna jag än vill så väntar jag tills Filmstaden öppnar för att kunna se Raya och Den Sista Draken...

Daniel Hofverberg

MovieZine rapporterar nu att enligt hittills obekräftade uppgifter har Filmstaden nu siktat in sig på att inte öppna sina biografer igen förrän den 28 april - d.v.s. om drygt en och en halv månad. :(
https://www.moviezine.se/nyheter/filmstaden-kan-halla-stangt-till-slutet-av-april

Om det här stämmer, så kan vi nog förmoda att de flesta större biopremiärer planerade under mars och april månad kommer att skjutas upp - de filmbolag som inte har möjlighet att släppa filmer via VoD samtidigt lär förmodligen inte nöja sig med att över hälften av landets biografer är stängda, och att de som är öppna bara får ta in 8 personer per föreställning, då det helt omöjliggör alla chanser att kunna gå med vinst... :'(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2021 kl. 16:15:55
MovieZine rapporterar nu att enligt hittills obekräftade uppgifter har Filmstaden nu siktat in sig på att inte öppna sina biografer igen förrän den 28 april - d.v.s. om drygt en och en halv månad. :(
https://www.moviezine.se/nyheter/filmstaden-kan-halla-stangt-till-slutet-av-april

Om det här stämmer, så kan vi nog förmoda att de flesta större biopremiärer planerade under mars och april månad kommer att skjutas upp - de filmbolag som inte har möjlighet att släppa filmer via VoD samtidigt lär förmodligen inte nöja sig med att över hälften av landets biografer är stängda, och att de som är öppna bara får ta in 8 personer per föreställning, då det helt omöjliggör alla chanser att kunna gå med vinst... :'(

Vilken tur då att Flummlarna inte är någon"större biopremiäre" då ;D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2021 kl. 16:15:55
MovieZine rapporterar nu att enligt hittills obekräftade uppgifter har Filmstaden nu siktat in sig på att inte öppna sina biografer igen förrän den 28 april - d.v.s. om drygt en och en halv månad. :(
https://www.moviezine.se/nyheter/filmstaden-kan-halla-stangt-till-slutet-av-april

Om det här stämmer, så kan vi nog förmoda att de flesta större biopremiärer planerade under mars och april månad kommer att skjutas upp - de filmbolag som inte har möjlighet att släppa filmer via VoD samtidigt lär förmodligen inte nöja sig med att över hälften av landets biografer är stängda, och att de som är öppna bara får ta in 8 personer per föreställning, då det helt omöjliggör alla chanser att kunna gå med vinst... :'(

Nä nu blir jag riktigt upprörd! Vilka stövlar som inte bryr sig om biograferna! De kan väl göra någonting åt saken! De kan väl stötta Filmstaden och filmbolagen istället för att bara stänga dem!  >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 mars 2021 kl. 17:36:24
Nä nu blir jag riktigt upprörd! Vilka stövlar som inte bryr sig om biograferna! De kan väl göra någonting åt saken! De kan väl stötta Filmstaden och filmbolagen istället för att bara stänga dem!  >:(
Jag är också upprörd över att Folkhälsomyndigheten (och regeringen) inte lagt ner mer energi på att hitta smittsäkra lösningar för biografer och teatrar, istället för att hålla fast vid 8-personersgränsen så länge - den var ju trots allt bara tänkt att finnas på plats i en månad, men nu är vi redan uppe i knappt fyra månader... :(

Sedan i januari har ju trots allt Folkhälsomyndigheten lagt ner mycket tid på att komma fram till passande regler och restriktioner för att minska smittspridning på affärer, gym, sporthallar, muséer, konsthallar, djurparker och nöjesfält (genom bland annat en begränsning på hur många kvadratmeter yta som varje besökare måste få till förfogande). Så varför inte samtidigt också komma fram till lösningar för att biografer och teatrar ska kunna öppna...? Det borde ju trots allt vara mycket enklare att göra bio och teater smittsäkert, där alla sitter stilla på ett och samma ställe, än med affärer, gym och muséer där man som regel rör på sig regelbundet (således mycket svårare att kunna undvika trängsel)...

Självklart måste man ju prioritera affärer som första steg, då ju sådana som regel är nödvändiga på ett helt annat sätt än det mesta annat - framförallt livsmedelsbutiker kan man ju som regel inte undvika, varför sådana är viktigast att minimera smittspridning via. Men jag förstår inte varför det ska vara mer prioriterat med regler för att muséer och konsthallar ska kunna öppna än biografer och teatrar - allt det är ju kultur, så varför prioritera vissa kulturverksamheter högre än andra...? :(

Om Folkhälsomyndigheten kommer fram till hur mycket avstånd som behövs hållas för att minimera smittspridning, så är det ju trots allt enkelt för de flesta biografer att kunna lägga in det avståndet i bokningssystemen så att tillräckligt många tomma stolar lämnas åt alla håll. Sen återstår "bara" att handskas med köer vid insläpp, biljettkontroller och dylikt; men det borde Folkhälsomyndigheten ganska enkelt kunna komma fram till direktiv för så att varje biograf ska kunna ordna det på ett (relativt) smittsäkert sätt. Självklart kan risken aldrig bli noll, varför det är logiskt med ett rimligt maxtak för att inte släppa in hur mycket folk som helst på biografer, men det borde inte vara svårt att komma fram till regler och direktiv så att allt ska kunna bli så smittsäkert som det bara är möjligt utan att samtidigt begränsa till bara 8 personer (vilket ju i praktiken i princip får till följd att varken bioföreställningar, teatrar eller konserter kan arrangeras alls)...


Citat från: gstone skrivet 11 mars 2021 kl. 17:07:54
Vilken tur då att Flummlarna inte är någon"större biopremiäre" då ;D ;)
Svårt att avgöra vad som räknas som större biopremiärer, men Flummlarna distribueras av Scanbox och de brukar vanligtvis inte bry sig lika mycket om att gå med mycket vinst som större filmbolag. Dessutom är det ju en relativt okänd kanadensisk-kinesisk film, som förmodligen inte kommer locka någon enorm publik - varför 8 personer för en sån film inte är en fullt lika stor katastrof som för välkända storfilmer.

Således tror jag nog att sannolikheten är hyfsad att Flummlarna fortfarande kommer att gå upp på bio den 2 april som utannonserat - men då blir det förstås främst på Svenska Bios och Cinemascenens biografer, så på runt hälften av alla orter i Sverige kommer det således inte finnas något sätt att kunna se filmen... :(

Men i dessa tider kan man förstås aldrig vara säker på vilka filmer som kommer att gå upp på bio som planerat, och vilka filmer som skjuts upp till framtiden. Det är bara att vänta och se...

Daniel Hofverberg

Jag har nu pratat med SF Studios, och precis som jag misstänkte kommer Tom & Jerry inte gå upp på bio den 26 mars - utan de avvaktar tills dess att Filmstadens biografer har öppnat innan filmen får nytt premiärdatum, för att filmen ska kunna nå ut till en hyfsat stor publik. De håller regelbunden kontakt med Filmstaden, och anpassar tidsplanen efter dem. Efter att jag pratat med SF Studios har de nu uppdaterat sin webbsida och ändrat datumet till den 28 april, men det kan alltså ändras igen om inte 8-personersgränsen har hävts innan dess (då Filmstaden har varit tydliga med att deras biografer inte kommer öppna så länge som 8-personersgränsen ligger kvar). :(

Roald Dahls Häxorna kommer för övrigt som det ser ut nu att släppas på DVD och Blu-Ray den 24 maj, vilket alltså betyder att i merparten av landet lär filmen knappt hinna visas på bio innan den släpps på DVD/Blu-Ray.


Fortfarande inget nytt besked om när 8-personersgränsen faktiskt kan hävas, utan det här är den senaste artikeln jag hittar:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/OQW5lO/tegnell-tror-inte-pa-stor-festivalpublik

Med andra ord är det helt beroende på smittspridningen, och beror alltså på hur väl alla invånare sköter sig och håller sig till regler och restriktioner...

gstone

Nu verkar det som biograferna ska öppna i mitten eller slutet av April :D :D

Med biografer menar jag förstås filmstaden 

Enligt denna artikeln ska bio(filmstaden) öppna ganska snart

https://www.svt.se/kultur/biograferna-gor-sig-redo-att-oppna-i-april

Vilket gör mig jätteglad ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 mars 2021 kl. 20:35:16
Nu verkar det som biograferna ska öppna i mitten eller slutet av April :D :D

Med biografer menar jag förstås filmstaden 

Enligt denna artikeln ska bio(filmstaden) öppna ganska snart

https://www.svt.se/kultur/biograferna-gor-sig-redo-att-oppna-i-april

Vilket gör mig jätteglad ;D ;D
I dagens pressträff från Folkhälsomyndigheten (för någon timme sedan) berättade Anders Tegnell att de rekommenderar för regeringen att de lättnader på restriktioner - han nämnde bio och teater som exempel - som aviserats för den 11 april skjuts upp till den 3 maj, på grund av den ökade smittspridningen i stora delar av landet. De har visserligen inte någon egen makt i frågan, men på gott och ont brukar regeringen ha följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer i 9 fall av 10, så jag förutsätter att det kommer bli så den här gången också.

Filmstaden har ju hela tiden sagt att de inte kommer att öppna så länge som 8-personersgränsen ligger kvar. Således kan vi alltså dra slutsatsen att biograferna inte kommer att öppna förrän tidigast den 3 maj. Förhoppningsvis blir det inga fler förseningar efter det, men om smittspridningen inte har minskat innan dess eller åtminstone om den fortfarande ökar, så blir jag inte förvånad om det blir uppskjutet ytterligare... :(

Det är kort sagt helt upp till hur bra hela befolkningen är på att följa de regler och rekommendationer som finns, så att folk inte beter sig på ett sådant sätt att smittspridningen riskerar att öka...


Med utgångspunkt från detta kan vi också dra slutsatsen att de flesta större filmpremiärer på bio aviserade för tiden innan den 3 maj sannolikt kommer att skjutas upp - däribland Tom & Jerry, då SF Studios har sagt till mig att de skjuter upp de flesta av sina premiärer tills dess att Filmstadens biografer öppnar.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2021 kl. 16:29:36
I dagens pressträff från Folkhälsomyndigheten (för någon timme sedan) berättade Anders Tegnell att de rekommenderar för regeringen att de lättnader på restriktioner - han nämnde bio och teater som exempel - som aviserats för den 11 april skjuts upp till den 3 maj, på grund av den ökade smittspridningen i stora delar av landet. De har visserligen inte någon egen makt i frågan, men på gott och ont brukar regeringen ha följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer i 9 fall av 10, så jag förutsätter att det kommer bli så den här gången också.

Nej, nu har jag fått nog! De där latmaskarna på Folkhälsomyndigheten borde verkligen agera och göra något åt saken, jag är så trött på att de skjuter upp premiärer hela tiden, vilka stövlar!  >:(

Scoobydoofan1

#294
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2021 kl. 16:29:36
I dagens pressträff från Folkhälsomyndigheten (för någon timme sedan) berättade Anders Tegnell att de rekommenderar för regeringen att de lättnader på restriktioner - han nämnde bio och teater som exempel - som aviserats för den 11 april skjuts upp till den 3 maj, på grund av den ökade smittspridningen i stora delar av landet. De har visserligen inte någon egen makt i frågan, men på gott och ont brukar regeringen ha följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer i 9 fall av 10, så jag förutsätter att det kommer bli så den här gången också.

Filmstaden har ju hela tiden sagt att de inte kommer att öppna så länge som 8-personersgränsen ligger kvar. Således kan vi alltså dra slutsatsen att biograferna inte kommer att öppna förrän tidigast den 3 maj. Förhoppningsvis blir det inga fler förseningar efter det, men om smittspridningen inte har minskat innan dess eller åtminstone om den fortfarande ökar, så blir jag inte förvånad om det blir uppskjutet ytterligare... :(

Det är kort sagt helt upp till hur bra hela befolkningen är på att följa de regler och rekommendationer som finns, så att folk inte beter sig på ett sådant sätt att smittspridningen riskerar att öka...


Med utgångspunkt från detta kan vi också dra slutsatsen att de flesta större filmpremiärer på bio aviserade för tiden innan den 3 maj sannolikt kommer att skjutas upp - däribland Tom & Jerry, då SF Studios har sagt till mig att de skjuter upp de flesta av sina premiärer tills dess att Filmstadens biografer öppnar.
Förstår inte riktigt vad som pågår med allt det här men om biograferna är stängda för det mesta med 8 person regeln varför skulle dom öppna om det kostar mer att va öppen medan dom som är stängda och förlora mindre pengar på långsikt? Iallafall tills covid 19 är över.

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 16:33:34
Nej, nu har jag fått nog! De där latmaskarna på Folkhälsomyndigheten borde verkligen agera och göra något åt saken, jag är så trött på att de skjuter upp premiärer hela tiden, vilka stövlar!  >:(
Vad har dom gjort nu?

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 mars 2021 kl. 16:35:12
Vad har dom gjort nu?

Skjutit upp öppnandet till 3 maj! Det stod ju t.o.m. i Daniels citat!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 mars 2021 kl. 16:33:34
Nej, nu har jag fått nog! De där latmaskarna på Folkhälsomyndigheten borde verkligen agera och göra något åt saken, jag är så trött på att de skjuter upp premiärer hela tiden, vilka stövlar!  >:(
Det finns ärligt talat inte särskilt mycket mer som Folkhälsomyndigheten kan göra åt saken, utan problemet är alla svenskar som inte längre följer regler och rekommendationer - såsom alla som trots alla instruktioner om motsatsen arrangerar eller går på fester eller stora middagsbjudningar, de som inte jobbar hemifrån trots att de har möjlighet till det, o.s.v.

Folkhälsomyndigheten måste förstås se till smittspridningen i samhället, varför de förstås inte vågar lätta på restriktioner så länge som smittspridningen ökar - för även fast en väldigt liten andel av smittspridningen sker via biografer och teatrar, så vågar man ju ändå inte genomföra förändringar så länge som smittspridningen ökar så kraftigt så att sjukvården nu knappt orkar med.

Eller som Anders Tegnell uttryckte det idag - det kan säkert gå bra med 50 olika evenemang (bioföreställningar, etc.) utan någon som helst smittspridning, men den 51:a gången kan det oturas att någon som sprider smitta väldigt lätt kommer dit och oerhört många blir sjuka samtidigt... :(

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 mars 2021 kl. 16:34:44
Förstör inte riktigt vad som pågår med allt det här men om biograferna är stängda för det mesta med 8 person regeln varför skulle dom öppna om det kostar mer at va öppen medan dom jämfört med att stängda och förlora mindre pengar på långsikt? Iallafall tills covid 19 är över.
Ja, precis - med 8 personer i varje salong skulle det kosta Filmstaden mer att hålla öppet än att hålla stängt (då ju nästan lika mycket personal behövs oavsett hur många personer som släpps in i salongerna), så under de premisserna kommer de givetvis inte heller att hålla biograferna öppna.

Svenska Bio har visserligen öppet, om än i många städer i begränsad skala (på en del håll bara på helger, o.s.v.), och de har själva uttryckt det som att de erbjuder "en service för allmänheten" - men förmodligen har det i själva verket andra orsaker; de kanske inte kan korttidspermittera personal av någon anledning eller liknande...?

Sen tror jag inte att restriktionerna kommer att ligga kvar ända tills pandemin är över, men smittspridningen kan i alla fall inte ligga på samma höga nivå som nu, för då vore risken för stor även om den är liten.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2021 kl. 17:07:15
Det finns ärligt talat inte särskilt mycket mer som Folkhälsomyndigheten kan göra åt saken, utan problemet är alla svenskar som inte längre följer regler och rekommendationer - såsom alla som trots alla instruktioner om motsatsen arrangerar eller går på fester eller stora middagsbjudningar, de som inte jobbar hemifrån trots att de har möjlighet till det, o.s.v.

Folkhälsomyndigheten måste förstås se till smittspridningen i samhället, varför de förstås inte vågar lätta på restriktioner så länge som smittspridningen ökar - för även fast en väldigt liten andel av smittspridningen sker via biografer och teatrar, så vågar man ju ändå inte genomföra förändringar så länge som smittspridningen ökar så kraftigt så att sjukvården nu knappt orkar med.

Eller som Anders Tegnell uttryckte det idag - det kan säkert gå bra med 50 olika evenemang (bioföreställningar, etc.) utan någon som helst smittspridning, men den 51:a gången kan det oturas att någon som sprider smitta väldigt lätt kommer dit och oerhört många blir sjuka samtidigt... :(
Ja, precis - med 8 personer i varje salong skulle det kosta Filmstaden mer att hålla öppet än att hålla stängt (då ju nästan lika mycket personal behövs oavsett hur många personer som släpps in i salongerna), så under de premisserna kommer de givetvis inte heller att hålla biograferna öppna.

Svenska Bio har visserligen öppet, om än i många städer i begränsad skala (på en del håll bara på helger, o.s.v.), och de har själva uttryckt det som att de erbjuder "en service för allmänheten" - men förmodligen har det i själva verket andra orsaker; de kanske inte kan korttidspermittera personal av någon anledning eller liknande...?

Sen tror jag inte att restriktionerna kommer att ligga kvar ända tills pandemin är över, men smittspridningen kan i alla fall inte ligga på samma höga nivå som nu, för då vore risken för stor även om den är liten.
Är inte spridningen av covid 19 hög just nu, Sverige är i vår så det borde va influensa säsong här. På tal om det hur är saker med vaccination processen nu? Har ökningen av vaccinerade ökat mycket eller är det en långsam process?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 mars 2021 kl. 17:07:15
Det finns ärligt talat inte särskilt mycket mer som Folkhälsomyndigheten kan göra åt saken, utan problemet är alla svenskar som inte längre följer regler och rekommendationer - såsom alla som trots alla instruktioner om motsatsen arrangerar eller går på fester eller stora middagsbjudningar, de som inte jobbar hemifrån trots att de har möjlighet till det, o.s.v.

Folkhälsomyndigheten måste förstås se till smittspridningen i samhället, varför de förstås inte vågar lätta på restriktioner så länge som smittspridningen ökar - för även fast en väldigt liten andel av smittspridningen sker via biografer och teatrar, så vågar man ju ändå inte genomföra förändringar så länge som smittspridningen ökar så kraftigt så att sjukvården nu knappt orkar med.

Eller som Anders Tegnell uttryckte det idag - det kan säkert gå bra med 50 olika evenemang (bioföreställningar, etc.) utan någon som helst smittspridning, men den 51:a gången kan det oturas att någon som sprider smitta väldigt lätt kommer dit och oerhört många blir sjuka samtidigt... :(
Ja, precis - med 8 personer i varje salong skulle det kosta Filmstaden mer att hålla öppet än att hålla stängt (då ju nästan lika mycket personal behövs oavsett hur många personer som släpps in i salongerna), så under de premisserna kommer de givetvis inte heller att hålla biograferna öppna.

Ja, det hänger ju lika mycket på alla i samhället att följa restriktionerna... (alla borde lära sig att ALLTID hålla för med armvecket när de nyser och hostar och att ALLTID tvätta händerna när de varit på toaletten)

Men det är ju det som är problemet med världen idag, överbefolkning, att det finns alldeles för många människor på vår jord... (som sätter miljön och klimatet på spel och envisas med att resa med flyg när det inte är absolut nödvändigt och att ha kläd-shopping som hobby)

Men jag har fått höra av mamma att både hon, mormor och morfar fått vaccin, och jag hoppas att jag också kommer att få så småningom, faktiskt så hoppas jag att flera får det också...

Jag blir så irriterad att behöva vänta med att kunna se Raya och Den Sista Draken två månaders tid efter dennes premiär, och allt detta på grund av det där sabla Covid-19 som förstörd hela vår värld! Jag är en av de som just nu går igenom ovanligt mycket tålamod för att kunna se filmen när den väl visas på bio...