Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bagaren och Spisen i Skönheten och Odjuret

Startat av Disneyfantasten, 6 april 2021 kl. 21:53:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har funderat och tror att det skulle kunna vara Johan Hedenberg som spelar Spisen samt att Figge Norling spelar både Bagaren och mannen med repliken "bakom hennes vackra skal är förvirringen total, hon är inte alls som vanligt folk"...

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 17:56:12
Jag har funderat och tror att det skulle kunna vara Johan Hedenberg som spelar Spisen samt att Figge Norling spelar både Bagaren och mannen med repliken "bakom hennes vackra skal är förvirringen total, hon är inte alls som vanligt folk"...
Är det inte lite tidigt för båda de två inom dubbning sammanhang? Jag kan iallafall inte hitta någon dubbning när jag söker på svenska röster och credits som Figge innan 2000-talet...

Adam Larsson

Citat från: Marcus R skrivet  5 september 2021 kl. 17:59:30
Är det inte lite tidigt för båda de två inom dubbning sammanhang? Jag kan iallafall inte hitta någon dubbning när jag söker på svenska röster och credits som Figge innan 2000-talet...
Vad jag vet har ingen av dem ens jobbat för Doreen Denning.

Erika

Citat från: Marcus R skrivet  5 september 2021 kl. 17:59:30
Är det inte lite tidigt för båda de två inom dubbning sammanhang? Jag kan iallafall inte hitta någon dubbning när jag söker på svenska röster och credits som Figge innan 2000-talet...

För Figge Norling är det, som du redan har påpekat, lite väl tidigt, men Johan Hedenberg började dubba redan på 80-talet.

Marcusen

Citat från: Erika skrivet  5 september 2021 kl. 18:25:10
För Figge Norling är det, som du redan har påpekat, lite väl tidigt, men Johan Hedenberg började dubba redan på 80-talet.
Men så vitt jag vet inte hos Doreen Denning.

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet  5 september 2021 kl. 17:59:30
Är det inte lite tidigt för båda de två inom dubbning sammanhang? Jag kan iallafall inte hitta någon dubbning när jag söker på svenska röster och credits som Figge innan 2000-talet...
Citat från: Adam Larsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:13:32
Vad jag vet har ingen av dem ens jobbat för Doreen Denning.
Citat från: Erika skrivet  5 september 2021 kl. 18:25:10
För Figge Norling är det, som du redan har påpekat, lite väl tidigt, men Johan Hedenberg började dubba redan på 80-talet.
Citat från: Marcus R skrivet  5 september 2021 kl. 18:27:59
Men så vitt jag vet inte hos Doreen Denning.

Figge Norling medverkade faktiskt i Hjälp Jag Är En Fisk 2000 som regisserades av Doreen Denning, där han spelade Pappa!

Enligt forumsmedlemmen Alexander Lundahl (som publicerat den kompletta rollistan till Bumbibjörnarna så har Figge Norling själv bekräftat genom mail att han medverkade i Bumbibjörnarna när den serien dubbades 1989-1991, närmare bestämt avsnitt 16 som har titeln Over The River and Through The Trolls där han spelade Trollet Knäpp och Kusken, exakt när det avsnittet dubbades vet jag dock inte...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 18:35:13
Figge Norling medverkade faktiskt i Hjälp Jag Är En Fisk 2000 som regisserades av Doreen Denning, där han spelade Pappa!

Enligt forumsmedlemmen Alexander Lundahl (som publicerat den kompletta rollistan till Bumbibjörnarna så har Figge Norling själv bekräftat genom mail att han medverkade i Bumbibjörnarna när den serien dubbades 1989-1991, närmare bestämt avsnitt 16 som har titeln Over The River and Through The Trolls där han spelade Trollet Knäpp och Kusken, exakt när det avsnittet dubbades vet jag dock inte...
Det är ju dock ingenting som stärker din teori, att han varit med i en dubbning gjord av Doreen Denning flera år senare betyder inte att han är med i Skönheten och Odjuret. Med Bumbibjörnarna är tidsperioden bättre fast det är ju dubbningar gjorda av ett helt annat bolag i en helt annan stad.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2021 kl. 18:39:37
Det är ju dock ingenting som stärker din teori, att han varit med i en dubbning gjord av Doreen Denning flera år senare betyder inte att han är med i Skönheten och Odjuret. Med Bumbibjörnarna är tidsperioden bättre fast det är ju dubbningar gjorda av ett helt annat bolag i en helt annan stad.

Förvisso, men i stort sätt alla dubbare är frilansare och Figge Norling är antagligen bosatt i Stockholm eftersom han fortfarande är flitigt aktiv i dubbningssammanhang...

Helt omöjligt är det iallafall inte, men det är onekligen synd att så många rollistor är så inkompletta...

Gustav Jonsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 18:44:21
Förvisso, men i stort sätt alla dubbare är frilansare och Figge Norling är antagligen bosatt i Stockholm eftersom han fortfarande är flitigt aktiv i dubbningssammanhang...

Helt omöjligt är det iallafall inte, men det är onekligen synd att så många rollistor är så inkompletta...
Fast det är ju också så att Figge och Johan inte låter som karaktärerna.

Marcusen


Henrik Karlsson

Har någon frågat Oscar Isaksson? Han brukar veta mycket om dubbningar...

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet  5 september 2021 kl. 18:49:01
Det är väl också lite för tidigt skulle jag tro.

Helt omöjligt är det dock inte eftersom han medverkade i Rädda Willy 2 1995 spm dubbades av Barrefelt!

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  5 september 2021 kl. 18:47:16
Fast det är ju också så att Figge och Johan inte låter som karaktärerna.

Vilka tycker då du att det låter som?

Gustav Jonsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2021 kl. 18:54:44
Helt omöjligt är det dock inte eftersom han medverkade i Rädda Willy 2 1995 spm dubbades av Barrefelt!

Vilka tycker då du att det låter som?
Jag vet inte vem det låter som, men det är i alla fall inte Figge och Johan. Rädda Willy 2 styrker inte heller din teori för det är ju i alla fall 3 år i mellan.

Det var någon som nämnde att det kan vara medlemmarna i kören och då går det ju inte att få reda på vem det är.

gstone

Det är Sven Erik Vikström som sjunger bakom hennes vackra fasad är förvirring total.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 september 2021 kl. 19:08:51
Det är Sven Erik Vikström som sjunger bakom hennes vackra fasad är förvirring total.
Det kan stämma, han är ju trots allt operasångare och har dubbat för Doreen Denning.