Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Det känns nästan som att Daniel inte bryr sig om detta med Gstone

Lilla My

Snarare är det väl så att gstone har inte gjort något direkt olagligt eller varit så pass hotande att han känts som ett verkligt hot. Han uttlar sig åt helvete och har ingen ide om hur man kommunicerar samt att han har väldigt kontroversiella åsikter, men han är också väldigt lätt att ignorera och blockera. Skit i honom helt enkelt om han är för dryg, det gör jag. Daniel har ingen skyldighet att banna folk bara för att de är fett irriterande och uttrycker sig korkat. Han gör fortfarande massvis av inlägg som är "normala" och dubbningsrelaterade.

Scoobydoofan1

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 maj 2020 kl. 20:02:56
Det känns nästan som att Daniel inte bryr sig om detta med Gstone
Läs det lilla my har skrivit, hon är rätt klok med det här också. Jag vet att det är jobbigt men ignorera det också, ibland är det svårt men det blir lönsamt i slutet.

E

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  5 maj 2020 kl. 20:30:39
Läs det lilla my har skrivit, hon är rätt klok med det här också. Jag vet att det är jobbigt men ignorera det också, ibland är det svårt men det blir lönsamt i slutet.
Har gjort det, hon är klok jag håller med. Det är svårt att ignorera det ibland men ja ja

Varsågod

Citat från: Lilla My skrivet  5 maj 2020 kl. 20:20:33
Daniel har ingen skyldighet att banna folk bara för att de är fett irriterande och uttrycker sig korkat.

Däremot finns det någonstans en gräns där omfattningen (i volym såväl som grad) av sådant kontroversiellt innehåll kan riskera att skada Dubbningshemsidans anseende, påverka tillströmning av nya medlemmar, etc. Jag antar att Daniel anser att denna gräns ännu ej överträtts.
Det oaktat har vi alla ett egenansvar gentemot diskussionsklimatet och våra medskribenter, och jag tycker att gstone knappast gjort sitt ytttersta på den punkten. "Frihet under ansvar", som man brukar säga.

E

I en del inlägg har han sagt dumma saker om olika folkgrupper. Är inte det olagligt, eller har jag fel

Varsågod

Alla negativa/dumma saker man kan få för sig att säga är inte per automatik olagliga. Däremot har de varit så pass olämpliga att någon form av åtgärd hade varit lämplig, kan jag tycka.

Daniel Hofverberg

Är det så att någon här får PM med olämpligt innehåll och/eller hot, så är det viktigt att ni anmäler till moderator - annars kommer varken jag eller Erika att veta om det.

Vi kan alltså bara utgå ifrån inlägg i trådar, och som Lilla My skriver har det förekommit ett fåtal övertramp och olämpliga uttalanden, men nästan inget är olagligt och majoriteten av inläggen från Gstone är fullt normala.

Kom ihåg att alla får tycka vad de vill, och det är fullt tillåtet att vara både rasist och homofob; hur olyckligt det än må vara. Däremot får man inte uttrycka sig riktigt hur som helst, även fast gränsen för vad som är straffbart är flytande och ofta måste beslutas i domstol - nästan den enda relevanta lagparagrafen man tydligt kan avgöra utan att gå via domstol är olaga hot; och såvitt jag kan bedöma har den gränsen inte passerats.

Med det sagt bör dock alla tänka på hur de uttrycker sig, för även om uttalanden som "Du är dum" knappast är straffbart så är det heller inte särskilt roligt att läsa och bör undvikas. Alla kan i stridens hetta råka uttrycka sig olämpligt, men man gör klokt i att fundera ett par gånger innan man skriver inlägg som skulle kunna uppfattas som stötande.

Därmed inte sagt att allt som är lagligt är okej att skriva, och jag och Erika kan behöva omvärdera allting både en och två gånger, men det är heller ingen lätt balansgång. Gränsen börjar helt klart närma sig, men jag drar mig för att ta till alltför drastiska åtgärder innan man måste.

Och med det sagt, har man något emot personangrepp så är det inte precis det som ni ägnar er åt i den här tråden...? Det är precis därför jag föredrar att ta sådant här via PM, och inte hänga ut enskilda användare offentligt.

Varsågod

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2020 kl. 22:26:10
Och med det sagt, har man något emot personangrepp så är det inte precis det som ni ägnar er åt i den här tråden...? Det är precis därför jag föredrar att ta sådant här via PM, och inte hänga ut enskilda användare offentligt.

Sådana där svepande uttalanden som drar alla över en kam ska man vara väldigt försiktig med att använda. Jag har inte ägnat mig åt personangrepp i tråden, och har nu (om än indirekt) blivit anklagad för att göra det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet  5 maj 2020 kl. 22:33:43
Sådana där svepande uttalanden som drar alla över en kam ska man vara väldigt försiktig med att använda. Jag har inte ägnat mig åt personangrepp i tråden, och har nu (om än indirekt) blivit anklagad för att göra det.
Nej, det var inte riktigt mot dig; utan snarare mot de personer som drog upp Gstone direkt och rakt ut.

Jag ber om ursäkt om mitt uttalande gick att misstolka.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2020 kl. 22:26:10
Det är precis därför jag föredrar att ta sådant här via PM, och inte hänga ut enskilda användare offentligt.

Glömde nämna det också; vi har absolut ingen aning vad gstone och Daniel pratat om och kommit fram till privat. Daniel kanske har gett gstone varningar, de kanske har pratat igenom saker. Vi har ingen aning  ¯\_(ツ)_/¯   Vi vet inget om gstones hemförhållanden, eller uppväxt, eller om han bara är ett supertroll. Jag är medlem på hemsidor som blockar och varnar folk för minsta lilla gnabb, och de är fan inte roliga i längden kan jag säga. Hellre ett forum med högt i tak och generellt chill användare än ett forum sytrt med hårdhandskar där du blir plockad som en gås av femtioelva moderater så fort du säger spade.

Varsågod

Visst, mycket av det som diskuteras parterna emellan är inte synligt för övriga. Gott så.
Man ska dock inte underskatta betydelsen av att signalera vad som är otillåtet, så att det tydligt framgår där det finns anledning att påminna om det. Det vore olyckligt om ambitionen att sköta moderering och dylikt diskret ger sken av att man kan uttrycka sig lite hur som helst utan några direkta konsekvenser.

Soscla

Citat från: Varsågod skrivet  6 maj 2020 kl. 00:05:10
Man ska dock inte underskatta betydelsen av att signalera vad som är otillåtet, så att det tydligt framgår där det finns anledning att påminna om det. Det vore olyckligt om ambitionen att sköta moderering och dylikt diskret ger sken av att man kan uttrycka sig lite hur som helst utan några direkta konsekvenser.

Tycker det varit genomgående att om nån uttrycker sig olämpligt kommer ofta Daniel eller Erika (eller typ hela medborgargardet) och säger ifrån på skarpen. Visst att det inte blir nån "bestraffning" i form av banning men ett hårt ord kan vara straff nog ibland. (men inte varje gång)
It's so fluffy I'm gonna die!

MoraNisse

Hur vanligt e de att en lärare får telefonsamtal 3 gånger under 1 lektion?

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet  6 maj 2020 kl. 00:05:10
Man ska dock inte underskatta betydelsen av att signalera vad som är otillåtet, så att det tydligt framgår där det finns anledning att påminna om det. Det vore olyckligt om ambitionen att sköta moderering och dylikt diskret ger sken av att man kan uttrycka sig lite hur som helst utan några direkta konsekvenser.
Såvitt jag vet har antingen jag eller Erika alltid sagt till när någon gått över gränsen i hur de uttryckt sig (oavsett vem det gäller), antingen genom att vi redigerat det problematiska inlägget eller genom att vi svarat på det i nära anslutning till att det skrevs.

Vi är dock inte mer än människor och periodvis är det mycket aktivitet på forumet, så självklart är det möjligt att vi någon gång kan ha missat något inlägg med personangrepp eller övrigt olämpligt innehåll...