Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Coronaviruset  (läst 51117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 12 928
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Coronaviruset
« Svar #900 skrivet: 16 januari 2022 kl. 23:33:03 »
Nu har två släktingar som jag träffade på min mosters begravning i fredags fått bekräftad Covid-19, så det känns tyvärr som att det vore ett smärre mirakel om jag kommer att klara mig... :'(

Och tyvärr har jag inte hunnit få min tredje dos än, utan "bara" två doser... :(

Utloggad Adam

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 313
  • YouTube-kanal: https://youtube.com/channel/UCmd_7j
    • Visa profil
« Svar #901 skrivet: 16 januari 2022 kl. 23:37:35 »
Nu har två släktingar som jag träffade på min mosters begravning i fredags fått bekräftad Covid-19, så det känns tyvärr som att det vore ett smärre mirakel om jag kommer att klara mig... :'(

Och tyvärr har jag inte hunnit få min tredje dos än, utan "bara" två doser... :(
Samma här, har inte heller tagit tredje vaccindosen än.
Men det var ju inte roligt att höra. Jag får sända kramar.

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 16 065
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #902 skrivet: 16 januari 2022 kl. 23:38:21 »

Har du testat dig ännu?

Om du har positivt test för Covid-19 blir det till att stanna inne i ditt hem är jag rädd!  :(

När tog du din andra spruta senast?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #903 skrivet: 16 januari 2022 kl. 23:45:45 »
Har du testat dig ännu?
Nej, jag har inte testat mig - men PCR-prov ska man ju bara ta när man väl har symptom, om man nu inte har kontaktats av smittspårare - och än så länge har jag inga symptom, men det för förmodligen för tidigt då det ju bara var två dagar sedan... Men regionens smittspårare lär väl förmodligen kontakta alla som var på bröllopet förr eller senare, om de nu inte är för överbelastade just nu.

Vi kan nog konstatera att det inte var någon lysande idé att lägga en begravning med 25 personer från hela Sverige just när smittspridningen är som kraftigast, men det var inte direkt min idé att vänta med begravningen tills nu (min moster dog den 24 november)... :(

Inloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 984
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #904 skrivet: 17 januari 2022 kl. 12:47:41 »
Har du provat att begära ett nytt vaccinbevis och dos 3 fortfarande saknas, så bör du alltså maila till eHälsomyndigheten på adressen som anges på den sidan, så att de kan kolla upp saken. Kanske bäst att göra det ganska snart, ifall det tar tid att åtgärda, för i och med Omikron-varianten (som ju två doser ger ett väldigt dåligt skydd mot) är det inte alls otroligt att EU kan besluta inom någon månad att två doser inte längre räcker för att anses som fullvaccinerad. :)

Ja, precis så gjorde jag. Jag följde instruktionerna på sidan till punkt och pricka och mailade till eHälsomyndigheten. Trots det fick jag svar idag att det inte är dem jag ska kontakta, utan min vårdgivare (dvs Region Skåne). :(

Jag kollade för övrigt idag igen, och min tredje dos har fortfarande inte kommit in i vaccinbeviset, men den finns i min journal på 1177.se.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #905 skrivet: 18 januari 2022 kl. 03:15:05 »
Nu har jag blivit sjuk, och har plötsligt 39 graders feber... :'(

Jag ska försöka få någon att hämta ut PCR-test vid lasarettet, så jag kan provta mig - men med tanke på att tre personer som var med på min mosters begravning har bekräftad Covid-19, så verkar det väl tyvärr väldigt sannolikt att det är det... :(

Jag vet inte hur det fungerar i andra regioner, men här i Skellefteå kan man bara hämta ut PCR-test på ett enda ställe bredvid Skellefteå lasarett; och det är också där man måste lämna in testet när man har gjort det - och eftersom det är en dryg mil från där jag bor så kan jag omöjligen ta mig dit själv när jag är sjuk, utan måste hitta någon symptomfri att göra det...

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 857
    • Visa profil
« Svar #906 skrivet: 18 januari 2022 kl. 17:49:50 »
Nu har jag blivit sjuk, och har plötsligt 39 graders feber... :'(

Jag ska försöka få någon att hämta ut PCR-test vid lasarettet, så jag kan provta mig - men med tanke på att tre personer som var med på min mosters begravning har bekräftad Covid-19, så verkar det väl tyvärr väldigt sannolikt att det är det... :(

Jag vet inte hur det fungerar i andra regioner, men här i Skellefteå kan man bara hämta ut PCR-test på ett enda ställe bredvid Skellefteå lasarett; och det är också där man måste lämna in testet när man har gjort det - och eftersom det är en dryg mil från där jag bor så kan jag omöjligen ta mig dit själv när jag är sjuk, utan måste hitta någon symptomfri att göra det...
Det var synd att höra. Krya på dig och hoppas att det går bort snabbt.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #907 skrivet: 20 januari 2022 kl. 04:02:25 »
Det var synd att höra. Krya på dig och hoppas att det går bort snabbt.
Jag har provtagit mig under onsdagen och bett en släkting att lämna in PCR-testet. I normala fall ska man ju få svar om 1 - 2 dagar, men nu när testkapaciteten slår i taket i många delar av landet kan det säkert ta längre tid än så...

I skrivande stund har dock 15 personer som var på min mosters begravning alla testat positivt för Covid-19, så med utgångspunkt från det råder det ju knappast någon tvekan om att det är det som jag också har... :'(

Det bör nämnas att det "bara" var 27 personer som närvarade på begravningen, så 15 av dessa är alltså en stor andel. De som hunnit få sin tredje vaccindos verkar antingen inte ha blivit smittade alls eller har fått oerhört milda symptom (nätt och jämnt märkbara), medan nästan alla andra är sängliggande och påtagligt sjuka - det talar ju sitt eget tydliga språk.

Det oroväckande i sammanhanget är att ingen hade symptom vid begravningen, och till råga på allt att flera av personerna som insjuknat aldrig var i närheten av varandra under begravningen - de satt inte bredvid varandra i kyrkan eller vid samma bord på minnesstunden/lunchen, och var alltså aldrig närmare varandra än 3 - 4 meter. Därav kan man alltså misstänka att Omikron-varianten är så smittsam så att det inte längre räcker att hålla avstånd, eller åtminstone verkar det inte längre räcka med en meter som myndigheterna runt om i världen alltid tjatat om tidigare... :(

Med utgångspunkt från det här skulle jag således rekommendera att alla ni som ännu inte fått er tredje vaccindos är väldigt försiktiga tills ni fått den tredje dosen. Begravningar och liknande kan man ju inte gärna undvika, men mycket annat är ju faktiskt av mer frivilligt slag. Det kan alltså vara en bra idé just nu att undvika biografer, teatrar, konserter, ishockeymatcher och allt sådant, då det tydligen inte (alltid) räcker att hålla en meters avstånd; som det nuvarande lagkravet är mellan sällskapen. Och inget sådant är i mina ögon värt risken att bli så här sjuk... Restauranger och caféer kan nog också vara klokt att undvika den närmaste tiden, om man inte måste av någon anledning. Att handla mat däremot måste man ju alltid, men har ni möjlighet så besök livsmedelsbutiker vid sådana tider där det är så lite folk som möjligt i affärerna.

De som inte har sådana yrken att de kan jobba hemifrån ligger däremot risigt till, då arbetsplatser alltid stått för största delen av smittspridningen, och framförallt då om man måste jobba relativt nära andra människor - och då smittspridningen fortfarande ökar lavinartat är nog risken överhängande att en relativt stor andel av de som inte kan jobba hemifrån kommer att bli sjuka inom den närmaste månaden... :( Är man vaccinerad med åtminstone två doser blir man förhoppningsvis inte allvarligt sjuk, men även så som jag känner mig just nu - 39 graders feber, hosta, snuva, halsont och ont i kroppen - är inte direkt någon höjdare...

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #908 skrivet: 20 januari 2022 kl. 10:49:15 »
Jag har provtagit mig under onsdagen och bett en släkting att lämna in PCR-testet. I normala fall ska man ju få svar om 1 - 2 dagar, men nu när testkapaciteten slår i taket i många delar av landet kan det säkert ta längre tid än så...

I skrivande stund har dock 15 personer som var på min mosters begravning alla testat positivt för Covid-19, så med utgångspunkt från det råder det ju knappast någon tvekan om att det är det som jag också har... :'(

Det bör nämnas att det "bara" var 27 personer som närvarade på begravningen, så 15 av dessa är alltså en stor andel. De som hunnit få sin tredje vaccindos verkar antingen inte ha blivit smittade alls eller har fått oerhört milda symptom (nätt och jämnt märkbara), medan nästan alla andra är sängliggande och påtagligt sjuka - det talar ju sitt eget tydliga språk.

Det oroväckande i sammanhanget är att ingen hade symptom vid begravningen, och till råga på allt att flera av personerna som insjuknat aldrig var i närheten av varandra under begravningen - de satt inte bredvid varandra i kyrkan eller vid samma bord på minnesstunden/lunchen, och var alltså aldrig närmare varandra än 3 - 4 meter. Därav kan man alltså misstänka att Omikron-varianten är så smittsam så att det inte längre räcker att hålla avstånd, eller åtminstone verkar det inte längre räcka med en meter som myndigheterna runt om i världen alltid tjatat om tidigare... :(

Med utgångspunkt från det här skulle jag således rekommendera att alla ni som ännu inte fått er tredje vaccindos är väldigt försiktiga tills ni fått den tredje dosen. Begravningar och liknande kan man ju inte gärna undvika, men mycket annat är ju faktiskt av mer frivilligt slag. Det kan alltså vara en bra idé just nu att undvika biografer, teatrar, konserter, ishockeymatcher och allt sådant, då det tydligen inte (alltid) räcker att hålla en meters avstånd; som det nuvarande lagkravet är mellan sällskapen. Och inget sådant är i mina ögon värt risken att bli så här sjuk... Restauranger och caféer kan nog också vara klokt att undvika den närmaste tiden, om man inte måste av någon anledning. Att handla mat däremot måste man ju alltid, men har ni möjlighet så besök livsmedelsbutiker vid sådana tider där det är så lite folk som möjligt i affärerna.

De som inte har sådana yrken att de kan jobba hemifrån ligger däremot risigt till, då arbetsplatser alltid stått för största delen av smittspridningen, och framförallt då om man måste jobba relativt nära andra människor - och då smittspridningen fortfarande ökar lavinartat är nog risken överhängande att en relativt stor andel av de som inte kan jobba hemifrån kommer att bli sjuka inom den närmaste månaden... :( Är man vaccinerad med åtminstone två doser blir man förhoppningsvis inte allvarligt sjuk, men även så som jag känner mig just nu - 39 graders feber, hosta, snuva, halsont och ont i kroppen - är inte direkt någon höjdare...
Har du fåt dos 3 av phfizer?

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 12 498
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #909 skrivet: 20 januari 2022 kl. 17:43:11 »
Min bästa vän har fått Corona :'(

Utloggad Skokaka

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
« Svar #910 skrivet: 20 januari 2022 kl. 18:13:53 »
Min bästa vän har fått Corona :'(

Åh nej, det var tråkigt att höra. Jag hoppas att din vän kommer att må bra. :'(

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #911 skrivet: 20 januari 2022 kl. 18:20:11 »
Har du fåt dos 3 av phfizer?
Nej, för mig har det inte gått 5 månader än sedan andra dosen, så det har tyvärr inte varit möjligt.

Annars hade jag med allra största sannolikhet inte blivit så här sjuk, och kanske inte blivit smittad alls... :(

Utloggad Scoobydoofan1

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #912 skrivet: 20 januari 2022 kl. 23:35:45 »
Nej, för mig har det inte gått 5 månader än sedan andra dosen, så det har tyvärr inte varit möjligt.

Annars hade jag med allra största sannolikhet inte blivit så här sjuk, och kanske inte blivit smittad alls... :(
Det var synd att höra.

Utloggad Jabberjaw

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 736
  • Jag får ingen respekt, yuck,yuck,yuck
    • Visa profil
« Svar #913 skrivet: 21 januari 2022 kl. 00:08:39 »

Bar dom som blev sjuka munskydd och visir eller något av de? Låter märkligt att så många isåfall blev sjuka, om man nu gjort allt detta och även hållit avstånd och spritat sig..  :-\

Märkliga tider vi skall behöva leva i. Glad att jag inte bor i Österrike iallafall oavsett vad. Hoppas du tillfrisknar snart. Du verkar ha tendenser att lättare bli sjuk än andra har jag märkt  :(. Jag själv är sjuk på sin höjd en gång om året. Men min släkt som ALLA vaccinerat sig är sjuka nu konstant..

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #914 skrivet: 21 januari 2022 kl. 02:42:41 »
Bar dom som blev sjuka munskydd och visir eller något av de? Låter märkligt att så många isåfall blev sjuka, om man nu gjort allt detta och även hållit avstånd och spritat sig..  :-\
Nej, det är ganska svårt att ha på sig munskydd och visir och samtidigt äta mat - jag har i alla fall inte lyckats med det konststycket... ;)