Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

#240
Citat från: Lilla My skrivet 16 december 2012 kl. 12:11:39
Jag kan faktiskt hålla med dem lite. Jag tycker det borde finnas en jury, men dem borde inte kunna ha så hög makt över vem som ska vinna. Folket borde få rösta och få göra det största valet.

Det är ganska skoj att titta tillbaka på detta inlägget,  nästan 9 år senare, med tanke på att det är tack vare juryn som vi fått toppresultat de senaste 3-4 åren.  ;D

EDIT 2: Citatet fixat.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Är nöjd med resultatet i semitävling 1 förutom att jag skulle bytt ut Belgien (het spijt mij, mijn liefste België) mot Australien. Förstår dock lite att hon inte gick vidare, den låten tar ett tag att sätta sig och innan man märker hur jävla bra den är. Blev ledsen i ögat när hon åkte ut, speciellt när hon inte ens fick chansen att åka och tävla på plats som hon önskade.

Favoriter annars var Ryssland, Norge (ÄLSKAR den låten, fyfan!) Ukraina och såklart vinnartippade Malta.

Daniel Hofverberg

Jag tycker också om Australiens låt, och hade gärna sett att den gått vidare - men som du säger krävs det mer än en genomlyssning för att verkligen inse det fina med låten, som inte är lika märkvärdig första gången.

Jag tyckte dock om Belgiens bidrag, så jag är glad över att de gick vidare. Ryssland och Azerbajdzjan var jag inte lika begeistrad över, så dem hade jag gärna kunnat vara utan i finalen.

MOA

Hörde låten The Wrong Place & den lät cool

Lilla My



YEEESSSssSSS han gick vidare!! Lyckan är enorm!

Daniel Hofverberg

Överlag ett svagare startfält ikväll än i första semifinalen i tisdags, men trots allt en del bra låtar - och en del mindre bra...

Min favorit ikväll var faktiskt Bulgarien, som visserligen påminde mer än lovligt mycket om Billie Eilish, men som trots allt hade en fin låt, bra text, utmärkt sångerska och ett läckert nummer. Inte så långt därefter kommer för mig Schweiz och Island, som också var riktigt bra. Jag tyckte också om Grekland och Portugal, som trots allt stack ut ur mängden.

Inte helt otippat gick Danmark inte vidare - dels var väl låten inte så jättemycket att hänga i julgranen, och dels var det verkligen inget smart drag att sjunga på danska...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2021 kl. 01:33:46
Inte helt otippat gick Danmark inte vidare - dels var väl låten inte så jättemycket att hänga i julgranen, och dels var det verkligen inget smart drag att sjunga på danska...

Haha de hade nog inte väntat att gå vidare heller, men fan vad jag älskar deras bidrag! Så jävla svängig och 80-talsk, och så danska på det. Perfection!

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2021 kl. 01:33:46
Överlag ett svagare startfält ikväll än i första semifinalen i tisdags, men trots allt en del bra låtar - och en del mindre bra...

Min favorit ikväll var faktiskt Bulgarien, som visserligen påminde mer än lovligt mycket om Billie Eilish, men som trots allt hade en fin låt, bra text, utmärkt sångerska och ett läckert nummer. Inte så långt därefter kommer för mig Schweiz och Island, som också var riktigt bra. Jag tyckte också om Grekland och Portugal, som trots allt stack ut ur mängden.

Inte helt otippat gick Danmark inte vidare - dels var väl låten inte så jättemycket att hänga i julgranen, och dels var det verkligen inget smart drag att sjunga på danska...
Я люблю когда люди поёт на своём языке. Förstår inte folk som tycker det är så himla konstigt att vilja sjunga sitt modersmål eller något annat språk för den delen. Varifrån kommer igentligen den här idiotin att alla ska sjunga på samma språk och därmed vattna ut hela poängen med att ha en internationell musiktävling?
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 21 maj 2021 kl. 03:26:19
Я люблю когда люди поёт на своём языке. Förstår inte folk som tycker det är så himla konstigt att vilja sjunga sitt modersmål eller något annat språk för den delen. Varifrån kommer igentligen den här idiotin att alla ska sjunga på samma språk och därmed vattna ut hela poängen med att ha en internationell musiktävling?

Är inte alls så, faktum är att jag skulle tippa på att majoriteten gillar nummer som inte kör på engelska, om jag känner min ESC-publik korrekt. Problemet är att en låt på engelska med riktigt stark text ibland går mycket djupare än en låt på ett språk som du inte förstår. Danmark hade inte gått vidare om de översatt sin låt, tvärtom hade det nog gått ännu sämre för dem eftersom då plötsligt texten får en annan plats i låten.

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 21 maj 2021 kl. 03:26:19
Я люблю когда люди поёт на своём языке. Förstår inte folk som tycker det är så himla konstigt att vilja sjunga sitt modersmål eller något annat språk för den delen. Varifrån kommer igentligen den här idiotin att alla ska sjunga på samma språk och därmed vattna ut hela poängen med att ha en internationell musiktävling?

Det håller jag med om. Jag följde Melodifestivalen och Eurovision Song Contest hängivet i många år från 1960-talet och framåt. Som jag minns det var regeln länge att man endast fick sjunga på sitt eget lands officiella språk eller på värdlandets språk. Det kunde förstås få en del lustiga konsekvenser och orättvisa fördelar för vissa länder.

Men när tävlingen svällde så att det inte längre räckte med ett program för att välja det svenska bidraget och en internationell final tröttnade jag. Nu har jag varken sett den svenska Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest på många år.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 maj 2021 kl. 07:59:15
Det håller jag med om. Jag följde Melodifestivalen och Eurovision Song Contest hängivet i många år från 1960-talet och framåt. Som jag minns det var regeln länge att man endast fick sjunga på sitt eget lands officiella språk eller på värdlandets språk. Det kunde förstås få en del lustiga konsekvenser och orättvisa fördelar för vissa länder.

Men när tävlingen svällde så att det inte längre räckte med ett program för att välja det svenska bidraget och en internationell final tröttnade jag. Nu har jag varken sett den svenska Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest på många år.
När sluta du titta?

TonyTonka

I kvällens final tycker jag att Sverige, Malta, Portugal, Storbritannien, Ryssland, Tyskland, Schweitz, Island, Moldavien, Finland, Bulgarien, Litauen, Frankrike, Norge, Nederländerna, Italien, San Marino var bäst.

Min favorit (förutom Sverige då) är Tyskland. Deal with it.  8)

Jävlar vilket bra framträdande Tusse gjorde, måste jag säga. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Simon Axelsson

Personligen tycker jag San Marino, Island, Malta, Cypern och Grekland alla är aningen bättre än oss. Resten går väl från bra till okej till meh till dåligt till rent oljud.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Lilla My

WOOHOO!!! Italieeen!!



Är väldigt lycklig och nöjd! Tycker bara det är fett synd om UK och Tyskland. Kändes surt som fan att de inte fick några poäng från publiken och fick ta emot den unkna "zero points" som en fet käftsmäll.

Daniel Hofverberg

Mina favoriter ikväll var Frankrike, Malta och Bulgarien, som alla tre var fantastiska och minnesvärda låtar som man omöjligen kan få ur skallen. Schweiz, Belgien och Island var också ganska bra, och även Portugal hade en fin låt. Inget fel på Grekland eller Norge heller, och jag tyckte faktiskt också om Tyskland som hade förtjänat mycket bättre än 3 ynka poäng...

Jag tycker riktigt illa om Italiens låt, men så har jag å andra sidan alltid hatat hårdrock så det säger inte så mycket. Jag hade mycket hellre sett att Frankrike eller Schweiz kunnat vinna, som hade mycket starkare och mer minnesvärda låtar. Men i och för sig lite kul att Italien vann för första gången på 31 år.

Jag tycker att Malta hade förtjänat en bättre placering än 7:e plats, och jag trodde faktiskt att de åtminstone skulle komma topp 3 med den här fantastiska låten. Och Bulgarien hade definitivt förtjänat en bättre placering än 11:e plats med den mycket vackra och minnesvärda låten. Att Frankrike och Schweiz hamnar topp 3 tycker jag dock var logiskt och rättvist, även om jag som sagt hellre hade sett någon av de två som vinnare istället för den usla hårdrocklåten där de i stort sett bara skrek i tre minuter...

Jag förstod hela tiden att Sverige skulle vara chanslösa att vinna med det här ovanligt starka startfältet - låten stack inte alls ut lika mycket i Eurovision Song Contest som den gjorde i Melodifestivalen, och man blev också lite less på "Voices" efter att den blivit tämligen sönderspelad de senaste månaderna. Men lite bättre än 14:e plats tycker jag faktiskt att stackars Tusse hade förtjänat, då flera sämre låtar fick bättre placeringar.

Och väldigt synd om Storbritannien, som var det enda landet som fick 0 poäng från både jurygrupper och tittarna - jag förstår inte riktigt varför, då låten visserligen inte var alltför märkvärdig eller minnesvärd, men ändå helt okej och betydligt bättre än exempelvis Moldavien. Jag förstår inte heller hur Tyskland kunde hamna på bara 3 poäng totalt, och inga från tittarna, som jag tycker ändå var en ganska bra och kul låt.