Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vem är bäst som Jokern? (spelfilmerna)

Startat av TonyTonka, 10 oktober 2010 kl. 17:03:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Jokern?

Cesar Romero (1966)
0 (0%)
Jack Nicholson (1989)
12 (60%)
Heath Ledger (2008)
5 (25%)
Jared Leto (2016)
0 (0%)
Joaquin Phoenix (2019)
3 (15%)

Antal personer som röstat: 20

Omröstningen avslutas: 13 mars 2047 kl. 18:08:01

TonyTonka

Vem är egentligen bäst som Jokern? (detta är spelfilmerna).
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

SwedishKuriboh

Får säga Heath Ledger här... inget fel alls på Jack Nicholsons version, men Ledger var något helt unikt. RIP

_Alexander_

Helt klart Jack Nicholson, helt fantastisk prestation som folk fortfarande minns efter 20 år.

Heath Ledger gav mig inget vidare intryck, utan kändes mest konstlad, och det känns som att hans Joker-prestation inte alls hade fått samma beröm om han inte avlidit (all respekt mot Heath Ledger, jag gillar honom, men inte som Jokern). Dock tycker jag att hela Dark Knight är rätt medioker faktiskt...

Daniel Hofverberg

Jag är benägen att hålla med Alexander här. Jag anser visserligen att Heath Ledger gjorde en helt okej insats, men alltför märkvärdig var den inte. Och tyvärr håller jag med att största skälet till att han fick så mycket uppmärksamhet för rollen var hans bortgång, och jag anser att han aldrig ens skulle ha blivit nominerad till en Oscar för bästa manliga biroll om han fortfarande varit i livet när Oscarsnomineringarna gjordes. Det är tråkigt, men jag misstänker tyvärr att det är sant...

Annars var Heath Ledger absolut en bra skådis, och hans bortgång mycket tragisk.

TonyTonka

Cesar Romero är det visserligen inget fel på, men Jack Nicholson är alltid den rätte Jokern för mig.

Heath Ledgers Joker stämmer inte in på den Jokern jag vet.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

mockajacka

Samtycker med 83% av röstarna i detta fall. Jack 's' the Jack.
Det man inte vet, har man ingen aning om.

Cadpig

Kul (om än otippad) tråd.

Som det Burton-pervo jag är så kommer alltid Batman (1989) att ligga mig varmast om hjärtat och med det följer även Jack Nicholsons hysteriska prestation. Många påstår att Jack bara spelar sig själv i många av sina filmer och så även i Batman, men jag håller verkligen inte med. Möjligen spelar Jack en twistad parodi på sig själv i form av Jack Napier men när han väl förvandlas till The Joker så släpper han verkligen alla tyglarna.


Okej, med det sagt så avgudar jag Heath Ledgers Joker också. Han gjorde verkligen The Dark Knight. Utan honom hade den varit ganska slätstruken. Snygg men slätstruken. Men att Nolan går till överdrift med sin "realism"-noja och låter Jokern sminka sig och färga håret tycker jag är att gå för långt. Det går emot allt som The Joker är, han är rent kaos, rakt igenom. Både på insidan och utsidan. Dessutom tycks inte Heaths Joker ha särskilt roligt. Han vill liksom bara jävlas för jävlandets skull. Jacks Joker ser sig själv som en konstnär. Han skapar död och förödelse för att det roar honom och för han ser en morbid skönhet i det groteska och våldsamma.

För att citera Kevin Michael Richardson från avsnittet Topsy-Turvy av The Batman:

"Make-Up? Joker need no stinking make-up!"

E

Gammalt Ämne

I den nya filmen Joker så spelas han av Joaquin Phoenix, kan du ta med honom också

Såg den igår och han gjorde verkligen en bra insats

Jack var bra som Jokern men just den filmen tyckte jag var sådär och ganska seg

Erika

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 oktober 2019 kl. 12:22:39
Gammalt Ämne

I den nya filmen Joker så spelas han av Joaquin Phoenix, kan du ta med honom också

Såg den igår och han gjorde verkligen en bra insats

Jack var bra som Jokern men just den filmen tyckte jag var sådär och ganska seg

Fixat! :)

(Passade även på att slänga med Jared Leto som spelade Jokern i "Suicide Squad" från 2016).

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Har ännu inte sätt den nya Jokern. Men än så länge tycker jag ändå att Jared Leto duger bra som Jokern.  ;D

gstone

Citat från: Elios skrivet 27 oktober 2019 kl. 22:44:00
Har ännu inte sätt den nya Jokern. Men än så länge tycker jag ändå att Jared Leto duger bra som Jokern.  ;D

För att vara ärlig har alla varit bra utom Cesar Romero som helt klart bara tog rollen för lönen. Beviset är att inte än råkade raka sig för rollen ! Det är sant kolla up det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Intressant att det gäller just i spelfilmerna, fanns det oro att det bara skulle bli t.ex Mark Hamill annars?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 oktober 2019 kl. 23:08:26
Intressant att det gäller just i spelfilmerna, fanns det oro att det bara skulle bli t.ex Mark Hamill annars?

Så bra var Hamill inte att han toppar Nicholson, Leto eller Phoenix M

Mem han passade bättre än John DiMaggio( mest känd som rösten till Dr.Draken och Bender) i alla fall.

Michael Emerson mest känd från hit serien Lost var dock en superbra Joker !

Han lätt lite som en gay man och lite som en glam rock artist.

Typ David Bowie fast  homosexuell. Det lätt  mycket bättre än jag tror att jag beskriver det. Tro på mig. Det passad in kontexten av filmen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Av alla röster till Jokern i animation är helt klart min favorit Tony Hale  !

Tony Hale är mest känd från komedi serien Arrested Development. Men var aktiv så sent som i sommars som röst åt Gaffe i Toy Story 4 !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2019 kl. 23:41:58
Av alla röster till Jokern i animation är helt klart min favorit Tony Hale  !

Tony Hale är mest känd från komedi serien Arrested Development. Men var aktiv så sent som i sommars som röst åt Gaffe i Toy Story 4 !

När gjorde Tony Hale rösten till Jokern? För övrigt, jag har sett Arrested Development och Toy Story 4, jag vet vem han är.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 28 oktober 2019 kl. 00:01:08
När gjorde Tony Hale rösten till Jokern? För övrigt, jag har sett Arrested Development och Toy Story 4, jag vet vem han är.

Det var filmen Batman Ninja en anime version av Batman gjord i samband med någon animations studio Japan och Warners Brothers.  PingvinenS röst gjords för övrigt av han som var röst till Svampbob i det engelska originalet.

Och tror han som gör rösten till professorn i Powerpuff pinglorna  också gjord en röst.

Filmen heter Batman Ninja den finns med svenskt texxt men inte svenskt tal. Tror den är lite för våldsam barn.


Här kan du läsa mer om den https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batman_Ninja

Jag också att utöver att ha ens makalös röst så har Joker också väldigt snygg mer japanskt påverkade utseende !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2019 kl. 01:55:42
Det var filmen Batman Ninja en anime version av Batman gjord i samband med någon animations studio Japan och Warners Brothers.  PingvinenS röst gjords för övrigt av han som var röst till Svampbob i det engelska originalet.

Och tror han som gör rösten till professorn i Powerpuff pinglorna  också gjord en röst.

Filmen heter Batman Ninja den finns med svenskt texxt men inte svenskt tal. Tror den är lite för våldsam barn.


Här kan du läsa mer om den https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batman_Ninja

Jag också att utöver att ha ens makalös röst så har Joker också väldigt snygg mer japanskt påverkade

Jaha, den
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Jag har ju nu sätt den helt nya Joker och där var ju verkligen Joaquin Phoenix bra iallafall på slutet. Det är där han påminner väldigt mycket om Heath Ledgers gestaltning.  8)
Men tycker nog mer fortfarande om Jack Nicholson. Och sättet han förvandlades till Jokern i den allra första Batman är mer exceptionell när han hamnar i en farlig syra än att han målar ansiktet bara. Det påminner ju mest om Two-Face men det funkar ju också väldigt bra.  ;D

Lilla My

Joaquin, alla fucking dagar i veckan på året. Har aldrig varit intresserad i Batman eller Jokern förut i hela mitt liv, men den senaste filmen alltså. Wow. Finner inga ord för hur bra han var!

Visst har alla varit bra på sitt sätt (trots att jag funnit dem dödstråkiga pga ämnet, lol), men även om Heath Ledger (som varit min favorit fram tills nu) gjorde en fantastiskt tolkning var jag aldrig riktigt investerad eller intresserad av vad hans karaktär var kapabel till att göra. Han var bara psyko, liksom. Joaquin's Joke var riktigt deep. I love it.

Hey Arnold på svenska

Jack Nicholson är Jokern för mig.

Heath Ledger var okej men räddade aldrig filmen.

Jag tycker att filmen Dark Knight var en tråkig film och var den sista filmen jag såg på bio.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Hey Arnold på svenska

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2019 kl. 01:55:42
Det var filmen Batman Ninja en anime version av Batman gjord i samband med någon animations studio Japan och Warners Brothers.  PingvinenS röst gjords för övrigt av han som var röst till Svampbob i det engelska originalet.

Och tror han som gör rösten till professorn i Powerpuff pinglorna  också gjord en röst.

Filmen heter Batman Ninja den finns med svenskt texxt men inte svenskt tal. Tror den är lite för våldsam barn.


Här kan du läsa mer om den https://en.m.wikipedia.org/wiki/Batman_Ninja

Jag också att utöver att ha ens makalös röst så har Joker också väldigt snygg mer japanskt påverkade utseende !

"Och tror han som gör rösten till professorn i Powerpuff pinglorna  också gjord en röst." = Tom Kane
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Elios

#22
Nu när jag sett om dem lite tycker jag även att Jared Leto är cool som Jokern och tycker det är för jävligt om han inte spelar honom mer.  ::)

MOA

Nu när alla ämnerna har blivit flyttade kan väl de indikerade inläggen tas bort

Anders

Av dessa är det nog Nicholson. Han är den som är mest lik Jokern i serietidningarna, både till utseendet och personligheten. Samt den som skulle passa bäst med Mark Hamills röst. Ledger gjorde en helt okej skurk, men ingen särskilt bra Joker enligt mig. Hans roll kändes mer som en karaktär som var utklädd till Jokern med en helt annan gimmick. Jag har hört många resonera att hans Joker är bättre än de föregående för att den är mer "realistisk". De verkar dock glömma att han är en seriefigur som samexisterar i samma universum som en utomjording som får superkrafter under jordens gula sol.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elios

Citat från: MOA skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:26:06
Nu när alla ämnerna har blivit flyttade kan väl de indikerade inläggen tas bort

Eller så skriver jag bara om dem.^^