Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 23:04:45De bryr sig inte om det tyvärr. Sveriges politiker fokuserar ju nästan bara på att pajkasta varandra.
De har olika lösningar på problemen helt enkelt. MP vill ha mindre kärnkraft och högern vill ha mer, båda sidor påstår att deras egna ståndpunkt är bättre för klimatet. Personligen tror jag på mer kärnkraft.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:52:52Detta är inte alls bra...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-fran-m-kd-l-och-sd-ingen-hoghastighetsjarnvag
Om det betyder att den nya regeringen istället vill fokusera på att bygga ut järnvägarna i resten av landet, och se till så att hela landet får snabbtåg, så tycker jag att det finns en viss logik i det. Trots allt har ju Stockholm, Göteborg och Malmö redan X2000 eller liknande snabbtåg, och höghastighetståg innebär inte en så enormt stor skillnad i hastigheten (runt 50 - 60 km/tim snabbare eller liknande).

Ser man till resten av landet är det ju dock mängder av orter som inte har X2000 eller liknande snabbtåg, utan som fortfarande bara har gamla långsamma tåg. Då kan jag tycka att det är viktigare att först se till att hela landet får tillgång till snabbtåg, innan storstäderna ska få ännu snabbare höghastighetståg - just för att det är större skillnad mellan gamla sortens tåg och snabbtåg än det är mellan snabbtåg och höghastighetståg.

om det är så man tänker, så tycker jag det finns en logik i det. Trots allt finns det ju inte obegränsat med pengar, och i slutändan är det ju alltid vi skattebetalare som får betala notan - och då tycker nog jag det är bättre använda pengar att först bygga ut järnvägarna hyfsat så att merparten av landet får tillgång till "vanliga" snabbtåg innan man ser till att Stockholm, Göteborg och Malmö får supersnabba tåg.

Men det råder ju ingen tvekan om att vi behöver åka mer tåg, och att järnvägarna behöver byggas ut - så om högerpartierna inte har tänkt sig att satsa alls på tåg och järnvägar (vilket jag befarar, men inte har några säkra belägg för) så är det väldigt dåliga nyheter... :(


Själv är jag lite orolig för vad som kommer hända med Norrbotniabanan, som ska byggas mellan Umeå och Luleå och där första etappen mellan Umeå och Skellefteå har påbörjats bygget av... Den har nämligen varit planerad väldigt länge, men senast vi hade en Allians-regering (M/KD/C/L) 2006 - 2014 så avbröt de bygget och stoppade alla pengar dit; som gjorde att allt fick börja om på ny kula när Socialdemokraterna tog över 2014. Om det inte vore för det, så hade antagligen järnvägen varit färdigbyggd vid det här laget och Skellefteå hade äntligen haft en tågstation... Om Moderaterna även den här gången stoppar Norrbotniabanan, så finns risken att den aldrig någonsin kommer bli färdig... :(

Men jag hoppas att det ska bli svårare att stoppa den här gången, nu när bygget faktiskt är igång - förra gången var den bara i planeringsstadiet, och det är ju viss skillnad att stoppa ett projekt där man håller på med projektering och markinlösen än ett projekt där man faktiskt har börjat bygga själva järnvägen (om än bara i liten skala). Moderaternas lokala representant i Skellefteå, oppositionsrådet i Skellefteå kommunfullmäktige, har "lovat" att Moderaterna inte kommer att stoppa Norrbotniabanan; men hur mycket kontakt han faktiskt har med de som bestämmer i Stockholm låter jag vara osagt...

Citat från: Fred skrivet  5 oktober 2022 kl. 00:13:08De har olika lösningar på problemen helt enkelt. MP vill ha mindre kärnkraft och högern vill ha mer, båda sidor påstår att deras egna ståndpunkt är bättre för klimatet. Personligen tror jag på mer kärnkraft.
Oavsett vilka energislag man förespråkar, så råder det ju ingen tvekan om att vi behöver mer el; och då är det egentligen av underordnad betydelse om det kommer från vindkraft, vattenkraft och/eller kärnkraft.

Problemet just nu är ju att inga företag vill satsa pengar på kärnkraft, då det är så oerhört dyrt så att det inte är ekonomiskt lönsamt att bygga - och energimarknaden är ju avreglerad sedan 1980-talet, så att det är energiföretagen själva som bestämmer vilka energislag de vill satsa på. Så om inte regeringen kommer med statliga subventioner som gör det mer lockande är det inte troligt att det blir nya kärnkraftverk - och även om de kommer med nya subventioner är ju frågan hur dessa ska finansieras, då ju Moderaterna inte direkt blivit kända för att vilja höja skatterna...

Även om det med subventioner går att övertala företag att börja bygga kärnkraft, så tar det minst 10 år att bygga ett nytt kärnkraftverk; och vi kommer behöva mer el långt före det. Därför duger det inte med bara kärnkraft, utan det behövs ny vindkraft också; just för att vindkraft är det som är billigast och går snabbast att bygga och som därmed är mest intressant för energiföretagen som ska finansiera det hela.

Sen tycker jag personligen att det borde satsas mer på vattenkraft, för även fast alla energislag har sina för- och nackdelar så är fördelarna där att det är oerhört stabilt och planerbart. I Skellefteå kommun är det i stort sett enbart vattenkraft som gäller, och vattenkraften från Skellefteälven har varit stabil och pålitlig i 40 års tid utan att ligga nere en enda dag. Kärnkraft däremot måste ju alltid ligga nere vissa delar av året på grund av säkerhetsinspektioner, underhåll och liknande (och nu senast, när någon klantat sig så att Ringhals 4 måste vara stängt ända till slutet av januari) - och vindkraft är svårt att planera i förväg då det beror på hur mycket det blåser.

Jabberjaw

Rekommenderar den här som jag såg nyligen.
Måns Möller & Özz - Världens Historia
Den snuddar på komik och blandar historia och lite miljötänk i en givande Stand-up. Kanske inte i allas smak, men jag tyckte om den. :) Finns en kul scen i slutet 8)

Men annars så tycker jag mina medmänniskor i detta landet är totalt nonchalanta i allt som gäller miljö och medmänsklighet att göra.  Folk söker bekräftelse på LinkedIn, Facebook och övriga sociala medier. Man godhetsknarkar och gillar inlägg som handlar om miljö. För att sedan varje dag gasa runt i sin bil till jobbet, istället för åka kommunalt inne i stan. Bosätter sig på tok förlångt bort från sitt arbete tex. Men när man tar upp detta så får man sura miner.

Idiotiska saker i trafiken varje dag
# Cykel idioter. Dom anser att köra kors och tvärs är ok. Att komma flygandes i 50km/h och elsparkcyklar så alla fordon såsom lastbilar och övriga bilister tvingas bromsa och sedan gasa igen. Av alla som man ser ute som ser sig för så är det väl 1 på 10 som planerar sitt cyklande innan ett övergångsställe...  Likaså filbyten där folk accelererar om en bil för att sedan tokgasa iväg på avfarten upp i röven på nästa bil och tvingas hänga sig på bromsen. Som @Goliat är inne på längre upp så behöver man ju bara "leasa" sin bil. Då behöver man inte bry sig om hur man kör, jätte smidigt för 90% av Svenssons som e ute och kör som riksmongon i trafiken. Gas, broms, gas, broms = körstilen inne i städerna.

Vi betalar ju dock tillräckligt hög skatt i det här landet för att våra folkvalda politiker skall kunna ta budgeten och göra skillnad för våran miljö. Kanske inte för hela jorden, men iallafall för att Sverige skall dra sitt strå till stacken. För min del får gärna bensin och diesel höjas för alla stationer i närområdet av en storstad. Så att folk kanske väljer tåg iallafall 2-3 gånger i veckan och tar bilen till jobbet för att handla påvägen hem eller liknande praktikaliteter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 oktober 2022 kl. 21:44:58För min del får gärna bensin och diesel höjas för alla stationer i närområdet av en storstad. Så att folk kanske väljer tåg iallafall 2-3 gånger i veckan och tar bilen till jobbet för att handla påvägen hem eller liknande praktikaliteter.
Det är en bra idé i teorin, men jag tror tyvärr inte att det är juridiskt och praktiskt genomförbart. Nu är jag ingen jurist, men jag betvivlar att det är lagligt att särbehandla på det sättet beroende på var man bor (eller var bensinstationen ligger). Dessutom skulle det bli en administrativ mardröm, då ju de flesta bensinstationer är kedjor som finns över hela landet. Plus att det vore svårdefinierat vad som egentligen anses som storstad, och vad som anses som tillräckligt nära sådana.

Personligen tror jag mer på att subventionerna kollektivtrafiken, så att biljetter till kollektivtrafiken blir tillräckligt billig så att folk som har möjlighet inte längre vill ta bilen; eller åtminstone inte hela tiden. Nu är kanske biljettpriserna billigare i Stockholm (jag vill minnas att tunnelbanan där var ganska billig senast jag var där, men det var i och för sig ganska många år sedan), men i alla fall här i Skellefteå känner jag flera som tar bilen just för att bussbiljetterna börjar vara så svindyra så att det paradoxalt nog blir billigare att köra egen bil... :(
(Bor man lite utanför Skellefteå är det heller inte alltid möjligt med buss, då det finns gott om småorter här i närheten som bara har 2 eller 3 bussar om dagen, men nu syftar jag alltså på sådana personer som bor så pass bra till att det hade varit möjligt att ta buss)

Och så brukar forskningen visa att det oftast fungerar bättre med morötter än piskor, så att säga.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2022 kl. 01:31:45Det är en bra idé i teorin, men jag tror tyvärr inte att det är juridiskt och praktiskt genomförbart. Nu är jag ingen jurist, men jag betvivlar att det är lagligt att särbehandla på det sättet beroende på var man bor (eller var bensinstationen ligger). Dessutom skulle det bli en administrativ mardröm, då ju de flesta bensinstationer är kedjor som finns över hela landet. Plus att det vore svårdefinierat vad som egentligen anses som storstad, och vad som anses som tillräckligt nära sådana.

Personligen tror jag mer på att subventionerna kollektivtrafiken, så att biljetter till kollektivtrafiken blir tillräckligt billig så att folk som har möjlighet inte längre vill ta bilen; eller åtminstone inte hela tiden. Nu är kanske biljettpriserna billigare i Stockholm (jag vill minnas att tunnelbanan där var ganska billig senast jag var där, men det var i och för sig ganska många år sedan), men i alla fall här i Skellefteå känner jag flera som tar bilen just för att bussbiljetterna börjar vara så svindyra så att det paradoxalt nog blir billigare att köra egen bil... :(
(Bor man lite utanför Skellefteå är det heller inte alltid möjligt med buss, då det finns gott om småorter här i närheten som bara har 2 eller 3 bussar om dagen, men nu syftar jag alltså på sådana personer som bor så pass bra till att det hade varit möjligt att ta buss)

Och så brukar forskningen visa att det oftast fungerar bättre med morötter än piskor, så att säga.

Ledsen att säga det men jag tror inte att du lever i samma värld som jag. Precis som med Covid pandemin så har folk utanför storstäderna inte sett hela utvecklingen på samma sätt som vi som rör oss konstant i "centrum" av saker. Det är givet att man inte kan begära att människor ska åka kollektivt konstant. Men i ärlighetens namn så kommer inte småsinta lösningar att fungera för att folk skall ta buss och tåg till jobbet istället för leasing bilen. :o

Det finns ju direkt tåg här tex. Så varför tar folk bilen varje dag för att sitta i köerna? :


För att inte tala om alla dom nötter som bosätter sig neråt i landet men söker arbetsplatser på Volvo eller liknande som konstant åker denna rutten:



Inställningen i storstan är = Ta bilen till jobbet, gasa bromsa. Stressa och kör om andra billister och kasta dig in framför. E det 200m kvar tills det blir enfiligt då ska alla Volvo XC bilar köra om i vänsterfilen. Och efter jobbet ska dom kasta sig före allt och alla för att hämta ungarna på dagis eller något? När dom kommit hem så e dom hemma 10min. Sedan är det dags att starta bilen igen och åka och handla cigg, snus, pizza, småskit. :) Säger bara som det är, om man inte ser problemet från verkligheten så kommer man aldrig att kunna ändra något. Folk som säger att dom måste ha sin bil till jobbet är förmodligen lata. Biljettpriserna är i princip så nerpressade dom bara går om man väljer 365 dagars periodkort. Vet inte hur det ser ut i Stockholm men antar priserna är någorlunda samma som i Göteborg på periodkorten. Kan dock inte uttala mig exakt där då jag inte bott i Stockholm. Tror knappast periodkorten går på 3-4.000kr. Så varför jämföra att periodkorten är så dyra kontra att äga en bil. Det finns inga argument för att man skall ha bilen egentligen nuförtiden om man inte bor långt utanför "stan" eller sin arbetsplats på landet. Där närmsta affär kan vara 20-30 minuter bort enkelväg med bil. Finns hemleverans av det mesta och många transportföretag för paketleveranser går ju över till mer och mer gröna alternativ. :)

Säger inte att jag är något helgon. Har en hobby bil som körs på sommaren. Och åker kollektivt varje dag 365 dagar om året till jobbet. Det gjorde jag även när det tog 40-50min med bussen. Så jag har iallafall gott samvete, men det börjar synas igenom mer och mer vilka som använder svepskäl och bortförklaringar till varför man åker bil till jobbet. Som sagt jag jämför enbart med folk i storstäderna. Bor man på en liten plätt ute mitt i ingenstans så tycker jag absolut att man bör ha en bil.





Fred

#95
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 21:15:26Om det betyder att den nya regeringen istället vill fokusera på att bygga ut järnvägarna i resten av landet, och se till så att hela landet får snabbtåg, så tycker jag att det finns en viss logik i det. Trots allt har ju Stockholm, Göteborg och Malmö redan X2000 eller liknande snabbtåg, och höghastighetståg innebär inte en så enormt stor skillnad i hastigheten (runt 50 - 60 km/tim snabbare eller liknande).

Ser man till resten av landet är det ju dock mängder av orter som inte har X2000 eller liknande snabbtåg, utan som fortfarande bara har gamla långsamma tåg. Då kan jag tycka att det är viktigare att först se till att hela landet får tillgång till snabbtåg, innan storstäderna ska få ännu snabbare höghastighetståg - just för att det är större skillnad mellan gamla sortens tåg och snabbtåg än det är mellan snabbtåg och höghastighetståg.

om det är så man tänker, så tycker jag det finns en logik i det. Trots allt finns det ju inte obegränsat med pengar, och i slutändan är det ju alltid vi skattebetalare som får betala notan - och då tycker nog jag det är bättre använda pengar att först bygga ut järnvägarna hyfsat så att merparten av landet får tillgång till "vanliga" snabbtåg innan man ser till att Stockholm, Göteborg och Malmö får supersnabba tåg.

Men det råder ju ingen tvekan om att vi behöver åka mer tåg, och att järnvägarna behöver byggas ut - så om högerpartierna inte har tänkt sig att satsa alls på tåg och järnvägar (vilket jag befarar, men inte har några säkra belägg för) så är det väldigt dåliga nyheter... :(


Själv är jag lite orolig för vad som kommer hända med Norrbotniabanan, som ska byggas mellan Umeå och Luleå och där första etappen mellan Umeå och Skellefteå har påbörjats bygget av... Den har nämligen varit planerad väldigt länge, men senast vi hade en Allians-regering (M/KD/C/L) 2006 - 2014 så avbröt de bygget och stoppade alla pengar dit; som gjorde att allt fick börja om på ny kula när Socialdemokraterna tog över 2014. Om det inte vore för det, så hade antagligen järnvägen varit färdigbyggd vid det här laget och Skellefteå hade äntligen haft en tågstation... Om Moderaterna även den här gången stoppar Norrbotniabanan, så finns risken att den aldrig någonsin kommer bli färdig... :(

Men jag hoppas att det ska bli svårare att stoppa den här gången, nu när bygget faktiskt är igång - förra gången var den bara i planeringsstadiet, och det är ju viss skillnad att stoppa ett projekt där man håller på med projektering och markinlösen än ett projekt där man faktiskt har börjat bygga själva järnvägen (om än bara i liten skala). Moderaternas lokala representant i Skellefteå, oppositionsrådet i Skellefteå kommunfullmäktige, har "lovat" att Moderaterna inte kommer att stoppa Norrbotniabanan; men hur mycket kontakt han faktiskt har med de som bestämmer i Stockholm låter jag vara osagt...
Oavsett vilka energislag man förespråkar, så råder det ju ingen tvekan om att vi behöver mer el; och då är det egentligen av underordnad betydelse om det kommer från vindkraft, vattenkraft och/eller kärnkraft.

Problemet just nu är ju att inga företag vill satsa pengar på kärnkraft, då det är så oerhört dyrt så att det inte är ekonomiskt lönsamt att bygga - och energimarknaden är ju avreglerad sedan 1980-talet, så att det är energiföretagen själva som bestämmer vilka energislag de vill satsa på. Så om inte regeringen kommer med statliga subventioner som gör det mer lockande är det inte troligt att det blir nya kärnkraftverk - och även om de kommer med nya subventioner är ju frågan hur dessa ska finansieras, då ju Moderaterna inte direkt blivit kända för att vilja höja skatterna...

Även om det med subventioner går att övertala företag att börja bygga kärnkraft, så tar det minst 10 år att bygga ett nytt kärnkraftverk; och vi kommer behöva mer el långt före det. Därför duger det inte med bara kärnkraft, utan det behövs ny vindkraft också; just för att vindkraft är det som är billigast och går snabbast att bygga och som därmed är mest intressant för energiföretagen som ska finansiera det hela.

Sen tycker jag personligen att det borde satsas mer på vattenkraft, för även fast alla energislag har sina för- och nackdelar så är fördelarna där att det är oerhört stabilt och planerbart. I Skellefteå kommun är det i stort sett enbart vattenkraft som gäller, och vattenkraften från Skellefteälven har varit stabil och pålitlig i 40 års tid utan att ligga nere en enda dag. Kärnkraft däremot måste ju alltid ligga nere vissa delar av året på grund av säkerhetsinspektioner, underhåll och liknande (och nu senast, när någon klantat sig så att Ringhals 4 måste vara stängt ända till slutet av januari) - och vindkraft är svårt att planera i förväg då det beror på hur mycket det blåser.
Vattenkraft är jättebra men i söder där elen är dyr finns det inte så mycket vattendrag som man kan använda. Så antingen får man avskaffa elområderna och låta södra Sverige leva på Norrlands eller bygga ny kärnkraft i söder. Vindkraften fungerar bara som komplement. Och du säger att det kommer att ta tio år för kärnkraften att bli lönsam. Må så vara, men efter tio år så kommer vi så fall ha en god avkastning. Vad vi i söder ska leva på innan dess vet jag inte, i värsta fall får vi importera fossilt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  6 oktober 2022 kl. 04:32:13Vattenkraft är jättebra men i söder där elen är dyr finns det inte så mycket vattendrag som man kan använda. Så antingen får man avskaffa elområderna och låta södra Sverige leva på Norrlands eller bygga ny kärnkraft i söder. Vindkraften fungerar bara som komplement. Och du säger att det kommer att ta tio år för kärnkraften är bli lönsam. Må så vara, men efter tio år så vi så fall ha en god avkastning. Vad vi i söder ska leva på innan dess vet jag inte, i värsta fall får vi importera fossilt.
Helt klart behöver Sverige bättre möjligheter att transportera el mellan norra och södra Sverige, för det är ju ett faktum att det åtminstone just nu oftast är överskott på el i norr och underskott i söder. Det borde ha gjorts för flera decennier sedan, men utbyggnaden av sådana ledningar är ju tyvärr kraftigt eftersatt...

Största problemet med kärnkraften är väl egentligen att få företag att vilja investera i det, då ju politiker inte själva kan besluta om energislag utan är beroende av vad energiföretagen vill investera i och anser lönsamt. Då vore det bäst om alla politiska partier vore överens, så att företagen kan lita på att eventuella subventioner och skattesatser förblir lika under hela perioden som bygget pågår; troligtvis tre mandatperioder - för hur ska något företag våga satsa på något som är så dyrt, om det finns risk att alla utlovade löften försvinner om fyra år om det blir en ny regering...?

Mer akut är att hitta någon lösning på de höga energipriserna, vilket ju främst beror på det idiotiska systemet som EU har att el måste säljas till samma pris både utomlands och inrikes - så att priset sätts av det land som är beredda att betala mest för elen. Därför hjälper det ju inte hur mycket billig el vi än har, så länge som något EU-land har brist på el så att de är beredda att betala mer. Där krävs det akuta lagändringar på EU-nivå, så att varje land kan få sätta olika priser inom landet och vid export.
(Därav att energipriserna oftast är dyrare i söder, då det finns ont om ledningar för att exportera el till andra länder från norra Sverige)

Disneyfantasten


Disneyfantasten



Disneyfantasten

Lika bra att få detta sagt med en gång innan dagen är slut: idag (den 22 april) är det Earth Day!

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 20:52:17Här är något som jag vill att ALLA (och då menar jag verkligen ALLA) MÅSTE se!;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XbnGaW/okad-flygturbulens-nar-temperaturerna-stiger
Ingen större överraskning, i mina ögon. Å andra sidan tror jag dock att merparten redan följer rekommendationen i artikeln och är fastspända jämt när de sitter på plats - det har ju också flygplanspersonalen rekommenderat via utrop i högtalarna i ganska många år. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2023 kl. 21:48:27Ingen större överraskning, i mina ögon. Å andra sidan tror jag dock att merparten redan följer rekommendationen i artikeln och är fastspända jämt när de sitter på plats - det har ju också flygplanspersonalen rekommenderat via utrop i högtalarna i ganska många år. :)

Fast det blir jobbigt för planpassagerare som behöver gå på toa på planet om turbulens ska inträffa oftare då de måste hålla sig vilket kan bli svårt i längden, plus att det också är just flyg som är "boven".

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juni 2023 kl. 22:45:41Fast det blir jobbigt för planpassagerare som behöver gå på toa på planet om turbulens ska inträffa oftare då de måste hålla sig vilket kan bli svårt i längden, plus att det också är just flyg som är "boven".
Det blir ju extra jobbigt om man ska röka.