Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

En andra chans (Dead Gorgeous)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 maj 2020 kl. 02:15:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Är det någon mer än jag som har fastnat för den charmiga och välgjorda australiensisk-brittiska ungdomsserien En andra chans (Dead Gorgeous) från 2010? En riktigt trevlig och bra serie, som har sänts på SVT i omgångar genom åren (mig veterligen uteslutande i svenskdubbad form).

Jag skulle verkligen vilja veta vem som spelar respektive rollfigur, men jag och Erika har tyvärr inte lyckats komma alltför långt i de efterforskningarna...

Den svenska dubbningen gjordes tydligen av Riviera Sound & Post, och då det företaget gick i konkurs 2013 lär det tyvärr bli hopplöst att få fram något officiellt den vägen... I likhet med det mesta på SVT namnges heller ingen regissör eller tekniker under eftertexterna, varför man heller inte har något namn att gå på för att kunna kontakta.

De crediterade skådespelarna i den svenska dubbningen är i alla fall:
Eleonor Telcs
Emelie Rosenqvist
Emma Swartling
Stina Eriksson
Leo Hallerstam
Cecilia Olin
Magdalena In de Betou
Simon Miiro
Ewa Fröling
Magnus Härenstam
Petter Holmqvist
Anneli Martini
Tom Ljungman
Lia Boysen
Viktoria Landing
Alva Goldman
Lena Strömdahl
Rufus Blad
Carl-Anders Stjärnlöf
Joachim Bergström
Leon von Kaskowski


Av dessa är det solklart att Magnus Härenstam spelar rektorn herr Griffith - hans säregna röst kan ingen ta miste på.

Både jag och Erika tror att Rebeckas röst görs av Eleonor Telcs. Vi tror också att Emelie Rosenqvist spelar Sophie, och i så fall borde det vara Emma Swartling som spelar Hedvig (om vi förutsätter att skådespelarna listas med huvudrollerna först). Det måste vara Leo Hallerstam som spelar David, och det borde vara Ewa Fröling som gör rösten till studierektorn Haiwyn Sinclaire.

Mycket längre än så har vi dock inte kommit, och fastän jag hört Stina Eriksson i flera dubbningar har jag hittills inte lyckats placera in vem hon spelar. Likaså borde man ju lyckas känna igen Lia Boysen och Magdalena In de Betou, men hittills har jag gått bet på dem... Och så medverkar några personer som jag ärligt talat aldrig ens hört talats om; än mindre har en aning om hur de låter...

Är det någon här som lyckas identifiera fler rollfigurer än vi har gjort? Alla 13 avsnitt av serien finns kvar på SVT Play i några dagar till, om någon är villig att göra ett försök att identifiera skådespelarna. :)
https://www.svtplay.se/en-andra-chans-i-barnkanalen

Anders M Olsson

Ja, jag håller med om att det är en trevlig serie. Eller - ja - det kunde ha blivit en väldigt trevlig serie om den hade fått utvecklas. Tyvärr gjordes bara 13 avsnitt, så det känns lite snopet när serien bara tar slut utan någon riktig avrundning. Jag tycker också att den röda tråden är för svag. Det saknas liksom en övergripande handling som utvecklas från avsnitt till avsnitt och binder samman historien.

Jag är tyvärr väldigt dålig på att identifiera röster, så jag kan inte vara till någon hjälp på den punkten. Magnus Härenstam går ju som du säger inte att ta miste på.

Alexander

Är det inte Stina Eriksson som Hedvig?

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 12 maj 2020 kl. 07:08:36
Är det inte Stina Eriksson som Hedvig?
Nu när du säger det, så låter faktiskt Hedvig väldigt likt Stina Eriksson. Jag har inte ens haft en tanke på det, då jag förutsatte att skådespelarna crediterades i storleksordning, så att det var Eleonor Telcs. Emelie Rosenqvist och Emma Swartling som spelade de tre huvudrollerna...

Men då verkar det alltså inte vara helt enligt storleksordning trots allt, så då är frågan vem Emma Swartling i så fall spelar...?

Som sagt inte helt enkelt att placera in skådespelarna, och att det sen är några stycken man inte ens hört talats om gör ju inte saken lättare...

Jag kan tillägga att jag mailade Riviera Sound & Post ett par gånger 2011 - 2012 för att fråga om rollista, innan företaget gick i konkurs, men fick tyvärr aldrig något svar alls. :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 maj 2020 kl. 04:03:06
Ja, jag håller med om att det är en trevlig serie. Eller - ja - det kunde ha blivit en väldigt trevlig serie om den hade fått utvecklas. Tyvärr gjordes bara 13 avsnitt, så det känns lite snopet när serien bara tar slut utan någon riktig avrundning. Jag tycker också att den röda tråden är för svag. Det saknas liksom en övergripande handling som utvecklas från avsnitt till avsnitt och binder samman historien.
Jag håller med att det är tråkigt att serien bara fick 13 avsnitt, och dessutom inte fick något ordentligt avslut utan bara slutar ganska abrupt. Med så många mediokra serier som förlängs i åtskilliga säsonger, så kan man ju tycka att den här serien borde ha förtjänat en full "normal" säsong på 22 - 26 avsnitt... Med fler avsnitt och en övergripande storyarc genom hela serien hade det kunnat bli en helt suverän serie - nu blev det "bara" en bra serie, men inte så tokigt det heller förstås...

Anders M Olsson

Hela serien En andra chans / Dead Gorgeous, alla 13 avsnitten, finns just nu på SVT Play, men ligger bara kvar ett par dagar till.

Om ni inte redan har gjort det, passa på att tanka hem serien med svtplay-dl innan den försvinner! Jag tror i.o.f.s. att den kommer i repris igen, men man kan aldrig veta hur länge det dröjer till nästa gång.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2020 kl. 02:15:36
Är det någon mer än jag som har fastnat för den charmiga och välgjorda australiensisk-brittiska ungdomsserien En andra chans (Dead Gorgeous) från 2010? En riktigt trevlig och bra serie, som har sänts på SVT i omgångar genom åren (mig veterligen uteslutande i svenskdubbad form).

Hela serien finns nu på SVT Play både i svenskdubbad form och på engelska med svensk text:
https://www.svtplay.se/en-andra-chans

Serien ligger kvar till den 12 januari, så det är inte jättebrått att ladda ner den, men kanske ändå något att ha i åtanke innan helgerna är över.

Det tycks hela tiden bli fler och fler barn- och ungdomsserier som läggs upp på SVT Play med dubbla språk, något som jag uppskattar. Just nu räknar jag till 10 serier som finns på både svenska och engelska.


Anders M Olsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 30 december 2021 kl. 21:10:21
Svenska

https://youtube.com/playlist?list=PLx7qaWhx0_UHMg6W23dhMQioif-BtsL1a

Engelska

https://youtube.com/playlist?list=PLx7qaWhx0_UEg2NZTh8h6ywrHySZEpV8Y

Intressant. Det kullkastar Daniels antagande att SVT bara har sänt serien i svenskdubbat utförande. Om man med "sänt" bara menar linjära kanaler kan det i och för sig stämma.

Men versionen på YouTube, som måste ha laddats ner från SVT Play, lades upp den 24 mars 2019. Så serien har uppenbarligen funnits innan dess på SVT Play med engelskt tal.

Anders M Olsson

SVT sänder nu serien igen, ett avsnitt varje eftermiddag.

De första två avsnitten finns nu på SVT Play, både på svenska och på engelska med svensk text.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 mars 2022 kl. 12:08:06
SVT sänder nu serien igen, ett avsnitt varje eftermiddag.

De första två avsnitten finns nu på SVT Play, både på svenska och på engelska med svensk text.
Varför envisas SVT med att alltid sända samma Brittiska och Australiensiska live-action om och om och om igen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 mars 2022 kl. 12:19:22
Varför envisas SVT med att alltid sända samma Brittiska och Australiensiska live-action om och om och om igen?
Det är väl inte alls bara brittiska och australiensiska live-actionserier som repriseras väldigt intensivt på SVT, utan det gäller de flesta serier - det mesta på SVT Barn repriseras väldigt intensivt medan de fortfarande har kvar rättigheterna till serierna (oftast några års tid), för att sen oftast gå upp i rök.

En andra chans sänds dock inte alls lika intensivt och ofta som många andra serier. Före den här visningsomgången (som började häromdagen) sändes serien senast i december 2021, och före det i juni - juli 2021. Gången där före var det i oktober - november 2020, så det verkar röra sig om i snitt två visningsomgångar per år (d.v.s. 2 x 13 avsnitt per år). Inte särskilt mycket i det stora hela, och de flesta serier på SVT Barn repriseras väldigt mycket mer än så.

Det ovanliga med En andra chans är däremot att serien har sänts ganska länge - den första sändningen var 2011, och sen verkar den i stort sett ha sänts två gånger per år varje år sedan dess - det enda undantaget var 2018, då serien inte sändes alls (så gissningsvis hade deras dåvarande licensavtal gått ut då).


Jag tycker i alla fall det är en bra serie, så jag ser inga problem med att den sänds ett par gånger om året; tvärtom. :)

Jag skulle dock verkligen vilja veta vilka rollfigurer som alla skådespelarna spelar, då ju alla skådespelarna bara står angivna i grupp. Den enda jag kan säga med 100% säkerhet är att Magnus Härenstam utan tvekan spelar rektorn herr Griffith - hans röst kan ingen ta miste på. I övrigt är jag inte lika säker, men tror att det förhåller sig så här:
Rebecka - Eleonor Telcs
Sophie - Emelie Rosenqvist
Hedvig - Stina Eriksson
David - Leo Hallerstam
Studierektor Haiwyn Sinclaire - Ewa Fröling

Men sen blir det betydligt svårare... Joachim Bergström och Lia Boysen borde man ju verkligen känna igen, men än så länge har jag gått bet... :(

Dubintrested


Daniel Hofverberg

Citat från: Dubinterested skrivet  7 mars 2023 kl. 11:03:23Serien finns nu på SVT Play
Men det första avsnittet finns bara kvar fram till den 29 mars, trots att alla avsnitt inte ens har hunnit sändas än i den här omgången...

Så jämfört med mycket annat på SVT Play är det inte supermycket tid att spela på, men även nu uppskattar jag om ni kunde ta er en titt och se om fler rollfigurer går att identifiera - det är fortfarande ganska ofullständiga dubbningsuppgifter, och då serien dubbats av ett företag som sedermera gått i konkurs är det tyvärr osannolikt att vi kommer kunna få fram officiellt bekräftade uppgifter. :(

E

#13
Jag såg just att den 14 januari så kommer serien sändas igen på SVT Barn.

Eftersom Maria Rydberg översatte serien så kanske du Daniel kan fråga henne om dubbcredits till serien. Är det möjligt?