Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dataspel

Startat av TonyTonka, 24 maj 2009 kl. 20:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Teazle
Kommentator: Jonas Leksell

Teazle 2:
Kommentatorer:
Anna-Lena Brundin
Thomas Petterson
Jan Bylund
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

Citat från: gorehound skrivet 30 augusti 2012 kl. 01:04:12
Ett av mina allra största favoriter bland dubbade datorspel är utan tvekan Funcoms Den längsta resan. Vet inte alla röstskådespelare som medverkar, men några som jag känner igen är Regina Lund, Stefan Sauk, Dick Eriksson och Sture Ström. F.ö. ett fantastiskt bra spel som alla borde pröva.

http://www.youtube.com/watch?v=MSJuEHR9j_4
Vilken åldersgräns har det spelet, och vilka konsoler finns det till...
Vill jättegärna ha det spelet :)

gorehound

Citat från: Experten skrivet  4 september 2012 kl. 07:27:48
Vilken åldersgräns har det spelet, och vilka konsoler finns det till...
Vill jättegärna ha det spelet :)
Longest Journey (Längsta Resan) är exklusivt till PC. Däremot är dess uppföljare Dreamfall tillgänglig på Xbox och PC. Uppföljaren är inte dubbad till svenska dessvärre.
Spelet har i Europa fått stämpeln PEGI 16. Förmodligen eftersom det förekommer en hel del svordomar i dialogen, och många pussel kan vara ganska svåra att lösa på egen hand. Själv spelade jag det när det släpptes 1999, då var jag 13 år gammal.

Spelet brukade säljas på en DVD-skiva för några år sedan, men den verkar ha utgått numera. Däremot finns det en Download-version att köpa på de flesta onlinebutikerna som Webbhallen, CD-ON och Discshop.

Experten


gorehound

Citat från: Experten skrivet  6 september 2012 kl. 14:16:31
och jag är ju BARA 12 år :( :(
Ärligt talat så skulle det nog inte förhindra mig att uppleva ett av de bästa äventyrsspelen till PC :) Tycker att du ska pröva det i alla fall.

Experten

ok...
PS: Min storebror (han är 14 år) spelar t.o.m. spel med 16årsgräns...!?

Lilla My

Citat från: Experten skrivet  7 september 2012 kl. 07:09:48
ok...
PS: Min storebror (han är 14 år) spelar t.o.m. spel med 16årsgräns...!?

Jag har aldrig brytt mig om åldersgräns på spel. Det enda jag inte spelat eller köpt är GTA, eftersom jag är ganska säker på att min mamma inte skulle gillat det. Men fyller 18 i år, så då jävlar!

Experten

Citat från: gorehound skrivet 30 augusti 2012 kl. 01:04:12
Ett av mina allra största favoriter bland dubbade datorspel är utan tvekan Funcoms Den längsta resan. Vet inte alla röstskådespelare som medverkar, men några som jag känner igen är Regina Lund, Stefan Sauk, Dick Eriksson och Sture Ström. F.ö. ett fantastiskt bra spel som alla borde pröva.

http://www.youtube.com/watch?v=MSJuEHR9j_4
Vet du vem som gör rösten till vem?
Bara undrade... =)

Karro aka Experten

Myror i Brallan

Experten

Lego Creator Harry Potter och Hemligheternas kammare:
Röst: Hans Wahlgren

carlsson

Nu funderar jag på vilket dator- eller TV-spel som kan ha varit först med svenska röster. Rent tekniskt dök de första spelen med inspelat tal upp redan i början/mitten av 1980-talet, men det var inget som översattes. Exempel på sådana spel var B-17 Bomber till Intellivision, Impossible Mission, Beach Head och Barbie till Commodore 64 m.fl.

Guldkorn-Expressen som jag nämnde i den andra tråden var ett reklamspel från 1991, och där vet jag att samplingarna var på svenska (oj, oj, oj vilken krock, nu körde jag rakt på en stock!) men inte vem som läste in dem.

På Moby Games står att (de tyska?) rösterna till spelet Hugo (1995) gjordes av Michael Habeck och Karin Kernke, medan Wikipedia skriver att i danska TV-serien gjordes Hugo av Michael Brockdorf. Är det månne ett av de tidigaste spelen man kan förvänta sig att hitta uppgifter om svenska röster i? Det bör ha kommit spel med inspelat tal före dess, men "vuxenspel" lägger de sällan ner resurser på att översätta, precis som vi tack och lov slipper dubbade filmer med 15-årsgräns.

TonyTonka

Jag vet att hjälpdialogen i spelet Den Magiska biografen, ett spel från Levande Böcker spelades in omkring 1993-1994, något tidigare än det vet jag inte på rak arm.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

Vet någon rösterna till dessa spel?

Sly Cooper: Thieves in Time
Skylanders (första spelet)

Experten

Skall man vara petnoga så är min storebror 15 och jag är 13

TonyTonka

Casper - Interaktiv sagobok

Casper - Martin Carlberg
Kat - Emelie Duroj
mfl

Sunes Party

Sune - Per Närstad
Mamma Karin - Pia Johansson
Pappa Rudolf - Peter Holst
Anna - Oyana Lugn Rodriguez

Övriga röster bl.a Isabelle Rhedin-Hüttner

Pixelina

Pixelina - Cornelia Bratt

Buzz - The Hollywood Quiz (Playstation 2 förvisso)

Buzz - Felix Herngren
Rose - Annica Smedius
Frågeuppläsare - Hasse Jonsson


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D