Det var synd att höra. Krya på dig och hoppas att det går bort snabbt.
Jag har provtagit mig under onsdagen och bett en släkting att lämna in PCR-testet. I normala fall ska man ju få svar om 1 - 2 dagar, men nu när testkapaciteten slår i taket i många delar av landet kan det säkert ta längre tid än så...
I skrivande stund har dock 15 personer som var på min mosters begravning alla testat positivt för Covid-19, så med utgångspunkt från det råder det ju knappast någon tvekan om att det är det som jag också har...

Det bör nämnas att det "bara" var 27 personer som närvarade på begravningen, så 15 av dessa är alltså en stor andel. De som hunnit få sin tredje vaccindos verkar antingen inte ha blivit smittade alls eller har fått oerhört milda symptom (nätt och jämnt märkbara), medan nästan alla andra är sängliggande och påtagligt sjuka - det talar ju sitt eget tydliga språk.
Det oroväckande i sammanhanget är att ingen hade symptom vid begravningen, och till råga på allt att flera av personerna som insjuknat aldrig var i närheten av varandra under begravningen - de satt inte bredvid varandra i kyrkan eller vid samma bord på minnesstunden/lunchen, och var alltså aldrig närmare varandra än 3 - 4 meter. Därav kan man alltså misstänka att Omikron-varianten är så smittsam så att det inte längre räcker att hålla avstånd, eller åtminstone verkar det inte längre räcka med en meter som myndigheterna runt om i världen alltid tjatat om tidigare...

Med utgångspunkt från det här skulle jag således rekommendera att alla ni som ännu inte fått er tredje vaccindos är väldigt försiktiga tills ni fått den tredje dosen. Begravningar och liknande kan man ju inte gärna undvika, men mycket annat är ju faktiskt av mer frivilligt slag. Det kan alltså vara en bra idé just nu att undvika biografer, teatrar, konserter, ishockeymatcher och allt sådant, då det tydligen inte (alltid) räcker att hålla en meters avstånd; som det nuvarande lagkravet är mellan sällskapen. Och inget sådant är i mina ögon värt risken att bli så här sjuk... Restauranger och caféer kan nog också vara klokt att undvika den närmaste tiden, om man inte måste av någon anledning. Att handla mat däremot måste man ju alltid, men har ni möjlighet så besök livsmedelsbutiker vid sådana tider där det är så lite folk som möjligt i affärerna.
De som inte har sådana yrken att de kan jobba hemifrån ligger däremot risigt till, då arbetsplatser alltid stått för största delen av smittspridningen, och framförallt då om man måste jobba relativt nära andra människor - och då smittspridningen fortfarande ökar lavinartat är nog risken överhängande att en relativt stor andel av de som inte kan jobba hemifrån kommer att bli sjuka inom den närmaste månaden...

Är man vaccinerad med åtminstone två doser blir man förhoppningsvis inte allvarligt sjuk, men även så som jag känner mig just nu - 39 graders feber, hosta, snuva, halsont och ont i kroppen - är inte direkt någon höjdare...