Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vad föredrar ni Disney eller Pixar?

Startat av Zebastian, 16 maj 2022 kl. 07:51:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad föredrar ni?

Disney
4 (50%)
Pixar
4 (50%)

Antal personer som röstat: 8

Zebastian



Disneyfantasten


Lilla My

Pixar. Bättre stories, bättre arbetsvillkor för animerarna och vågar ta mer risker och utmaningar än Disney.

moviefan

Föredrar Disney, särskilt de äldre hand animerade filmerna.   ;)

Daniel Hofverberg

Jag tycker det är svårt att göra en rättvis jämförelse, då det blir som att jämföra äpplen med päron. Pixar har trots allt bara funnits sedan 1986 (men producerade inte sin första långfilm förrän 1995), medan Disney har funnits sedan 1923. Och vi kan nog alla vara ganska överens om att Disney 1924 är stor skillnad jämfört med Disney 2022...

Ser man totalt på företagens samlade produktioner från start och fram tills idag föredrar jag Disney, framförallt genom deras äldre handtecknade filmer, men ser man på de filmer som kommit ut från respektive företag de senaste 10 åren föredrar jag nog Pixar.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2022 kl. 08:49:51
Jag tycker det är svårt att göra en rättvis jämförelse, då det blir som att jämföra äpplen med päron. Pixar har trots allt bara funnits sedan 1986 (men producerade inte sin första långfilm förrän 1995), medan Disney har funnits sedan 1923. Och vi kan nog alla vara ganska överens om att Disney 1924 är stor skillnad jämfört med Disney 2022...

Ser man totalt på företagens samlade produktioner från start och fram tills idag föredrar jag Disney, framförallt genom deras äldre handtecknade filmer, men ser man på de filmer som kommit ut från respektive företag de senaste 10 åren föredrar jag nog Pixar.

Får jag fråga dig menar du Disney i allmänhet eller bara Walt Disney Animation Studios?

För de filmer Walt Disney Animation Studios producerat de senaste 10 åren (om vi utgår ifrån att du menar 2012-2022) tycker jag är riktigt bra medans nyinspelningarna antingen är mediokra eller dåliga.

Bara för att en film är datoranimerad innebär det inte att den automatiskt är sämre för det, men både Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios brukar generellt bry sig om både kvalitet, passion, fantasi, kreativitet, osv. (plus att jag också räknar Pixar som Disney även om jag vet skillnaden mellan vilka som är Pixar-produktioner och vilka som är Disney-producerade, Pixars långfilmer har alltid skapats i samarbete med Disney)

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 maj 2022 kl. 18:07:45
Pixars långfilmer har alltid skapats i samarbete med Disney

Nah Pixar var sin egna studio fram tills Disney köpte upp dem 2006, innan dess var Disney bara och nosade i deras filmer som mest och gav de pengar.

Marcusen

Citat från: Lilla My skrivet 27 maj 2022 kl. 18:09:50
Nah Pixar var sin egna studio fram tills Disney köpte upp dem 2006, innan dess var Disney bara och nosade i deras filmer som mest och gav de pengar.
Fast alla deras filmer var gjorda specifikt för Disney på den tiden också även fast Disney inte ägde dem

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet 27 maj 2022 kl. 18:14:03
Fast alla deras filmer var gjorda specifikt för Disney på den tiden också även fast Disney inte ägde dem

Disney var väl mer intresserade i själva datoranimationen och det tekniska? Har för mig att Pixar gjorde Toy Story på eget bevåg.

EDIT:
Citat"Pixar made a historic $26 million deal with Disney to produce three computer-animated feature films, the first of which was Toy Story, the product of the technological limitations that challenged CGI."

Hmm, yeh, Disney gav de pengar men Toy Story was inget beställningsjobb från Disney. Pixar hade fria händer, vilket är bra eftersom Disney inte hade vågat göra Toy Story under sitt egna företag utan köpte upp Pixar först när de visste att det skulle gå med vinst, de fegisarna  ;)