Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Guillermo del Toros Pinocchio (2022)

Startat av gstone, 27 juli 2022 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Guillermo del Toro ska göra en ny stop motion animerad version av Pinocchio.

Den kommer ut snare i år.


https://www.youtube.com/watch?v=Tbl5Lbi4xEs
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Har längtat efter denna i över ett år nu! Är så jävla hyped aaaaaaah!!! <3

gstone

Den andra trailern har nu dubbats.

Så vi kan nog säga att filmen också kommer dubbas :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Tomas Bolme hade passat bra som Geppetto.  ;D ;D

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Varför denna "epidemi" av Pinocchio-filmer?

Sagan om Pinocchio har kanske inte filmats fullt lika ofta som A Christmas Carol, men ändå fler gånger än som skulle behövas. Vad världen behöver nu är knappast en ny Pinocchio-film, och inte heller någon ny Julsaga.

Kära filmskapare, plocka fram er fantasi och gör något nyskapande istället för att göra om sånt som redan gjorts till förbannelse!

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2022 kl. 17:40:38Varför denna "epidemi" av Pinocchio-filmer?

Sagan om Pinocchio har kanske inte filmats fullt lika ofta som A Christmas Carol, men ändå fler gånger än som skulle behövas. Vad världen behöver nu är knappast en ny Pinocchio-film, och inte heller någon ny Julsaga.

Kära filmskapare, plocka fram er fantasi och gör något nyskapande istället för att göra om sånt som redan gjorts till förbannelse!
För att det är en bra saga som kan berättar på olika sätt, beroende på hur nära man vill hålla sig till orginal-storyn och vilken sorts historia man vill berätta.

Kan ju tillägga att filmer tar lång tid på sig att göras, så om flera olika filmbolag börjar prata om att göra en t.ex. Pinocchio-film kan de ju inte veta att flera har samma ide fören filmerna redan passerat ide-stadiet.

Jag älskar för övrigt att både Disney och Del Toro släpper varsin Pinocchio-film i år, om än bara för att åter igen bevisa hur långt Disney kommit från sin magi och berättande och för att jämföra hur hjärtlös Disney's version är gentemot Del Toro's  :P

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2022 kl. 17:40:38Varför denna "epidemi" av Pinocchio-filmer?

Sagan om Pinocchio har kanske inte filmats fullt lika ofta som A Christmas Carol, men ändå fler gånger än som skulle behövas. Vad världen behöver nu är knappast en ny Pinocchio-film, och inte heller någon ny Julsaga.

Kära filmskapare, plocka fram er fantasi och gör något nyskapande istället för att göra om sånt som redan gjorts till förbannelse!

Håller med (även om Guillermo del Toros filmatisering verkar intressant), och om man inte klarar av att skapa något helt nytt så vore det kul med t. ex. en filmatisering av Den siste draken (av Edith Nesbit) - den har mig veterligen aldrig blivit filmad. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 14 november 2022 kl. 20:12:41För att det är en bra saga som kan berättar på olika sätt, beroende på hur nära man vill hålla sig till orginal-storyn och vilken sorts historia man vill berätta.
Förvisso sant, men kan verkligen sagan berättas på mer än 121 olika sätt...? För det är nämligen så många filmversioner som verkar finnas av Pinocchio, att döma av en kort stunds letande (och då har jag ändå bortsett från de 79 fall där ett enskilt avsnitt av en TV-serie har ägnats åt Pinocchio)...

I just det här fallet kan det väl försvaras med att Disney och Guillermo del Toro knappast var medvetna om varandras filmer när produktionen inleddes för åratal sedan, men jag hoppas att alla har det goda omdömet att lugna sig med filmversioner av Carlo Collodis saga efter att den här kommer ut. Det borde som sagt inte finnas så mycket mer att berätta.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2022 kl. 17:40:38Kära filmskapare, plocka fram er fantasi och gör något nyskapande istället för att göra om sånt som redan gjorts till förbannelse!
Jag håller med, och det verkar helt klart finnas brister när det gäller att skapa nya fristående verk som inte redan har gjorts femtioelva gånger.

Just Guillermo del Toros version verkar ju dock intressant, men det främst beroende på att det är just han och inte så mycket på förlagan.

Lilla My

Men vad ni klagar!  ;)

Är det dock inte Disney's fel som gjorde berättelsen så pass populär på 40-talet som gjort att det blivit så många olika berättelser baserade på boken? Sedan att Disney gör en ny-version av sin tecknade är ju givet, då de verkar vilja slakta precis alla sina klassiker med en live action-version. Är väl en slump att det råkar komma så pass många Pinocchio-filmer just i år.

Sedan finns det ju fruktansvärt många filmer som är unika som kommer varje år, det är bara att kolla utanför USA för att se en hel uppsjö med fantastiska och nyskapande filmer.

Disneyfantasten

Har inte sett varken denna eller detta års nyversion från Disney ännu, men jag måste medge att Netflix-filmen ser ännu värre ut än Disneys nyversion från 2022, och den ser hemsk ut vill jag lova, faktum är att jag skulle sträcka mig så långt som att säga att Disneys nyinspelning av Pinocchio är absolut värst utav alla Disneys nyinspelningar, utan minsta lilla tvivel.

Lilla My

Disney's ser kass ut, denna ser dock helt amazing ut. Är så taggad!  :-*

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2022 kl. 20:36:48I just det här fallet kan det väl försvaras med att Disney och Guillermo del Toro knappast var medvetna om varandras filmer när produktionen inleddes för åratal sedan, men jag hoppas att alla har det goda omdömet att lugna sig med filmversioner av Carlo Collodis saga efter att den här kommer ut. Det borde som sagt inte finnas så mycket mer att berätta.
Jag har ingen aning om hur länge Guillermo del Toros version har varit i produktion, men det är ändå troligt att han kände till Disneys planer. Det hör liksom till när man är verksam i en bransch att hålla ögonen på sina konkurrenter. Även om han inte hade några konkreta uppgifter bör han ändå ha kunnat gissa sig till det eftersom Disney i princip betar av alla sina gamla tecknade filmer och gör spelfilmer av dem. Så en nyinspelning av Pinocchio var väntad, och måste komma förr eller senare.

Oavsett vilket är det svårt att förstå hans beslut att gå vidare med projektet trots alla andra filmatiseringar som redan finns. Hans film kanske får en del uppmärksamhet för stunden, men om några år kommer den alldeles säkert att vara bortglömd och ha drunknat i bruset tillsammans med alla andra filmatiseringar av samma saga.

Trailern gör mig inte precis angelägen om att se Guillermo del Toros version. Snarare avskräcker den mig. Jag förmodar att jag kan vara glad för att jag inte längre abonnerar på Netflix! :)

Elios

Håller med om att det börjar bli uttjatat. Var ju samma sak med Djungelboken där ett tag att det kom hur jävla många versioner och sagor som helst där. Så man ska inte mjölka allt för mycket. ^^

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 november 2022 kl. 10:15:06Jag har ingen aning om hur länge Guillermo del Toros version har varit i produktion, men det är ändå troligt att han kände till Disneys planer. 
Du vet om att Del Toro's är stop motion eller hur?

Det skulle ta Disney att göra typ tre olika versioner av deras Pinocchio som der tar att göra en film i stop motion.