Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull, 1938)

Startat av Daniel Hofverberg, 10 november 2010 kl. 03:15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2021 kl. 13:18:06
Finns det bevarade tv-tablåer som nämner vilka kortfilmer som var med i TV4 sändningarna?
Bra fråga! I tablåerna i Svensk Mediedatabas finns bara generella beskrivningar av Disneytimmen, och ingenting om vilka kortfilmer som sänds. :(

Exempel från 1998-02-15:
Citat från: Svensk MediedatabasAladdin, Classic Cartoons och Quack Pack underhåller oss i en timme. Aladdin, hans prinsessa Jasmine och den magiska mattan flyger vidare mot äventyr med fantastiska vänner och ondskefulla fiender. Quack Pack är berättelsen om Kalle Anka och hans brorssöner Knatte, Fnatte och Tjatte, som har vuxit och blivit några år äldre. Classic Cartoons är kortare, tecknade berättelser med varierande innehåll såsom Långben, Musse Pigg och Kalle Anka. Alla programmen är dubbade till svenska.

Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har dock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så. Så här ser deras TV4-tablåer från 1998-02-15 ut:


Jag känner inte till att fler tidningar än så har digitaliserade tidningsarkiv tillgängliga på nätet. :(


För Disneydags i Kanal 5 (1997, det enda året de hade rättigheterna till Disney i Sverige) finns det dock delvis utsatt information om kortfilmer i tablåtexterna i Svensk Mediedatabas, och där ser jag att Tjuren Ferdinand verkar ha sänts på Kanal 5 1997-12-23. Det är förstås inte omöjligt att de kan ha sänt kortfilmen med den mystiska dubbningen, men såvitt jag kommer ihåg var alla kortfilmer i Disneydags på Kanal 5 i textad originalversion - därför känns det osannolikt att just den här kortfilmen skulle ha sänts i dubbad form; oavsett vilken dubbning (även om jag ärligt talat inte kommer ihåg att ha sett Tjuren Ferdinand på Kanal 5...).

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 16:25:36
Bra fråga! I tablåerna i Svensk Mediedatabas finns bara generella beskrivningar av Disneytimmen, och ingenting om vilka kortfilmer som sänds. :(

Exempel från 1998-02-15:
Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har dock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så. Så här ser deras TV4-tablåer från 1998-02-15 ut:


Jag känner inte till att fler tidningar än så har digitaliserade tidningsarkiv tillgängliga på nätet. :(


För Disneydags i Kanal 5 (1997, det enda året de hade rättigheterna till Disney i Sverige) finns det dock delvis utsatt information om kortfilmer i tablåtexterna i Svensk Mediedatabas, och där ser jag att Tjuren Ferdinand verkar ha sänts på Kanal 5 1997-12-23. Det är förstås inte omöjligt att de kan ha sänt kortfilmen med den mystiska dubbningen, men såvitt jag kommer ihåg var alla kortfilmer i Disneydags på Kanal 5 i textad originalversion - därför känns det osannolikt att just den här kortfilmen skulle ha sänts i dubbad form; oavsett vilken dubbning (även om jag ärligt talat inte kommer ihåg att ha sett Tjuren Ferdinand på Kanal 5...).

Vilken efterforskning. Det är svårt att veta. Har blivit lite skeptisk.

En annan sak jag tänkt på är också att det kan ha hänt att han dubbat men att de aldrig släppte den av någon anledning?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 16:25:36
Bra fråga! I tablåerna i Svensk Mediedatabas finns bara generella beskrivningar av Disneytimmen, och ingenting om vilka kortfilmer som sänds. :(

Exempel från 1998-02-15:
Nu är det ju dock inte säkert att alla tidningar hade likvärdiga tablåtexter som Svensk Mediedatabas, men jag hittar inget som tyder på att någon haft mer specifika tablåtexter för varje dag. Dagens Nyheters tidningsarkiv sträcker sig tyvärr bara till 1992 - bara äldre tidningar än så finns med. Svenska Dagbladet har kdock nyare tidningar än så, men de dagar jag kollat på har deras tablåer bara skrivit med "Disneytimmen"; ingenting alls mer än så.

.......

Jag känner inte till att fler tidningar än så har digitaliserade tidningsarkiv tillgängliga på nätet. :(

Disneyania har innehållsbeskrivningar för Disneydags 1996 och 2000 samt Disneytimmen 1997 och 1998. Sen finns det tyvärr ingenting mer förrän jag började dokumentera Disneydags 2008.

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:09:18
En annan sak jag tänkt på är också att det kan ha hänt att han dubbat men att de aldrig släppte den av någon anledning?
Visst är det möjligt, men det förklarar ju inte att både jag och andra här har ett tydligt minne av denna mystiska dubbning - till den grad att jag t.o.m. publicerat creditlista för den här på sajten - och jag föredrar att tro att jag inte lidit av en mystisk flerårig hallucination... ;)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:25:25
Disneyania har innehållsbeskrivningar för Disneydags 1996 och 2000 samt Disneytimmen 1997 och 1998. Sen finns det tyvärr ingenting mer förrän jag började dokumentera Disneydags 2008.
Fast mellan september 1997 och juni 1998 har Disneyania tyvärr inte skrivit ut vilka klassiska tecknade kortfilmer som sändes i Disneytimmen; bara vilka avsnitt som sändes av serierna (Aladdin, Timon & Pumbaa och Quack Pack). :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2021 kl. 21:31:56
Fast mellan september 1997 och juni 1998 har Disneyania tyvärr inte skrivit ut vilka klassiska tecknade kortfilmer som sändes i Disneytimmen; bara vilka avsnitt som sändes av serierna (Aladdin, Timon & Pumbaa och Quack Pack). :(

Det var underligt. Det har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu. Kanske visades det inga kortfilmer i de där programmen? Det är Johan Rhen som har sammanställt sidorna, och jag har svårt att förstå varför han skulle ha utelämnat kortfilmerna om det fanns sådana.

Jag har mailat frågan till Johan. Kanske han själv kan bringa klarhet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2021 kl. 05:53:08
Det var underligt. Det har jag faktiskt inte tänkt på förrän nu. Kanske visades det inga kortfilmer i de där programmen? Det är Johan Rhen som har sammanställt sidorna, och jag har svårt att förstå varför han skulle ha utelämnat kortfilmerna om det fanns sådana.

Jag har mailat frågan till Johan. Kanske han själv kan bringa klarhet.
Det beror säkerligen på det som Eriksson skrev i en annan tråd här för några år sedan:
Citat från: Eriksson skrivet 25 augusti 2016 kl. 20:09:38
Jag har forskat lite, och upptäckt att Disneytimmen i TV4 under lång tid hade med kortfilmen endast i reprissändningen, varför kortfilmerna inte står med på Disneyania. Och intressant nog är det många av filmerna som inte är från kortfilmssamlingar. Dessa filmer har därför dubbningar som inte förekommit tidigare, och som oftast inte heller har använts senare.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2020 kl. 20:45:00

Sen skulle jag också gärna vilja veta vem berättarrösten är i 1939 års originaldubb (som mest troligt gör alla röster i den dubben). Jag tycker att rösten verkar vagt bekant, men jag kan inte placera in den - men å andra sidan har jag dålig koll på 1930-talsskådespelare... Utifrån tidsperioden bör det ju i alla fall med allra största sannolikhet vara Per-Axel Branner som regisserade.


Hittat nåt mer om den?

För en inspelning från 1939 så är den riktigt välbevarad.

Goliat

#127
Citat från: Will Stewart skrivet 18 augusti 2021 kl. 18:17:45Hittat nåt mer om den?

För en inspelning från 1939 så är den riktigt välbevarad.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2010 kl. 03:15:59Jag har länge undrat vem som egentligen är berättarrösten i omdubben av Disneys klassiska kortfilm Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull). Jag bifogar ett ljudklipp på honom - är det någon som känner igen rösten?

Jag tänkte först på Nils Jerring eller Åke Engerstedt. De talade in på några spelfilmer och liknande. Men den rösten är inte lik, och så....kan tänka mig en annan men behöver lyssna och jämföra, men minns inte namnet. Fanns en "gympa-video" på öppna arkivet som gick vid något tillfälle på Sveriges Television förr i tiden (osäker när dock), men frågan är, vad hette programmet detta gick i. Han har gjort flera men mitt minne sviker mig över namnen. Det kan vara något med idrott, gympa, träning. Tror han var mest aktiv under 40-talet(?), lite halvt osäker på årtal. Kanske var 50-talet...

Finns ju Bengt Almberg också, här är ett ljudklipp men tycker inte att de har så lika röster.

Kan vara helt ute också, om den är från 39.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2021 kl. 10:54:09
Det beror säkerligen på det som Eriksson skrev i en annan tråd här för några år sedan:

Ja, det måste vara förklaringen. Jag förmodar att Johan inte hade en aning om att det fanns mer innehåll i "repriserna" än i originalsändningarna.

För övrigt gjorde SVT samma sak med Disneydags under 2009. Då saknades också kortfilmen i originalsändningarna på lördagarna, men fanns med i "reprisen" dagen efter. Riktigt ohederligt, både av TV4 och SVT. Så får man helt enkelt inte göra mot sina tittare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 augusti 2021 kl. 06:47:25
Ja, det måste vara förklaringen. Jag förmodar att Johan inte hade en aning om att det fanns mer innehåll i "repriserna" än i originalsändningarna.

För övrigt gjorde SVT samma sak med Disneydags under 2009. Då saknades också kortfilmen i originalsändningarna på lördagarna, men fanns med i "reprisen" dagen efter. Riktigt ohederligt, både av TV4 och SVT. Så får man helt enkelt inte göra mot sina tittare.
Jag håller med, det är riktigt dålig stil - förmodligen många som missat kortfilmerna i båda dessa fall, då man ju brukar förutsätta att repriser är identiska som originalsändningarna...

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 augusti 2021 kl. 06:47:25
Ja, det måste vara förklaringen. Jag förmodar att Johan inte hade en aning om att det fanns mer innehåll i "repriserna" än i originalsändningarna.

För övrigt gjorde SVT samma sak med Disneydags under 2009. Då saknades också kortfilmen i originalsändningarna på lördagarna, men fanns med i "reprisen" dagen efter. Riktigt ohederligt, både av TV4 och SVT. Så får man helt enkelt inte göra mot sina tittare.
Ja vad könstigt

Will Siv

#131
Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 april 2012 kl. 19:44:48
Jag har lyssnat på ljudklippet och det rör sig troligen om en original dubbning från 1939 för jag äger en gammal bioskylt med Tjuren Ferdinand där det står följande


OBS.! WALT DISNEY HAR GJORT EN SVENSK VERSION AV FERDINAND! ]
Kan du lägga upp en bild av bioskylten?  :)

Will Siv

#132
Citat från: Will Stewart skrivet 22 augusti 2021 kl. 11:16:47
Varför hamnar min fråga i citatet?  ???
Du har tagit bort det avslutande [ / quote ], och då kommer automatiskt hela inlägget hamna som del av citatet.

När du citerar något inlägg kommer ju QUOTE-taggar att läggas dit automatiskt, och sen ska du skriva ditt inlägg efter den avslutande QUOTE-taggen.

Jag har redigerat dina inlägg nu, så att de ser korrekta ut. :)

Will Siv

Citat från: Will Stewart skrivet 22 augusti 2021 kl. 11:18:26
Du har tagit bort det avslutande [ / quote ], och då kommer automatiskt hela inlägget hamna som del av citatet.

När du citerar något inlägg kommer ju QUOTE-taggar att läggas dit automatiskt, och sen ska du skriva ditt inlägg efter den avslutande QUOTE-taggen.

Jag har redigerat dina inlägg nu, så att de ser korrekta ut. :)

Tack för hjälpen Daniel :)

Glömde att säga: jag har Kalle Anka's Önskejul på både DVD ( två skivor ) och VHS.

Har inte hunnit kolla DVD:rna men på VHS:en är det med original dubbningen.

Jag hade den också på VHS för länge sen och även där var det definitivt original dubbningen så jag har alltid känt till den dubbningen, men jag förstod först inte varför den lät så annorlunda på SVT ??? ( skärskilt Ferdinand's mamma )

Långt senare kom jag på att det var två OLIKA dubbningar fast jag visste inte att dubbningen på video var så pass gammal förrän jag läste om det just här :o


Tyvärr vet jag inget om den tredje dubbningen med Roger Storm  :-\

Och egentligen är jag lite mer intresserad av original dubbningen, konstigt att det inte finns uppgifter om den heller fast att den använts på både video och streaming ???

Will Siv

Citat från: King Owl skrivet 18 augusti 2021 kl. 19:05:39
Jag tänkte först på Nils Jerring eller Åke Engerstedt. De talade in på några spelfilmer och liknande. Men den rösten är inte lik, och så....kan tänka mig en annan men behöver lyssna och jämföra, men minns inte namnet. Fanns en "gympa-video" på öppna arkivet som gick vid något tillfälle på Sveriges Television förr i tiden (osäker när dock), men frågan är, vad hette programmet detta gick i. Han har gjort flera men mitt minne sviker mig över namnen. Det kan vara något med idrott, gympa, träning. Tror han var mest aktiv under 40-talet(?), lite halvt osäker på årtal. Kanske var 50-talet...

Finns ju Bengt Almberg också, här är ett ljudklipp men tycker inte att de har så lika röster.

Kan vara helt ute också, om den är från 39.

Jag har kanske hittat nåt :o

En tecknad reklamfilm från samma år:


https://www.filmarkivet.se/movies/cloetta-sextett/


Kan tyvärr inte fixa ljudklipp....

Men vad tror ni?