Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Vize skrivet 10 februari 2022 kl. 10:51:08
Håller med. Däremot heter det semifinal i år och inte andra chansen.
Så sant, men jag har inte vant mig vid den nya terminologin än... ;)

Däremot är det ju helt klart skönt att slippa det idiotiska och orättvisa duellupplägget, som jag aldrig förstått vitsen med.

MOA

Citat från: Vize skrivet 10 februari 2022 kl. 10:51:08
Håller med. Däremot heter det semifinal i år och inte andra chansen.
Nytt för i år

E

Cornelia Jakobs var bäst förra veckan tyckte jag. Om ingen av dom andra finalisterna har ett övertag tror jag att hon kan vinna.

Sen fattar jag inte varför dom fortsätter köra med appröstningen trots att den kraschar varenda jäkla år. Bättre om dom går tillbaka till det gamla med endast telefon och sms-röstning

Daniel Hofverberg

Citat från: E skrivet 11 februari 2022 kl. 08:01:36
Sen fattar jag inte varför dom fortsätter köra med appröstningen trots att den kraschar varenda jäkla år. Bättre om dom går tillbaka till det gamla med endast telefon och sms-röstning
Ja, det är helt klart skrämmande att SVT aldrig lyckas att göra appen stabil nog... :(

Idén är ju helt klart ypperlig, och fungerar det så är ju appen definitivt att föredra i och med att man då kan rösta fem gånger på varje bidrag kostnadsfritt; vilket kan göra stor skillnad på rösterna jämfört med relativt dyra telefonnummer som gör att de flesta kommer begränsa hur många bidrag de röstar på. Om man ringer eller SMS:ar och röstar kommer de flesta förmodligen bara ringa en gång på ett eller två bidrag, medan man med appen sannolikt kommer att rösta på fler bidrag än bara det man tycker är allra bäst. Så det kan göra stor skillnad på vilka bidrag som får röster, men det förutsätter ju som sagt att appen är stabil och inte kraschar i tid och otid...

Röstning via telefon och SMS har också nackdelen att sådana här betalnummer inte går att ringa eller SMS:a till från mobiltelefoner med kontantkort och med någon form av plan med fast pris (såsom exempelvis "Fastpris" hos Halebop), för i sådana planer där ett visst antal telefonsamtal och SMS ingår så ingår inte betalnummer. Sådana fastpris-lösningar med kontantkort har ju ganska många, och långt ifrån alla har kvar fasta telefoner längre.

Fred

Jag tycker att alla telefon- och appröster borde vägas lika. Är det så många som använder appen så att de rösterna väger åtta gånger så mycket som telefonrösterna? Ser heller inte meningen i att apprösterna måste ålderindelas.

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 februari 2022 kl. 08:54:30
Ja, det är helt klart skrämmande att SVT aldrig lyckas att göra appen stabil nog... :(

Idén är ju helt klart ypperlig, och fungerar det så är ju appen definitivt att föredra i och med att man då kan rösta fem gånger på varje bidrag kostnadsfritt; vilket kan göra stor skillnad på rösterna jämfört med relativt dyra telefonnummer som gör att de flesta kommer begränsa hur många bidrag de röstar på. Om man ringer eller SMS:ar och röstar kommer de flesta förmodligen bara ringa en gång på ett eller två bidrag, medan man med appen sannolikt kommer att rösta på fler bidrag än bara det man tycker är allra bäst. Så det kan göra stor skillnad på vilka bidrag som får röster, men det förutsätter ju som sagt att appen är stabil och inte kraschar i tid och otid...

Röstning via telefon och SMS har också nackdelen att sådana här betalnummer inte går att ringa eller SMS:a till från mobiltelefoner med kontantkort och med någon form av plan med fast pris (såsom exempelvis "Fastpris" hos Halebop), för i sådana planer där ett visst antal telefonsamtal och SMS ingår så ingår inte betalnummer. Sådana fastpris-lösningar med kontantkort har ju ganska många, och långt ifrån alla har kvar fasta telefoner längre.
Håller med. Ta bort appen helt och hållet och tillåt bara telefonröstning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 11 februari 2022 kl. 19:21:13
Jag tycker att alla telefon- och appröster borde vägas lika. Är det så många som använder appen så att de rösterna väger åtta gånger så mycket som telefonrösterna? Ser heller inte meningen i att apprösterna måste ålderindelas.
Jag håller med att jag inte riktigt ser logiken i det, om det inte är något man har missat - vi har ju inte fått vara med om det nya upplägget än, i och med att appen kraschade förra lördagen. Nu har det i alla fall kommit en uppdatering till appen, så med lite tur kanske den fungerar den här lördagen...

Tidigare år har väl apprösterna stått för lika mycket som telefonrösterna, så det känns märkligt om de har tänkt att överge det upplägget bara för att börja åldersindela...

Citat från: Vize skrivet 11 februari 2022 kl. 19:22:10
Håller med. Ta bort appen helt och hållet och tillåt bara telefonröstning.
Nja, det låter ju inte särskilt genomtänkt i och med att telefonsamtalen är så pass dyra så att det kraftigt begränsar hur många röster som kommer in. Då blir det att de flesta bara röstar på en favorit, hellre än flera; vilket kan kraftigt påverka vilka som går vidare. Plus då att inte alla kan ringa betalsamtal från mobiltelefoner, samtidigt som långt ifrån alla har kvar fasta telefoner i dagens läge...

Men däremot borde SVT verkligen kunna se till att appen fungerar och är stabil. Att rösta via app fungerade ju utmärkt i Idol under hela hösten, utan ett enda problem, och om TV4 kan så borde ju även SVT kunna få till en fungerande och stabil app som inte kraschar...

TonyTonka

Ikväll tyckte jag att Tone, Liamoo och Alvaro var bäst, så jag är nöjd med resultatet.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Ikväll tyckte jag att Samira Manners var överlägset bäst, med Browsing Collection som god tvåa - jag brukar inte tycka om rock, men det här var så pass annorlunda att jag ändå uppskattade låten. Helt obegripligt att ingen av dem ens gick vidare till semifinal... :(

Som trea hade jag nog satt John Lundvik, som inte hade en lika bra låt som förra gången men dock ändå helt okej. Alvaro Estrella var väl också hyfsad, men lite väl tjatig.

Jag tycker om Tone Sekelius, men tyckte tyvärr inte låten var så mycket att hurra för - alldeles för typisk gammaldags och svulstig schlager i mina ögon (öron), där bäst före-datumet passerat sedan flera år.

Liamoo var jag inte speciellt förtjust i, där det inte är något fel på artisten men desto större fel på låten...

Och Niello & Lisa Ajax hade en riktigt dålig låt. Jag fattar inte hur en så talangfull artist som Lisa Ajax kunnat ställa upp på den här smörjan, och inte hade Niello någon särskilt imponerande sångröst heller... :(

Goliat

#580
Halvsov, inget fan, men vaknade till när gruppen som heter som rengöringsmedlet Ajax, killen (förutom mansplainade och talade över den stackars tjejen) så sjöng han otroligt falskt att skämskydden krävdes, hon hade okey sångröst och det var bara pinsamt.

Tyckte det var extremt dåliga skämt och ingen skrattade åt programledaren, vad är det för någon de hittat? De skulle tatt med den där tjejen som var mer varm till sättet och sångerskan/skådespelerskan (vad nu hon heter, hon var väl med i Pappas Lilla Tös?)

Nu ordbajsar jag lite negativitet:

Men de borde kunna ta in lite olika genrer och ha lite blandat. De enda två grupperna som någonsin varit bra är Rednex samt Sarek.

Vize

Vi har ännu inte hört någon ESC-konkurrenskraftig låt.

TonyTonka

Citat från: Vize skrivet 14 februari 2022 kl. 13:33:40
Vi har ännu inte hört någon ESC-konkurrenskraftig låt.

Jo det har vi, Cornelia Jakobs låt är det. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat

Citat från: Vize skrivet 14 februari 2022 kl. 13:33:40
Vi har ännu inte hört någon ESC-konkurrenskraftig låt.

Haha, jag tycker de flesta är "escape"-låtar. (Fly när jag hör) 😂😂😂 Inte hört något jag skulle kunna tänka mig lyssna på i min musiklista alls. 😉

Elios