Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2022 kl. 20:50:13
Inte direkt svårt sjuk, men har fortfarande hosta och periodvis snuva. Men framförallt har jag ingen ork längre, utan blir slut av minsta lilla. Medan jag förut brukade gå raska promenader på mellan 4 och 6 kilometer varje dag, så blir jag nu slut bara av att gå 1 kilometer i långsam takt.

Dessutom har jag precis fått en aning feber igen, efter att ha varit feberfri i ett par veckor. Lite oroväckande, så jag är orolig att jag kan ha drabbats av postcovid... :'(
Men så synd om Dig Daniel :'(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2022 kl. 20:50:13
Inte direkt svårt sjuk, men har fortfarande hosta och periodvis snuva. Men framförallt har jag ingen ork längre, utan blir slut av minsta lilla. Medan jag förut brukade gå raska promenader på mellan 4 och 6 kilometer varje dag, så blir jag nu slut bara av att gå 1 kilometer i långsam takt.

Dessutom har jag precis fått en aning feber igen, efter att ha varit feberfri i ett par veckor. Lite oroväckande, så jag är orolig att jag kan ha drabbats av postcovid... :'(
Hoppas du återhämtar dig snabbt.

Scoobydoofan1

Kollade på Danmark när det gäller covid och mängden som har gått bort. Helt tokigt att Sverige har nästan 18x så många och 5x så många sjuka sen pandemin började. Dom har också högre vaccinationsmängden. Bra jobbat Danmark.

Scoobydoofan1

Om Norge och Danmark har gjort så bra med att undvika katastrofen som är situationen i Sverige när det gäller mängden smittade och dom som har sorgligt nog gått bort varför kunde då Sverige inte ha nånting liknande på gång när det gäller restriktioner?

Scoobydoofan1

Så vad är nytt när det kommer till andra eller upptäckta varianter av covid 19?

MOA

Tog 3:e sprutan i fredags & fick ont i armen

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 mars 2022 kl. 16:31:11
Så vad är nytt när det kommer till andra eller upptäckta varianter av covid 19?
Just nu verkar någon av de två Omikron-varianterna vara i stort sett allenarådande över hela världen, eller åtminstone i hela Europa. I Sverige har B2-varianten av Omikron, som upptäcktes i Danmark, tagit över nästan helt och hållet.

Alla coronavirus muterar hela tiden, så det kommer ju egentligen nya varianter dagligen, men de allra flesta tar aldrig överhanden då det ju krävs en hel del för att en variant ska ta över. Ska någon ny variant ta över istället för Omikron så krävs det ju vanligtvis att den varianten är mer smittsam, för annars kommer ju Omikron fortfarande att dominera. Det kan absolut hända, men än så länge finns det väl inget uppenbart som tyder på det någonstans i världen.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 februari 2022 kl. 12:37:33
Om Norge och Danmark har gjort så bra med att undvika katastrofen som är situationen i Sverige när det gäller mängden smittade och dom som har sorgligt nog gått bort varför kunde då Sverige inte ha nånting liknande på gång när det gäller restriktioner?
Att Norge har lyckats så bra tror jag ärligt talat inte beror så mycket på restriktionerna i sig, utan snarare att de hade mycket bättre grundförutsättningar - bättre förberedelser och beredskapslager, fler sjukvårdsplatser, bättre finansierad äldreomsorg, o.s.v. Trots allt har ju Norge och Danmark inte varit speciellt unika, utan många länder runt om i Europa har haft liknande åtgärder och restriktioner, men har ändå drabbats mycket hårdare.

Om det hade ett direkt samband med restriktioner, så borde ju rimligtvis de länder som haft de tuffaste restriktionerna (Spanien, Frankrike, Italien, m.fl.) också klarat pandemin bäst - men så är det ju inte, utan snarare precis tvärtom. Norge har ju i jämförelse med många andra länder haft relativt milda restriktioner - hårdare än i Sverige, men mildare än i många andra länder i Europa; och jag har svårt att se logiken i att halvmilda restriktioner skulle leda till så väldigt mycket bättre resultat än hårdare nedstängningar...

Norge är ju närmast unikt i världen, som det enda landet i Europa som inte haft någon som helst överdödlighet under pandemin; utan hellre en underdödlighet. Det är väl ingen som vet varför än så länge, men det kommer säkert att forskas på det när pandemin är över. Vissa restriktioner har säkert hjälpt till, men överlag tror jag att det mer handlar om grundförutsättningarna innan pandemin är av åtgärder under pandemin.


Det är ju tyvärr ingen hemlighet att äldreomsorgen i Sverige varit kraftigt underfinansierad och eftersatt i flera decennier, egentligen ända sedan tidigt 1990-tal, med för få anställda, otrygga anställningsvillkor, alldeles för många timanställda, bristfälliga rutiner och organisationer, o.s.v. Med tanke på att de flesta av dessa brister fortfarande inte har kunnat åtgärdas så här två år senare, så var det förmodligen inte särskilt mycket som kunde göras när pandemin väl var ett faktum... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2022 kl. 01:05:39
Just nu verkar någon av de två Omikron-varianterna vara i stort sett allenarådande över hela världen, eller åtminstone i hela Europa. I Sverige har B2-varianten av Omikron, som upptäcktes i Danmark, tagit över nästan helt och hållet.

Alla coronavirus muterar hela tiden, så det kommer ju egentligen nya varianter dagligen, men de allra flesta tar aldrig överhanden då det ju krävs en hel del för att en variant ska ta över. Ska någon ny variant ta över istället för Omikron så krävs det ju vanligtvis att den varianten är mer smittsam, för annars kommer ju Omikron fortfarande att dominera. Det kan absolut hända, men än så länge finns det väl inget uppenbart som tyder på det någonstans i världen.
Att Norge har lyckats så bra tror jag ärligt talat inte beror så mycket på restriktionerna i sig, utan snarare att de hade mycket bättre grundförutsättningar - bättre förberedelser och beredskapslager, fler sjukvårdsplatser, bättre finansierad äldreomsorg, o.s.v. Trots allt har ju Norge och Danmark inte varit speciellt unika, utan många länder runt om i Europa har haft liknande åtgärder och restriktioner, men har ändå drabbats mycket hårdare.

Om det hade ett direkt samband med restriktioner, så borde ju rimligtvis de länder som haft de tuffaste restriktionerna (Spanien, Frankrike, Italien, m.fl.) också klarat pandemin bäst - men så är det ju inte, utan snarare precis tvärtom. Norge har ju i jämförelse med många andra länder haft relativt milda restriktioner - hårdare än i Sverige, men mildare än i många andra länder i Europa; och jag har svårt att se logiken i att halvmilda restriktioner skulle leda till så väldigt mycket bättre resultat än hårdare nedstängningar...

Norge är ju närmast unikt i världen, som det enda landet i Europa som inte haft någon som helst överdödlighet under pandemin; utan hellre en underdödlighet. Det är väl ingen som vet varför än så länge, men det kommer säkert att forskas på det när pandemin är över. Vissa restriktioner har säkert hjälpt till, men överlag tror jag att det mer handlar om grundförutsättningarna innan pandemin är av åtgärder under pandemin.


Det är ju tyvärr ingen hemlighet att äldreomsorgen i Sverige varit kraftigt underfinansierad och eftersatt i flera decennier, egentligen ända sedan tidigt 1990-tal, med för få anställda, otrygga anställningsvillkor, alldeles för många timanställda, bristfälliga rutiner och organisationer, o.s.v. Med tanke på att de flesta av dessa brister fortfarande inte har kunnat åtgärdas så här två år senare, så var det förmodligen inte särskilt mycket som kunde göras när pandemin väl var ett faktum... :(
Det är ju ändå en besvikelse, redan nu så når snart mängden som har gått bort 20 000 eller snarare 25 000 om det här fortsätter som det ser ut.

Scoobydoofan1

På tal om covid hur hanterar ni andra situationen under den här tiden? Med nya varianter osv.

gstone

Kan jag åka till London ?

Jag vill  se Frost Musikalen  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 mars 2022 kl. 20:58:31
Kan jag åka till London ?

Jag vill  se Frost Musikalen  :)
Det är väl ingen som stoppar dig, och jag tror inte att Storbritannien har något inreseförbud längre från EU-länder p.g.a. pandemin (som de haft under vissa perioder).

Själv skulle jag dock avvakta lite, tills smittspridningen minskar lite mer - i takt med att det blir varmare väder, så lär ju smittspridningen säkert minska till relativt låga nivåer tids nog. Men det är förstås upp till dig att avgöra, och ingen annan som kan fatta beslut åt dig. Men jag skulle personligen inte känna mig bekväm att resa utomlands riktigt än...

Anders M Olsson

#941
Citat från: gstone skrivet 24 mars 2022 kl. 20:58:31
Kan jag åka till London ?

Jag vill  se Frost Musikalen  :)

Som Daniel säger är det något du själv får avgöra. Men om och när du ska åka till London skulle jag vilja tipsa om att du även borde passa på att se världens största skrattfest, nämligen The Play that Goes Wrong. Teatern där den spelas (Duchess Theatre) ligger nästan vägg i vägg med Theatre Royal där Frozen spelas.

https://www.mischiefcomedy.com/


gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 mars 2022 kl. 17:26:15
Som Daniel säger är det något du själv får avgöra. Men om och när du ska åka till London skulle jag vilja tipsa om att du även borde passa på att se världens största skrattfest, nämligen The Play that Goes Wrong. Teatern där den spelas (Duchess Theatre) ligger nästan vägg i vägg med Theatre Royal där Frozen spelas.

https://www.mischiefcomedy.com/





Jag vill se My Fair lady med  Harry Hadden-Paton .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kan jag åka till Finland då ?

Jag vill se Mary Poppins i helsingfors,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2022 kl. 20:40:02
Kan jag åka till Finland då ?

Jag vill se Mary Poppins i helsingfors,
Ungefär samma sak där, det måste du själv avgöra. Jag skulle inte känna mig bekväm att resa utomlands än, särskilt inte då smittspridningen är ganska hög i stora delar av Europa, men du kanske känner annorlunda.

Finland är ju i alla fall medlemmar i EU, så ingen kan stoppa dig från att resa dit, och det finns aldrig inreseförbud mot EU-medlemmar till andra EU-länder. Du lär dock behöva vaccinationsbevis, för utan det måste du ta PCR-test när du kommer in i landet och inte gå ut någonstans de närmaste tre dagarna (så att du alltså tidigast på dag 4 faktiskt kan gå på musikalen). Förutom det finns inga hinder annat än vad du själv känner dig bekväm med.

Men man bör vara förberedd på möjligheten att det finns en liten risk att Finland, liksom andra länder, kan införa nya restriktioner och stänga ned delar av landet med kort varsel om smittspridningen skulle öka ännu mer. Så om det vill sig illa kanske du lägger ner pengar på en resa bara för att upptäcka att musikalen inte längre spelas p.g.a. nya restriktioner när du kommer dit - eller i värsta fall att restriktioner försvårar möjligheterna att ta sig hem igen. Jag tror inte att det kommer hända, men det kan ju alltid dyka upp nya varianter eller liknande med kort varsel, så man ska aldrig säga aldrig...

Såvitt jag kan läsa mig till verkar det också fortfarande vara krav på munskydd i offentliga lokaler och kollektivtrafik i Finland, vilket åtminstone för mig vore skäl nog att avvakta med att resa dit - åtminstone för mig är det oerhört jobbigt att ha på sig munskydd, då man knappt kan andas...