Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Encanto (2021)

Startat av Goliat, 30 december 2021 kl. 15:42:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Jo jag såg precis klart filmen och jag är lite förvirrad. Eftersom det verkar som att det är att de håller ihop och är glada som familj som får huset att leva.

Men varför kunde mormor'n öppna en magisk dörr om det nu var hon som gav de andra barn och barnbarnen en var? Eller gick det enbart när de var små?

Lilla My

Citat från: Tecknad Film skrivet 30 december 2021 kl. 15:42:24
Men varför kunde mormor'n öppna en magisk vägg om det nu var hon som gav de andra barn och barnbarnen en var? Eller gick det enbart när de var små?

Förstår inte vad du menar? Vilken magisk vägg? Det var huset som gav hennes barn deras magi.

Goliat

Citat från: Lilla My skrivet 30 december 2021 kl. 15:48:14
Förstår inte vad du menar? Vilken magisk vägg? Det var huset som gav hennes barn deras magi.

Menade dörr så klart. Det var väl mormor'n som tvekade (eftersom hon hade höga krav och drev till och med iväg en familjemedlem) och därför den magiska dörren inte öppnades så barnbarnet blev utan sin kraft?

Lilla My

Citat från: Tecknad Film skrivet 30 december 2021 kl. 15:57:43
Menade dörr så klart. Det var väl mormor'n som tvekade (eftersom hon hade höga krav och drev till och med iväg en familjemedlem) och därför den magiska dörren inte öppnades så barnbarnet blev utan sin kraft?

Nej - vi vet inte varför inte Mirabel inte fick någon superkraft, men alla teorier säger att det är för att hon ska ta över efter Alma (abuela'n) och huset (som är magiskt som fan) kände av det, och gav henne ingen kraft. Dessutom skulle hon då antagligen inte insett sin inre kraft och löst allt i slutändan av filmen.

Alma hade inget med det att göra så sätt.

Elios

Såg denna idag och gillade den inte alls.
För många sångnummer för varje karaktär kändes det som.  ::)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  9 januari 2022 kl. 21:19:14
Såg denna idag och gillade den inte alls.
För många sångnummer för varje karaktär kändes det som.  ::)

Är det inte ett plus att ha med sånger i en film då...?

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  9 januari 2022 kl. 21:19:14
Såg denna idag och gillade den inte alls.
För många sångnummer för varje karaktär kändes det som.  ::)
Filmen skulle dock inte funka utan sina sångnummer för de är ju förklarande och tar handlingen framåt.

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet  9 januari 2022 kl. 21:19:14
Såg denna idag och gillade den inte alls.
För många sångnummer för varje karaktär kändes det som.  ::)

Verkligen? Det förekommer sex låtar framförda av filmens karaktärer under dess gång; en introduktion (The Family Madrigal), en låt framförd till större delen av respektive syster (Waiting On A Miracle, Surface Pressure och What Else Can I Do?) samt två låtar som framförs av hela ensemblen (We Don't Talk About Bruno och All Of You).


Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2022 kl. 21:24:02
Är det inte ett plus att ha med sånger i en film då...?

Det beror ju på om filmen är utformad så att musiken har en plats i storyn eller ej. Är det en musikal är ju svaret på din fråga otvivelaktigt "ja", och som väl alla vet vid det här laget är ju Encanto en musikal. Varför skulle jag annars ha nominerat den i kategorin "årets musikal 2021" för mitt mediepris?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

MOA

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 januari 2022 kl. 21:38:30
Verkligen? Det förekommer sex låtar framförda av filmens karaktärer under dess gång; en introduktion (The Family Madrigal), en låt framförd till större delen av respektive syster (Waiting On A Miracle, Surface Pressure och What Else Can I Do?) samt två låtar som framförs av hela ensemblen (We Don't Talk About Bruno och All Of You).


Det beror ju på om filmen är utformad så att musiken har en plats i storyn eller ej. Är det en musikal är ju svaret på din fråga otvivelaktigt "ja", och som väl alla vet vid det här laget är ju Encanto en musikal. Varför skulle jag annars ha nominerat den i kategorin "årets musikal 2021" för mitt mediepris?
Hur många låtar brukar de finnas i en Disneyfilm?

Simon Axelsson

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2022 kl. 21:40:03
Hur många låtar brukar de finnas i en Disneyfilm?

På senare år verkar det vanligtvis förekomma drygt 8 låtar i Disneyfilmer. Jag har bara snabbt kollat upp de nya musikaler från Walt Disney Animation Studios som jag sett sen 2009 (Prinsessan och Grodan, Trassel, Frost, Vaiana, Frost 2 och självklart Encanto).
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Goliat

Funderat på det där med med låtarna också, därför en del "vuxna" inte gillar filmerna pga för mycket musik. Man vill helt enkelt se film med handling.

Jag gillade dock första låten, som handlar om släktingarna, men resten kunde skippats enligt min mening. Men jag har nog mer av annan musikgenre jag gillar så brukar pinas lite när det är mycket musik. Oftast är låtarnas text viktiga och har svårt att ta in när man inte gillar låten.

Disneyfantasten

Citat från: Tecknad Film skrivet  9 januari 2022 kl. 22:30:09
Funderat på det där med med låtarna också, därför en del "vuxna" inte gillar filmerna pga för mycket musik. Man vill helt enkelt se film med handling.

Jag gillade dock första låten, som handlar om släktingarna, men resten kunde skippats enligt min mening. Men jag har nog mer av annan musikgenre jag gillar så brukar pinas lite när det är mycket musik. Oftast är låtarnas text viktiga och har svårt att ta in när man inte gillar låten.

För min del ska en film, förutom handling, även ha följande saker i kombination;
- musik och sånger
- dialog
- humor

Och hos just amerikanska familjefilmer är det oftast bra låtar som dessutom är minnesvärda!

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 januari 2022 kl. 21:47:00
På senare år verkar det vanligtvis förekomma drygt 8 låtar i Disneyfilmer. Jag har bara snabbt kollat upp de nya musikaler från Walt Disney Animation Studios som jag sett sen 2009 (Prinsessan och Grodan, Trassel, Frost, Vaiana, Frost 2 och självklart Encanto).

Disney filmer för mig är inga musikaler. Bara för att man har sång nummer och sånt betyder det inte att det automatiskt är en musikal!?
Jag ser mer musikaler som sånt som är typ Sound Of Music eller Grease där ser jag musikaler framför mig. Inte denna då jag tycker att det är skillnad för det är byggt på annat sätt hos Disney. Men jag kan säga att denna kändes som en musikal mer eller mindre då och då.

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2022 kl. 21:40:03
Hur många låtar brukar de finnas i en Disneyfilm?

Inte för att det kanske direkt ger svaret på din fråga men jag tycker att en Disney film ska ha Max 3-4 sångnummer iaf. Om storyn är bra och bra låtar då kan det ju förstås vara fler ibland. Låtar kan den ju ha lite sådär ibland men för många förstör filmen som i detta fallet.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2022 kl. 21:24:02
Är det inte ett plus att ha med sånger i en film då...?

Egentligen inte. Kanske ibland men inte för många i dessa fallet.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2022 kl. 21:24:46
Filmen skulle dock inte funka utan sina sångnummer för de är ju förklarande och tar handlingen framåt.

En del är det men inte varenda jävla sång. Man kunde hoppat över mer än hälften kanske. Och många låtar var jävligt dåliga också.

Citat från: Simon Axelsson skrivet  9 januari 2022 kl. 21:38:30
Verkligen? Det förekommer sex låtar framförda av filmens karaktärer under dess gång; en introduktion (The Family Madrigal), en låt framförd till större delen av respektive syster (Waiting On A Miracle, Surface Pressure och What Else Can I Do?) samt två låtar som framförs av hela ensemblen (We Don't Talk About Bruno och All Of You).


Det beror ju på om filmen är utformad så att musiken har en plats i storyn eller ej. Är det en musikal är ju svaret på din fråga otvivelaktigt "ja", och som väl alla vet vid det här laget är ju Encanto en musikal. Varför skulle jag annars ha nominerat den i kategorin "årets musikal 2021" för mitt mediepris?

Det är alldeles för många och man kan lätt skippa hälften. Märkligt nog så We Don't Talk About Bruno var den sämsta låten i filmen men där är det nog den som verkligen behöver vara kvar för den är ju viktig för handlingen.
Den borde inte vara en musikal men för många sånger som den har för att vara en Disney film så kan jag med tycka det men det är för bedrövligt alltså.
Det är helt och hållet min åsikt och jag står för det 100%

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2022 kl. 22:33:43
För min del ska en film, förutom handling, även ha följande saker i kombination;
- musik och sånger
- dialog
- humor

Och hos just amerikanska familjefilmer är det oftast bra låtar som dessutom är minnesvärda!

Det beror på vem du frågar och vilken genre du menar. Snackar vi action filmer tänker du fortfarande på sånger då. För att det har de flesta inte eller annan typ utav genre. Musik absolut ska det ha men då utgår jag från bakgrunds musik. Då det bygger upp ett bra tempo.  ;D

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  9 januari 2022 kl. 21:19:14
Såg denna idag och gillade den inte alls.
För många sångnummer för varje karaktär kändes det som.  ::)

Ogillade du filmen enbart p.g.a. att du tyckte de hade för många låtar med i en musikal?  ::)

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 10 januari 2022 kl. 16:20:54
Ogillade du filmen enbart p.g.a. att du tyckte de hade för många låtar med i en musikal?  ::)

Mer än vad Disney brukar ha i en film.  :o